hyvasti valkoinen viini!

Terve raitis porukka
SW10 palailee vuosien jalkeen keskusteluun hanta koipien valissa. PIstan tassa vahan taustatietoja ja ongelman arvaattekin :laughing:
Olen asustellut ulkomailla vajaa 20 vuotta – Suomessa syntynyt, mutta ensimmaisen kerran ulkomaille jo muutin 19vuotiaana ja sen jalkeen joiksikin vuosiksi takaisin Suomeen ja sitten taas takaisin tanne. Pahoittelen jo etukateen jonkin verran huonoa suomeani.Tyo ja elama on taalla, perhetta ei ole vaikka ikaa on jo 48v eli tallainen juoppo sinkkumies. Olin suhtkoht maltillinen alkon kayttaja aina tuohon vahan alle 40v saakka. Sen jalkeen alkoi tuote maistua enemman ja krapuloita alettiin korjata aamuisin. Toki muistan Suomessakin vaput yms ryyppyjuhlat aina seuraavana aamuna korjattiin, mutta se oli aika poikkeuksellista.
Mita ihmetta on nyt sitten kahdeksassa vuodessa tapahtunut! Putkijuopottelu on tullut kuvioihin rytinalla ja samalla on toissa kayty rimaa hipoen. Taalla ei valiteta jos lounaan jalkeen vahan tuoksahtaa, mutta minulla kun korjaussarjat lahtee kayntiin aamuvarhain ennen toihinlahtoa. Sitten toissa naukkaillaan toimiston vessassa, lounaalla muutama (ravintola sopivasti toimistorakennuksen alakerrassa), kotijunamatkalla suoraan pullosta (tyylikasta puku paalla) ja illalla sammutaan sohvalla 8-9 aikoihin ja sama ralli uudestaan seuraavana paivana. Olen isokokoinen kaveri niin ei oikein huomaa jos on muutaman ottanut ja toimistolla kayttaydyn aina korrektisti. Paradoksaalista on etta minua pidetaan terveyden perikuvana.
V2017 putket ovat rajustuneet ja nyt viimeisin joka loppui viime torstaina 10.8. (kesti 7 paivaa) naytti minulle pohjan. Seuraavana paivana perjantai aamuna olin niin Rikki – lahinna henkisesti - etta piti ottaa sairaslomaa. Nyt viime viikonloppu on sitten kelattu tata ja se valkoviinittely ja muu alkottelu oli siina sitten. Hauskuus juomisesta on mennyt aikoja sitten ja nyt muutamana kertana on ollut vatsa kipeana, kadet vispannut ja yleiseisti ottaen ollut kuvottavan huono olo. En halua terveyttani uhrata valkoviinialttarille.
Juomamaarat ovat olleet ihan kamalia – ainakin minun mittapuuni mukaan. 3-4 pulloa valkoviinia paivassa putken aikana. Aamuoiset oksentelut ovat tulleet kuvioihin ja niita on yritetty paikkailla parilla valkoviinilasillisella ennenkuin kello 7 soi heratyskello jolloin on voinut aloittaa “alusta” tinttaamisen. Ja klo 9 toimistolla “kirkkailla” silmilla ja seuraavaa drinkkia vessassa klo 10 odottaen. Vielakin harmittaa edellinen loma joka meni 8 paivaa tintatessa, 1 paiva oksentaessa ja sitten heti toihin. Arvaatte varmaan minkalainen tyoviikko oli edessa. Iski viela paniikkikohtauksia toimistolla joita sain nuorempana lievina versioina enka todellakaan halua niita takaisin. Ja tietty unettomuutta viikon verran. Oli aika jarkyttavaa olla toissa noin parin tunnin younien jalkeen.
Selvina kausina harrastan paljon urheilua ja juoksua. Olen vielakin ns hyvassa kunnossa, tuolla isokokoisuudella tarkoitin pituuttani jota on yli 2m… :smiley:  . Viime vuonna otetussa FB profiilikuvassa nayttelen rohkeasti six packiani (mihin sekin nyt yhtakkia katosi??).
Minulla on paljon kavereita jotka harrastaa samoja urheilujuttuja. Ns ryyppykavereita ei ole silla olen yksintissuttelija. Olenkin joistakin ketjuista lukenut etta joillekin on vaikeaa jattaa ryyppykaverit koska he ovat ainoa ryhma jonka kanssa voi sosialisoida. Onneksi minulla on turvana tuo terveen elaman tavan omaava verkosto.
Olen asunut samassa talossa lahes 10 vuotta ja ei ole ollut paivaakaan ettei talossa olisi ollut valkoviinia “pahan paivan varalle” ainakin kolme pulloa niin paasee krapuloissaan ylos ja toimistolle. Sunnuntaina sitten meni vessanpytysta alas kaikki viinit joten tanaan kotiin mennessa odottaa alkoton talo. Oli oikein helpotus kaataa viinit pois. Olisi pitanyt ottaa kuva.
Tassa kaipaisin vertaistukea. Kirjoittelen mietteita tanne silloin talloin. Hyvaa viikonjatkoa kaikille!
Ps. Helpottipa saada tama stoori nettiin. Suosittelen!

Tervetuloa vaan sitten tänne juttelemaan.
Ja tietysti, menestystä päätöksellesi!
Siitähän se sitten alkaa, viinit on kotoa poissa kiusaamasta ja päätöksiä tehty tulevaisuuden suhteen.

Eipä muuta kuin että hyvä kun tulit, ja pysy mukana. Saattaa hyvinkin olla apua jutustelusta kun nyt sitten jää kuitenkin aikaa -ehkäpä ei tule väsymyskään iltaisin niin aikaisin ja johonkinhan se aika sitten on käytettävä.

Jatketaan!

Tervetuloa mukaan SW10, mulle ja varmaan monelle muullekin tää plinkkiin kirjoittelu on ollut hyvä tuki. Mä itse koin tarvitsevani tämän lisäksi myös terveydenhuollon tukea ja oon nyt pari kertaa käynyt juttelemassa lääkärin kanssa ja tsekkailemassa perusterveydentilaa samalla. Jokaisella on tietenkin se oma tapa edetä tässä jutussa.

Ja hyvä kun kaadoit alkot pois, mun olisi ainakin tosi vaikea elää kodissa, jossa houkutukset olisi koko ajan saatavilla, näin aluksi ainakin.

Jo näiden omien muutaman viikon aikana oon huomannut, että asiat helpottaa, kun vaan niistä vaikeimmista ekoista päivistä puskee läpi. Monenlaista tunnetta on päässä pyörinyt, mutta niitä ei onneksi tarvii käsitellä kaikkia samoin tein. Riittää kun ei juo, mä uskon, että muu seuraa kyllä.

Valoa ja selviä päiviä sinne!

Hei SW10 ja tervetuloa tänne minunkin puolestani!

Aikas tuttua tekstiä monelta osin ja varmaan aika monelle alkoholistille toi sinun kirjoituksesi… tuli hieman jopa huono olo, kun lukiessa tekstiäsi muistelin omia krapulaoksennus aamuyöryyppyjä, tärinöitä, hikoiluvapina kohtauksia, ahdistuksia, salajuomista työ yms tilaisuuksissa, sekä muita alholismin mukana tulevia oheisoireita… ja noi putkien aikaiset mahakivut (jotka itselläni oli alkavan haimatulehduksen oireita) tuli niin tuttuna muistona mieleen myös…ei ole mitään tuosta alkoholismioravanpyörästä enään ikävä…

Hieno homma, että olet päättänyt myös toimia ja alkaa muuttamaan elämääsi elettävän arvoiseksi… rankkaa se on, mutta todella palkitsevaa… tää Päihdelinkki on hyvä Vertaistuen lähde ja apu.

Tsemppiä siis ja tervetuloa!

Tervetuloa takaisin SW10!

Ei muuta kuin nyt alkuun vain lujana päätöksessä olla juomatta. Etäisyys alkoon tuo helpotusta ja teit itsellesi ensimmäisen hyvän palveluksen poistamalla alkot kotoa.

Tsemppiä matkaan ja tänään on hyvä raitis päivä :slight_smile:

tervehdys ja kiitos tsemppikommenteista.
nyt vain pikaviesti, lounaalta on juuri tultu. Olo on aika seesteinen, silla nukuin ensimmaisen yon kunnolla sitten viime viikon putkettelun. Mutta tiedan kuinka viinanpiru jossain vaiheessa houkuttelee. Helpotus oli etta kaadoin viinit viemariin, sinne vaan rottien juomaksi :laughing:
tanaan on illalla tiedossa mukava juoksulenkki. sitten terveellista ruokaa ja ajoissa nukkuumaan. viikonlopuksi kaikkea mukavaa tiedossa mihin ei ikina ole liittynyt alko.
mukavaa keskiviikon jatkoa kaikille.

Viime yona sita sitten ryypattiin oikein kunnolla viskia, likooria ja punkkua. Onneksi herasin akkia siita unesta. Jalkeen pain oikein nauratti koko uni. Onko muilla ollut tallaisia? Alitajunta ilmeisesti tyostaa jotakin…ihanaa oli aamulla syoda kunnon aamiainen ja nyt reippaana toissa. Raitista torstaita kaikille.

Hei!
Minua kiinnostaa tietää, mitä sinä ajattelet siitä, että siellä saa alkoholia tavallisista kaupoista. Onko se laskenut sinun kynnystä juoda enemmän?

Mietin vaan että minä ainakin toivon kaikesta sydämestäni että Suomessa viinin myynti säilyy Alkossa. Vähentää edes pikkuisen riskiä hankkia viiniä kun sitä ei saa kaikkina päivinä ja milloin vain.

Tsemppiä vaan sinne uuteen elämään! Minäkin vielä ihan alkutaipaleella ja luottamus onnistumiseen horjahtelee.

Hyvä juttu, että olet tehnyt päätöksen, että haluat raittiutta. Se on ensimmäinen askel. Paljon tarvitset tukea, ota reilusti kaikki tuki irti mitä saat. Siellä on varmaan myös vertaistukiryhmiä. Suosittelen lämpimästi!

Kyllahan siina matalampi kynnys on juoda kun lahikaupasta saa viinia lahes Milloin vaan. Minulla oli tapana ostaa “tyoviinit” juna aseman pikkukaupasta. 25ml muovipullot ei kolise kassissa! Hullua touhua. Viime torstaina join sitten viimeisen tipan. Muistan tulin toista, paivan aikana varmasti kolme pulloa mennyt. Viela oli puoli pulloa valkoviinia jaljella, kavelin eri reittia kotiin ja heitin pullon jorpakkoon ja ajattelin etta se oli sitten siina. Perjantaina herattiin ankeissa tunnelmissa. …Huomenna varmaan erilaiset tunnelmat!

Siis kolme normaalia pulloa eli vajaa kolme litraa :open_mouth:

Hyvaa maanantaihuomenta!
Onpas ihana olla toissa ilman krapulaa tai nousuhumalaa niinkuin joinakin maanantoina on tana vuonna kaynyt. Viikonloppu oli sopiva sekoitus urheilua ja lepailya. Kertaakaan ei tullut mieleen etta nyt tekisi mieli ottaa valkoviinia. Itse asiassa lenkilla juoksin ravintolan terassin ohi lauantaina lounasaikaan ja siella ihmiset olivat aika soossissa jo. Tunnistin yhden miehen joka on kayttanyt samoja ravintoloita kuin mina. Viimeksi kun oli putki paalla nain hanet korjaussarjalla. Punkkulasi ei meinannut pysya kadessa ja naamasta paistoi monen paivan/viikon ryypiskely. Ei kylla kaynyt kateeksi ja toivon hanelle kaikkea hyvaa ja alkotonta elamaa.
Tiedan etta tama on tata raittiuden alkuhuumaa, siksi pitaakin ottaa paiva kerrallaan. Taksikin illaksi on pikku suunnitelmia joihin ei ikina alko ole liittynyt.
Ainiin, eilen siivotessa havitin viinitelineen, viimeinen alkosta muistuttava asia talossani.
Olen lueskellut muiden kirjoituksia iltaisin. Erittain motivoivaa. Ja kommentoinkin jossain vaiheessa.
Mukavaa raitista viikkoa kaikille.
t. SW10

Täähän kuulostaa hyvältä alulta! Mäkin ajattelin tänään siivota keittiön kaapit ja pistää sieltä naapureille jakoon skumppa- ja viinilasit. Voishan niistä juoda jotain muutakin, mutta tällä hetkellä tuntuu, että on kova halu “puhdistaa” koti kaikenlaisesta alkoholiin liittyvästä.

Raittiita päiviä sinne ja kirjoittelehan kuulumisia!

Tervehdys (ilon)Kryyni ja muut kanssaraittiit
Suosittelen todella havittamaan kaikki alkoa muistuttavan kotoa. Nyt mulla on viiniteline roskiksessa ja odotan innolla huomista kun on roskisten tyhjennys niin saan sen harvelin pois tontiltani.
Tassa taas huomaa kuinka paljon positiivisia puolia on kun ei ryypiskele:

• Youni todella syvaa ja aamulla heratessa on pirtea olo
  • Harrastukset ei hairiinny
  • Ulkonako parempi, ei vasyneen/turvonneen nakoista naamaa
  • Vatsa toimii normaalisti, ei noloja “yllatyksia” paivan aikana
  • Levollisuus ja rauhallisuus
  • Edes arsyttavimmatkaan tyokaverit ei arsyta (kuin normaalin arsytyksen rajoissa)
  • Ei tarvitse miettia missa juon seuraavan kulauksen salassa
    Eilen maanantaina tein megalenkin toiden jalkeen ja siina mietin etta mitas illalla tekisi. No, soinpas illallisen ja sitten alkoi vasyttamaan sillain mukavasti joten olin sangyssa jo vahan yli ysin jalkeen. Ja 10 tuntia unta pollaan.
    Toista kirjoittelen ja aikamoinen kiire paalla, joten myohemmin lisaa.
    Raitista tiistaita.
    SW10

Keskiviikkoiltaa!
Olipa kamala paiva toissa. Hirvea kiire ja paljon ratkaisemattomia ongelmia. Olisin jo ahkerana kulauttamassa valkoviinia kurkusta alas mutta munpas ei tartte juoda enaa. Pieni kavelylenkki tekee teraa ja sitten kala paistumaan. Huomenna uusi paiva ja uudet kujeet.
Raitista iltaa kaikille
SW10

Tervehdys SW10,
ja onnittelut hyvästä päätöksestä hakea ratkaisua tilanteeseesi. Tutun kuuloinen tarina monelta kohtaa, varsinkin tuo putkijuopottelun kuvioon tuleminen.
Pohdin juuri tänään raskaan ja vähän ärsyttävänkin työpäivän jälkeen aivan samoja ajatuksia, kuin sinä. Aiemmin normaali rutiinini tällaisen päivän jälkeen olisi ollut nollata alkoholin kanssa. Mahtavaa, kun sen ajatuksen yli pääsee. Todellinen voittaja fiilis nyt illan tullen, kun on syönyt terveellisesti ja vähän liikkunutkin.
Ainakin minulla se työstressi ei ikinä helpottanut juomalla, päinvastoin. Alkoi kasaantua vaan negatiivisuudeksi. Jännää miten nyt hetken raitistelun jälkeen huomaan olevani paljon positiivisempi mobnen asioiden suhteen, kuin aiemmin. Ja kuten mainitsit, on jaksamisessa yksistään huima ero!
Tsemppiä sinne, missä kaukana kotomaan kamaralta lienetkin!

Torstai toivoa taynna!
Sorb, kiitos kommenteista. Muistan monet kerrat korkanneeni kun on ollut tiukka paiva toissa ja siita on sitten monen paivan putki alkanut (stressi ei tunnu kun on “pehmea” olo mutta tulee sitten korkoineen takaisin jossain vaiheessa). Toissa hiprakassa koittanut tehda hommia. Eilen oli stressia paalla kun paasin toista, teinpa sitten raiskaleita kotona ja kotitoita. Helpotti oloa huomattavasti ja jalleen 10 tunnin tirsat. Aamulla oli rauhallinen ja levollinen olo ja kohti paivan haasteita.
Olen nyt viikonlopuksi suunnitellut yhtasun toista stressivapaata tekemista plus urheilua.
Lomaa on loppusyksysta. Viime vuonna syysloma meni sohvajuopottelussa. Loma alkoi hyvin raitistelulla, kunnes viinanpiru kuiskutteli etta kyllahan sita nyt voi pari ottaa ja juhlistaa vapaapaivia. Jep, 7 paivan jalkeen oli kurja olo ja loma melkein ohitse. Ei enaa sellaista kiitos.
Mukavan raitista torstaita kaikille.
t. SW10

Suuri viisaus heti ekassa postauksessa! Ainakin mulla olis tässä lopetellessa levinny pää ihan kokonaan, jossen olis löytäny tietäni tilittämään Plinkkiin.

Kivaa ja kuivaa loppuviikkoa!

Mainitsit sohvajuopottelun, varsin osuva termi. Sitä olen harrastanut, ja paljon. Uskomatonta, miten alkoholin juominen passivoi. Ainakin minulle kävi noin, että lopulta kaikki harrastukset vaihui juuri sohvan pohjalla juomiseen. Pitkään siinä kesti, aluksi alkoholi kuului sosiaalisiin tilanteisiin. Sitten baareissa yksin juomiseen ja lopulta kotisohvalle.
Onneksi heräsin! Nyt olen taas löytänyt uudestaan tekemisen ilon. Ainakin minulle se elämä löytyy ihan muualta, kuin sohvan ( ja pullon) pohjalta.
Itse onnistuin viettämän lomani juomatta. Oli paras loma ikinä. Suosittelen panostamaan kaiken yrityksen raittiuteen erityisesti lom-aikaan. Ainakin minulle oli silmiä avaava kokemus. Ilman työn tuomaa painetta on helpompi keskittyä miettimään itseään ja kokonaisuutta. Näin ainakin omalla kohdallani.

Sohvajuopottelu on kyllä osuva. Ja sit kun sitä harrastaa riittävän pitkään, niin pelkästään kaljan hakeminen kaupasta (että voi jatkaa sitä sohvajuopottelua) tuntuu ponnistukselta.

Mulla ainakin oli hirveät vainot päällä, kun joutui näkemään muita ihmisiä ja oikein ketään ei kehdannut katsoa silmiin. Harva se ilta silti piti viittä vaille yhdeksän seistä kännissä kassajonossa vielä muutaman kaljan kanssa, että varmasti riittää juomat aamuun asti.

Sohvalla juodessa elämänpiiri pienenee suunnilleen sen sohvan kokoiseksi ja kyllä se elämä jää sillä keinolla aikalailla kokonaan elämättä. Tavallaan siinä maatessa itsekin tajuaa sumun läpi, että kaikki lipuu ohi, mutta kun ei oikein ole voimaa eikä rohkeutta muuhunkaan. Harvasta asiasta mä oon niin iloinen, kuin siitä, että olen päässyt sieltä ylös ja takaisin tähän tavalliseen elämään.