Taas uskottelin itselleni, ettei se juominen nyt niin paha asia ole. “Juovathan muutkin, minä en kuitenkin juo niin paljon kuin jotkut tuttavani, tarvitsen myös sosiaalista elämää.” Siinä muutamia tekosyitä, joita keksin juomiselleni. Täysin rehellinen raittiuspäätös luiskahti pois ulottuvilta ja palasin vanhoihin uomiini: kolme kertaa viikossa join itseni humalaan. Viimeinen kerta oli toissapäivänä, jolloin join itseni tajuttomaksi ja nukuin aamulla pahasti pommiin. Sitten jouduin selittelemään pomolle mitä sattuu ja käymään terveyskeskuksessa hakemassa sairaslomaa. Ajattelin, että nyt minun täytyy puhua sairaanhoitajalle alkoholin käytöstäni, mutta sen sijaan valehtelin vain olleeni kuumeessa ja nyt oli kurkku kipeä. Kolmen päivän sairaslomahan siitä rapsahti, mutta ammatti-ihminen varmaankin huomasi minun todellisen jamani. Ei ehkä vain viitsinyt alkaa patistelemaan totuutta ulos suustani…
Huomaan, että olen alkoholista riippuvainen monella eri tasolla. Se on “lääke” stressiin, pahaan mieleen, yksinäisyyteen ja tylsyyteen, vaikka todellisuudessahan alkoholi juuri aiheuttaa näitä kaikkia asioita. Monta viikkoa jatkunut juomisenikin alkoi iloisella kännillä, jossa kaikki huolet ja murheet unohtuvat. Tätä positiivista mielikuvaa pidin sitten hengissä mielessäni ja join lisää. Toissaillan ryyppääminen päättyi kuitenkin kyyneliin ja itseinhoon. Vielä tänäänkin on krapula ja pää jumissa. Silmät ovat itkun jäljiltä turvonneet. Sitten on fyysinen riippuvaisuus. Sen huomaa siitä, miten kädet alkavat täristä jännityksestä, kun hakee kaupasta kaljaa, tai miten onnellinen lämmön tunne valtaa koko vartalon, kun seisoo Alkon jonossa viinipullo kädessä. Näiden lisäksi on vielä se, että alkoholin juominen on tapa ja tottumus. On vaikea alkaa esim. kotitöihin, jos kotona ei ole palkinnoksi siideriä tai viinilasillista. Samoin on vaikea tavata ihmisiä, jos kädessä ei ole juotavaa.
Kaiken tämän keskellä juomisesta luopuminen tuntuu välillä melkein mahdottomalta. Aivan kuin minut olisi ohjelmoitu juomaan, vaikka se vahingoittaakin minua ja ympärilläni olevia. Onhan se aivan älytöntä, että vaikka tiedostaa kaikki alkoholin aiheuttamat ongelmat ja vaarat, jatkaa juomista ja tarttuu siihen vielä kuin pelastusrenkaaseen, joka ei pidä pinnalla, vaan vetää mukanaan alas, pohjaa kohti. Niin voimakkaita ovat juomiseen liittyvät positiiviset mielikuvat, että ne ylittävät kaiken järjen ja fyysisen pahoinvoinnin painolastin. Pelkään ja olen ahdistunut tekemättömistä töistäni. Rahatilanne on aivan surkea. Silti minun on vaikea kuvitella elämää ilman alkoholia, enhän ole sellaista yli kymmeneen vuoteen viettänyt.