Hei,
en ees tiä mistä aloittaa… No vaikka tästä hetkestä. En edes muista, milloin olisin vuosiin ollut yhen viikonlopun kokonaan juomatta mtn alkoholia. Tähän asti oon saanu pidettyy elämän kasassa, työ, lapset, arki rullaa… Mutta nyt alkaa paketti hajoilla. Vähitellen alko on saanu mun elmässä liian ison jalansijan. Rakas harrastus jäänyt kokonaan, kun ei vaan jaksa. Oon väsynyt, mielialat heittelee laidasta laitaan ja kaikki vituttaa.
Oon kokenut masennuksen ja työuupumuksen ja muutaman eron viimeisen 7 vuoden aikana. Lisäksi oon kantanut läheisten taakkoja etc… ainahan niitä syitä juomiselle tai nollaamiselle tai “relaamiselle” löytyy. Jossain vaiheessa se pysyikin siinä yhessä kahessa annoksessa per vko ja pitkään oon itelleni vähätellyt varsinkin viime vuosina juomistani.
Ensinnäkin rakastan viiniä, ja sitä ihanaa oloa kun juo sen lasin ja kaksi. Mutta ongelma on siinä, etten enää osaa lopettaa. Toleranssi on kasvanut ja kaikki viikonloput menee jonkun näköisessä huppelissa tai krapulassa. Oon myös aika ujo pohjimmiltani ja alkoholi myös nostaa itsetuntoa ja antaa itsevarmuutta. Mutta viime aikoina ei niinkään… Ei ole ollut enää kivaa pitkään aikaan. oon monia kertoja telonut itteeni aika pahastikin, jotenkin osannut vaan unohtaa ja mennä eteenpäin. En oo jaksanut välittää. Oon hukannut varmaan kaiken, mitä hukata voi kertaalleen, ja ajautunut kaikenlaisiin ihmissuhde soppiin juomisen takia.
Eniten kuitenkin just nyt harmittaa, että tiedostan hyvin vahvasti nyt neljättä päivää juomatta, kuinka helvetin vaikeaa se on. Koko ajan tekis mieli mennä kauppaan ostamaan pari siideriä. Ja kyllä, viimesten vuosien aikana muutama ihminen on ollut huolissaan ja asiasta sanonut. Mutta enpä ole jaksanut välittää, koska eihän mulla ole ongelmaa. Voin lopettaa tai pitää taukoa koska vaan. Mutta en ole halunnut.
Mulla oli/on myös sellainen parisuhdekuvio, jossa alkoholi on hyvin vahvasti koko ajan läsnä… Tavallaan tuntuu, että siinä suhteessa menen vain pahempaan suuntaan. En tiedä, mitä tapahtuu, kun kerron että haluan vähentää/lopettaa. Tuntuu, etten voi olla suhteessa, jossa toinen kittaa kaljaa koko ajan ja ite yrittää lopettaa.
Kuulostaa aivan kamalalta tuo lopettaa-sana. Mutta tiedän, etten osaa varmaankaan juoda kohtuudella enää? Vai oppiiko sen uudelleen, en tiedä? Joku viisaampi vois kertoa. Eli oon nyt ihan yksin tässä. En voi kertoa kellekkään. Kukaan ei oikeasti kai tiedä, kuinka paha tilanne on. Ja itellä on aivan hirveän paska olo ja häpeä. Miten tässä kävikin näin? Mähän luulin hallitsevani tän?
Mulla on myös sukurasite, isä on alkoholisti ja äitikin jonkunlainen kai… Ainakin suurkuluttaja… Oon lukenut vuosien varrella tätä palstaa ja nyt uskalsin kirjoittaa, kun ei oo mitään muuta kanavaa. Auttakaa mua pysymään poissa sieltä siiderihyllyltä tai alkosta.
t. epätoivoinen