Olen uusi palstalla ja yritin lueskella olisiko täällä vastaavanlaisia tapauksia jo valmiiksi kirjoitettuna.
Tapaukseni liittyy ihastumiseeni alkoholistimieheen. Tai niin ainakin kuvittelen hänen olevan. Emme siis seurustele, koska mies ei kuulemma pysty käsittelemään liikaa asioita päässään (liikaa huolia ja mitä lie selvittämättömiä asioita). Ensin mies yritti selitellä minun huonoilla puolillani, miksi hän ei halua juuri tällä hetkellä seurustella minun kanssani vaikka ehkä haluaisi. Sen jälkeen totesi, ettei hänellä ole minulle mitään annettavaa ja lopuksi, ettei hän haluaisi seurustella yhtään kenenkään kanssa, koska päässä niin paljon selvitettävää.
Hän on siis joka viikonloppu juomassa ja juominen päättyy varmaankin joka kerta sammumiseen. Näiden lisäksi hän ei mielestäni osaa sanoa ei kavereilleen, jotka innostavat häntä viikollakin ryyppäämään.
Tapasimme sattumalta muutama kuukausi sitten ja hän vannoi ihastumistaan minuun. Hän ei alunperinkään ollut kovin oma-aloitteinen yhteydenpidossa ja tapaamisten ehdottamisessa. Olen aina ollut sitä mieltä, että mies kyllä pitää ahkerasti yhteyttä jos on kiinnostunut, mutta sitten kun minulle selvisi, että hän on kova juomaan, rupesin miettimään, että onko tuo yhteydenpidon puute kovan juomisen syytä. Tapasimme muutaman kerran niin, että hän tuli luokseni baarista. Tapaamisiamme varjosti häntä huomattavasti vanhempi naishenkilö, joka on suunnattoman ihastunut kyseiseen mieheen ja nainen on myöskin kova juomaan itsekin. Puheluita ja viestejä sateli kuin tuskassa. Kysyin mieheltä onko hänellä säätämistä jonkun toisen naisen kanssa. Hän väitti kovasti, että ei ole. Kuitenkin mies majailee tämän kyseisen naishenkilön luona joka viikonloppu ja he ryyppäilevät yhdessä ja kulkevat baareissa. Minulle väitetään, että heidän välillään ei ole mitään. Monet, kuten mies itsekin, väittävät, että mies vain käyttää naishenkilöä hyväkseen ja nukkuu krapuloissaan tämän naisen asunnolla, koska tämä kyseinen nainen kustantaa miehen juomisen tai näin olen kuullut muilta tahoilta.
Olen keskustellut miehen kanssa hänen alkoholin käytöstään, sen mahdollisesta vähentämisestä tai lopettamisesta. Lupasin olla hänen tukenaan mikäli hän haluaa lopettaa (itse en siis juo ollenkaan). Olen saanut muutamia turhia lupauksia ja myöntymisiä siitä, että juominen on hänellä mennyt överiksi ja hän on valmis lähtemään hoitoon. Sitä lähtöä vaan ei ikinä tullut. Minulle valehdellaan tekemisistä ja kuitenkin kuulen jälkeenpäin hänen olleen taas baarissa tuon kyseisen naishenkilön kanssa.
Olen ruvennut jo epäilemään omia vaistojani, että onko mies edes alkoholisti vai ei? Seurustelevatko nämä kaksi mainittua vai onko kyse vain jonkinlaisesta hyväksikäytöstä alkoholin tarpeessa? Mielessäni pyörii niin miljoonia kysymyksiä, mutta jos nyt luettelisin muutamia, jos osaisitte mahdollisesti vastata minulle tai kertoa mielipiteenne. Miksi mies sanoi olevansa ihastunut minuun vai oliko se valhetta? Miksi hän viettää aikaansa mieluummin tuon toisen naisen kanssa kuin minun kanssa? Olen ruvennut jo miettimään, olenko minä kenties tehnyt jotakin väärää vai miksi minua pakoillaan. Jos heillä on vakavampaa säätöä, niin miksi miehen pitää valehdella, että heidän välillä ei ole mitään? Mies ei välillä vastaile puhelimen viesteihin eikä soittoihini eikä kuulemma kavereidensakaan yhteydenottoihin välillä. Liittyykö sekin alkoholismiin vai eikö hän vain ole kiinnostunutkaan minusta vaikka niin vannotti?
Tiedän järjelläni, että mies ei ole minulle hyväksi tuossa kunnossa, mutta en haluaisi vielä luovuttaa hänen suhteen. Yritän kuitenkin ajatella positiivisesti, että josko hän saisi jonkun voimakierteen “yläkerrasta” ja tajuaisi mitä menettää ja suostuisi hoitoon. Minulle on monelta taholta käsketty unohtamaan koko tyyppi, mutta asia ei ole ihan niin yksinkertainen ja toivonkin, että näitä “unohda se” -vastauksia ei täällä tulisi, koska sen tiedän itsekin sitten kun tilanne käy aivan toivottomaksi. Mielessäni on miljoonia muitakin kysymyksiä, mutta jatkan keskustelua sen mukaan mitä vastauksia ja kysymyksiä saan