Kirjoitan tänne tämän vaikka se ehkä kuuluisi “kotikanavalle”, mutta jotenkin tuli pakonomainen tarve tehdä olotilalleni jotain.
Siis olen itse alkoholisti, juonut liiallisesti vuosikymmeniä, mutta raitistuin kuin ihmeen kaupalla “sattumalla” pääsin vertaistukeen ja kerralla raitistuin. On ollut paljon hankalia aikoja mutta myös hyviä aikoja, ihmeellisen mukavaa elämä on kuitenkin ollut… paitsi nyt, nyt tuntuu etten ihan jaksa hymyillä ja ihastella raitista elämääni… syy on se että rakas läheinen ihminen tuhoaa itseään juomalla ja aineilla. En näe häntä mutta tiedän että menee lujaa alaspäin. Se huoli ja suru joka nyt ahdistaa on kova, kun en kykene auttamaan. Sehän se on kamalinta, kun ei tiedä enää miten voi auttaa, ja onko auttaminen vain huonompi vaihtehto kuin irrottautuisin kokonaan hänestä.
Toki minulle on sanottu, etten saisi olla tekemisissä enää, minun pitäisi laittaa välit poikki eikä enää olla tekemisissä, ihan sen takia, kun olen jo itsekin masennuksen portilla, mieli maassa ja itkuinen.
Ensimmäisen kerran tuli tänä aamuna, koko pitkän raittiuden aikana, ajatus että mitä tämä raittius kannattaa. Säikähdin ihan. kamala ajatus. Pelottava ajatus, että noinko se retkahtaminen tapahtuu… tulee liikaa henkistä kuormaa jota en kykene selvittämään niin mieli masentuu, tulee itsesääli yms.
Tulin tänne kirjoittamaan ihan sen takia, että puran sen johonkin pois. Ja ehkä tästä on apua jollekkin toisellekin, joka kamppailee liian suurten ongelmien kanssa, jotka muut ihmiset aiheuttaa.
Nyt jo helpotti kun kirjoitin, vielä kun kehtaisin tai uskaltaisin lähettää tämän. Me alkoholismin ympäröimänä eläneet ollaan päästy pois sieltä heveltistä niin sinne ei enää takaisin halua mennä. Ei missään olosuhteissa enään.
Niin on pakko irrottautua vaikka kuinka kipeää tekis, etten itse masennu liian suuren hädän murentamana. Nyt sen tajuan, ensin pitää auttaa itseä ennenkuin voi auttaa muita jne…
Ja kyllä sekin on tullut nyt selväksi että kuinka huolissaan minun läheiset olivat minusta kun juopottelin… anteeksi olen pyytänyt aiheuttamaani huolta ja häpeää.