Ylipäätään huono suomen kielen käyttö puhekielessä ja kirjoitettuna tekstinä mä en edes lue sellasia apukoulukokkien onnettomia raapustuksia edes huvikseni, sillä tulen vain vittuuntuneeksi
niin laiskasta äidinkielen teknisestä kirjoitteluista.
Puheessa särähtää helposti monet vaikeasti muodostetut lauseet joillakin tyypeillä,
mutten mä sentään ala niitä avokämmenterapoimaankaan, kuin ehkä hiljaa mielessäni.
Entä olenko itse poikkeuspätevä äidinkielen täydellinen osaaja ja virheetön sananmuodostaja ??
Joo. Ja kylmää yritän kovasti ja ainakin pyrin tekemään luettavaksikelpaavaa shittiä,
mutta sisältöä en aina osaa arvioida, se vaatii syvyysnäköä.
^ Joo, nämä “enään kuullostaa siltä, että sydämmeen mahtuu kaksi ämmää” -jutut aiheuttavat kyllä ahdistusta, aggressioita ja mielipahaa. Myös jatkuvasti käytetyt yhdys sanat tekevät samaa. Se on kaikkein kauheinta, kun itse menee tekemään jonkin aivan amatöörien kirjoitusvirheen ja se on vieläpä esim. sähköpostissa, joka lähti jo ja on luettukin siellä toisessa päässä moneen kertaan, eikä mokaa saa enää tekemättömäksi . Kyllä siinä meinaa unetonta yötä ja itsetuhoisia ajatuksia puskea.
Seksipositiivinen. Ilmeisesti tuo tarkoittaa, että voi puhua avoimesti seksuaalisuudesta ja kokeilla eri juttuja. Toivoni alkaa olla jo mennyttä näiden kaikkien positiivisuussanojen kanssa. Ei vaan meinaa enää jaksaa.
Kohuohjaaja, kohumissi, kohutaiteilija, kohukuninkaallinen, kohupoliitikko, kohukaunotar, kohu-urheilija, kohukirjailija, kohunäyttelijä… kohu sitä ja kohu tätä. Kyllähän noita riittää vaikka ja kuinka, mutta en nyt enempää pikaisesti keksinyt. Kaikki ovat nykyään kohu-joitakin ja kun sen kohutittelin saamiseksi ei tarvitse tehdä edes mitään oikeasti kohahduttavaa/kuohuttavaa. Riittää, että on esim. esiintynyt valokuvissa yläosattomissa, pöllinyt karkkia varhaisteininä, örveltänyt kerran pikkujouluissa kännissä, kirjoittanut kirjan, jossa puhutaan seksistä ja sen sellaista vitun “hurjaa” .
Joo, tuli tuossa muutama päivä sitten luettua roskalehtiä, kun istuin eräässä juottolassa odottamassa seuraani, eikä siellä ollut muuta luettavaa, ja sitten sain lukea kohupersoonasta kohupersoonan jälkeen. Olisin mä toki voinut seiniäkin tuijotella ja se olisi ollut todennäköisesti kehittävämpää puuhaa :mrgreen: . Mä kun en harrasta puhelimen räpläämistä aina, kun jossakin istun/odotan/kuljen, koska siitä touhusta saan kyllä tarpeekseni ihan “normaalin” puhelimen käytön parissa ja kaikki oikeat uutiset olin jo lukenut. Olisin tietty voinut roikkua Plinkissäkin, mutta olipa ainakin tuo höpöhöpölehtien lukeminen jotakin vaihtelua. Plinkki toki saattaa kohahduttaa jotakuta tavista vallan hirmuisesti, kun täällä on kaikenmaailman narkkareita herättämässä pahennusta kunniallisissa kansalaisissa ja vieläpä A-klinikkasäätiön siunauksella :mrgreen: .
^Takavuosina, kun foorumit vielä olivat aktiivisia näki usein ihmisten puivan saunan tai psyvaultin tekstejä. Eräällä harrastefoorumilla, jonne kirjoittelin oltiin ainakin sitä mieltä, että uuniin vaan
En tiedä muista, mutta mulla ei ainakaan ole tapana siirrellä kelloja paikasta A paikkaan B, koska kesä-/talviaika. Puhelimen kello nyt siirtyy maantieteellisesti milloin minnekin, kun sitä mukanani kuljettelen, mutta yöpöydän vekkari ja keittiön seinäkello pysyvät kyllä visusti hyviksi havaituilla paikoillaan. Läppäreitä ja täppäreitä tulee toki välillä siirreltyä myös kelloineen kaikkineen, mutta pöytäkonetta en ala uudelleen sijoittelemaan vain tämän typerän kesäaika-talviaika -pelleilyn vuoksi. Saahan tuota kelloa toki tuossa näytölläkin siirreltyä, mutta ei huvita, kun olen varsin tyytyväinen sen sijaintiin oikeassa alakulmassa.
En ole tosin havainnut julkisilla paikoilla tai muiden ihmisten kodeissakaan mitään kummempaa kellojen siirtelyä tapahtuvan, vaikka talviajasta kesäaikaan tai päinvastoin vaihdetaankin.
Muikkeli on jo aika hirveä sana, mutta muidu se vasta niin kaamea onkin, että meinaan oksentaa jo tässä sitä kirjoittaessani . Jotkut käyttävät noita vieläpä itsestään . Minä en käyttäisi moisia edes pahimmasta vihamiehestäni/-naisestani.
Samaistua, siis i:llä. Se on samastua, ilman sitä helkkarin i:tä! Ja tuota kun viljelevät ihan surutta sellaisetkin ihmiset, jotka vaikuttavat muuten hyvinkin sivistyneiltä, eikä oikeinkirjoituksessaan mitään muuta häikkää ilmene.
^ No, niinpä niin. Samastua on oikein, jos vähänkään piittaa oikeinkirjoituksesta/kieliopista, mutta pitäähän samaistuminenkin hyväksyä, ettei typeryksille tule paha mieli :mrgreen: .
^ No ei, vaan siellä on päänsilittelijöitä pitämässä huolta siitä, etteivät kaikenmaailman reppanat pahoita mieltään :mrgreen: . Seuraavaksi hyväksytään varmaan yhdys sana virheet samasta syystä. Onhan tuo jo huomattu, millaisissa kantimissa oikeinkirjoitus nykyään maassamme niin kovin monen ihmisen osalta on, joten ei kai tässä auta, kuin alistua moiseen kielen raiskaamiseen .
No niin, ja tämä vääntö oli sitten tässä minun puolestani.
Kiva kun on näitä ja teitä korrektista ja huolitellusta kieliasusta kiinipitäviä ihmisiä. Repaleisesta ja liian räiskyvästä kirjoitetusta tekstistä tulee mieleen joka kerta Saunan Sana-assosiaatiot. Niihin on mulla ja Lavulla pienoinen yksinoikeus ja hienoinen yhteisön suostumus ja valtakirja.
Silloin kun minä olin nuori… Kun juttu ei jatku muisteluna hyvässä tai neutraalissa hengessä, vaan nostalgisointiin verhottuna moralisointina nykynuorisoa kohtaan, joka on aivan perseestä, eikä tiedä mistään mitään, koska eivät joutuneet syömään paleltuneita perunoita, joita oli liian vähän, vääntämään ummetuspaskaa jääkylmässä ulkohuussissa tulipalopakkasilla, kulkemaan paperikengissä kesät talvet ja käymään kiertokoulua, jossa opettaja piiskasi karttakepillä, jos vain erehtyi aivastamaan tunnilla, kuten silloin kun minä olin nuori. Eikös se ole vain ja ainoastaan hyvä, että asiat ovat nykyisin paremmin ainakin noilta osin. Ja jos se vanhan ajan kurjuus niin hemmetin hienoa oli, niin mikään ei estä muuttamasta kylmään korpimökkiin vailla juoksevaa vettä, sisävessaa ja sähköä ja vaikka paastoamaan itsensä hengiltä siellä huonoissa vaatteissa . Mutta ei, eihän nyt sentään kun minä olin nuori -tyyppi nykyajan humpuukimukavuuksista luovu. Sinne pula-ajan metsäleiriin pitää lähettää se umpiturmeltunut nykynuoriso, jotta oppivat olemaan, saatana .
Sana itsessään on ihan okei ja neutraali, mutta kun se on kokenut “lievän” inflaation jo aikoja sitten niin sanoakseni. Tahtoo sanoa, että KAIKKI sanovat olevansa huumorintajuisia ja arvostavansa huumorintajua/pitävänsä huumorintajuisista ihmisistä. Ja paskat kaikki mitään huumorintajuisia ole ja huumorintajua arvosta . Tosikoksi joku saattaa tituleerata itseään puhtaasti läpällä, mutta jos siis pitää jokin ns. mainospuhe itsestään laatia, niin aina niissä tuo huumorintajuisuus komeilee suunnilleen ykkösenä. A) On olemassa ihan ehtoja tosikkoja, joista ei huumorintajuista saa, vaikka voissa paistaisi ja nämäkin ovat mielestään niin kovin huumorintajuisia ja B) eli se vielä tärkeämpi juttu; huumorintajuisuus ei ole sellainen asia, että voin ihan itse päättää, että olen ihmisten mielestä huumorintajuinen ja siksi niiden on musta tykättävä. Kyllä se on ihan kuulijan päätettävissä, onko henkilö X huumorintajuinen vai ei. Minäkin olen joidenkin mielestä umpitosikko kottikärryllinen hiekkaa pillussa -murjottelija ja sitten on tietysti se toinen ääripää, jonka mielestä mulle ei kannata puhua mitään, kun pelleilen vain aina, enkä ota koskaan yhtään mitään vakavasti+sitten tämä välimuoto, joka pitää mua “vain” huumorintajuisena, enkä mä voi sanoa, että kukaan noista olisi jotenkin auttamatta väärässä näkemyksensä kanssa.
Tietty tämä sama homma pätee muihinkin ns. subjektiivisiin määreisiin ihmisistä, kuten esim. mukava, mutta tuossa huumorintajuisuusjutussa asia korostuu/tulee esiin ehkä kaikkein parhaiten/pahiten .
^ Mukava on varsin kelpo sana kuvaamaan makaamiseen tai istumiseen tarkoitettuja huonekaluja(Sohvat, sängyt, tuolit…), joissa viihtyy pidempäänkin niiden aiheuttamatta vaivoja tai epämiellyttäviä tuntemuksia: Onpa yllättävän mukava sänky täällä hotellihuoneessa. Myös vaatteista ja kengistä, jotka eivät kiristä, purista, hierrä ja kierrä, ovat käytännölliset ja lämpö-/säätilaan sopivat voi sanoa: Tosi mukavat jaloissa nämä uudet juoksulenkkarini.
Ihmisestä taas… Mukava on IMO hyvä sana kuvaamaan sellaista tyyppiä, joka on täysin harmiton ja kelpaa seuraksi paremman puutteessa, mutta ei mitään sen syvempiä tykkäämisfiiliksiä aiheuta. Tiedä sitten, kuinka tositarkoituksella tuota käyttäisin . No, miksikäs ei. Voihan sitä ihan tosissaan olla jostakusta sitä mieltä, että ei mulla ole tuosta mitään pahaa sanottavaa, mutta ei kyllä sen enempää mitään ylistettävääkään .
Siis nykyään jokapaikan sanana, joka alkaa pursuta jo korvista ulos . Esim. jäätävä darra, jäätävä unettomuus, jäätävä pissahätä, jäätävä kutina, jäätävä painajainen, jäätävä jalkasilsa, jäätävä morkkis, jäätävä päänsärky, jäätävän ruma jne.,jne… Tuo ei koskaan omaa sanavarastooni ole vakiintunut(Hyvä niin), mutta siedin sitä kyllä aikani, kunnes sain pahan yliannostuksen .
Pakastin voi olla jäätävä ja hyvin toivottavaa olisikin, että olisi. Myös ilma voi olla jäätävä, tosin onneksi ei enää tähän aikaan vuodesta pahemmin ole, vaikka toki keväisin ja jopa kesäisinkin saattaa käydä jäätävä tuuli näillä leveysasteilla. Siinäpä se oikeastaan olikin, missä tilanteissa jäätävä-sanaa on soveliasta käyttää .
^Tämä on mielenkiintoinen juttu. Ymmärtäisin nuorten miesten sitä hokevan kun inttislangia on, mutta tuosta on tullut suunnilleen jonkinlainen yleiskielen ilmaus