On tämä hankalaa elää tän ruman sairauden kanssa.
Saavutin oman pohjani viime kesänä ja päädyin minnesota-malliseen päihdevieroitushoitoon.
Olen 35v nainen, “kiltti isin tyttö” ja aina huolehtinut elämästäni, urastani ja itsestäni.
Ulospäin varmasti näytti vahvalta ja itsenäiseltä nuoren naisen tunnollinen elämä.
Alkoholismi hiipi hiljattain elämääni, yksin asuessa ei koskaan tarvinnut kyseenalaistaa juomistani. Työni hoidin ja ulospäin kaikki oli aina tosi hyvin, somessakin kuvia tervehenkisistä harrastuksista…
Löysin kaksi vuotta sitten upean miehen ja sain 10v tytärpuolen avioiduttuamme nopeasti ensitreffeistä. Luovuin työstäni, muutin eri paikkakunnalle mieheni perässä, möin asunto-osakkeeni kotipaikkakunnaltani ja autoni. Itsenäinen nainen oli uusperheen vaimo vieraassa paikassa ja työstäni päätimme, että teen kotoa mieheni moniala-yrityksessä.
Ei mennyt kauaa onnenkukkuloilla, kun sairaus minussa jatkoi myös valtaamistaan…
Lopulta olin ehtinyt nopeasti juoda uuden työni mieheni firmassa, ajokorttini, säästöni ja lentänyt kodistamme, avioerohakemuskin oli vireillä.
Hän ei vaan jaksanut enään katsella toimintaani, “viiniharrastus” oli viikoittaista ja aloin kännissä toimimaan mauttomasti. Oli käsirysyjä, mieheni pahoinpiteli minut epätoivoissaan, tuli poliiseja ja lastensuojelu kuvioihin.
Olin aina vihainen tai itsesäälissä, hain syitä jatkaa juomista. Niin paljosta luovuin avioliittomme tähden, kukaan ei ymmärrä minua ja muutoksiani, oli syitä kyllä. Juominenhan oli seuraus miten minua oli kohdeltukkin, ei syy. Tästä ajatuksesta pidin kiinni.
Aina aamuisin päätin, että nyt loppuu. Olin itsekkin väsyny juomisen seurauksiin.
Salasin juomistani kaikilta loppuun asti. Oman psykiatrin ja pariterapeuttimme puhuin, että olen vain alistettu ja menettänyt avioiduttuani kaiken itsenäisyyteni, jota oireilen lääkitsemällä vähän alkoholilla.
Elämä vaan ei ala sujumaan toipuvana alkoholistina.
Ei, vaikka ymmärrys on sairauskuvaan, tajuan ja myönnän ongelmani ja näen kuinka olen sairastuttanut läheisiniäkin. Ja kuinka paljon join elämästäni ![]()
Toivosta en ole luopunut, vaikka retkahtelin päihdehoidon jälkeen ja sorruin samoihin syihin hakea oikeutusta juomiseeni. Kun millään ei taas ollut väliä.