Voimia Tuuli
Sattumalta mun tuttapiirissä on kaltaisesi nainen. Kovasti hänen tarinansa muistuttaa tuota sinun kertomaasi. Hän aloitti murrosiässä alkoholin käytön, huonoa tuuria, väärät kaverit ja ehkä jotain perittyäkin sekä opittua lapsuudessa tuosta alkoholimyönteisyydestä
Hän kävi pitkän tien. Juomista jatkui lähes 40-vuotiaaksi. Matkalla oli kipeä avioero, eikä tukiverkostoa. Joi pahaan mieleen ja yksinäisyyteen. Oma perhe, suku, monet muut pitivät toivottomana tapauksena.
Sitten yh-äitinä löysi uuden miehen, jonka kanssa kokeili juomista. Erinäisten vaiheiden jälkeen kuitenkin löysi raittiuden, ollut kohta pari vuotta juomatta. Uusi mies tukee ja ovat löytäneet elämään muuta sisältöä juomisen sijaan. On hankittu yhdessä yhteinen asunto ja mökkikin on hommattu. Ihan eri ihminen nykyään. Lapsenkin teki 38-vuotiaana, eikä ole sen koomin juonut. Taakse ovat jääneet ystävät, joiden kanssa seurusteluun liittyi alkoholi.
A-klinikalta sai aikanaan tukea, en tarkkaan tiedä onko vieläkin kontakteja sinne. Kuitenkin pelkkää hyvää kuuluu hänelle. Kivat terveet lapset, mukava mies. Kuitenkin omalla päätöksellä raitistui, samalla jäi tupakka.
kiva on ollut seurata hänen pelastumistaan.
Voisiko miehesi tukea sinua? Kerro hänelle ongelmastasi rehellisesti ja mitä tapahtuu, kun hän on poissa. Hakekaa yhdessä apua sinulle.
Kun tänne kirjoitat, olet sillä tapaa oikeassa paikassa. Olet tiedostanut ongelmasi ja se on ensimmäinen askel. Jos omat voimat eivät riitä, hakeudu päihdehuoltoon. A-klinikalla on mukavia ihmisiä. Oma apuni on ollut Antabus, joka esti juomisen pahimman vaiheen yli. Edelleen turvana, jos mieliala heilahtaa. Olen vanha mies. Kauan kesti tajuta, ettei alko minulle sovi. Lisäksi minulla on terapiakontakti päihdetyöntekijään, joka loistava ihminen. Minulla on liikunta aika iso juttu, jota nyt jaksaa harrastaa. Kävelykin on liikuntaa ja kaunista luontoa jaksaa katsella sekä ihailla paljon paremmin kirkkaalla päällä.
Minäkin ‘urheilin’ pienessä hutikassa, kuljetin koiraa. Ja myös sitten häpesin itseäni. Selvänä se on paljon hauskempaa.
Valehtelin paljon, varmaan eniten itselleni. Uskottelin, ettei kukaan huomaa. Sietokyky oli myös korkea, vasta parin viinipullon jälkeen alkoi pikkuisen hymyilyttämään. Eikä krapuloita.
Löytäisitkö jostakin juomattomia kavereita, joiden kanssa voisi käydä harrastamassa jotakin?
Sinä voit korjata elämäsi paljon nuorempana, mitä minulle tapahtui.
Paljon tsemppiä. Kyllä se siitä, kun todella haluat. Parempi elämä odottaa.
Muista, että kaikki täällä olevat ovat joskus olleet lähtöruudussa, vaikka nyt olisi takana vuosien raittius. Kenelläkään ei ole oikeutta katsoa sinua hätäsi kanssa alaspäin mistään korokkeelta.
Sama ongelma meillä kaikilla täällä on. Toisilla lähtöruutu hieman kauempana. Mutta yhdistävä tekijä: Alkoholiongelma kaikilla.