hyvasti valkoinen viini!

Hieno päätös! Itsellä alkaa kohta vuoden raittius lähestyä, enkä halua enää koskaan koskea viinaan.

Nuo känniunet on ihan normaaleja ja liittyy siihen toipumiseen, itse näen edelleen satunnaisesti muutaman kk välein ryyppäysunia mutta alkuaikoina niitä tuli tosi usein. Ensimmäiset pari kk olin intoa ja energiaa täynnä, sitten iski jonkinlainen kisaväsymys ja vähän olin jo että tässäkö se nyt oli. Kuitenkin olo tasaantui ajan myötä seesteiseksi, joten jos jossain vaiheessa tuntuu että väsyttää niin anna itselle myös armoa levätä, sillä kroppa ja mieli tarvitsevat aikaa toipua siitä vuosien marinoinnista.

Joskus täältä luin jonkun kirjoittaneen (olisiko ollut Antilooppi?) että hoki kuin mantraa itselleen että alkoholi ei merkitse hänelle mitään. Itse myös käytin tätä alussa paljon enkä tiedä oliko sillä mitään vaikutusta mutta nyt ajattelen juuri noin.

Ihanaa raitista syksyä ja tsempit täältä! :slight_smile:

Samaa minäkin hoin - niin pöhköltä kun se jossain vaiheessa vielä tuntuikin. Aloitin itse asiassa sen hokemisen jo ennen kuin kypsyin lopullisesti siihen, mitä juominen on tuonut ja vienyt tullessaan. Mutta piti tuota kokeilla, kun eihän sitä koskaan tiedä, vaikka toimisikin. Mutta sivuhuomautuksena sanottakoon, että tuo itsesuggestio, vai mikä se nyt oli, on ollut vain yksi tekijä mun polulla, yksi apukeino/kainalosauva. Mies metsänreunasta on tuosta hokemisesta monestikin kirjoittanut.

Sunnuntai iltaa.
Mukavasti meni viikonloppu. Edelleen olo levollinen mutta kuitenkin sopivasti energinen. Tulin laheiseen puistoon ilta aurinkoon. Taalla usein krapuloissani kavelin tunteja jotta paha olo poistuisi. Nyt nakee paljon enemman, Huomasin asken etta taalla on sorsalampi! Minkahan takia en sita aiemmin huomannut! :smiley:
Hyvaa Sunnuntai iltaa ja tulevaa raitista (tyo)viikkoa
SW10

Tervehdys.
Taas on tyoviikko puolessavalissa ja raittiina ollaan menty. Tassahan tulee kohta kolme viikkoa tayteen vaikka en nyt yleensa paivia/viikkoja laske. Yhtena iltana kavi mielessa etta jos hiukan ottaisi viinia ja olutta. Mieliteko lahti pois mielessa noin kymmenessa minuutissa kun muistelin paria viimeista putkea ja niista seuranneita “jalkiloylyja”. Olen itse asiassa kirjaoittanut minkalaiset tunnelmat on ollut viikon putken jalkeen – viikko sohvatissuttelua lomalla ja toihin suoraan. Julkaisen sen joskus taalla ihan vain muistutukseksi minulle ja vaikka teille muillekin ettei kannata korkata sita ensimmaistakaan kun kuitenkin riistaytyy heti kasista, ainakin minulla.
Viime viikonloppuna vanha urheiluvamma nosti paataan joten nyt ei ole paassyt lenkille ja en varmaan talla viikolla paase ollenkaan. Yleensa korjaantuu itsestaan noin viikossa. Olen sitten ottanut toiden jalkeen rennosti, lukenut ja kuunnellut musiikkia. Rauhallista elamaa eika valkoviinipaissaan porraamista.
Hyvaa keskiviikkoa kaikille!
t. SW10

Raitista lauantaiaamua!
Tanaan tunti erityisen hyva lta herata aamulla levanneena ilman krapuloita. Viikolla yhden kerran mieli viinia. Luin sitten uudestaan toisesta ketjusta miten sen “yhden” lasillisen kanssa on yleensa kaynyt :blush:
Kahtena yona on ollut taas juopottelu unia. Itse asiassa toissa aamuna herasin krapulaiseen oloon joka sitten haipyi parissa minuutissa.
Kohta lenkille auringonpaisteeseen ja pikku juttuja tiedossa viikonlopuksi.
Nyt raittiudessa huomannut etta yleisilme paljon pirteampi ja jotenkin kavelen ryhdikkaammin.
Hyvaa raitista viikonloppua sinne Suomen.
SW10

Raitista lauantaita täältäkin :slight_smile:

Se oli hyvä ja viisas päätös jättää se ensimmäinen ottamatta, kun sen tietää, mihin se helposti johtaa.

Raittiudella on kyllä uskomaton vaikutus jo melko pian siihen, että ei tarvi takin kauluksilla naamaa peitellä, eikä aurinkolaseilla silmiä, vaan voi hyvillä mielin liikkua ihan omana itsenä. Itsekunnioitus, itsetunto ja luottamus itseensä kasvaa hyvin nopeasti ja turhat lymyilyt jää pois.

Jatketaan samaan malliin ja kohdataan jokainen päivä raittiilla mielellä :slight_smile:

Siita onkin jo jonkin aikaa kun viimeksi paivitin kuulumisiani. Lupasin itselleni alussa paivittaa joka paiva, mutta luontevampaa paivittaa silloin kun silta tuntuu. Raittiina ollaan pysytty ja elama maistuu elamalle. Nyt ei ole edes ollut mielitekoja (knock knock) alkoon. Ainoa outo juttu on se, jonka mainitsinkin aikaisemmin, etta lahes joka yo naen juopottelu-unia. Siis todella hyvin elavan tuntuisia. Aamulla on mieli maassa, mutta sitten kun muistaa etta se olikin unta niin sitten lahinna hymyilyttaa koko juttu!
Younet muuten on aivan loistavia – muistan ennen kesaa kun viiniputken jalkeen tuli huonosti nukuttua ja toissa oli hermot aivan riekalaina. Ja sellainen huimaava tunne paassa on kokonaan haipynyt. Olo on levollinen ja vaikka joskus tulee vastoinkaymisia niin ne pystyy selvittamaan nopeammin kuin viininhoyryissa.
Olen tassa myos vahentanyt kahvin juontia. En ole kauheasti juonut mutta nyt koitan pysya vain aamukupillisessa. Muistan vaan etta jotkut putket lahtivat kayntiin siita kun kofeiininosteissa tarvitsi alko vahan “rauhoittamaan” elimistoa ja niin sita taas mentiin. Onko muilla ollut vastaavia kokemuksia?
Ei muuta kuin raitista viikonvaihdetta.
SW10

Mittarit nollattu ja olo on kurja. Olin naemma kunnon raottiushumalassa 6 viikkoa ja sitten se taas alkoi. Plinkki auttaa mutta tarvitsen tukihenkilon taalla toisessa maassa. 8 paivaa latratty lahinna tuota helvetin viinia aamusta iltaan.Pilasin sitten pitkan viikonlopun suunnitelmat kun eilinen meni sangynpohjalla hikoilen. Kavereille kootut selitykset ja nyt kavelylla paata selvittamassa. Vitutus on aikamoinen. Kirjoittelen lisaa myohemmin, tama mobiiliversio ulkolaisella kannylla on aika haasyeellinen ainakin tassa tilassa. SW10

Tervehdys, SW10. Hyvä kun päätit tulla raportoimaan viikon putkestasi. Sääli sinänsä että raittius tökki, mutta ei mikään katastrofi toivottavasti ainakaan. En vähättele retkahduksien aiheuttamaa morkkista, mutta pääasia saada juna taas raiteille.
Kiinnitin huomiota toiveeseesi löytää tukihenkilö nykyisessä asuinpaikassasi joka siis on ulkomailla. Itsekin olen ulkosuomalainen/suomensaksalainen/saksansuomalainen joten uskon pystyväni tajuamaan niitä nyansseja joita välimaalaisella saattaa olla. Tämänkin takia olen toiminut päihdetukihenkilönä Saksan suomalaisille seurakuntatoiminnan puitteissa. Melko vähän kysyntää, koska minuun yhteyttä ottaneet ovat hyvin selvillä täkäläisistä organisaatioista.
Oletko enemmän kiinnostunut paikallisista aputahoista tai ehkä suomenkielisistä? Ensimmäisiä löytynee hakusanoilla kaupunkisi nettisivuilta, jälkimmäisiä kannattaa etsiä sikäläisistä suomalaisorganisaatioista. Suomenkieliset seurakunnat ovat yksi vaihtoehto. Näissä en pelkäisi yhteydenottoa vaikket ehkä kirkollista toimintaa tunnekaan. Omat suomalaisseurakuntamme täällä Saksassa ovat hyvin maanläheisiä ja hyvin verkostuneita. Luulisin, että löydät tätä kautta tukihenkilön. Ihanteellista olisi, jos tällainen olisi aivan konkreettisestikin tavoitettavissa keskusteluja varten.
Sinulle tsemppiä ja hyvää viikonloppua.

Voit myös saada verkosta apua suomenkielellä. sites.google.com/site/bollesuomi/home
Tsemppiä! Kannattaa käydä läpi, mikä sai tarttumaan pulloon. Mitä oloa ”helpotit” juomalla. Varmasti opit itsestäsi lisää.

Tervehdys
Ja kiitos Andante ja Luotanko vastauksistanne ja vinkeista/linkeista.
Katselin jo netista missa AA ryhmia kokoontuisi ja yksi kokoontumispaikka on aivan kotini vieressa, noin 300 metrin paassa. Ehka sellaisella aloittelen, Saattaapa jopa olla tuttujakin kokouksessa mika minua ei oikeastaan hairitse.
Tama viimeinen (toivottavasti siis viimeinen) retkahdus alkoi sellaisesta hallavalia asenteesta ja jotenkin “unohdin” olevani raitis. “Karsinpahan krapulat sitten myohemmin.” Mitaan takapakkia elamassa ei siis ollut, ehka sellaista pienta tylsyytta vaikka ohjelmaa on aikalailla kun on selvinpain. Lapsena karsin jonkinlaisesta ADHDsta ja vielakin olen vahan sellainen sahkojanis.
Ihan vain itselleni (ja muillekin jos janottaa) muistukseksi tanne etta vieroitusoireet ovat olleet aikamoiset. Varsinkin kun oli taukoa niin pitka aika ja sitten kerralla montaa paivaa aamusta iltaan. Vielakin on kuvotusta vaikka pitkilla kavelylenkeilla olen yrittanyt saada sita pois ja saada ruokahalua itselleni. Sita saa mita tilaa vai miten se suomalainen sanonta nyt menikaan.
Raitista viikkoa kaikille.
SW10

Hei SW10,
Kävitkö kokeilemassa AA:ta? Moni on saanut siitä apua, vertaistuella on ihme vaikutus.

Moi Luotanko ja muut
Eka kokous onkin nyt keskiviikkona eli huomenna. Menen sinne kuuntelemaan ja katsomaan milta tuntuu. Kauempana olisi kokouksia lahes joka paiva. Lauantai tai sunnuntai ilta olisi ideaalisempi silla silloin viininpirulainen yleensa nostaa paataan.
Muuten tassa on olot normalisoitunut. Ihme kylla mitaan mielitekoja ei ole tullut. Ainoastaan “viiniunia”. Viime oinen uni oli todella ahdistava kun siina olin juonut paljon valkoviinia ja piti aidiltani salata etta en ole humalassa. HErasin kun sydan oikein jyskytti, rauhoituin kylla heti kun tajusin etta kyse oli unesta.
Onko kenellakaan suositella mitaan hyvaa alkoholismiin liittyvaa kirjallisuutta? Olen jonkin verran netissa etsinyt ja tietysti kahlannut PL sivuja. Olen nyt vaan vapaa-aikani koittanut kayttaa aivan kaikkeen muuhun kuin netissa roikkumiseen.
Tassa on pikku matkakin tiedossa ja onneksi raittiissa seurassa. Olen jarjestelmallisesti kieltaytynyt kutsuista ja tapaamisista joissa tiedan viinin virtaavan. Matkaa tosin odotan innolla, pois normaalikuvioista. Paljon kavelya raittiissa meri-ilmassa hyvassa seurassa.
Tiistai jatkukoon niinkuin tahankin asti – selvana.
T. SW10

Hei,
Hieno juttu, että menet kokeilemaan ryhmää.
Olen lukenut joitain kirjoja alkoholismista, yksi hyvä on Happotesti hs.fi/kulttuuri/art-2000002877399.html
Toinen Selviämistarinoita menaiset.fi/artikkeli/ajank … n_pohjansa
Tsemppiä viikkoon!

Nyt se sitten tapahtui mita odottelin. Aloitin sunnuntaina taas juopotteluputken, tyyliin 3 valkoviinipulloa paivassa. Toissa maanantaista alkaen ja tanaan keskiviikkona pomo sanoi etta monet kollegat ovat kommentoineet viinanhajusta. Tana aamuna/aamuyosta join valkoviinia pari pulloa kun krapula oli niin kova. Pomo todella haluaa tukea ja sanoi etta olen hyva tyontekija mutta ongelmalle taytyy nyt todella tehda jotakin ennenkuin riistaytyy todella kasista. Sovimme etta otan vapaata loppuviikon, lahden AA:n ja koitan selviytya ensin tasta tulevasta krapulasta ja sitten aloitetaan uudelta pohjalta. Hapea on kova. Itse asiassa mitkaan sanat ei riita kuvaamaan tunnetta joka nyt on. Tanaan olisi AA kokous, en ole varma onko enaa promilleja veressa (kello taalla on 6 illalla).
Ylpeys kay lankeemuksen eella.
Etta tallaista SW10lle kuuluu.

Hei SW10, mene vaan AA:han ja jos työnantajasi haluaa sinut pitää, voisit mennä kuntoutukseen? Suomessahan työnantaja on velvollinen ohjaamaan hoitoon ennen kuin voi irtisanoa. Tiedä sitten asuinmaasi säännöistä. Lääkäri>lähete kuntoukseen. Minnesotaa suosittelen vilpittömästi.
Häpeähän se tulee, mutta nyt vaan uusi yritys. Tärkeää, että tiedät että olet alkoholisti, haluat käydä töissä, haluat toipua ja haluat elää!!
Alkoholismi on niin vaikea sairaus, että harva siitä yksin toipuu. Vertaistuella se on mahdollista!
Tsemppiä!

Suunta on oikea kun olet päättänyt hakeutua toisten samanmoisten pariin tukea etsimään. Ei se raitistuminen aina niin helppoa ole, että läppää vain korkin kiinni. - Eihän alkoholisteja olis olemassakaan mikäli se noin vain kävisi.

Monet tänne kirjoittavat ovat kokeneet jotakin samantapaista. Ei niin että toiset olisivat tuntemassa tai elämässä sinut tuskaa, mutta toisilla on ollut omansa. Korttitalon romahtamisessa voi olla se hyvä puoli että enää ei tarvitse näytellä tai esittää mitään. Kuntoutus olisi hyvä, jos korttitalo on romahtanut niin silloin ei ole mitään syytä kieltäytyä avusta tai yrittää todistaa itsellekään mitään. Minulle oli Myllyhoidosta apua mutta en ole sen kauppamies.

Jotkut haluavat uskoa että omat voimat riittävät tukalassakin tilanteessa. No, itse yrittäisin punnita vaihtoehtoja ja valitsisin itsekkäästi sen tavan joka todennäköisimmin toimii parhaiten. Mahdollisuuksia on nyt enemmän jos/kun todellisen tilanteen salailu on käynyt turhaksi.

Hei ja kiitos vastauksista . Helpotti itse asiassa oloa kun sain heti tukea. AA kutsuu mutta ensin taytyy selvita tama yo olo fyysisesti ei ole karmein mutta henkisesti kamala. Minulla on Pari todella hyvaa ystavaa joilta olen “lahjakkaasti” peitonnut tata ongelmaa vuosikausia. Mietin Nyt kuinka kertoa hei lle. Sw10

Auts, saan kyllä tosta häpeästä ja hämmennyksestä itekin melke fyysisesti kiinni.

Mä tiedän, että ihmiset on montaa mieltä siitä pitääkö ennen raitistumista saavuttaa joku “pohja” vai ei. Ite ajattelen, että aika usein varmaan kuitenkin tapahtuu jotain “ratkasevaa”. Ei ehkä pohjaa, mutta joku viimenen niitti. Ja sen jälkeen sitten saa suunnan muuttumaan.

Kärsivällisyyttä paremman olon odotteluun, kyl se tulee.