Juuri näin… juuri tuohon suuntaan pitäisi pyrkiä. En ole “sujut” menneen kanssa, vaaka on epätasapainossa milloin mihinkin suuntaan. Vertaisin asiaa kokemukseeni armeijasta. Siellä tapahtui monenmoista, näin julmaa kiusaamista ja uhka oli koko ajan ilmassa, väkivallankin uhka, näin väkivaltaa, ja totta kai hölmöilin siellä itsekin ja sain kurinpitorangaistuksia. Sinä päivänä kun lopulta lähdin sieltä tunsin kuitenkin konkreettisesti, että olin sujut sen ajan kanssa. Vaaka oli tasapainossa - olin jotenkin hartiavoimin päässyt tilanteeseen, jossa ei ollut enää antipatioita mihinkään suuntaan. Kasvot olivat säilyneet, kukaan ei muistanut pahalla, ei ollut mitään velkoja tai saatavia enää mihinkään suuntaan. Asian saattoi haudata. Samaan haluan pyrkiä tässä asiassa. Ettei enää mikään kummittelisi mielessä, vaan että asian voisi haudata ja katsoa tosiaan rauhallisin mielin tulevaan. Kyse on vain niin monimutkaisista rakennelmista, jotka ovat tietysti lähinnä omassa päässäni, että se vaatii työstämistä ja aikaa. Tämä 20 vuoden perintö on paljon vaikeampi käsitellä kuin joku pikku episodi.
Ei minulla varmaan ole pakkoajatuksia tai mitään muuta “psykopatologista” mielenliikettä. Tuo esimerkki siitä äijästä on yksi monien joukossa - tavallaan se on vääränlainen henkinen mekanismi, joka päähäni on ehkä alkoholismin, ehkä liian monimutkaisen/syheröisen luonteeni ansiosta syntynyt. Tulee vaikeuksia, ja sitten loksahtaa päälle (defenssi)mekanismi, joka ohjaa kaiken ihan väärään suuntaan, syntipukkien suuntaan, tai milloin minnekin. Olen pettynyt elämääni. Sitten luen lehdestä jotain, mikä alkaa raivostuttaa, ja sitten olen olevinani joku oikeuden miekka sitä asiaa vastaan, vaikka lopulta koko kiihtymyksen takana on ihan toinen asia, joka liittyy vain ja ainoastaan minuun itseeni. Tässähän lähestytään taas De Melloa, eikö totta? Nämä esimerkit ovat toki kärjistettyjä. Ei mulla koko ajan päässä mitään valtavia prosesseja ole käynnissä.
Mutta tämän ajatuksen defenssimekanismien ymmärrystä sumuttavana tekijänä voi taatusti liittää myös alkoholismin mekanismeihin.
Defenssimekanismit voivat harhauttaa ihmistä todella pahasti, jos ei pidä varaansa. Ne voivat antaa ihmiselle aivan vääränlaisen kuvan itsestään. Sitten kun ne liittoutuvat viinanhimon - ja sittemmin nousuhumalan - kanssa, voi lähteä käyntiin aivan täydellinen itsesumutus. Ritari Uljas lähtee taas ratsastamaan. Tiedätte kyllä mitä silloin tapahtuu. Itselleen pitää olla armollinen mutta myös julma. Oma itse pitäisi jotenkin nuijia armotta polvilleen aina silloin tällöin. Aika raadollisia tässä kaikki ollaan. Toiminnan takana on monesti kaikenlaisia itsekkäitä tarkoitusperiä, joita ei itselleen myöntäisi sitten millään. Ihminen on rakentunut niin, että oman itsensä säilyttääkseen sen pitää sumuttaa itseään ja sen sumutuksen tuloksena vetää kotiinpäin niin paljon kuin pystyy. Se joka pystyy tässä suhteessa nielemään ylpeytensä on kunnioituksen arvoinen.
Näin eilen jonkun masennusdokumentin… Niinpä niin, itkusta ei tule loppua, kun omasta itsestä puhutaan. Voi minua arvokasta pientä olentoa. WC:ssä oli koukku tms mihin aina ajatteli hirttää itsensä. Ajatus on ajatus - katkeransuloistahan se on sellaista ajatella - ja teko on teko. Yksi minua lähellä ollut ihminen hirtti itsensä metsään 20 vuotta sitten. Tajusin ainakin sen että se on äärettömän kova tapa lähteä. Sitten kun taas sumutetaan itseä niin kerrotaan kallonkutistajille ja lopulta koko Suomelle tarinaa, mikä ei ole muuta kuin fantasiaa, jota ei ikinä pystyisi toteuttamaan. Tahdoin sanoa tälle ihmiselle (ja eräälle toiselle aivan samanlaiselle, joka oli kerran läheisin ihmiseni), että lopeta se itsesi palvonta… et ole maailman arvokkain asia. Ihan turha itkeä oman itsen tähden. Se on itsesääliä, ja itsesääli on itserakkauden kääntöpuoli, varmaan tuhoisin tunnetila mikä voi olla.
Siinäpä taas tajunnanvirtaa ketjun täytteeksi. Moderaattorit tms voivat poistaa nämä jos jotakuta loukkaa ketjun alkuperäisestä aiheesta pois lipsuminen! Minä lähden nyt hakkaamaan itseäni mattopiiskalla!