Kyllä toi tsolpideemi (stella, somnor, stilnoct jne.) toimii yleensä niillä, joilla se toimii vaikka sitä käyttäisi useamminkin. Oma psykiatrini sanoi, että sen teho pysyy yllä jos ottaa enintään 3-4 kertaa viikossa. Kyllä mulla se auttaa nukkumaan vaikka olenkin sitä lähemmäs 8 vuotta säännöllisen epäsäännöllisesti käyttänyt.
Toi kai se suositus bentsojohdannaisten unilääkekäyttöön onkin, ettei niitä ottais joka ilta tottumuksen vuoksi, vaan 2-4 iltana viikossa. Kyllä mä ennemmin vietän niitä unettomia öitä (nyt tsolpideemit ollut jo pari viikkoa loppu) kun lamaan itseni jollain psykoosilääkkeellä. Olen niille tosi herkkä ja pienikin määrä niin menee sekasin kun seinäkello ja pitäis nukkua aamusta iltaan ja silti väsyttää.
No jaa, enpä tiedä, tarvitseeko tuossa nyt olla mitenkään erityisen herkkä, että menee antipsykooteista ihan kujalle, eikä pysty juuri muuta tekemään, kuin nukkumaan ja zombeilemaan. Eiköhän skitsofrenian/vaikean akuutin psykoosin puute riitä siihen, että nuo myrkyt lyövät ihmisen aivan pihalle :mrgreen: . Eivät siis ole ns. normaali-ihmisten(lievistä univaikeuksista kärsivien tai muuten “vain vähän pöpien”) troppeja lainkaan, vaikka joku väittäisi taas mitä .
Itse Zyprexaa/Olantsapiinia 5-30mg annoksella voin jakaa kokemuksiani.
Vaikutus: vähän sama ku ois polttanu paukut mut ilman niitä “paukkukeloja”.
Mua se ei nukuta hirveesti edes 20mg annoksella, et otin ennen kauppaa menoa ku oli psykoosia/maniaa/pirilaskut esim semmosen napin.
Suosittelen ko. lääkettä pahan psykoosin katkaisuun, pirilaskuihin/vainoihin/todella epätoivoisisiin tiloihin.
Huom. Olantsapiini pienentää aivomassaa pitkään käytettynä, kuten monet muut neuroleptit, sekä lihottaa voimakkaasti, vaikka miten yrittäisi kunnostansa pitää huolta+varsinkaan isolla annoksilla en kyennyt hienomotoriseen toimintaan(kuten soittamiseen), lainkaan.
Siksi lopetin Zyprexan käytön. En kokenut siitä myöskään erityistä hyötyä, olo oli mössöinen kuin esim Levozinin vaikutuksessa mutta orientaatio ja motoriikka paljon paremmat kuin Levomepromatsiinin jälkeen. Rumpujen soitto kuitenkin lähes mahdotonta “betonijalkojen ja käsien” vuoksi.
Olantsapiini on muistini mukaan jalosettu klonatsepaamista. M
Mielestäni se ei todellakaan ole niin “turvallinen ja haittoja aiheuttamaton” kuin nuo roistolääkefirmat mainostaa…
ps. Mulle ei tule raudan makua tsopiklonista suuhun, mut tole nousee nopeasti, ja isommilla annoksilla tulee niitä ärsyttäviä visuaaleja. Ja psykoosinkin pystyy hoitamaan “luomuna” nimim. kokemusta on
Täh!? Olisikohan sulle nyt käynyt niin, että olet sekoittanut klotsapiinin(Leponex) ja klonatsepaamin(Rivatril)? Mulla menee lähes päivittäin klonatsepaamia ja hyvin pärjään tuon benzon kanssa, toisin kuin pärjäsin sen paskalepti-Zyprexan kanssa. Vaikken olekaan mikään farmakologian asiantuntija, niin uskallan lähes varmasti sanoa, että klonatsepaamilla ja olantsapiinilla ei ole juuri mitään tekoa toistensa kanssa . Klotsapiinilla ja olantsapiinillä taas saattaa olla hyvinkin läheinen “sukulaisuussuhde” .
OC / DC / +( OZ/ RL ) ja mitä näitä nyt olikaan. ja tietty IV:nä… se on vähän kun
YO-YO potenssiin kaks, tunnet sen sun korvissas molemmissas, joojoo!
^
en siis todellakaan suosittele kelleen, lääkkeet on tietääkseni tehty pääsääntöisesti
syötäväksi/oraalisesti nautittavaksi / (otettavaksi )
nojuu kyllä se raudan maku on aikas karmaseva, ja se kestää yllättävän pitkään,
tosiaan seuraavana päivänä vielä vesikin maistuu “raudalle”. vanhukset eivät asiaa
‘huomaa’ kun lekuri sanoo että se menee ohi viikon sisällä.
---------------------------->>>> >>>>>>>> >>>>>> >>>>>>><<<<<<<< >>>>>>
täytyy viel lyhyesti kommentoida mun neurolepti kokemuksia tästä perus seroQuelista että
mulla tosiaan sellanen kymmenesosa ehkä kolmisatasesta ketipinorista olin täysin (tunteet-on=) 36h ja ruokapöydässä nukahtelin keskenkaiken
ja se paska ja olo kesti vttttu 36 vitun tuntia… ihan skitsofreenikoille tarkoitettu lääke,
ei missään nimessä todellakaan ainakaan unettomuuteen!! haloo, järki käteen
Aamen.
Ahaa! Siitäkö siis onkin kysymys, että vanhuksia TAAS kusetetaan, kun kuvitellaan, etteivät ne mistään mitään tajua . “Ei se raudan maku lääkkeestä johdu, se johtuu sun iästäsi, kaikilla alkaa maistua rauta suussa 65:n ikävuoden jälkeen, ja otapa vielä siitä Zyprexaa, se on sulle hyväksi, eivät ne oireet siitä lääkkeestä johdu, vaan sinun iästäsi, jos et ota sitä lääkettä, ne oireet vain pahenevat” .
Mutta kaikkeen tottuu, sanoi pässi, kun päätä irti sahattiin(Noinko se meni?). Kaipa Imovanen makuunkin voi tottua, jos sitä tarpeeksi ahkerasti rouskii. Sen jälkeen sen teho unilääkkeenä saattaa ollakin jo melko kyseenalainen, mutta pääasia kai, ettei voi enää elää ilman sitä ihanaa makua :mrgreen: .
Se on yksi haittavaikutuksista se raudan maku, eikä kaikille tule. Esim. mun mies sen sai kyseisistä lääkkeistä, mutta mä en koskaan. Eli ei se nyt kaikkia mummoja ja paappoja vaivaa.
^ Eihän se raudanmakusivuoirekaan tietenkään kaikille välttämättä tule, mutta meniköhän sulta vähän ohitse mun pointtini tuossa ylemmässä kirjoituksessani. Mä pikkuisen ikään kuin kritisoin siinä vanhusten täysin turhaa ylilääkitsemistä ja muutenkin huonoa kohtelua. Hieman offia se toki oli.
Joo, tais mennä. Vanhusten hoitoon en oikein osaa sanoa, kun mun mielestä kunnallisella harvemmin (oman kokemuksen mukaan) kukaan saa asiallista hoitoa.
Tähän asiaan voisinkin tuoda oman mielipiteeni näkyville.
Krooninen unettomuus todettu ja vaivannut jo toista vuotta… aikalailla suurin osa tabuista käyty läpi.
Levozin on ehdottomasti omassa kärkipäässä, PIENELLÄ annoksella eli max 30mg. Ei aiheuta zombioloja niinku jotku leptit, pistää vaan pakolla sänkyyn. Eikä jää koukkuun.
E: Parasta on kuitenkin tooosi indicapitoinen hatsi ja hyvä mieli
^ Miten niin ei jää koukkuun? Sanoiko lääkäri niin ja sä raukka uskoit ? Säännöllisessä käytössä neuroleptit aiheuttavat hyvin vaikean fyysisen riippuvuuden, vaikka tokikaan niistä harvemmin saa mitään sellaisia oloja, joiden vuoksi niitä kiskoisi ihan huvikseen ja näin ollen myös psyykkinen koukku pääsisi kehittymään. Myös toleranssi lepteihin saattaa kasvaa huimasti pitkäaikaisessa käytössä ja jossakin vaiheessa se 30 mg ei sanokaan enää mitään.
Tuosta sun viestistäsi ei käynyt ilmi, mitä kaikkia nappeja unettomuuteesi on kokeiltu, mutta onko sulle siis kokeiltu joitakin oikeita unilääkkeitäkin, eikä vain leptejä, antihistamiineja ja muuta paskaa. Toki, jos unettomuutesi on kroonista, benzopohjaisten unilääkkeiden napsiminen ei tule kyseeseen joka ilta, jottei toleranssi kasva liiaksi, lääkkeet menetä tehoaan ja paha riippuvuus pääse syntymään, mutta väliin niitä ja väliin sitten unettomia/huonounisia öitä . Itsekin kärsin pahoista, kroonisista uniongelmista, mutta leptilinjalle en suostu lähtemään, kuin äärimmäisissä hätätapauksissa, vaan väliin valvon ja väliin sitten käytän hyväksi havaitsemaani Insominia(benzo), kun tahdon nukkua. Tosin, jos sun pitää päivittäin käydä töissä tai opiskella, niin eivätpä ne valvotut yöt kovin hyväksi silloin ole, mikäli jotakin järkevääkin pitää saada aikaiseksi, mutta totuus on myös se, että neuroleptit ovat aivoille sen verran haitallisia, että niiden pitkällinen napsiminen todennäköisesti syö myös suorituskykyäsi, mikäli et ole skitsofreenikko, joka välttämättä tarvitsee ko. lääkeryhmän lääkkeitä pysyäkseen “normaalina” ja näin ollen myös jotenkuten toimintakykyisenä.
Vedä sitä indicaa, jos se kerran sulla auttaa . Hui! Nyt suosittelin laittoman huumeen käyttöä , mutta modellekin tiedoksi, että kannabis on kuitenkin vähemmän haitallista unettomuuden hoidossa, mikäli se vain ihmiselle sopii, kuin nuo leptimyrkyt , siitä huolimatta, että ensimmäisenä mainittu on laitonta ja toisena mainittu laillista.
En jaksa lukea muita vastauksia, mut itsellä on hemmetin hyvin aikoinaan toiminu Insomin. Sehän on (muistaakseni…?) unilääke, mut tokihan se auttaa myös siihen nukahtamiseen ja ite ainakin nukuin suht hyvät ja katkeamattomat yöunet sen avulla.
Siis unilääkkeellä tarkotin, et ei oo nukahtamislääke niinku esim. kai Tenox on… Apua, en enää ees muista kunnolla faktoja bentsoista, itellä ku ajettiin ne alas viime elokuussa, ja muutenki viimeisin kerta ku oon niitä ottanu oli joulukuussa…
Winston, siis en jaksanut aiemmassa viestissäni mainita mutta respalla on ollut esim. Imovane, stella, tenox, diapam, ketipinor, mirtazapin. Eli aikalailla kolme kategoriaa käyty läpi. Levojen käyttöannos on pysynyt puolisen vuotta vakiona 30mgssä, eli ei hirveitä.
Toisena mulla on käytössä juurikin mainitsemasi Insomnin eikä respassa lukeva 1-2 5mg tbl juurikaan nukuta. Onhan Insomnin hiukkasen erilainen bene kuin esim. Diapam mutta ei silti ihan otollisin valinta mulle.
Imovane toimii aina jonki aikaa ja oon jo kerran jääny siihen koukkuun ni enpä jaksa sitä ainakaan vielä hakea.
Harmillista mutta totta on että joskus ehkä kerran kuukaudessa olen 3vrk putkeen hereillä ja sillon on pakko pistää peli poikki, vaikka lepteillä! Ennätys on ollu 5vrk ja se oli ihan helvettiä (Armeijassa eikä ketään kiinnostanu siel ni en saanu troppia)
Kaamosmasennus, ressi, pahat jutut elämässä… Niistä se unettomuus on tehty.
Joo sori mä sekotin…menee clonazepiinit ja olanzepamit sekasi taas =) Eihän se ees ois voinu olla ku eikö klonatsepaamin patentti oo Rochella edelleen?
Mut kyl noi antipsykootitkin vaikuttaa vähän samalla tavalla kuin esim bentsot, koska nekin salpaa osa näitä GABA-A ja histamiinireseptoreita sekä juuri edellä mainittu olantsapiini myös bentsodiatsepiinireseptoreita. Zyprexa on tietyllä tapaa jalostettu “bentso”, kuten myös klotsapiini, joka on siis trisyklinen dibentsodiatsepiini,
Itse ainakin saanut Zyprexasta ja Levozinista bentso -ja pajarimaisia olotiloja. Ei vaa huvita syyä moisia mömmöjä kun ei sit pysty tekee yhtäänmitään+lihoo vitusti…
Wikipediassa ihan kattavaa tietoa esim vaikka ko. aineesta(enkuks paremmin ofc), kuten mielenkiintoinen fakta:
Monien muiden antipsykoottisten lääkkeiden tavoin olantsapiinin pitkäaikainen käyttö on yhdistetty keskushermoston solukuolemiin ja muihin aivovaurioihin. [4] Eräässä tutkimuksessa jatkuva olantsapiinin käyttö terveillä apinoilla supisti aivojen kokoa muutamassa vuodessa lähes 10 prosentilla.[5]
Itselläni unettomuus vaivannut aina. Kävi tuuri kun sain hyvän lääkärin joka kirjoitti paketillisen Halcionia. Näillä nukkuu sentään noin niinkun yön esimerkiks
^ Minä nukkuisin Halcioneilla kyllä oikein makoisasti 1-2 h, minkä jälkeen edessä olisikin herätys armottomaan vitutukseen. Tietenkin, jos vain nukahtaminen on se pääasiallinen ongelma, nuo ovat ihan käypiä troppeja.