Hajanaisia ajatuksia työkiireiden keskeltä ![]()
Toivottavasti edellisestä viestistäni ei jäänyt sitä kuvaa, että minä(kään) etsisin syitä ja selityksiä tämän keskustelun aloittajan juomiselle. “Heittoni” siitä, että perhe-elämä olisi niin raskasta, että se pakottaa juomaan, liittyi ihan erään ystäväni ex-mieheen, joka minulle joskus aikoinaan iltamyöhällä laitteli chattiin viestiä siitä, että ottaa parhaillaan olutta ja kun sitten totesin, että se on minusta kurjaa, niin tuo mies vastasi, että eihän tätä perhe-elämää muuten kestä. Vähän kyllä loukkasi hänen vaimonsa ja erityisesti alakouluikäisten lastensa takia ![]()
Minä arvostan omassa miehessäni sitä, että hän ei ole vältellyt vastuutaan juomisesta vetoamalla johonkin syy-selitykseen, vaan on juonut, koska on niin halunnut ja kokenut sen oikeudekseen. Mies ei myöskään ole hyvitellyt eikä “petaillut” juomistaan millään tavoin ja tuon kaltaista rehellisyyttä kykenen arvostamaan, vaikkei se seuraus eli juominen olekaan ollut minusta mukavaa.
Aloittaja kertoi, että tekee keikkahommaa ja siellä on ollut helppoa juoda, kun ei ole muutakaan tekemistä. Yllätysyllätys, minunkin mieheni on tehnyt keikkoja ja aina muistanut korostaa minulle sitä, että ei halua lähteä mihinkään kaljoittelulinjalle reissuhommissa, vaikka se niin monella on tapana. Päin vastoin mies on pyrkinyt silloin kuntoilemaan, jos työltä siihen aikaa on ollut. Vuosi sitten miehen ollessa viikot keikkahommissa, minä tietysti odotin, että perjantaina kotiin tullessa nauttisi kotona perheen kanssa olosta, mutta mitä teki mies; paineli jotakuinkin suorinta tietä baariin ja tuli aamuyön tunteina kotiin. Vietti kyllä “laatuaikaa” perheen kanssa lauantaista sunnuntai-iltaan, jolloin ajeli taas pääkaupunkiseudulle työpaikalleen. Eipä tuo touhu oikein kivalta tuntunut, vaan koin, että baarielämä on tärkeämpää, kuin olla perheen kanssa.
Toivottavasti, anonyymiAA, olet edelleen nauttinut raittiina olosta ja muistathan, että otat vain päivän kerrallaan askelen kohti kevättä. Isoja muutoksia esim. parisuhteessa ei tule viikossa eikä kahdessa. Meillä viimeisimmän kriisin jälkeen on kestänyt yli puoli vuotta, kunnes tuntuu, että mukava ja seesteinen kumppanuus on taas löytynyt ![]()