Senjamilena,vastaan kysymyksiisi täällä,kuten toivoit.Poikani lopetti huumeet vasta siinä vaiheessa,kun hän joutui vankilaan,elokuussa 2006.Silloin hän oli 21 v ja nyt on 25 v.
Hän otti kaiken sen avun vastaan mitä vankila pystyy tarjoamaan,eri hoitomuodot,mitä tarjottiin.
Kävimme säännöllisesti vierailulla ja kannustimme häntä jaksamaan,minä,neljä sisarusta,pojan isä,jonka kanssa olen naimisissa.Minä kirjoitin kirjeitä,liiankin usein.Hän oli pitkään vihaa ja katkeruutta täynnä,tunsi,että tuomio on epäoikeudenmukainen,mutta sitten koitti aika,jolloin hän alkoi tuntemaan suurta motivaatiota tehdä täydellinen elämäntapamuutos.Hänellä on sellissään n 400 laboratoriodokumenttia,joista käy ilmi,että on puhdas.Koska tahansa vartijat saattoivat tulla ja ottaa virtsanäyte tai verikoe,mihinkä vuorokauden aikaan tahansa.Hän pyysi päästä,ja pääsi, osastolle,jossa kaikilla muillakin on tavoitteena huumeeton elämä,motivaatioosasto.
Häneltä puuttui hammas,keskeltä yläriviä,mikä hirveä näky,niin surullista katseltavaa.Palkinnoksi huumeettomasta elämästä maksoimme uuden hampaan hälle.Johtajaluonne pojalla,vankikaverit valitsivat hänet jo alussa edustamaan heitä,kun oli kyse esim epäkohdista.Poika suoriutui siittä hyvin,sai sekä tovereiden että henkilökunnan luottamuksen.Myöhemmin sitten sanoutui irti siittä tehtävästä ja alkoi etäopiskelemaan korkeakoulutasolla.On rauhallisempi,järkevämpi,näyttää tunteensa,kertoo jonkunverran omantunnon asioista.
Näiden 4 vuoden aikana hältä on kuollut viisi kaveria huumeisiin,nuoria ihmisiä.Hirveätä!Se on saanut hänet ajattelemaan.Ja nyt,kun hän on tulossa isäksi,on vielä enempi motivoitunut jatkamaan terveellä tiellä.MUTTA:edelleen hänellä on kaveripiirissä niitä,jotka on istunut vankilassa ja jotka käyttää.
Kysymyksesi ei näy tällä palstalla,olen jo unohtanut,mitä halusit tietää…kysy uudestaan!
Eli,kun poikasi joutuu suorittamaan tuomiota,onko näin,että plexilasi on välissä,kun tapaatte?Miten väärin,siinätapauksessa.Minä asun Ruotsissa,täällä on eri käytäntö,saamme istua yhdessä,ilman vahteja,meidät kaikki lukitaan pieneen vierailuhuoneeseen.Saan istua pojan vieressä,pitää vaikka kättäni hänen olallaan,halata,jos se on hälle ok.
Tämä on ollut järkyttävä kokemus,mutta se on koitunut siunaukseksi meille.
Kysy ihan mitä haluat,hyvä Senjamilena.Lämmin tiistaihalaus sinulle