Inhokkisanoja ja -sanontoja

Aioin laittaa tän vähentäjiin aluksi mutta laitanpas sittenkin tänne. Sopii jotenki saunaan paremmin tämä topic. Tai no en tiedä sama se, ehkä laitan vähentäjiinki viel vaikka piruuttani jos ei muuten. Aion olla tänäänkin juomatta joten jotain hilpeetä sijaistoimintaa… Noita yläkerran ikuisuuspersoonallisuushäiriöanalyyseja lukiessa tuli mieleen eräältä toiselta foorumilta tällainen topic joka oli kauhean suosittu. Saiskohan tää täälläkin tulta alleen, katsotaan.

Mitä sanoja ja ilmaisumuotoja inhoat? Millainen kielenkäyttö saa sinussa aikaan ärsytystä? Mä voi alottaa:

Näit sanoja inhoan yli kaiken:

• työstää
  • kipuilla
  • eheyttää
  • kaikki “häiriö”- loppuiset sanat psykologisessa merkityksessä
  • narsismi
  • sosiaali- alkuiset sanat
  • läheinen ja erityisesti omainen, puhuttaessa elävästä henkilöstä. Joskus vaikkapa päihde"sairaan" kohdalla ammattiauttajat puhuvat hänen “omaisistaan” mikä on ihan kammottavaa. Kuin puhuisivat kuolleesta henkilöstä.
  • päihdesairas
  • voimaannuttaa
  • tunnustaa
  • aika monet -ismi- loppuiset määreet, muttei ehkä ihan kaikki
  • itsetunto
  • epävakaa

tos nyt jotain ensialkuun. :sunglasses:

hyvä topic!
sievä vetää mut hermoraunioille,tulee mieleen pikkulapset ja vihaan lapsia :imp:
epänormaali
darra
muija
kundi

eli kaikki “slanginomaiset” sanat

LOPPUPELEISSÄ
EI OO / ON MUN JUTTU
PARISUHDE

• tuki
  • projekti
  • tiimi
  • resurssi
  • toimenpide
  • avustus
  • “tämä on automaattinen vastaaja, painakaa numeroa yksi”
  • hanke

Sievä on kyllä ihan karsee sana. Allekirjoitan. Mutta miksi sä lapsia inhoot? :frowning: Lapset rules big time!

Jatketaan.

• kaikki englanninkieliset letkautukset lauseiden lopuissa ja väleissä kuten “big time” tai “Oh my god” tai “you know” kun puhutaan muuten suomeksi.
  • “Einstein” pilkallisessa mielessä
  • “vittupillu” josta tulee mieleen eräs keski- iän ylittänyt nainen joka viljeli sitä aikoinaan kaikkialla koko ajan

Ditto. Mutta LOPPUPELISSÄ (eng. end game) on validi.

Tässä oma ehdokkaani: kielenhuolto :open_mouth:

…hyvää yötä taas :blush:

Vittu (joka lauseessa toistettuna VITUTTAA)
esim. “Sit vittuku ja se vittu, mutku ne vittu”

Joo toi on kyllä vittumaista toi vittusana kun sen vittu kerran vittu oppii niin siitä ei ikinä pääse vittu eroon! :laughing: Tarttuu, perkele, sanastoon jos on seurassa jossa sitä vittua toistetaan jatkuvasti.

Kaikenlaiset psykotrendisanat kuten

• häpeähäkki
  • öööö mikä hitto se oli ajatus pätkäs pitää mennä nukkuun.

Kiitos seurasta fernetti kuittaa päihteettömän perjantain. :sunglasses:

Eli(en tarkoita siis asiayhteydessä “ikään kuin” tai joidenkin murteiden “tai”/“vai”, vaan sellaisena täysin turhana lauseenaloitussanana), elikkä vielä pahempi. “Elikkä mulla olis tällanen ongelma” tai jossain kaupan kassalla:“Elikkä viis kakskytä takasin”. Siis mitä vittua?! No, käytänhän mäkin tuota “no” -sanaa joka toisen lauseen alussa, mikä on toki ihan yhtä turhaa ja tyhmää ja kertoo verbaalisen ulosannin heikkoudesta, mutta silti se “elikkä” on aivan vitun oksettava sana. Hyi vittu!

Puoliso. Siis mikä vitun puoli iso? Vai niin kuin puolikas? Takalisto tulee myös mieleen. Melkein mikä tahansa muu sana on ok kuvaamaan sitä ihmistä, jonka kanssa on parisuhteessa.
Esim. Vaimo/aviomies, mies
Avovaimo/avomies
Tyttöystävä/poikaystävä
Emäntä/isäntä
Avokki, avokas, avo…

Ei tuossa sanassa varsinaisesti mitään vikaa, mutta se on todella rasittavaa, miten naisia kutsutaan muijiksi. Musta se on tosi alentava sana. Koen sen niin et koska päihdemaailma on niin miesten maailma (ja todella sovinistinen, ei siellä naisia paljoa arvosteta), niin kutsumalla naisia “muijiks” meistä yritetään tehdä jotain rekkalesbo-poikatyttöjä, ja siten karsia meistä pois kaikki naisellisuus.

Yks mulle todella inhokki-sanonta on liikenteessä tuhahdus “nainen ratissa”.

itse olen sanonut avovaimoani aina muijaksi, mutta se on yleinen sanonta ainakin porissa missä olen elänyt suurimman osan elämästäni, esim kuopiossa taas missä tuttuja paljon (naispuoliset) eivät ymmärtäneet miten naiset täälläpäin hyväksyvät sanan muija. Toisaalta kyllä avovaimoni jutellessaan kavereille sanoo myös esim “muija sitten meni tekemään sitä ja tätä tai ämmä sit meni kylmästi tekemään taas sen” tjsp. eli kyllä täällä ainakin on ihan yleinenkäytäntö sanoa omaa kihlattuaan/tyttöystävää/vaimoaan muijaksi.
Suuria eroja ympäri suomea mitkä sanomiset on hyväksyttyjä/käytettyjä. myös yli puolet suvustani on kuusamon alueelta ja siellä vasta niitä nimityksia naisille onkin… ja muillekin asioille.

Muutama ihan ehoton on pämpätä, körsätä ja bauttiarallaa. Hyi hitto jokaselle noista.

Juu, kyllä minäkin oon tuota sanaa käyttänyt, ja pitkään hyväksyin myös muitta mutkitta mua kutsuttavan muijaksi. Ongelma onkin niin syvällä, ja kaikki ovat niin tottuneita siihen ettei siihen kukaan kiinnitä mitään huomiota. Kukaan ei jää miettimään, minkälainen sävy sanalla oikeasti on, ja haluaako todella olla muija. Naisellisuuden väheksyminen on niin arkipäivää, että me teemme sitä tiedostamattamme myös itse.

Vedot

-Pitkässä juoksussa (in the long run=pitkän ajan kuluessa; vielä 2000 luvulla yo-koe ei mennyt läpi tuolla suomennoksella)
-Taantuma
-Palomuuri (velkapaperikasa)
-imbesilli tai debiili
-epä-älyllinen; kyseessä ei ole sana, ei ainakaan suomenkielinen… Anti-älykäs olisi parempi…
-Nopea-nopeampi-nopein yms. Miksi kaikki pitää saada heti? Tämän jälkeen Ultra, Super, Mega…
-Luuseri, lapsitähti yms. lokeroivat sanat.
-kaikki mainoksissa hoetut, typerät asiat jotka tekevät ihmisestä onnellisen?!? Eikö sitä onnellisuutta saa määrittää itse ilman turhia ostoksia?!?
-useat suoraan englannista otetut sanat kuten “start loop” ja suomen kielen pääte tietenkin loppuun, kuten luupilla… Ööö, onko kyse käännösongelmasta, vai kansaivälistymmekö näin nopeasti?!?

• Justso
  • Valehtelija
  • Subutex

soppari; eiku menoks sano annie lennox; kyllä se siitä; kyllä mun mielestä ihmisen pitää; ethän sä voi…; siis ihan tosi

“Emmä väitä, että sä teet sen tietosesti” Joo ja väittäjällä on pääsy mun alitajuntaan ja some people shine ja sillä lailla. Mulla ei ole pääsyä edes omaani. Saati muiden :open_mouth: . J o s simmone ku alitajunta on o l e m a s s a.

Usein poliittiset iskulauseet ja teesit, argumenttien sijaan. Viimeisin: “kaavamaisuus ei takaa laatua”. Täh… :open_mouth: ? Eli koska kaavamaisuus ei takaa laatua, hoitoon ei kannata pistää enämpi rahhaa. Just. Eduskuntavaalien aikaan oli “leipäjonot pois Suomesta”… Öö, miten? Kerroin ehdokkaal, että meil o ruokajonos usein ihan hauskaa ja on hyvä, että ruokaa saa ilman, että mitään kysellään. Ilman että vaaditaan oikeastaan mitään muuta, kuin että pitää turpansa hetken kiinni, eikä olla painostamassa mihinkään hoitoon, koska kaikki päihdeongelmaiset/ päihteiden käyttäjät (tietty vain osa ruoka- tai leipäjonos käyvistä) eivät halua hoitoon. Kun kysyin, pitäisikö ehdokkaan edustaman puolueen/ ehdokkaan itsensä mielestä olla pakkohoitoa päihteiden käyttäjille, en saanut vastausta. Olen samaa mieltä kyl, että hoitoon pitää olla mahdollisuus.

:laughing: Toi on kyllä äärettömän typerä sanonta, se huonoista vitseistä huonoin.

Ja toi on mustakin todella ärsyttävä ilmiö, miten noita tollasia mahtipontisia sanoja käytetään niin et ne on jo kokenu inflaation. Kun mikään tavallinen ei ole enää tarpeeksi, vaan kaiken pitää olla jotain aivan käsittämättömän suurta ja ihmeellistä. En oikein osaa pukea ajatuksiani sanoiks tän paremmin tässä asiassa, mut luulen et ihmiset tajuu mitä ajan takaa. Ainakin ne, joita tää sama asia ottaa päähän.

siis ja niinku ja siisniinku ovat myös ihan megaziga-ärsyttäviä, varsinkin, kun huomaa viljelevänsä niitä omassa puheessaan/ tekstissään. Tai ylipäätään se et itseään ärsyttävät sanat/ tapa puhua tarttuu niin helposti. Usein tosin teen sitä ihan tahallanikin, et käytän jotain nuoriso-teini-sanoja kuten ihqu, ihan vaan huvittaakseni itseäni, koska se kuulostaa niin tyhmältä… :mrgreen:

Inhokki kuulostaa itsestään jo “inhokkisanalta” :laughing: