Mietin pitkään, kirjoittaako “vähentäjiin” vai “lopettajiin”. Ollaan optimisteja.
Oma rakkaustarinani kuningatar Alkoholin kanssa alkoi 14 v kypsässä iässä eli 33 vuotta on yhteistä taivalta. Pisin yhtäjaksoinen aika ilman on koko lailla 6kk avioeron jälkeen ja pisin “putki”, jos yhden välipäivän pitäminen viikossa semmoiseen edellyttää, oli kai vuoden. Muu aika alko on kuulunut elämään erottamattomana osana.
Viimeisen vuoden aikana tahti on taas kiihtymään päin, kolmisen kertaa viikossa, mukaan on hiipinyt sekakäyttöä (murskattu masennuslääkepilleri auttaa jaksamaan kauemmin ja erinäisillä kolmiolääkkeillä saa kuupan “”“jännästi”“” jumiin). Yhtään krapulapäivää en ole töistä pitänyt (ah mikä ihana tekosyy selitellä itselleen että juominen on hanskassa). En ole enää pariin vuoteen juonut seurassa, vaan pääsääntöisesti vetänyt soolona. Mikään ei ole niin nastaa kuin sulkeutua yksin hotellihuoneeseen viskipullon ja läppärin kanssa. “Ilmestyskirja. Nyt”-elokuvan alussa nähtyyn kapt Willardin sekoilukohtaukseen ei ole pitkää matkaa. Perheen jäädessä viettämään joulua mummolaan onnistuin järjestämään itselleni omaa laatuaikaa kotona. Korkki nirskahti auki klo 09 ja siitä jatkettiin aamuyölle saakka.
Olen perheellinen. Nykyinen vaimo tietää taustani ja taipumukseni ja on sietänyt dokaamistani toistaiseksi. Juovuksissa olen “normaalimpi” kuin selvinpäin. Pystyn paremmin seurustelemaan ihmisten kanssa, en huuda tai muutu riitaisaksi. Toleranssit ovat kohdallaan säännöllisen ja päämäärätietoisen harjoittelun ansioista ![]()
Vaaranmerkkejä on toki saatu matkan varrella. Ensimmäinen vaimo pakkasi laukkunsa ja lähti. Kotona juodessani huomaan täyttäväni lasia silloin kuin vaimo on vessassa tai kaupassa, viinoja on myös piiloteltu välillä. Depersonalisaatiokohtaus (en suosittele, hyvin epämiellyttävä kokemus) ja pollarit ja ambulanssi pihaan > nuppisairaalaan kääntymään, kotiuttivat kuitenkin saman tien. Todettiin keskivaikea masennus, jota purettiin terapiantapaisella ja lääkityksellä (en tietenkään luopunut alkoholista tuonakaan aikana). Näin kirjoitettuna en voi kuin ihmetellä, että olen edelleen naimisissa. Ehkä olen tehnyt jotain oikeinkin.
Selvää on, että nykymenolla päädyn Turmiolan Tommin jalanjäljille ennemmin tai myöhemmin koska kulutuskäyrä on pienistä notkahduksista huolimatta ollut nousujohteinen 1990-luvulta lähtien. Hieman pelottaa ruveta taas pääkoppaa penkomaan, koska selvästikään terapiakeskusteluissa ei saatu vielä kaikkia paskoja ulos. Lueskelen todennäköisesti palstaa tiiviisti ja saatanpa terapiamielessä kirjoittaa auki joitain juttuja.
Tällä hetkellä on päätös tammikuusta. Katsotaan jatkoa sen jälkeen.