Eli varmaan ollut aiemminkin topicceja aiheesta, mutten jaksanut lukuisia sivuja selailla, kun ei sattunut silmään.
Eli: olen kokeillut respoilla reilun vuoden ajan useita unilääkkeitä ja nukahtamislääkettä, mutta sopivaa ei tunnu löytyvän millään. Lääkärit ei ole enää keksinyt ehdottaa uusiakaan, kun ei toimi/sivuoireita vaan tulee.
Mistä uni-/nukahtamislääkkeistä olette saaneet parhaimman tehon ilman sivuvaikutuksia?
Oma tilanteeni: olen kokeillut ainakin näitä:
-Stella (käytän nytkin, mutta tuskin kauaa enää lääkäri määrää, kun on vaan lyhytaikais. käyttöön: toimii melko hyvin, mutta jos ei ole syönyt bentsoi saman pvän aikana, piristää aluksi. Toleranssi nousee todella nopeasti ja lääkkeet loppuu liian pian. Tosi harvat lääkärit suostuu edes määräämään…)
-Mirtazapiini 15mg: kokeilin 2 vkoa ja lihoin 5 kiloa. Nosti järjettömästi ruokahalua/-himoa. Lamautti seuraavaksikin pväksi. Siihen loppui se kokeilu. Huonoimmat sivuoireet tästä.
-Doxal 25mg: en muista tarkemmin, muttei toiminut unensaantiin.
-Triptyl: lihotti useita kiloja ja toleranssi kasvoi hirmunopeasti. Joskus ei toiminut ollenkaan. En olisi voinut suurempiakaan annoksia käyttää, kun tuli levottomuutta eli sätkyilyä/kramppeja käsiin ja jalkoihin, kun kokeilin kerran nostaa.
-Azona 50 mg: ei auttanut uneen
-Melatoniini: ei auttanut kuin korkeintaan aluksi vähän…en muista tarkasti.
-Plus ainakin joku/jotkut, jonka nimeä en muista, ei auttanut.
Yllämainituista lääkkeistä tuli varmasti liuta muitakin sivuoireita, joita en enää muista.
Suurin ongelmani on todella herkkä altistuminen sivuoireille (sama myös masennuslääkkeissä, joita en pysty käyttämään kovien sivuvaikutuksien vuoksi) sekä hirveän nopea tottuminen eli toleranssin kasvu/ei enää toimi. Lisäksi osa noista lääkkeistä toimi vaan, jos olin ottanut bentsoja saman pvän aikana. Olen siis reseptillä syönyt oxaminia/diapamia reilun vuoden ahdistukseen (ei auta uneen/ei väsytä), ja niistäkin tuntunut teho lähteneen varmaan kokonaan. Toleranssi siis liian suuri.
Unettomuuteni on siis lähes täysin NUKAHTAMIS-ongelma, eli sen onnistuttua nukun yleensä hyvin, mutta ihan viime aikoina olen nukahtamisen jälkeenkin välillä nukkunut koiranunta ja tänä yönä varmaan ekaa kertaa elämäni aikana heräsin nopean nukahtamisen jälkeen reilun tunnin päästä enkä ole saanut unta moneen tuntiin.
Nukahtamiseen menee keskimäärin nykyään 3-7h. Ja olen opiskelija, joten pakko nousta aamulla kouluun, vaikkei olisi nukkunutkaan.
Lisäksi kärsin vaikeasta, muutaman vuoden kestäneestä masennuksesta ja ahdistuneisuudesta, mutta masennuslääkkeitä en voi käyttää pahojen sivuoireiden takia tosi minimiannoksillakaan. Viime kokeilu eli cymbalta (30mg) aiheutti mulle 16 sivuoiretta, ja tämä sänkyyn sairastamaan jääminen aiheutti tosi pahan poissaolon tärkeästä kouluprojektista. Lisäksi efexor oli myrkkyä (hyi yäk mikä lääke, en edes jatka tästä…) ja citalopram väsytti hirveästi. Eikä mistään mitään vähääkään positiivista vaikutusta.
No joo meni vähän ohi topicin, mutta joo.
Eli en aio kokeilla enää mitään, jossa merkittävä osa käyttäjistä kokee painonnousua/ruokahalun lisääntymistä. Tosin muutenkin toivoni löytää sopiva unilääke on hiipunut aika olemattomiin.