Wow mikä vastaus. Kunnolla pisti jauhot suuhun ja luultavasti antoi myös ajattelemisen aihetta.
Enpä uskonut tätä päivää näkeväni mutta tänään tulee sata päivää täyteen ilman alkoholia ja tietysti yhä monta päivää ilman krapuloita. Hyvänä tukena ovat olleet teidän kirjoituksenne, joita taidan jatkossakin lukea miltei päivittäin.
Enpä muista, että näin pitkää alkotonta jaksoa on itselläni ollut sen jälkeen, kun täytin 18 vuotta. Isompia juomisen mielitekojakaan ei ole ollut. Matkan varrella on ollut monia tilaisuuksia, joissa muut ovat juoneet olutta ja viiniä, mutta tällöinkin olen onnistuneesti välttänyt juomisen. Alkoholittomat ovat maistuneet tilanteissa, joissa on tarvinnut lasiin tarttua sekä silloin tällöin muutenkin ruoan kanssa.
Eniten olen nauttinut rauhallisista aamuista, jotka voi aloittaa ilman krapulaa, vahvan kahvin ja sanomalehden kanssa. Mielenkiintoinen on ollut tuntemus siitä, että “päivät ovat pidempiä” ja että niiden aikana ehtii puuhata yhtä sun toista. Eikä se ole ollut pelkkä tuntemus vaan aikaansaamisten perusteella tosiasia. Yksi asia, jota olen kuitenkin ihmetellyt, on painon pysyminen jota kuinkin samana. Olisin toivonut, että alkoholittomuus näkyisi juuri painossa. Ilmeisesti tulee syötyä vastaavasti enemmän, vaikka kaljan litkiminen on jäänyt pois.
Tsemppiä kaikille ja voimia! Viime aikoina lukemieni kommenttien perusteella niitä tarvitaan! Lukiessa tuntuu monesti, että kunpa voisi itse jotenkin jeesata heitä, joilla korkki ei tahdo pysyä kiinni.
Isot Onnittelut päivästä @Bacchus-X
Mehän kuljemme liki samaa vauhtia
Minäkin olen hyvin ohuesti “pettynyt” kun vaaka ei ole moksiskaan raittiudesta. Mutta ilokseni olen huomannut vyötärön ja vatsan seudun kiinteytymistä vai kuvittelenko
odotin jotain isompaa, kun kuulin tarinoita -10kg /3kk.
Raitista ja hyvää uutta alkanutta viikkoa
Onnea sadasta päivästä! Se on todella hieno saavutus, ja noilla nurkilla useimmilla alkaa olo jo tasaantumaan, ja alkaa saamaan vihiä siitä, miten hyvää ja vakaata elämä voikaan olla ilman etanolia.
Itsekin söin surutta ensimmäiset kolme kuukautta varmaan litran jäätelöä lähes joka päivä, ja hain usein lohtua myös muusta roskaruoasta.
Alkon lopetus on kuitenkin jo todella suuri terveysteko, ja jos siitä onnistuneesti pääsee eroon, niin myöhemmin on sitten käytettävissä paljon enemmän kapasiteettia myös muuhun hyvinvointiin, kuten laadukkaampaan ravintoon.
Hienoa, paljon onnea 100 päivästä! Se on tärkeä kohta, silloin aivot alkavat olla toipuneet etanolin aiheuttamista häiriöistä. Vaikutus on juuri kuten @Setämies tuossa kuvailee.
Kirjoittamalla tänne tuotat arvokasta vertaistukea. Muiden kokemuksista lukeminen on tärkeää toipumiselle.
Kiitos onnitteluista kohtalotoverit! 100 päivää tuntuu mukavalta välietapilta matkalla jonnekin, ei siis päämäärältä, joka on nyt saavutettu. Tästä pitää jatkaa eteenpäin samaan tyyliin, päivä kerrallaan!
Tervehdys kaikille ja hyvää pääsiäistä! Viikko on taas mennyt mukavasti uudella raittiilla polulla. Ehkä hauskin uusi huomio on, että olen onnistunut “tartuttamaan” väkeä raittiuteen ilman asian korostamista tai saarnaamista. Ystäväpiiriin on nimittäin ilmaantunut muitakin raitistelijoita, kun ovat alkaneet raittiuteni myötä pohtimaan omaa aika reipasta alkoholin käyttöään! Jos tilanne pysyy tällaisena, kavereiden tapaamiset menevät mukavasti jatkossa ilman, että kukaan on päissään ja seuraavana aamuna krapulassa! Hyvää kehitystä, kun vertaa alkutilanteeseen. Silloinhan pelkäsin ystävien katoamista, kun istun mukana tapaamisissa kuivin suin!