Huumeiden käyttäjien äidit!

Hyvää sunnuntaita kaikille.

Kirjoitit asiaa särkynytsydän.

Nyt kiinnitin huomiota myös tuohon kirjoittamaasi, että myös käyttäjä tarvitsee ohjausta. Sitä on kyllä vaikea antaa, tai sitä ei haluta ottaa vastaan. En ehkä osaa käyttää oikeita sanoja ja tehdä oikeita tekoja.

Edelleen taistelen sitä rahan antamista vastaan. Kauppaan (ruoka-) lähden maksajaksi kyllä, mutta se kun ei riitä. Rahaa pyydetään monta kertaa viikossa, milloin mihinkin tarkoitukseen. Se on niin raastavaa. Kun kieltäydyn, vaikkakin nöyrästi pahoitellen, siitä tulee riita. Miksi se on näin. Tai kyllä minä tiedän vastauksen.

Mutta miten auttaa muuten kuin rahallisesti? Mitä muita keinoja on? Kun tuntuu että vain raha on se joka mukamas auttaa ja asiahan ei ole niin.

Paha olo vaivaa yöllä ja päivällä ja totuus taitaa olla että tämä ei lopu koskaan.

Siitä huolimatta aurinkoa kaikkien päivään.

On niin helppo neuvoa jos on itse kokenut jonkin keinon hyväksi, ja vaikea nähdä miksei sama toimisi muillakin. Mutta kun näitä tarinoita lukee, vaikkakin täällä on paljon samanlaisia juttuja, niin kuitenkin yhtä monta tapausta ja ihmistä kuin on kirjoittajaakin.

Arvostan mieheni äitiä ja ihmettelen miten hän on jaksanut kaikki ne vuodet. Hän on aina ollut puhelimen päässä tai tarvittaessa hakenut selviämään luokseen, mutta pitänyt kuitenkin rajat siinä että aikuinen ihminen päättää itse elämästään ja valinnoistaan, jos ei sovitulle tapaamispaikalle ilmaannu niin emme voi asialle mitään, puhunut minulle järkeä ja lohduttanut. Jotenkin hän ei ole ottanut henkilökohtaisena loukkauksena niitä kaikkia pettymyksiä mitä ollaan kohdattu, sitä kykyä olen ihmetellyt ja ihaillut. Joskus mies on saanut rahaa huijattua häneltä, mutta yleensä vastaus on että on itsekin pennitön, sen linjan otti kun tajusi mitä mieheni yrittää. Tärkeintä miehelleni on ollut tieto siitä, että äidille voi aina soittaa ja hänen luonaan on aina ovi auki, mutta huumeita sinne ei viedä. Rahassa tuota ei voi mitata. Asuminen eri paikkakunnilla on luultavasti helpottanut tilannetta. Heillä on aina ollut hyvät ja kunnioittavat välit, anoppi on vahvaluonteinen ja suorasanainen. Mieheni taas “liian kiltti” ja mielellään on pimittänyt ongelmiaan, vaikka äitinsä onkin päihteidenkäytöstä tiennyt, pysynyt siis etäällä sukulaisista kun on mennyt lujaa. Vaikka päihteet muuttaa mieheni luonnetta, on hänen ja äitinsä välit pysyneet asiallisina kaikki nämä vuodet. Samaa ei voi sanoa suhteesta isäänsä. Tällä hetkellä nekin välit onneksi kunnossa. Toivon todella että tekin löytäisitte jonkin tasapainon auttamisen (ja oman jaksamisen) suhteen, ja jos jokin keino ei toimi niin voimia muuttaa omia tapoja. Sen hyväksyminen on varmasti vaikeinta, ettei enempää voi tehdä. Toisaalta voisiko sen hyväksyminen tuoda hieman helpotustakin?

Hei, kirjoitanpa taas tänne, edelisestä kerrasta päihdelinkin puolella on jo jonkin aikaa. Meillä tilanne on tällainen: poikani, kohta 23 v asuu nyt jo eri paikkakunnalla eli emme usein näe, olemme puhelinyhteydessä. Hänellä on jo kouluiästä lähtien ollut erilaisia mielenterveysongelmia, masennusta, ahdistusta, sosiaalisten tilanteiden pelkoa. Näihin käyttänyt lääkärin määräämiä lääkkeitä sekä omia selviytymiskeinoja, alkoholia, tupakkaa, kannabista ja erilaisia lisälääkkeitä. Reilu pari vuotta sitten oli pahassa subutex-koukussa, mutta siitä pääsi eoon ja tilanne näytti jo paremmalta. Uusi opiskelupaikka, asunto, tyttöystävä. Mutta tätä hyvää kesti vain alle vuoden. Tyttöystävä jätti ja masennus sai vallan.
Hänellä on diagnoosina epävakaa persoonallisuushäiriö. On hyvin impulsiivinen eli innostuu helposti mutta pidemmän päälle ei kuitenkaan jaksa hoitaa asioita. Mieliala kuulemma vaihtelee päivänkin sisällä ja ahdistuskohtauksia ja paniikkihäiriöitä tulee toistuvasti.
En saa olla mukana hänen hoidossaan, koska hänen mukaansa se ei minulle kuulu. Opiskelut eivät ole edenneet riittävällä tavalla ja suuren osaa on ollut sairaslomalla tai muuten vain opiskelematta. Nyt keväällä on tarkoitus hakea uuteen opiskelupaikkaan…
On ilmeisesti ollut viime aikoina päihdepuolella hoidossa (psykiatrit, oma hoitaja yms), mutta nyt yrittää siirtyä tavalliselle kunnalliselle psykiatriselle, koska ei mielestään ole saanut apua. Minä luulin että on ollut siellä jo nyt. Parasta mielestäni olisi jos saisi kunnon terapiaa kelatuella, koska itse ei ole varaa sellaista kustantaa. Juuri nyt on välitilassa eli ei mitään hoitoa, seuraava arvio on huhtikuun puolessa välissä. Ahdistusta ja paniikkia tulee usein …erityisesti öisin. Tällä viikolla soitti kun olo oli taas paha, ja luulin saaneeni hänet rauhoittumaan, mutta seuraavana päivänä sanoikin että oli hoitanut asian kuten suomalainen mies tekee, ryyppäämällä ja nauroikin asialle.
Luottamus on mennyt, en ole varma käyttääkö muutakin kuin kannabista vaikka itse sanoo ettei käytä.
Epävakaa kun on, oireita on kaikenlainen riippuvuus ja holtiton rahan käyttö. Ruokakaupan lahjakortteja annan joskus, samoin olen auttanut vuokran maksussa, maksanut reseptilääkkeitä ja vaatteita,…ja annan joskus myös tilille rahaa vaikka en tiedä mihin se menee. Vuokraa maksan koska pelkään että tilanne pahenee jos ei ole asuntoa. Asunto on opiskelija-asunto eli opiskella pitäisi. Toivottavasti saa uuden paikan koska tämä vanha ei tunnu etenevän.
Tämä on hyvin sekavaa tekstiä, koska haluan vain purkaa vähän painetta koska mieheni ei oikein jaksa asiasta keskustella. Käyn silloin tällöin mielenterveysomaisten keskusteluryhmässä, mutta siellä on enemmän skitsofreenikkojen omaisia. Haluaisin tietää miten parhaiten tukisin epävakaata poikaani…haluaisin auttaa mutta minulla ei ole varaa maksaa kaikkea enkä usko että raha on oikea ratkaisu :question:

Moi! Mä tuosta Perälän kirjasta… tavallaan kyllä tykkäsin siitä, oli hyvin informatiivinen ja jotenkin inhimillinen ote siinä, kun kirjoittaja tosiaan oli mennyt mukaan siihen maailmaan syvälle. Mutta… hiukan silti tökki sellanen liiankin “sosiologinen” tai “etnografinen” ote, siis narkkarien yhteisöä kuvattiin kuin mitä tahansa yhteisöä ikäänkuin ihmiset siellä eläisivät tuota elämää ihan vaan omasta halusta ja elämäntyyli olisi itse valittu ja itseä miellyttävä. Että jotenkin jäi huomiotta se, että suurimmalla osalla tuossa elämäntyylissä on kuitenkn ennemmin tai myöhemmin kyse sairaudesta ja pakosta. Tai mä ajattelen, että jos joku kirjoittaisi vastaavan kuvauksen esim skitsofreenikon arkielämästä, sekoilusta harhojensa kanssa niin se vaikuttaisi ehkä vähän kummalliselta, ehkä epäeettiseltäkin. Tai voin olla väärässäkin, miksei näinkin saisi addiktiota kuvata… mutta mulle tuli osittain tuo fiilis vaikka kirja olikin kiinnostava eikä tosiaan ainakaan mitenkään tuomitseva.

Minulta kysytään usein, että mikä sai minut lopettamaan. Vastaus siihen on mun mielestä selkeä vaikka joskus siihen onkin vaikeaa löytää mitään yksittäistä syytä. Syy oli kuitenkin se, että olin valmis tekemään mitä tahansa raitistuakseni. Ennen kuin ihminen on valmis tekemään kaikkensa ja haluaa sitä enemmän kuin mitään muuta, ei olla mielestäni vielä siinä vaiheessa, että lopettaminen olisi mahdollista. On minusta hienoa, että olet osannut asettaa rajoja vaikka pelottaakin. Kuntoutuminen lähtee aina omista lähtökohdista ja omasta halusta. Toivoa ei pidä kuitenkaan menettää ja sitä on aina olemassa. Jos ihminen kuitenkin haluaa käyttää niin sitten hän käyttää. Ketään ei voi pakottaa olemaan selvinpäin. Itsestäsi voit kuitenkin pitää huolta ja keskittyä omaan elämääsi. Vertaistukea saa ryhmistä todella hyvin ja on myös olemassa 12 askeleen ryhmiä myös omaisille, missä käsitellään läheisten päihteidenkäyttöä. Tiedän, että pelkoa ei saa sanoilla pois ja jokainen käsittelee asiat yksilönä. Voithan koittaa olla vaikka puhelinyhteydessä lapseesi ja koittaa antaa positiivista palautetta hetkistä kun hän on selvinpäin. Jos saat itsellesi jonkinlaisen rauhan siitä, että olet yhteydessä suosittelen kyllä seuraamaan vaistoasi. Ihminen tarvitsee tukea vaikkei aina sitä osaisikaan sanoa. Taloudellinen auttaminen ja majoittaminen on sitten eriasia. Itse asetat rajat mitkä tuntuvat hyvältä.

Uusi käyttäjän äiti täällä terve :frowning: Ei millään pahalla, mutta enpä olisi halunnut joutua tilanteeseen, jossa keskustelen kanssanne täällä…

Olen lueskellut nyt muutamien päivien ajan tarinoitanne ja siellä on niin monta samankaltaista kuin poikani. Tavallaan se lohduttaa, mutta se on myös niin tavattoman surullista ja lohdutonta. Niin moni teistä on joutunut hautaamaan lapsensa. Se on asia mitä välillä jopa toivon (tuntuu kauhealle se sanoa) ja mitä eniten pelkään.

Oma poikani on 16v, tänä syksynä täyttää 17v. Ollut aina sosiaalinen, taiteellinen ja kauhean herkkä. Harrastanut liikuntaa, musiikkia, ollut ilopilleri. Kunnes yläkoulun alkaessa ahdistui kauheasti, hakeutui koulussa siihen kovaan jengiin kuin asemaansa hakien (ja jotain suojakilpeä) ja ongelmat alkoivat rytinällä.
Ensin “normaalit”; tupakkaa, kotiintuloajoista myöhästymisiä, suun soittamista, valehtelua siitä missä on ollut. Soittelin perään, juttelin, tarkistelin menemisiä ja pidin yhteyttä kavereiden vanhempiin. Ajattelin, että nämä on näitä murrosiän tyrskyjä ja näistä selvitään. Kunnes yhtä äkkiä koulu alkoi mennä tosi huonosti ja poika alkoi olla ilman lupaa öitä poissa.
Hain apua nuorten psykalta ja lastensuojelusta. Yhtä äkkiä oli kannabiksen käyttöä ja lapsi sijoitettiin kiireellisenä kuukaudeksi “pysäytystä” varten. Se auttoi vain hetkeksi kunnes touhu karkasi käsistä ja lopulta nuori huostaanotettiin ja hänet sijoitettiin vuodeksi toiselle paikkakunnalle. Lisäksi poika sai masennuslääkkeet.

Vuoden päästä kotiutui tasaisen oloinen poika, joka päätti peruskoulunsa ja sai jopa kaksi diplomia. Olimme niin ylpeitä ja onnellisia. Kaikki tuntui menevän hyvin, tosin kaverit (sekä hyvät että huonot) olivat kotikaupungissa kaikonneet ja poika valitteli välillä yksinäisyyttä. Halusi lopettaa masennutlääkkeet, koska ei halunnut syödä mitään tabletteja. Näin jälkikäteen se oli niiiin vikatikki. :unamused:
Emme aluksi huomanneet kotona mitään, mutta pian poika alkoi olla levoton ja äksy, salaili selvästi jotain. Sitten tuli postitiivinen kannabisseula ja lastensuojelu puuttui tilanteeseen heti. Tarkoitus oli sijoittaa poika taas kuukaudeksi tämän vuoden helmikuussa, jotta hän havahtuisi ja tilanne saataisiin haltuun, mutta se olikin suistunut parissa kuukaudessa salaa aivan mahdottomaksi. Poika hatkasi ja kun saatiin kiinni, oli sekaisin kuin seinäkello. Seulasta löytyi amfetamiiniä, kannabista, bentsoja.
Poika siirrettiin katkolle toiseen paikkaan ja tuntui, että hän tosissaan yritti, käyttäytyi nätisti ja osallistui kuntoutukseen. Tyttöystävä odotti kotikaupungissa ja poika kertoi käyttäneensä aineita salakavalasti palanneeseen masennukseen ja ahdistukseen. Oli kuulemma ajatellout jopa itsemurhaa. Nyt oli hoitomyönteinen ja odotti pääsevänsä takaisin kotikaupunkiin. Lastensuojelu päätti kuitenkin sijoittaa pojan muualle, jottei kotikaupungin piirit houkuttele jatkamaan päihteiden käyttöä. Poika ahdsitui, suuttui ja hatkasi.
Koko toukokuun oli kateissa, vastaili viesteihin muttei kertonut missä on. Valehteli, ettei käytä mitään. Lopulta tällä viikolla saimme hänet houkuteltua kotiin ja palaamaan katkopaikkaan. Oli laiha kuin mikä ja ihan rääsyläisen ja narkkarin näköinen. Olin aivan kauhuissani mitä suloiselle ja komealle pojalleni oli tapahtunut!
On myöntänyt käyttäneensä kuukauden aikana kerran subuteksiä, muutaman kerran amfetamiiniä ja jotain bentsoja (itse en näistä tajua - vielä…) kun ahdisti ja tuntui, ettei koko elämällä ole mitään väliä. Kotiin tullessaan itki myös, että haluaa kuolla, ei ole järkeä asua laitoksissa kaukana rakkaistaan.

Nyt kuitenkin on edessä siirto uudelle paikkakunnalle lastensuojelun alkuperäisen suunnitelman mukaisesti ja pelkään, että poikaani ahdistaa niin, että hän hatkaa taas ja katoaa sekä tappaa itsensä huumeilla. Myöntää itse, että tällainen itsensä “hoitaminen” auttaa vain sen hetken, mutta sanoi että kun kaikki tuntuu painavalta ja raskaalta niin se hetkenkin helpotus on sen arvoista. Kun koetan puhua päinvstaista tai kyseenalaistaa, hän raivostuu ja huutaa minulle.

Olen koettanut puhua katkopaikkaan, että pojan henkiseen olotilaan on kiinnitettävä suurempaa huomiota ja keksittävä keino, jolla ahdistusta saadaan helpotettua. Poika ei kestä suljetussa tilassa olemista, tuntuu kuulemma että seinät tulee päälle. Tyttökaveri on pysynyt rinnalla vaikka itse ei käytä, sitä ihmettelen suuresti.

Pelkään ja jotenkin jopa uskon, että tie tulee olemaan yhtä tuhoisa kuin monen teidän lapsella on ollut. Pojalla on add-taipumusta (diagnoosi jäi “viittä vaille”) ja hän selvästi uppoutuu täysillä kaikkeen. Niinpä nyt myös jää kiinni aineisiin, varsinkin kun mieli on niin kovilla ja herkkä.
Olen itkenyt, huutanut, hävennyt, pelännyt, kaivannut, inhonnut ja rakastanut. Haluaisin, että voin pitää langat käsissäni ja auttaa kuten lasten ollessa pieniä ja nyt on niin avuton olo katsoa tätä kaikkea vain matkustajana.
Koetan oppia elämään omaa elämää tässä rinnalla muun perheen ja itseni vuoksi. Välillä se onnistuu, välillä ei.

Loppuukohan tämä helvetti ikinä?

Hei Tähtisilmä74

Se mihin läheisen huumeiden käyttö loppuu ei ole vastausta, on vain vaihtoehtoja.
Myöskään käyttöaikaa ei voi ennustaa. Sille kun ei ole kirjoitettu loppupistettä.
Kirjoituksestasi ei käy ilmi oletteko muu perhe saaneet jonkinlaista apua omaan tunnekaruselliinne.
Kun lapsen huumeidenkäyttö paljastuu, se herättää hyvin ristiriitaisia, voimakkaita tunteita, niin kuin kuvasit.
Vanhemmat tuntevat voimakasta syyllisyyttä ja surua siitä, etteivät huomanneet tilannetta ajoissa.
Mietitään mitä olisi pitänyt tehdä toisin.
Mennyttä ei voi muuttaa, mutta tulevaan voi vaikuttaa.
Eikä kukaan voi taata sitä, vaikka olisi toiminut toisin, olisiko tilanne toinen.
Näitä tunteita olisi hyvä käsitellä esim. Vertaistukiryhmässä missä on samassa tilanteessa olevia läheisiä.
Lähde rohkeasti hakemaan itsellesi apua. Pelkkä puhuminenkin asiasta auttaa ja helpottaa.
Olet lukenut Vilpolan kirjoituksia ja siellä on kirjoitettu paljon tästä aiheesta.
Sieltä löytyy myös aputarjoavien tahojen yhteystietoja.
Katkopaikassaan poikasi saa tällä hetkellä apua itselleen.
Hänen itsensä ja muun perheen kannalta olisi kuitenkin ehdottoman tärkeää etteivät hoitojaksot olisi
vain pelkkiä kuukauden mittaisia katkoja. Poikasi on vielä ala-ikäinen joten voit lastensuojelun
nojalla vaatia hänelle sijoitusta sellaiseen hoitopaikkaan, jossa voidaan hoitaa pidempään ja hoito
sisältää myös kuntoutuksen ja jatkohoidon.
Tai jos nykyinen katkopaikka sisältää tällaisen mahdollisuuden, häntä ei saisi kotiuttaa liian aikaisin.
Kannattaa olla aika tiukka näissä vaatimuksissaan ja vedota juuri tuohon lastensuojelulakiin.
Tämä kaikki vaatii paljon voimavaroja ja usein tulee tunne, että taistelee tuulimyllyjä vastaan.
Niin hoitojen kuin lapsen käytön suhteen. Matkustajana voi kuitenkin jälkeenpäin ajatella että
on tehnyt jotain asian hyväksi. On hyvä kuitenkin muistaa, että muutos lähtee jokaisesta itsestään.
Niin surullista kuin se onkin, emme aina voi edes lapsiemme valintoihin vaikuttaa.
Voimme kuitenkin olla vierellä kulkijoita ja antaa tukea apua silloin kun he sitä aidosti haluavat ja tarvitsevat.
Jos itse huolehdimme omasta voinnistamme jää voimavaroja tukea toista.

Terv. Ohjaaja Kerttu

Kiitos Ohjaaja Kerttu viestistäsi!

Poikani ollaan sijoittamassa toiselle paikkakunnalle lastenkotiin. Osaaminen näiden asioiden kuntouttamisen suhteen on lastenkodeissa hyvin kirjavaa. Valitettavasti poikani ei myöskään tunnu olevan kovinkaan yhteistyökykyinen. Hänellä kun mielestään ei ole ongelmana kuin ahdistus. Tuon ikäisellä tuntuu olevan myös toleranssi kestää “tylsyyttä” ja alakuloa hyvin matala ja siksi hän tekee omia ratkaisujaan mm. hatkaamalla hoitopaikoista.

Näiden juttujen lukeminen on hyvin terapeuttista ja jopa opettavaista. Minulla on onnekseni myös muutama hyvä ystävä, joiden seurassa voin puhua suoraan kun siltä tuntuu.
Tunteiden purkaminen myöskin vertaistuen parissa olisi varmasti hyvä keino hoitaa itseä ja säästää läheisiä. En tiedä miksi kynnys lähteä liikkeelle sen suhteen on niin korkea :confused:

Juuri juttelin nykyisen paikan ohjaajan kanssa. Pojan masennuslääkkeen tasoa on nostettu toistaiseksi tasapainon löytymiseksi ja poika onkin ollut iloisemman oloinen ja osallistunut toimintoihin mukaan. Kun vaan ei antaisi taas periksi.

Kevät on ollut jotenkin kovin raskas, sitä huomasi etten ehkä jaksakaan. Ehti jo hiukan toivo herätä, että päätös aineiden lopettamiseen olisi tullut kun halusi psykiatriselle sisään kovan ahdistuksen vuoksi… Mutta vauhtiahan sieltä taas käytiin vain hakemassa, että jaksoi taas jatkaa narkkaamista :frowning: Oli oikeasti virhe kuvitella mitään sen enempää, itseasiassa tytär ei aineiden lopettamista luvannutkaan hoitoon mennessään, vain että saisi psyyke-lääkityksen kohdilleen ja mielialan paremmaksi.
Huomasin, että oma suhtautuminen myös alkoholiin on muuttunut inhonsekaiseksi. Ei jaksa oikeasti edes hymyillä työkaverien ryyppäämiseen liittyville jutuille, ja kaverien fb-päivityksistä, missä juhlitaan drinkkien kanssa loman alkua, on vaikeata tykätä. Minulla oli muutama viikkko niin, että itkeskelin melkein päivittäin ja oli jotenkin vaikeaa tarttua asioihin. Aika nopeasti sain asian sanottua kotona miehelleni ja töissä esimiehelle, ja sain helpotusta arjen paineisiin. Mutta niin pahalta kuin se kuullostaakin, parhaalta tuntuu silloin, kun en päihderiippuvaista lastani ajattele tai hänen kanssaan puhu. Hän ei ole itse ollutkaan nyt viimeisen hoitojakson jälkeen oma-aloitteisesti minuun yhteydessä. Sen kerran kun hänelle soitin, hän oli niin aineissa ja itkuinen, ettei puheesta kunnolla selvää saanut. Viesteissä mitä on muutama lähetelty, hän kertoilee miettivänsä itsemurhaa, mutta toteaa siihen perään, että älä äiti huoli, en minä siihen varmaan kuitenkaan pysty.
Sitten sitä miettii, olenko ihan kauhea äiti, kun en hänen FB-päivityksestään voi tykätä, missä hän ylistää rakkauttaan huumeita välittävään poikaystäväänsä (minulle tuo parisuhde vain jotenkin edustaa tyttäreni mahdollisuutta käyttää kaikenlaisia huumeita). Tekisi mieli vain kommentoida hänen julkiseen päivitykseensä, että se tiukka side, joka teidät yhdistää, on huumeet. Niin, että kaikki ystävät ja tutut saisivat viimeistään tietää, mistä tässä on oikeasti kyse. Mutta mitä se hyödyttäisi, päinvastoin välit menisi lopullisesti. Mutta täytyy sanoa, että on kyllä todella rankkaa, kun on niin vaikea löytää asioita, miksi olisi ylpeä lapsestaan, josta ennen oli niin ylpä monin eri tavoin. Paitsi ehkä siksi, kun hän ei ole päättänyt elämäänsä kaikista puheista ja itsensä satuttamisista huolimatta. Vielä ollaan aika alkutaipaleella huumeriippuvaisen läheisen elämässä, alle kaksi vuotta takana, ehkä vielä 5, 10 tai 20 vuotta edessä, jos hengissä selvitään?

Juuri tuo “toivo elää”, että ei löydä enää lapsestaan asioita mistä olla ylpeä, tuntuu tosi raskaalta. Ja silloin kuin jotain positiivistä on, en uskalla nauttia tai “hehkuttaa” koska kokemuksen mukaan se kestää vain hetken. Lisäksi en tiedä mikä on esittämistä ja mikä totta :frowning:

Meillä tätä nuoren tuomaa huolta on kestänyt nelisen vuotta, toki se oli alussa toisenlaista kun päihteet eivät olleet vielä kuvioissa mukana. Tunnen vanhentuneeni tänä aikana vähintään kymmenen vuotta stressin ja huolen takia. On raskasta elää myös tämän häpeän keskellä ja luopua niistä unelmista, mitä itsellä aina oli oman lapsen elämää kohtaan.

Poika on tulossa huomenna ensimmäiselle kotilomalle uudesta laitoksesta ja häpeän myöntää, että olen väsynyt jo valmiiksi. Tunnelma on taas jännittynyt ja me vanhemmat saamme olla varpaillamme koko ajan.
Poika on röyhkeä, odottaa että kaikki menee hänen mielensä mukaan ja tuntuu kuin hän pitäisi itseään uhrina, jota meidän tulee sääliä ja paapoa.
Voinko olla tiukka ja vaatia, että homma menee meidän tahdin mukaan? Samaan aikaan tunnen äitinä syyllisyyttä, ettei hän voi asua kotona vaikka itsehän hän on elämänsä sössinyt :frowning:
En jaksa draamaa…

Kotilomat oli ja meni. Jännitin ja pelkäsin koko ajan. En suotta - seuloissa palatessa oli ollut subuteksiä ja amfetamiinia. Onnistunut siis niitä saamaan sen noin tunnin aikana minkä oli ulkona yksin ilman tyttökaveria.
Olen niin surullinen, vihainen ja pettynyt. Uusia kotilomia ei tarvitse lähiaikoihin suunnitella ja vaatia. Onko väärin sanoa, että huumepaskaa (siis sitä koko kulttuuria ja elämää) en kotiimme halua, täällä asuu muitakin lapsia? :cry:

Minusta ei ole väärin sanoa noin. Olen itse toipuva addikti. Kusetin kaikkia läheisiäni käyttäessäni päihteitä.
Voi olla suurinta rakkautta sanoa lapselleen, ettei halua häntä kotiinsa niin kauan kuin käyttö jatkuu.

Uuh! Anteeksi äiti! En oo tainnu ääneen sanoo omalle, mutta ollaan kyllä vähän puhuttu. Ja Iskä tietenkin kanssa. :blush:

On se kyllä niin perseestä koko maailma, nyt oikeen palaa mieleen. Voimia vaan kaikille huumeriippuvaisten omaisille :smiley: