Päätin uskaltautua rekisteröityä ja itsekin kirjoittaa. Ehkä saisin tätä kautta jälleen otteen elämästäni.
Uskon itselläni olevan jotakin vielä tarkemmin nimeämättömiä mielenterveyden ongelmia –ainakin luullakseni masennusta. Plinkin tarinoista olen myös saanut vahvistusta uskooni, että saatan olla alkoholisti. Olen pitkään kasvatukseni sekä nuoren ikäni vuoksi kuvitellut, ettei minulle edes voi olla mitään ongelmaa, ja olen vain luontaisesti näin v***illaan. Päätin sijoittaa tämän ensimmäisen kirjoitukseni tänne lopettajien puolelle, sillä haluan eroon alkoholista ja sen tuhoisista vaikutuksista elämässäni.
Olen mielenterveyspuolelle tilanteeni kartoittamiseksi jonossa. Olen alkanut vakaasti harkita yhteydenottoa myös johonkin päihdepuolen tahoon (vaikkakin uskon mielenterveysongelmien olevan suurin tekijä, joka tekee kohtuukäytön onnistumisen mahdottomaksi). Mitään mt-diagnoosia minulla ei siis vielä ole, kuten en ole tunnistautunut missään vielä alkoholistiksikaan, mutta en pahastuisi vaikka joku voisikin esittää mielipiteitään asioissa. Mielelläni kuulisinkin jotain. Täältä bongatuissa testeissä on jokaisessa tekemässäni löytynyt vakaviakin viitteitä ongemista usemmalla osa-alueella.
Olen vasta alle 25-vuotias naisihminen. Työtä ei ole ja opiskelut ovat jäljessä ja keskeytymässä. Sosiaalista ”verkostoa” ei oikeastaan ole muuta kuin muutama kaveri ja vanhemmat, joita silloin tällöin näen, sekä nykyinen poikaystävä joka ihmeekseni jaksaa katsella minua päivittäin. En siis ole absoluuttisen yksin, vaikkakin pitkään on mennyt sisäistä yksinäisyyden tunnetta öisin itkiessä.
Vaikuttaa omaan silmään siltä, että olen järjestelmällisesti tuhoamassa omaa elämääni. Aina kun menee hetkenkään hyvin (ja usein silloinkin kun ei mene), tartun pulloon ja saan itseni ja elämäni jälleen sekaisin. Olen pilannut itselleni tärkeimpiä asioita –suhteita, opiskeluja, maineeni, mielenterveyteni sekä välit ystäviin ja sukulaisiin. Syytän ensisijaisesti mielenterveyden ongelmia, mutta alkoholi on minulle se väline, jolla todellisuudessa toteutan kaiken tuhon. Yläasteaikana olin ihan suoranaisesti itsetuhoinen, mutta en sen jälkeen vuosiin selvinpäin, kunnes nyt taas tekisi mieli ottaa itsensä päiviltä KÄNNIHÖLMÖILYJEN takia. Tämä pään seinään hakkaaminen ahdistaa niin, että tekisi mieli satuttaa itseään.
Vaadin itseltäni täydellisyyttä, johon en kuitenkaan yllä. Uskon olleeni ala-asteelta lähtien masentunut ja kärsineeni myös jostakin ahdistuneisuushäiriöistä ja läheisriippuvuudesta. Nyt minulla ei mielestäni ole läheisriippuvuusoireita, mutta muuten kaikenlaista löytyy –ajoittain en uskalla lähteä ulos, kuvittelen kaikkien vihaavan minua + muita toivottavasti vain vainoharhaisuutta, ajattelen olevani mitä säälittävin ja halveksuttavin ihminen, välillä rankan ahdistuksen aikaan kärsin epätodellisuuden tuntemuksista ja joka yö näen toisistaan hirvittävimpiä painajaisia. Listaa voisi jatkaa pidemmällekin. En pidä itseäni tässä tilanteessa opiskelu- tai työpaikan arvoisena.
Lukioikäisenä olen kokenut ainoaa helpotusta olooni ja alkoholinkäyttööni silloisen parisuhteeni myötä. Minulla ei siis ole suurta luottoa siihen, että voisin jälleen tuntea itseni hyväksi ja lopettaa alkoholinkäytön kokonaan. Olen mennyt kännihölmöilyissani kuitenkin niin pitkälle, etten voi elää itseni kanssa, jos en edes yritä välttää niitä vastaisuudessa. Ja järjellisesti ajateltuna kai minäkin ansaitsisin hyvän elämän. Nyt pitäisi onnistua lopettamaan se juominen kokonaan, etten saa itseäni enää tästä syvemmälle suohon.
Sitten siitä alkoholinkäytöstäni…
Minulla on ensimmäisestä 14-vuotiaana koetusta humalastani lähtien ollut pakonomainen tarve juoda niin paljon kuin vain saan kurkustani alas. Silloin jokin ”pimeys” heräsi sisälläni (niin typerältä kuin se kuulostaakin). Aloin juomaan suuria kerta-annoksia kai turruttaakseni silloisen elämäni tuskaa –elin kodissa, jossa henkinen pahoinpitely oli päivittäistä, ja koulussa puolestaan tarjolla oli kiusaamista ala-asteen alulta yläasteen puoliväliin asti. Koulukiusaaminen loppui melkein heti juomisen aloittamiseen, ja pitkään pidin alkoholin juomista ”pelastajanani” jatkuvasta selvinpäin koetusta tuskasta.
Yläasteikäisenä join aina kun oli tilaisuus, yleensä kuitenkin vain viikonloppuisin, mutta kesällä ja peruskoulun loppua kohden myös viikolla. Lukioikäisenä sain jonkinlaisen hallinnan alkoholinkäyttööni parisuhteen myötä, mutta suhteen päätyttyä ainoa mikä alkoholinkäyttöä rajoitti oli rahan ja seuran puute (koskaan en ole onneksi vieläkään juonut koko päivää yksin tai varastanut).
Viime vuosina alkoholinkäyttöäni luonnehtisin vähentyväksi, mutta tapahtuessaan yhä silti hallitsemattomaksi. Juon vain viikonloppuisin ja nykyisin menee jopa useampi viikko ennen kuin uskallan koska alkoholiin uudestaan. Juodessani harvoin osaan lopettaa ajoissa, saati olla juomatta vaikka pitäisi. Yleensä en pysty lopettamaan, jos erehdyn sen yhdenkään ottamaan. Pysyn varmasti ilman alkoholia vain telkeytymällä yksin kotiin.
Huumeista olen ihmeekseni pysynyt pitkälti erossa, mutta se kai johtuu vain siitä, ettei minulla ole ollut tilaisuutta. Rukoilen, ettei tilaisuutta koskaan tulekaan (minua jopa pelotti kirjoittaa tänne, etten tutustu kehenkään huumeidenkäyttäjään ja saa sitä kautta huumeita ja itseäni hautaan!). Kannabista olen kokeillut pari kertaa elämäni aikana ja sen huonoksi itselleni todennut, mutta silti sitä tarpeeksi kännissä pitää tilaisuuden tullen polttaa… En voi ymmärtää miksi… En kai osaa kielätytyä mistään päihteestä, jos niitä on mahdollista käyttää.
Humalassa olen vuosien mittaan ollut itsetuhoinen, verbaalisesti ja fyysisesti muita kohtaan aggressiivinen, sammunut, oksentanut, joutunut hyväksikäytyksi, loukannut itseni ja hävittänyt tai rikkonut tavaroitani. Kaikki vieläpä usempaan kertaan. Listasta puuttuu viime aikaisiakin asioita, joita en kehtaa tänne kirjoittaa. Juotuani liikaa haen tarkoituksella kulloinkin mahdollisimman tuhoisaa tapahtuvaksi, vaikka voin vannoa, etten ikimaailmassa pidä tekojani oikeina, hyväksyttävinä tai edes haluaminani asioina. En voi korostaa, kuinka pelottavaa se on. Mikä minä oikein olen ja miksen hallitse itseäni?
Toisinaan olen kokenut myös sellaista, että saan itseni niin sekaisin, etten esimerkiksi tiedä todellisuutta siitä missä olen tai saatan luulla ja kuvitella muita epätodellisia asioita. Se on jo silloin ja etenkin jälkikäteen aivan kamala tunne. Pelkään, että kyse olisi jo jostakin psykoosia muistuttavasta tilasta.
Koskaan ei voi ensimmäisen korkatessaan tietää, millainen humalasta tulee, vaikka olisinkin suunnitellut ottavani etukäteen vain sen yhden. On arpapeliä, millaisestä määrästä menen sekaisin ja menetän muistini. Luottoa itseni hallintaan ei siis ole ja vaikka olisikin, se olisi harhaa. Se on varmasti osasyy siihen, etten joskus halua lähteä ulos. Nyt jo juominen pelottaa, sillä olen tuhonnut kaiken “vähänkään hyväksyttävästi tuhottavan” elämässäni ja pelkään vuorossa seuraavaksi olevan jotain karmeaa.
Krapulat ovat yhtä helvettiä, vaikka juon yleensä vain yhtenä iltana. Pelkään jokaista ääntä ja haluaisin mieluummin kuolla. Kuvittelen ja näen unia asioista, joita ei ainakaan toivottavasti ole oikeasti tapahtunut, mutta epäluulo jää elämään. Saatan pelätä esimerkiksi tehneeni jonkin rikoksen, ja kuvittelen olevani siksi poliisin seurannassa. Tätä harhaluuloisuutta ja pelkotiloja on ilmennyt muutamana viime vuodena, enkä siltikään tajua lopettaa. Fyysisesti olo on myös usein monta päivää heikko toisin kuin nuorempana.
Oikeastaan juominen ei ole ollut vuosiin hauskaa, vaan se on aiheuttanut pelkästään ahdistavia ja surullisia tapahtumia. Silti jokin muisto hauskasta baari-illasta ajalta kun vielä oli ystäviä tai kyvyttömyys käsitellä tunteita ajavat minut juomaan. Sitten taas hakkaan päätä seinään ja itken sydän (ja usein moni muukin paikka) verillä…
Sisälläni myllertää niin paljon kaikenlaista, että se on tuntunut viime aikoina ylitsepääsemättömältä. Vaikka tänne kirjoittaminen pelottaakin, halusin tehdä sen, sillä huomasin muiden kirjoituksia lukiessani, etten ole yksin. Itseäni on aina pelottanut myöntää mitään heikkouksia itsessäni, mutta täällä se tuntuu jotenkin vähemmän hävettävältä eikä tarvitse pelätä muiden tuomitsevan, kuten ”todellisessa” maailmassa. Täällä uskallan myöntää, että minulla on ongelmia alkoholin kanssa, joten toivottavasti mahdan itselleni lopultakin jotakin.
EN HALUA ENÄÄ SATUTTAA ITSEÄNI JA LÄHEISIÄNI JUOMALLA.