Eilen löysin tieni tänne kun etsin vertaistukea netistä. En päästänyt miestä päivällä sisälle kun palaili ryyppyreissulta. Asunto on minun, mies ei ole täällä kirjoilla vaikka onkin majaillut viimeiset puolivuotta. Vihassa rajojen asettaminen onnistuu, sen jälkeen tulee tärinä ja itku. Illalla oli ilmestynyt takapihalle puulaatikon päälle nukkumaan ja alkoi vaatia sisälle pääsyä. En ollutkaan enää niin vahva että olisin pystynyt kylmästi laittamaan oven kiinni. “Kun ei ole mitään paikkaa mihin mennä”
Päästin sisälle silläehdolla että tänään lähtee. Samalla kuitenkin tiesin että kun annoin taas periksi, sama taistelu on seuraavana päivänä edessä. Nyt hiippailee edestakas tupakalla krapulaisena, en anna periksi. Tänään on lähdettävä. Kieltäytyy edelleen lähtemästä, ei ole paikkaa. Mihin pitäisi mennä. Voiko toinen todella kieltäytyä lähtemästä??? Pitääkö minun soittaa poliisit että toisen saa ulos???
Taustaa…
Tutustuimme -09 Ekana iltana, kuinkas muuten, olimme baarissa. Muistan kuinka aamulla hänen avatessaan krapulakaljaa heti herättyään hälytyskellot soivat päässäni. Hiljensin ne samoin kuin moni muukin ajattelemalla että noh, hän on lomalla, voihan sitä erikoistapauksessa jne jne Tapasimme ensin vain vkl ja yleensä alko mukana kuvioissa. Tai ei yleensä vaan aina. Huomasin pian että viinaa menee liikaa, alkoi putket jolloin ei vastannut puhelimeen yms Juopponi on tyypillinen tapaus, herkkä, fiksu, viisas, selvinpäin. Tähän tuudittautuen autoin kun juominen lähti käsistä. Paijasin, halasin, olin “tukena”. Vaadin että hakee lääkäriltä apua, uskoin että jos muuttaisimme yhteen tilanne olisi toinen, eihän hän sitten joisi kun elämässä olisi muutakin kuin omat seinät. (EIPÄ!!) Oman ahdistuksen ja pahanolon tungin pois, olinhan tärkeä henkilö tämän ihmisen elämässä. Enkeli niinkuin joku muukin sanoi. Itkin monet kerrat pahaa oloa ja kokosin itseni jotta Juopponi saisi tarvitsemansa tuen, minun vuoroni tulisi varmasti kunhan hän vain saisi omat asiat ensin järjestykseen. Sain läheisyyttä, olin olemassa…
Muutimme yhteen nopeasti, hänellä ei ollut töitä eikä hän niitä etsinytkään, aika kului kaljaa juoden. Putket olivat arkea. Antabusta koitti syödä kun vähän tuli juomiseen väliä, ei mitään apua. Sai lääkettä masennukseen, Halleluja ajattelin. NYT kaikki muuttuu. Ei muuttunut. Vuoden yritin saada muutosta aikaan vuoroin itkien vuoroin raivoten, mitään ei tapahtunut. Ei ennenkuin mittari tuli lopullisesti täyteen, nostin miehen niskapersotteella kirjaimellisesti autoon ja kiikutin linja-auto asemalle. En pystynyt itkultani jäämään odottamaan bussia, vaan lähdin pois. Eksynyt pikkupoika jäi yksin. Koin syyllisyyttä samalla kun valtava taakka oli pudonnut harteiltani. Eihän mies siitä mihinkään bussiin ollut mennyt, seuraavana päivänä oli taksilla oven takana, laukku oli varastettu. Yritti mennä nukkumaan, en antanut periksi vaan pyhällä vihalla toistin kiikutuksen bussille ja sanoin että jos tulet vielä takaisin, en vastaa seurauksista. Ei tullut vaan meni äitinsä hoiviin. Olin onnellinen ja vapautunut, elämä oli kevyttä. Kotiin tullessa ei tarvinnut miettiä missä kunnossa siellä olisi joku vastassa, kukaan ei ollut virtsannut sänkyyn tai sohvalle, tunne oli vapaa.
Meni puolivuotta ennenkuin tapasimme seuraavaksi, olin onnellinen kun näin että asiat olivat kunnossa. (sillä hetkellä) Vietimme iltaa yhdessä ja päädyimme sänkyyn. Mies ripustautui minuun uudelleen ja minä sallin sen. Yritin laittaa rajoja mutta en pitänyt niistä kiinni. Kiukussa päätetty valui kuin vesi hanhen selästä samalla kun kiukkukin. Viina ei hallinnut samalla tavalla jokapäiväistä elämää, joka viikonloppua kylläkin. Sekaan mahtui övereitä ja hallittuja koomia. Puhuin siitä että hankkisi oman asunnon, turhaan.
Seuraavaksi huomasin olevani raskaana. Asiaa ei tarvinnut paljon miettiä, minulle lapsi on ihana asia, lahja. Mieskin tuntui innostuvan ja oli onnellinen, tuli ultraan mukaan ja hehkui onnea. Mutta jatkoi vkl kännäämistä. Juomisen hallitsemattomuus lisääntyy kokoajan. Samoin sen “oikeutuksen” hakeminen. Minä olen hullu kun en sitä ymmärrä että hänellä on oikeus juoda kerran (234) krt viikossa. Sain sanottua että tottakai hänellä on, mutta ei täällä, jokainen vastaa omasta elämästään ja valinnoistaan. Kerroin etten halunnut elää elämääni näin, hän taas että ei aio koskaan elää elämäänsä täysin selvinpäin. Kerroin vaihtoehdot: Perhe tai alko, ei vaikutusta. Nyt on mitta täynnä. Ymmärsin että tätä samaa saatanan ympyrää mennään lapsen syntymään asti ellen minä jälleen kerran poikkase sitä. Nyt minulla saattaa olla edes vähän voimaa, kun lapsi syntyy haluan keskittyä vain ja ainoastaan pienen ihmeen tarpeisiin. Mies on tervetullut osalliseksi lapsen elämää kun on selvä.
Aikas rationaalista tekstiä, tunnen itseni täysin epäonnistuneeksi ihmiseksi koska en ole pystynyt huolehtimaan itsestäni. EN ole estänyt tätä tapahtumasta uudelleen. Mihin katoavat minun tarpeeni? Miksi vain vihassa pystyn asettamaan rajoja? Miksi taannun lapsen tasolle?? Miksi miksi miksi annan tämän tapahtua uudelleen ja uudelleen…