Asiasta toiseen. Poikani uhrautui tieteen vuoksi. Osallistui Helsingin Yliopiston järjestämään tutkimukseen eilen ja tänään. Oli koekaniinina ilmeisesti uuden krapulanestolääkkeen testauksessa. Samalla kun juopoteltiin, tutkittiin erinäisiä asioita monesta vinkkelistä. Sain sieltä tilanneraportin myöhään eilen illalla ja tänä aamuna. Tänä aamuna kuulin, että hän on ilmeisesti saanut itse lääkettä, eikä blasepoa. Olo oli kuulemma hyvä, jotkut toiset taas voivat huonosti. Myöhemmin varmaan selviää enemmän.
Huomenta. Täälläkin näkyy pilviä, muttei kovin paljoa. Olinpa jo unohtanut koko pimennyksen, joten kiitos muistutuksesta. Aurinkolasit kyllä löytyy, mutta niidenkään kanssa ei kovin terveellistä ole aurinkoon katsella. Pitäis jotkut hitsauslasit tms. olla. Eli semmoiset, joista ei normaalivalossa näe juur mitään läpi.
Järjestely- ja siivouspäivä täälläkin. Semmoinen perussiisteys alkaa jo olemaan kunnossa - jonkuun mielestä asuntoni on ehkä kuin pommin jäljiltä, mutta omasta mielestäni ihan ok. Tosin teen sen verran suurta läpikäyntiä, että ei yhdessä päivässä onnistu. Tullut viime vuosina säilöttyä niin paljon kaikkea turhaa, kuten vaatteita, joita en ole kymmeneen vuoteen käyttänyt - ja jotka ovat nyt jo jääneet isoiksikin Lisäksi kaikennäköistä turhaa lehdykkää on kertynyt - mm. Pirkka-mainoslehtisiä, jotka “luen kun jaksan/kiinnostaa”. Eipä ole kiinnostus herännyt. Netistäkin löytyy kaikkea, enkä sitäkään ole kokonaan läpi käynyt. Pölyt on nykyään kuitenkin imuroitu ja pyyhitty. Tänään olis ohjelmassa muutaman hyllyn paikanvaihto ja sitte ne perus pölyjenkeräämiset.
Itse olen jakanut tuon proseduurin osiin perussiisteys ja järjestely. Perussiisteys sisältää nuo lattia pinnat ja kohtuullisesti muita pölyä kerääviä pintoja. Järjestely etenee sellaisina blokkeina ja johonkin kohtaan aina tulee välivaihesäilö. Välivaihesäilön tavarat on tollasissa pahvisissa muuttolaatikoissa, niin ovat siistimmin. Vois tietämätön asuntoontulija luulla että olen muuttamassa, mutta ehei. I just do it my way. Ja jonain kauniina päivänä voi vielä lurauttaa Frank Sinatran tavoin “I did it my way” :mrgreen:
Tulin vain pikaisesti moikkamaan sua, helisee. Kirjoitat mielestäni tosi hyvää settiä, mitä nyt juttujasi olen lukenut . Piristävä lisä olet Plinkkiin. Jatka samaan malliin .
Minä luin tuosta krapulalääketutkimuksesta jotakin ja mietin, onko se lääke ihan tavalliseen ns. amatöörikrapulaan, jossa siis vähän päätä särkee, väsyttää ja oksettaa, ja jonka on voinut tähänkin asti hoitaa juomalla vettä, syömällä suolapalaa, päänsärkylääkkeellä ja levolla. Jos ne keksivät lääkkeen ihan kunnon liskodiskokrapulaan, niin sittenhän musta tulee pian vielä pahempi juoppo .
Hyvää raitista huomenta! Tässä sitä vetkutellaan aamukahvilla ja muka uutisten seuraamisella pitkät tovit. Nyt on tilaisuus käydä pojan asuintilojen kimppuun siivouksen merkeissä kun se on pois paikkakunnalta. Mun on turha täällä muualla yrittää pitää siivoa yllä, jos pojan tiloista kulkeutuu koko ajan ties mitä ympäri huushollia. Mä tiedän, että siitä seuraa armoton huuto. Ei auta kun kestää seuraukset.
Apuva, täällä kummittelee. Aivan kun toveri Metsänreunan vahvaa kritiikkiä olisin lukenut.
Siivousprojekti pojan tiloissa on edistynyt hitaasti mutta varmasti. Noin kolmasosaa olohuoneesta on raivattu ja ikkunan edustanurkkaus imuroitu ja lattia pesty. Sen jälkeen pääsen käsiksi nurkkauksen tietokonepöytäosioon. Loppuhuipentumana on pöydän ja tietokoneen esiin piikkaus. Nurkasta löytyi kadonneita tärkeitä papereita, kuten verokorttia ja päätöstä, rekisteriotetta. Kumma kun ne on hukkuneet, vaikka en ole sotkenut ja järjestellyt hänen asioitaan.
Nyt on käyny ohrasesti, tupakat on loppu. Argeologisissa kaivauksissa on pojan tiloista löytynyt kessupussi, filsuja ja paperia. Sätkäntekokonetta ei löytynyt ja tupakki on rutikuivaa. Mä olen yrittänyt väännellä sätkää, toivoton homma. Tiedossa on kävelyretki kauppaan, ei siinnä mittään ilmakin on loistava. Mitä ihmettä laittaa päälle? Toppatakki on laitettava, muut takit on kokoa mastodontti. Entäs sitten kengät. Mun lempikenkäni löytyi alennusmyynnistä joulun jälkeen. Net on tuollaiset Citymallia olevat Canadasaappaat. Erinomaiset menokkaat kurassa ja loskassa, sekä oikopolku pellon ylityksiin. Muut kengät on sitten roskapönttötavaraa. Onhan mulla jäljellä ihanat pehmoiset nahkaiset kävelykengät työajoilta. Ne ei jostain syystä tunnu toppatakin kanssa istuvan.
Kauppareisun jälkeen voi jatkaa työtä kaivauksilla.
Vai että valmisruokaa ei saisi syyä, mutta valmiit savukkeet kävisi. Soo soo. Kannattaisiko ehkä tsekkailla vaikka niitä Allen Carr’in opetuksia, mistä oli kerran puhe. .
Minulla tulee ensi kuussa täyteen 8 savutonta vuotta! Siitä ilosta voin syödä joskus vaikka jonkun roiskeläpän.
Savuttomana on helppo hengitellä.
Täällä etelässä tarkenee hupparissa, mutta villapaita pitää olla vielä alla. Kengiksi kävisi jo ne Converset tai vastaavat. Jotkut nuorisolaisethan hiihtelee niissä kyllä läpi talven.
Tulin kauppareissulta, tulihan hiki toppatakin kanssa. Onneksi en oikaissut pellon poikki. Paluumatkalla katselin kun nuori likka oikaisi, satuttiin kohdakkain ja kyllä meillä oli hauskaa, kun tutkailtiin sen ennen niin valkoisia lenkkareita. Kylläpä saivat kuorrutuksen.
Henki kulkee huanosti. Vieläkään ei ole yskä kunnolla parantunut. Carrin teoksen kyllä nappaan kirjastosta, jos se joskus sattuu oleen auki. Se on nykyisin täällä auki kaksi kertaa viikossa neljä tuntia.
Kaivauksilta löytyi langattoman hiiren usbipää. Se ei vaan näytä wörkkivän, jotain kosketushäikkää hiiressä.
Tossa kun on rupateltu tuolla toisella palstalla, niin mun täytyy sanoa, että mulla ei ole minkäänlaisia alkoholin mielitekoja. Se ei merkitse mulle mitään ja muut saa mun puolesta ryypätä niin paljon kun haluaa. Alku tällä raittiudella oli aivan kamala, mutta mullahan oli asiasta jo kokemusta. Kun mä sitten lopetin, niin hain pameja kuukauden kuurin terpparista. Ne kyllä kului kahdessa viikossa, mutta en mä niitä sit enää tarvinnu. Niin ja viikon välein olen pyrkinyt käymään aassa. Nyt ei ole kolmeen kuukauteen päässyt käymään kun se auto on vieläkin korjaamolla. Joidenkin mukaan mähän olen parantunut kun ei ole mitään fiiliksiä alkoholin suhteen. Kokemuksesta voin sanoa, että näin ei ole asia.
Mulla kävi eilen kanssa toisella tavalla ohrasesti. Sytkäristä loppui liekki. Alkoi aikamoisesti vituttamaan kun klititin koltin sytkäriä. Kipinöitä päästeli vaan. Hellan levyltä malluun tuli ja sehän tupakka hulmahti liekkeihin. Mutta sai sitten kekäleestä imutettua tulen toiseen tupakkiin… Ja ostin noita koltteja kaksin kappalein, niin eivät lopu kesken…
Niih… Valtio-Mies on oikeassa, että tupakka on epäterveellistä. On monet muutkin tavat. Hyvähän se on vaikka Helisee tupakan viskaa menemään. Tai minä. Mutta aika hermoheikko olen, niin hermosavuja vetelen. Parempia kuin rohkaisuryyppyjä hörppisi… Ainakin jos menee överiksi. Alan Carri joo lupaili mulle kun kirjan lukee, niin tupakan poltto loppuu kuin seinään isolla rosenttimäärällä. Kuuluin nähtävästi vähemmistöön siinä asiassa. Joku läpimurtoteos se on. Stumppaa tähän vai mikä lie kirjan nimi. Mutta hienoa jos se jollekin toimii. Onnea Valtio-Miehelle 8v savuttomuudesta!
Muutenkin stemppiä vaan kaikille viinattomalla tiellä!
ps. Jos vielä juot, niin lorauta tänään pullo viemäriin!
Kirjan lukeminen on nykyisin tuskan takana, sillä se vaatisi silmälasien käyttöä. Silmälaseja en ole oppinut käyttämään. Kamalat vimpaimet, pestäkin niitä tarvitsis vähän väliä, en mä ymmärrä kuinka jotkut voi niitä käyttää koko ajan. Sais kirjat tietokoneelle, niin ei kakkuloita tarvitsis.
Punatulkulle terveisiä, että tupakkiin saa hyvin tulen leivänpaahtimesta.
Onkos kukaan kuunnellut radiosta sitä koraanin lukua. Ois ihan mielenkiintoinen stoori, vaan mua kammottaa, että jos siellä on yhtä helevetin tylsiä juttuja kuin raamatussa.
Nyt elokuvan pariin. Mulla on käytössä tällanen Booxtv-nettipalvelu. Sillä mä valkkaan tallennettavat ohjelmat. Maksaa alta viis euroa kuukaudessa. Palvelu toimii hyvin ja kuvan laatu on hyvä eikä töki. Kaikki kuukauden ilmaiskokeilut mä olen jo käyttänyt eri palveluista. Oli niissä tarjolla jonkin verran elokuvia, mutta etupäässä vanhoja. Dokumentteja tuli katsottua paljon.
Hyvää raitista huomenta. En ole minkään uskonnon edustaja, mutta joissain rukouksissa piilee syvällinen totuus. Kun elontiellään muistais aina seuraavan yläkertaan heitettävän totuuden: Anna minulle tyyneyttä hyväksyä asiat joita en voi muuttaa, rohkeutta muuttaa ne mitkä voin, sekä viisautta erottaa nämä toisistaan.
Säätila vaikuttaa hyisen kolealta ja harmaalta. Se on sisäpalvelusta, ulos en lähde vapaaehtoisesti. Poika palasi paikkakunnalle ja oli alustavan äreä mun projektistani, joka vieläkin on kesken. Mä olen kuulemma sotkenut paperipinot totaalisti. Ei voi olla totta! Se on kyllä mielenkiintoinen projekti. Samaan huoneeseen on ängetty tietysti huonekalut, elektroniikka, kirjat. Mukana on metsästys- ja kalastustarvikkeita, sekä tietokonekrääsää runsain mitoin. On koteloita, komponentteja, piirilevyjä, muttereita ja nauloja, aseenpanoksia, ongen koukkuja, pilkkijakkaraa, mormuskaa, metsästysvaatetta, kiikaria yms sekoitettu keskenään blenderissä. Onhan täällä vaatehuone, vaan se on pyhitetty asekaapille ja aseille ymlle. Ja varastotilakin löytyy. Se huutaa tyhjyyttään koska tavarat on kulkeutuneet tuohon yhteen olohuoneeseen. Kaiken huippu on eteinen, jossa on tietysti syvennys ulkovaatteille ja kengille. Sinne on täytynyt säilöä autonrenkaat, kun taloyhtiön mukaan niitä ei voi säilyttää varastossa.
Onneksi olen alivuokralaisena. Toisessa asemassa ottaisin varmaan kamalat pultit.
Jossain palstalla tuli puheeksi tuo juoappohulluus, eli delirium, hienosti sanottuna. Sain kokemuksistani kommentteja, jotta on täytynyt olla ihmisellä hirvittävä, saatanallisen pitkä juoppoputki. Kun se ei nyt aivan niin ole. Luulen, että naiset on jotenkin herkempiä alkoholin vaikutuksille. Se oli tavallista iltatissuttelua oluen kanssa. Tarkkaan piti syynätä, että on aamulla ajokunnossa, että pääsee töihin.
Rohkeutta silmälasien käyttöön, niin voi lukea taas. Itsekin arastelin jossain vaiheessa kakkuloita, kunnes tajusin että hitsi, rihkamakaupasta saa 4 euroa maksavia vinkeitä rillejä, joissa pirteän värisiä kehyksiäkin. Pinkkejä, vihreitä, sinivalkoisia… <3 Noilla neljän euron laseilla vieläpä näkee tosi hyvin.
I can see clearly now, kuten reggaemestari Johnny Nash laulaa.
Punatulkku, juu, tupakoinnin koin todella raskaaksi riippuvuudeksi aikoinaan, ja siitä vapautuminen on elämäni parhaita asioita. Ihmeellistä vielä on, että se kävi juuri niinkuin Allen Carr lupaa. Jos kyseessä on tappava addiktio joka vieläpä saattaa kiduttaa uhrinsa hitaasti hengiltä, en pidä mitenkään pienenä pahana edes päihteisiin verrattuna.
Viemäriin en ole kaatamassa nyt mitään, ja kohta pitääkin kirmata keittiöön kaatamaan kahvia kuppiin ennenkuin kollegat hörppivät kaiken.
Lounastauko, ja päivän eines on kirjolohipyörykät kurkkusalaatilla, nami nami.
“Lounastauko, ja päivän eines on kirjolohipyörykät kurkkusalaatilla, nami nami.”
Kirjolohi on tosiaan pyörykköinä ok (kalastettu lohi on tiukempaa) ja äkkiä tekaisee vaikka tällä ohjeella; yleiskoneella kirjolohta around 500 g massaksi, joukkoon noin vajaa desi kermaviiliä ja vajaa desi ruiskorppujauhoja, runsaasti tilliä pussista/tuoreena, suolaa ja suolaamatonta sitruunapippuria, teet pyörykät ja laitat leivinpaperin päälle uunipellille. Uuniin 200 asteeseen around 20 minsaa.
Kirjolohi (eli sateenkarirautu) on pohjoisamerikkalainen kala ja intiaanit Tyynenmeren rannikolla eivät viinejä viljelleet vaan nauttivat parhaimmillaan lähdevettä kun kirjolohta söivät → juomasuositus poreileva kivennäisvesi S-kotimaista S-ryhmän kaupoista 0,78 €/1,5 litraa tai Siti Lidlistä noin 0,8 €/1,5 litraa.
Kalapullat! Olen aina kieltäytynyt syömästä kalapullia, kaupan valmispulliin en koske edes pitkällä tikulla. Vaan tuo ohje vaikutti simppeliltä ja ennenkaikkea herkulliselta. Kokeilen heti lähitulevaisuudessa. Tänään on iltaruokana pannaria kaupan valmishillolla, johon on lisätty pakastepuolukoita.
Join muuten tosiaan vettä niiden kalabulleroiden kanssa. En tosin lähdevettä vaan kraanavettä.
Minusta vähän hassua jos joku dissaa kovasti valmisruokia mutta ottaa tupakan kautta mitä kauheimpia myrkkyjä elimistöönsä, Mutta jokainen taaplaa tyylillään.
Addiktiohan ei katsokaan sinänsä järkisyitä vaan on aina epärationaalista, oli addiktion kohde sitten jokin päihde, nikotiini tai vaikka suklaa ja sokeri. Itsellänikin on eräs kaveri, jonka addiktiivinen käytös kohdistuu ruokaan ja tupakkaan, mutta päihteisiin ei ole sortunut ikinä. Varsinainen herkkusuu! Ikävä vain, että se näkyy päälle runsaana ylipainona ja varmaan siten myös tuntuu hankalana olona.
Kiitos Arskalle muistutuksesta, että kirjolohi on maahanmuuttaja. Itse olin jonkin aikaa syömättä punaista lihaa ja kanaa kokonaan, ja suunnittelen nyt paluuta tähän kala-lakto-ovo-vegetarismiin. Syyt eettiset ja ekologiset.