Hei, olen Hemmiina, pian 50 v, ja olen kirjoitellut pääosin tuolla Kotikanavan puolella viimeiset kolme vuotta. Nyt on pakko tulla mukaan tähän keskusteluun, koska kaikki tuo on NIIN tuttua…
Yritän lyhyesti kuvailla juomistaustaani. Ennen äitiyttä join, kuten “kaikki muutkin” kymmenisen vuotta lähes joka viikonloppu ja varmaan arkisinkin tuli istuttua lähikuppilassa silloin tällöin. Tunsin melkein kaikki portsarit ja baarimikot, olihan se kiva mennä kuppilaan, kun siellä moikkailtiin ja henkilökuntakin tunnisti 
Muistin kanssa oli ongelmia jo tuolloin eli reippaasti alle kolmikymppisenä. Tuli otettua sen verran reilusti, että jossakin kohtaa aina filmi pimeni… Sitten tapasin mieheni (nyt exän), jonka kanssa vietettiin samanlaista viikonloppujuomakulttuuria siihen saakka, kunnes tulin raskaaksi 21 vuotta sitten. Sen jälkeen minun kohdallani alkoi kohtuus eli join todella harvoin, mutta silloin, kun “pääsin” juomaan, tuli juotua entiseen malliin eli mopo karkasi melkein joka kerta käsistä. Ei siinä juomisessa vielä mitään, mutta suurta viihdettä oli myös se, että flirttailin ja pussailin estottomasti vieraiden miesten kanssa, tosin tein selväksi, että olen äärimmäisen sitoutunut avioliittooni ja perheeseeni eli ei leikinpitoa enempää, kiitos.
Voisin sanoa, että tähän vuoteen saakka suhtautumiseni juomiseen oli se, että juominen päihtymistarkoituksessa ei kuulu perhe-elämään, mutta ei ole mitenkään paha asia ottaa muutaman kerran vuodessa vähän reippaammin; pitää ns. hauskaa… Minulla se tosiaan tarkoitti ainakin sen kerran vuodessa kaatokänniä ja järkyttäviä mustelmia, muistin menetystä, seuraavana päivänä pumppu jyskäsi ja ahdisti niin hitosti. Toipumiseen meni useita päiviä - siis siitä henkisestä tilasta, minkä kännäily aiheutti. Toisaalta en hävennyt, koska pokkaa riittää kantaa vastuu omasta tyhmyydestä.
Tänä vuonna olen alkanut selittämään omaa käyttäytymistäni sillä, että olen jollakin tapaa tosi kontrolloiva ja syy, miksen ole yleensä juonut lainkaan, on juurikin siinä oman elämäni kontrolloinnissa… Koska en halunnut kontrolloida puolisoani, niin voin pahoin, koska hän joi silloin, kun teki mieli. En voinut ymmärtää, miksei hän suhtaudu juomiseen yhtä kriittisesti kuin minä. Aloin myös ymmärtämään, että koska en sallinut itselleni juomista “normaalisti”, niin niinä harvoina kertoina, kun annoin siihen luvan, annoin myös luvan kontrollin menetykseen. En tiedä, ymmärrättekö tätä, toivottavasti saatte jostakin langanpäästä kiinni.
Erosin miehestäni huhtikuussa ja siitä alkaen olen opetellut juomaan. Kyllä, nimenomaan olen opetellut juomaan kohtuudella, mikä minulla tarkoittaa ihan yhtä tai kahta oluttölkkiä viikonloppuisin. Arkena ei edelleenkään ole halua eikä tarvetta juoda, mutta perjantai-iltana on kiva istahtaa kuistille kaikessa rauhassa nauttimaan oluesta. Yksi tölkki perjantaina, toinen lauantaina ja se riittää. Olen myös kerran näiden sinkkukuukausieni aikana nauttinut melkein pullollisen valkoviiniä, mutta korkki meni kuitenkin kiinni, ennenkuin pullon pohja edes häämötti 
Toukokuun alussa, kun ensimmäisen kerran taas yhden kontrollivuoteni jälkeen annoin itselleni luvan “juhlia” (olimme itse asiassa sinä päivänä tehneet talokaupat eli lunastin talon puolikkaan mieheltä itselleni), meni tietenkin ihan överiksi. Kadotin mm. 100 euron rannakelloni nähtävästi ihan lähibaariin, mutta sieltä sitä ei kuulemma enää löytynyt… Joka tapauksessa tuolloin päätin, että nyt riittää tuollainen ylilyönti - opettelen juomaan hillitysti ja hallitusti (kontrolli…).
Onnistuin erinomaisen hyvin koko pitkän kesän, kunnes pari viikkoa sitten taas “karkasi”. Nyt olen onneksi toipunut siitä, mutta pakko tunnustaa, että olen edelleenkin opettelun tiellä, koska todellakin haluan päästä eroon noista ylilyönneistä, joissa kontrolli ja muisti pettää, tulee niitä mustelmia ja kadotan omaisuuttani (itse asiassa viimeeksi katosi hieno rannekoru…).
En silti koe, että korkki pitäisi kokonaan sulkea. Ei minulla ole minkäänlaista tarvetta juoda, mutta silloin, kun se tarve tulee, niin mielelläni sallin itselleni annoksen tai pari. Uskon vakaasti siihen, että harjoittelemalla asiaa, ei niitä ylilyöntejä tule enää tapahtumaan.
Vielä pitää todeta, että kyllä se juomisen kontrollointi on seurastakin kiinni. Olen huomannut, että pahimmat ylilyönnit tulevat turvallisessa ja samanhenkisessä seurassa. Jos tuokin fiksu ja vastuullinen äiti-ihminen ottaa noin reippaasti, niin miksen minäkin…
Miksi kerroin kaiken tämän? Toivon, että aloittaja saa jotakin oivalluksia vaikkapa siihen, miksi häneltä aina silloin tällöin menee överiksi ja voisiko tosiaan omaa juomiskäyttäytymistä jollakin tavalla muuttaa. Tsemppiä!