Luen pitkästä aikaa näitä kuulumisia täällä ja oloni on jokseenkin hämmentynyt. Piti oikein palata tämän keskusteluketjun alkuun tarkistamaan, että muistanko tietyt asiat oikein 
SilmätSumeat, olet siis perheellinen noin kolmekymppinen nainen, niin ainakin itsesi tuolla alussa esittelit.
En missään nimessä nyt halua syyllistää sinua, mutta tämä seuraava tekstisi tuntuu todella epäreilulta perhettäsi kohtaan: "Miks se viikonloppuinen koti-ilta tuntuu maanantaina aina ihanalta haavekuvalta, käpertyä peiton alle kattomaan leffaa, mutta kun se viikonloppu lähestyy niin pöh. Tylsäähän se olis ja epäsosiaalista jotain leffaa töllöttää, kavereita kattomaan baariin jee jee…
Miks silloin pe/la illalla, kun en sit olekaan lähtenyt minnekään juhlimaan ja mietin kavereita että missä ne on ja mitä tekee, selaan somea ja näen känni-statuspäivityksiä, tuntuu olo tosi tyhjältä ja ontolta. Kaikilla muilla on kivaa ja mä oon KOTONA! Voiko tylsempää olla… "
Kuten edellä totesin, tarkoitukseni ei ole syyllistää, vaan herättää sinussa ajatuksia, MIKSI se kotielämä, jossa oletan ympärillä olevan omia lapsia ja kenties (mukavan?) puolisonkin, on tylsää? Miten ihmeessä joku baarimeininki juomisineen JATKUVASTI voi olla houkuttelevampaa? Perheen näkökulmastahan se tarkoittaa, että sinulle tuo baarissa juokseminen on tärkeämpää, kuin perheesi. Sen pahempaa kohtelua ei perhettä kohtaan kyllä ole… Sen voit lukea vaikkapa tuolta Kotikanavan puolelta.
Silloin syyskuussa, kun kävin täällä edellisen kerran lukemassa ja kommentoimassakin jotakin, oletin sinun kykenevän tekemään valintoja alkottoman elämän (viikonlopun) puolesta. Nyt, muutamia viimeisimpiä kuulumisia lukiessani tekee mieli todeta, että juominen on sinulle tosiaankin ongelma - senhän myönnät itsekin, joten ehkä kannattaisi hakea asiaan ihan asiantuntija-apua, jollet ole sitten jo hakenutkin. Meinaan vaan, että kenties täällä kirjoittaminen ei riitä auttamaan sinua näkemään se tulevaisuus, mihin tuo kaikki johtaa, jos et kykene ajoissa tekemään toisenlaisia elämän valintoja.
Minä olen siitä kanssasi samaa mieltä, että todella moni kolmekymppinen ja miksei neli-viisikymppinenkin, viihdyttää itseään juomalla joko kotona tai porukalla jossakin. Miksi siis olla erilainen; sillähän sitä helposti omaatuntoaan rauhoittelee. En kyllä tiedä, mistä löytää sellainen kompromissi, jossa pääosin päihteetön elämä riittäisi pitämään sinunkin mielesi tyytyväisenä. Onko esim. mahdollista antaa itselleen lupa käydä kerran kuukaudessa jossakin “viihteellä”?
Toivon edelleen, että löytäisit jostakin riittävästi motiivia elämäntapamuutokseesi. Ole kuitenkin rehellinen itsellesi, että haluatko sitä TODELLA vai onko ajatus juomatapojen muutoksesta vain jonkinlaista itsesi huijaamista, että “kyllähän minä haluaisin, mutta kun en pysty, mutta sentään yritän koko ajan…” Jos OIKEASTI haluat elämältäsi sitä lähikuppilan rentoa ja huoletonta (näennäisesti, sillä hetkellä, juovuksissa) meininkiä, niin sitten menet viikonloppuisin sinne ja muun ajan elämästäsi vietät “asiallista” perhe-elämää. Ole itsellesi rehellisyyden lisäksi armollinen