Ihan ensimmäiseksi tahdon nyt sanoa, että minä en täältä näppikseni takaa ole yhtään itseäni korottamassa miksikään paremmaksi ihmiseksi.
Tahtoisin vain herättää keskustelua aiheesta, joka on minua mietityttänyt jo jonkun tovin. Nimittäin ihmisen kyky tuomita toista, samalla omat virheensä unohtaen on perinjuurin kummastuttavaa mielestäni.
Uskonnot on jo täällä myllätty moneen kertaan. Uskonnot ovat fine. Niissä kaikissa on se ydinsanoma ihmisen tasa-arvoisuudesta ja toisen rakastamisesta, sekä kanssaihmisten huomioimisesta. Tee toiselle, niin kuin toivoisit itsellesi tehtävän jne. Mutta silti se on mielestäni ihan vain häviävän pieni osa edes niistä kirkkojen ihmisistä, jotka mielestäni ihan aidosti ovat tuon sanoman sieltä pyhistä kirjoituksistaan sisäistäneet. Todellakin ihan valtaosa uskonnollisia tunnuksia kantavista ihmisistä eivät elämässään toteuta mitenkään niitä periaatteita, joita heidän pyhissä teksteissään kehoitetaan noudattamaan.
Aina kun uskonnosta tulee väline palvella ihmisen tarvetta tuntea olevansa tärkeämpi, kuin toinen kanssaihminen, niistä tulee mielestäni ihan vastenmielisiä. Niistä häviää se koko perusajatus silloin, kun niitä aletaan asettamaan vastakkain, että onko nyt juutalaisuus parempi kuin kristitty yms.
Minä uskon jonkunlaiseen korkeampaan voimaan ja Jumalaan, mutta en mihinkään sellaiseen miksikä kirkot ne mieltävät ja kirjoissaan sen kuvaavat. Uskonnoista tulee äärettömän helposti ihmistä sitovia ja rajoittavia sen sijaan, että ne palvelisivat ihmisen vapautumista omasta egostaan, joka mielestäni juuri on niihin kirjoihin ydinsanomana kirjattu.
Kolonialismit, orjamarkkinat. Ja ovathan nämä ilmiöt vallalla ihan tänäpäivänäkin. Aina ajatellaan, että kyllä oli asiat hurjalla tolalla ennen. Vaikka ne samat jututhan ovat todellisuutta ihan tänäpäivänäkin. Ovat vain muuttaneet vähän muotoaan sieltä 1800-luvulta. Helposti nämäkin ihmiseltä unohtuu, kun toista olemme tuomitsemassa. Siis sitä toista rotua. Sinä huono musta mies, minä parempi valkoinen mies. Jo afrikan tähdessä se musta mies esitetään jonain viidakossa asuvana ali-ihmisenä, joka kuuluu olevan tässä maailmassa vain sitä varten, että se palvelee valkoista miestä silloin kun häntä huvittaa mustan miehen omilta mailta tulla etsimään timantteja. Muutoin ne vain siellä juoksee leijonia karkuun tai jotain sellaista.
Toinen juttu on sitten viihdeteollisuus. Kuvitellaan nyt vaikkapa joku suuri luonnonkatastrofi tai suuri terroristihyökkäys jonnekin. On jotenkin todella hämärää miettiä sitä, että periaatteessa meidän media on mennyt länsimaissa jo sellaiseksi, että näistäkin tapahtumista tehdään suurin piirtein viihdettä. Onhan se nyt pirun jännittävää kotisohvalta seurata, miten ne tapahtumat jossain katastrofialueelle etenee. Niin pitkään kun ei kosketa omaa elämää. Nykyään kaikista isommista mullistuksista tehdään muutaman vuoden sisällä jo hollywood elokuviakin. WTC nyt esimerkiksi. Eikös sekin nyt ole jo vähän mennyt sellaiseksi dramaattiseksi viihteeksi, mitä on aina televisiossa silloin tällöin kiva dramaattisten musiikkien ja paniikissa olevien ihmisten puhetta toistaen muistella? Ja niin vain siitäkin hyökkäyksestä sen jälkeen suuri ja mahtava Amerikan Yhdysvallat nousi ja kosti taas niille ali-ihmisille toisella puolella maailmaa. Ja jossain vierähtää kyynel silmään samalla tähtilipun kainosti taustalla lepattaen.
Mistään yksittäisestä historian tapahtumasta/miehestä ei ole väännetty niin paljon puhetta, kuin Hitleristä, natseista ja natsi-saksasta. Leffoja, kirjoja ja TV-sarjoja on tehty lukemattomia. Jotain jenkkien tuottamaa B-luokan dokumenttiä kun katsoo 2. maailmansodasta, niin se on oikeastaan ihan puhdasta viihdettä. Lukija puhuu sellaisella intensiivisellä äänellä, on käytetty kaikkia hienoja erikoisefektejä ja kaikki on pakattu sellaiseen jännitystä kiihottavaan purkkiin. Ihan kuin jotain fiktiivistä elokuvaa katsoisi periaatteessa. Se ihmisille tuotettu massaviihde alkaa olemaan jo niin pahasti todellisuudesta irronnutta, että tulee jotenkin mieleen että ihmiset sairastuvat väkisinkin jos semmoiselle sonnalle altistuu enemmän. Ihminen kadottaa itsensä FOX-kanavan uutislähetyksiin.
Tässä seuraavassa pätkässä tämä kehumani Russell Brand juuri hyvin tätä asiaa tuo esille. Tuo uutisporukka edustaa juuri malliesimerkkinä sitä mikä mua ällöttää. En nyt muista tuoko tämä Brand just tässä pätkässä esille sen, että kaiken tuon kiiltävän, täydellisen ja uhoavan ulkokuoren alta löytyy vain helvetisti pelkoa ja vihaa. Ja sitä ulkoaohjautumista ja pitää sanoa ja olla sitä mieltä, niin kuin on vain yleisesti hyväksyttävää. Kaikesta huokuu se, mitä nuo peloissaan joutuvat tuomaan esiin: “Minä olen parempi ihminen kuin sinä. En osaa rakastaa itseäni, mutta mulla on katos nämä kiiltävämmät kulissit kuin sinulla, joten olen tärkeämpi kuin sinä.”
http://www.youtube.com/watch?v=5YK-kb2LsYE
Eli sitä minä vain, että on tämä kyllä hassu maailma missä me eletään. Tärkeämpää tuntuu aina kaikessa vain olevan se, että miltä asiat saadaan näyttämään, kuin se että ihan oikeasti kohdattaisiin se totuus ja puhuttaisiin totta. Oltaisiin sitä mitä oikeasti ollaan. Ollaanko me niin kovaa vauhtia ajamassa itseämme elämistämme ulos, että tämä on sen takia meille pakonomaista? Meidän pitää koko ajan näytellä jotain roolia?