HALT!

H(ungry, [b]A/b, [b]L/b & [b]T/b on ollut pitkään AA:ssa tunnettu pysähtymisen merkki. Jos tuntee itsensä nälkäiseksi, vihaiseksi, yksinäiseksi tai väsyneeksi, on syytä korjata tilanne, sillä nämä tilat ovat raittiuden kompastuskiviä.

AA:ssa viljellyt, yksinkertaiset ‘sloganit’ ovat tavallaan kliseitä. Sanon tavallaan, sillä sitten kun on itse ylittänyt juomahalunsa tai selviytynyt hankalasta tilanteesta jonkin sloganin tai ajatuksen avulla, ne muuttuvat kokemuksiksi ja avautuvat aivan toisella tavoin. Tieteen keinoin ei niitä juurikaan ole voitu selittää.
Mutta nyt on ‘Angry’ avautunut tutkijoille :slight_smile:
medicalxpress.com/news/2011-09-s … anger.html

Hah, minä joka olen koko elämäni kliseitä vältellyt olen nykyään kävelevä AA- klisee koko nainen ja ylpeä siittä. AA-sloganit ovat hiotuneet yksinkertaisiksi kestäviksi helmiksi syystä että ne toimivat. Jos ne sitten ovat kliseitä ja minä yksinkertainen, niin Jumalalle kiitos siitä. :laughing:

EDIT: omalla kohdalla tuo vihaisuus on se salakavalin ja hankalin heti edes huomata ja se kun saattaa pullahtaa yllättävästi edelleenkin tai hiipiä vähä vähältä mieltä myrkyttämään…

Samat sanat, Basilica! ‘This, too, shall pass’ toimi pamivieroitukseni kultaisena ohjeena aikanaan.

Laitetaan nyt vielä sekä jääkiekosta että AA:sta tuttu slogan, koska harrastan usein myös itseni ‘kuoliaaksianalysointia’ - K.I.S.S.—Keep It Simple Stupid.
Jotkut tosin sanovat tuon ‘keep it short and simple’ mutta tuo ‘stupid’ kolahtaa itselleni paremmin :slight_smile:

Tämäkin menee ohi- on ollut ja on edelleen itselleni ehkä se tärkein juttu. Mielessäni lisään siihen vielä usein, että kunhan en takerru siihen. K.I.S.S. on hyvä ohjesääntö melkeinpä kaikkeen PowerPoint -esityksestä raittiin elämän perusjuttuihin, tyyliin: En käytä alkoholia. :stuck_out_tongue:

anteeksi maalaisuuteni, mutta mikä vitun bowwerr-boinddi,puhukaa jupit
että junttikii tajuisi…voima osoitin,voima piste voima,voima,voima, työöön
oorjat soorron yööstä noouuskaaa…
halt on muuten saksaa ja meinaa sheissiiiii…kai?
voittikohan se powersocks sen amerrikkkan viisu no sen imbesillin tai johnii…
vittu minä mitää taia tietää,ihan ulalla koko …,.,-,-,-,-,–,k,lö,pmmömpjpjo
retaard…

Ja niin se KISS potkaisi heti päähän, kun yritin olla näppärä… :laughing:

et sinä mitään näppärä muka ollut,on vaan itellä kärttynen olo,tai tavallista
kärttysämpi ja kommentit tyhymiä,anteeksipyytelen,pännii ja vituttaa ja mielessä
pyörii halu käydä kaljakaupassa,vaan koetan nyt sitten vaikka olla käymättä,kun ei
se ihan kuitenkaan taas hyvältä ajatukselta välttämättä tunnu,luultavasti on jokin krooninen
väsymyskin joka voi aiheuttaa p-aatoksia,en tiiä…vaan en tänne sirkan(?)ketjuun tämän enempää
marise,viiti sen hyvää ketjua pilata(on näistä p-linkin kirjoittajista eniten arvostamiani
maltillisuudellaan…tai tuollainen kuva on jostain syystä jäänyt…)

En minä sinua kärttyisästi ottanut, mutta jos niin on niin koitahan saada unta palloon ja apetta rinnan alle ensi hätään. Kyllä se vihaisuuskin ohi menee, kun annat mennä vaan. Tässä yhtenä päivänä ravistelin vihastuksissani lyhtypylvästä, kun se oli siihen tielleni tullut aukomaan päätään. Hiukan jo rupesi naurattaamaan siinä kohtaa… :laughing:
T. Pippin

eix pippin oo poika,ei sillä saat minusta olla poikakin…

Eihän tässä nyt kukaan ketjua pilaa, höh :slight_smile: Ihan tavallinen ketju, johon kaikki saavat kirjoittaa.
Tuli vaan mieleen koota näitä hyviksi koettuja voimalauseita.

Sinulla ainakin on’roimaa alkumiehen voimaa’… :slight_smile:?

Te etsitte nyt Power Pointin käännöstä ihan vikasuunnalta. Termi liittyy tämmöiseen empowermentti juttuun, eli kyseessä on voimavarasuuntain. Jonkinsortin inhimillisen energian lasertähtäyslaite, jolla sata nörttiä saadaan riemusta kiljuvina juoksemaan paskahomman perässä. Tuosta VOimavaraSUuntaimesta voidaan käyttää kätevää akronyymia VoSu. Kielitoimisto suosittelee siis termiä Pomo-Vosu, eli nörtinjuoksuttaja. Japanilaisittain äännettynä sanat Pomo ja Vosu kirjoitetaan yhteen, eli kyseessä on silloin pomovosu.

Minäkin taidan olla jonkinlainen AA-slogan fanittaja :smiley:
Alkuun ihmettelin tussilla koukerrettuja tauluja seinillä, mietin mihin rukoushuoneeseen olen oikein tullut enkä jaksanut uskoa paljon mihinkään. Siihen päivä kerrallaan -ajatukseen tartuin, kun en enää pitemmälle uskaltanut ajatella. Kun niitä aikansa tuijotteli ja mietti, kyllä ne vain ovat toimineet, harjoittelun kautta.

Ehkä omalla kohdallani paras kuulemani on: “ellet tiedä mitä teet, älä tee mitään tai ainakin nuku yön yli”, ollut tosi hyvä minulle jolla on tapana tehdä nopeita ratkaisuja ahdistavissa tilanteissa.

Lisäksi toi “hiljaa hyvä tulee” on samalla ärsyttänyt, mutta pakko sanoa, että on auttanut.

Lopuksi, elä ja anna elää :smiley:

EDIT: nyt on hitonmoinen nälkä, mutta painoa pakko pudottaa kun ei mahdu matkavaatteisiin :imp:

Eikö muuten joku nokkela plinkkiläinen voisi lopultakin keksiä HALT- iskulauseelle suomenkielistä versiota! :bulb:
Itse olen monet kerrat pyöritellyt sanoja: nälkäinen, vihainen(äkäinen/suuttunut), väsynyt(uupunut/nääntynyt) ja yksinäinen, mutta en ole keksinyt. Paras mitä tähän mennessä olen saanut aikaan on VARO
V- väsynyt
A-ahdistunut
R- ruuaton
O- orpo
Aika väkisin väännetty - pistäkää paremmaksi!!
terv slangi

Tuon on aikas hieno Slangi.A kohta vois olla aggressiivinen?

V vihainen
A akaton
R reporanka
O omeletiton

Jeps,ei ole nyt mulla kaikki muumit laaksossa eikä intiaanit kanootissa.Siis nukkumaan.Sam Foo Foo vois murjaista jonkun leimauksen aamuksi tuosta HALTista.Vaikka savoniaksi.Öits.

s=s

:laughing: No nämähän ovat aivan loistavia. Etenkin tuo syö muussia/ime peukaloa on hyvä ja konkreettinen ohje. Sillä perunamuussin syömisellähän tässä taannoin joku palstalainen juuri pelasti itsensä juomiselta…

VYNÄ-oireisiin voimme siis yksimielisesti suositella PMVS -hoitoa.

V-väsynyt
Y-yksinäinen
N-nälkäinen
Ä-äkäinen

P-peruna
M-maito
V-voi
S-suttunuija (jos ei ole niin sähkövatkainkin käy)

Muussi tehdään huolella ja keskittyen isoimpaan kattilaan mitä taloudesta löytyy. Syödään ensin yksi lautasellinen muussia omassa rauhassa ja kuulostellaan miten rauha ja leppoisuus valuu jäseniin. Pyydetään naapuria tai ystävää jakamaan loppumuussi. Keskustellaan naapurin tai ystävän kanssa muutama sana, jos jaksetaan. Mennään nukkumaan hyvissä ajoin ja herätään virkeänä aamulla. :stuck_out_tongue:

Karppaajana imen mieluummin peukaloa kuin syön perunamuussia, mutta power point on (valitettavasti) piinallisen tuttu. :slight_smile:

Hungry. Toden totta, alhainen verensokeri voi hyvinkin aiheuttaa viinanhimoa monilla alkoholisteilla, ja monet alkoholistit kärsivät hypoglykemiasta.
Alhainen verensokeri aiheuttaa myös masennusta, levottomuutta, ahdistusta… ja monet tuntevat silloin halua joko juoda alkoholia tai sitten “lohtusyöpötellä”.
Lohtusyöpöttelijää himottavat erityisesti nopeat hiilihydraatit: sokeri ja tärkkelys.

Verensokerin tasaisempana pitävä ruokavalio auttaa, kuten vaikkapa VHH. Väsymykseen auttaa nukkuminen ja yksinäisyyteen muiden seuraan meneminen. Kiukkuisuuteen auttaa vaikkapa… no en keksi, oon niin harvoin kiukkunen nykyään. :smiley: