Hajonnut fajanssi

Aivokemia:

Käytettävyystiede
Käytettävyystiede ja sen keskeisin tutkimuskysymys.

Käytettävyystiede on aivokemian kielen ja mielen oppi. Koska aineoppi käsittelee lähinnä fyysistä olemustamme, ovat monet aivokemistit täydentäneet sitä näkemyksellä, joka korostaa ihmisen persoonallisia ja älyllisiä aspekteja. Näin toimimalla he ajattelevat nostavansa aivokemian behaviorismiin jälkeen tapahtuneiden tieteen paradigmamuutosten tasolle, jossa ihminen nähdään zombieta monimutkaisempana kokonaisuutena.

Käytettävyystieteessä keskitytään erityisesti aivojen suorittamaan tapaamme reagoida tapahtumiin. Käytettävyystutkimus perustuu harvemmin pelkkään itsetutkiskeluun. Sen uskomusten mukaan aivojen toiminta on suurelta osin “kartesiolaista teatteria”, jossa kaikki on harhaa ja me uskomme että kaikki aivojemme toiminta olisi rationaalista, että ajattelisimme järkevästi, vaikka pohjalla onkin paljon ilmiöitä, joiden olemassaoloa ja luonnetta voidaan tutkia ja lähestyä ainoastaan käytettävyystieteen menetelmin.

Erityisesti käytettävyystieteessä korostetaan ns. “naivin realismin” näkökantaa, jossa hallusinaatiot ja harhat ovat todellisia koska näemme ne aivan omin silmin. Käytettävyystieteellä on erityisen syvät yhteydet aivokemiaan, joka päälle moni katsookin sen rakentuvan.

Viitteet

↑ alko
↑ Sekä niitä maallikoitakin, jotka muutoin miettivät aivokemian tärkeää kysymystä kuten "Mitenköhän kolahtaisi jos tuon nappaisi?"
↑ Ja vähän muitakin.
↑ Vaikka toisaalta tätä tilaa voidaan pitääkin jonkinlaisena käytettävyystutkijoiden mielen pohjalla aina vain himmeämmin vilkkuvana muta konkreettisesti lähenevänä tavoitetilana. Kun tavoite täyttyy, syntyy jonkinlainen meditatiivinen ZEN -tila, jota on pidetty erittäin vakuuttavana ja mielenkiintoisena tutkimuskohteena käytettävyystieteen ahkeraakin ahkerammille tutkijoille.
↑ sekä sen lehtevyys, kukikkuus, juurisuus ja rihmastollisuus
↑ sekä taloudellinen että kriminaloginen
↑ Ja suosion opiskelijoiden keskuudessa. (hikipedia)

Tänä aamuna moni tuntee olonsa enemmän tai vähemmän zombimaiselta ( zombi on henkiin herätetty ruumis, joka ei muista mitään). - Onneksi tuo ei meikäläistä koske. Heräsin raittiina kello kuusi aamulla (huom. aamulla),omasta sängys- täni, ei oksettanut eikä p…nut, päätä ei särkenyt, eikä mieleeni hiipinyt kauhukuvia, muistikuvapätkiä edellisyöstä. :smiley:

Mieliala on ihan jees! - Missään vaan ei vieläkään näy ketään ja kaihtimet on ikkunoissa edelleen alhaalla. Talossa on hiiren hiljaista. Aamuröökillä parvekkeella olen nähnyt vain muutaman henkilön, jota koira on ulkoiluttanut narun päässä.

Kyllä on elämä ollut niin horjuvaa viimesin aikoina,mutta tänä aamuna kuitenkin ilman hirveää krapuaa.Huoli huomisesta kuitenkin painaa.

Hei Akkari!
Jos olet ajokunnossa, käy perheen kanssa kahvilla ja nauttimassa tippaleipä huoltsikalla tai kahvilassa jossain muutaman kymmenen kilometrin päässä. Ellet ole, älä käy rattiin, vaan tee kävelyretki.
Lähden tästä torille kuuntelemaan vappupuheita, varmaan tapaan jonkun aa-tutunkin siellä. Niin kuin tapasin eilen illallakin hyvin monta yhteisessä raitishenkisessä juhlassamme.

Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme

Moi! Kyllä ajokunnossa,mutta ei oikein enää yhteiselämä kanna vaimon kanssa.Kävin amulla 5km lenkin ja ihan hyvää teki.Minulla alkohoi ongelma ja hänellä ei.Hän juo joka ilta 1-2 siid.tai kaljaa,mutta jää aina sihen.Minulla taas,jos vaikka päätän juoda 6 kaljaa ei eritt.tod.näk.jää siihen vaan saattaa jatkua vaikka3 tai jopa nykyisin 5kin päivää.Mahdollisuuksien mukaan ja oma tyä mahdollistaa usei sen.Vaan täysi raittius on ainut vaihtoehto.Kävin keskiv.Juttelemassa napurikaupungissa sellaisen terapeutin kanssa ja suositteli noita Selingro uuden ajan lääkkeitä.Jatko terapiaan hankala,kun pitäisi maksusuostumus saada omalta paikkakunnalta ja siinä minun kohdalla kaikenlaisia ongelmia.Aa-on varmasti toisille hyvä,minulla ei oikein tahdo toimia.

Terve Akkari.
Se on oma halu tärkein raitistumisessa. Joillekin se halu syntyy helpommin kuin toisille, joillekin sitten taas ei ollenkaan, vaikka lääkäri olis sanonut, että henki lähtee seuraavasta kaljasta.

Teoriassa helppo homma kun jättää ensimmäisen ryypyn ottamatta. - Jotkut haluaa raitistua oikein perusteellisen kärsimyksen kautta raittius RAAKANA. On sitten ihana pyöriä helvetin tuskissa kuukausi kaupalla. Saa tuntea kaikki tunteet ja tunnekuohut, joita ei ole kuulemma aikaisemmin kokenut. Ainakin jos meinaa töissä käydä ja pystyä elämään lähes normaalia elämää, suosittelen ihan terveyskeskuslääkärille menoa. - Sieltä saa aivan pätevää hoitoa, kun rehellisesti kertoo kuinka asiat on. Saa jos ei muuta niin kuukauden reseptin diapameja. Niillä ens hätään kestää selvin päin työpäivän jälkeen kun muistaa syödäkin hyvin. - Muutenhan toi raitistuminen vaatii oman napansa ympärillä pyörimistä. Pakko on muuttaa tapojansa ja ajatteluansa, joten joutuu syventymään oman elämänsä kuvioihin. - Välttelemään sitten juopottelukuvioita ja ihmisiä joiden seurassa juoma maistuu.

Mulla on kokemus tästä ihmeellisen ihanasta raitistumisesta RAAKANA. Voin sanoa, että turha kärsiä sillä lailla kun on apujakin keksitty. Tästä sun mainitsemasta lääkkeestä ei ole mitään kokemusta. - Mä juoppouden lisäksi kärsin masennuksesta ja siihen on lääkkeenä Seronil, jossa vaikuttava aine on fluoksetiini. Mä uskon, että se mulla vaikuttaa myös viinan himoon.

Moikkis Akkari ja kaikesta huolimatta hyvää Vappua. Olen seurannut juttujasi vaikka en ole vielä vastannut.
Tuli vaan sellanen fiilis, että tsemppaan jatkamaan ja kokeilemaan ehkä jotain muuta sosiaalisen kanssakäymisen muotoa “omana”, vaimostasi riippumattomana alueena kuin vertaistukikerhot. En muista olenko ehdottanut tätä aikaisemmin, mutta ehkä sulla on ajo- tai kävelymatkan päässä jokin mesta joka kiinnostaa? Ei aina tarvitse pyöritellä alkoholiongelmaansa vertaisten kanssa jos ei tunnu oikealta.
Tärkeintä olisi nyt saada pidettyä korkki kiinni ja ainakin kroppa kuntoon. Sitten keskittymään muuhunkin kuin pelkkään raittiina oloon. Vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä. Tsemppiä.

Moro,Ande ja Helisee sekö Loma…! Mullakin sitä kokemusta 13kk raittiudesta,mutta sitten viimme syksynä kaikki romuttui ja tätä helvettiä jatkunut vaan.Joulun jälkeen sain 2,5kk raittiin jakson,mutta sen jälkeen van pahentunut ja putket ollet joko viikonloppu tai 3-5vrk.Paljon olin silloin täällä plinkissä,mutta kaikki vaan jäi jotenkin ja yhdestä valkoviini lasillisesta kaikki taas alkoi.Niin väsynyt tähän kaikkeen! Yrittänyt olen lopettaa,mutta aina vaan käy huonosti.Yritän nyt vaan päivän kerrallaan,että kuntoutuisi ja ma-töihin selviäisi.Mukavaa vappu silti kaikille ja kohta matsia katsomaa.Viccy-kori varattu juomisiksi tänään!t.akkari

Robin Williams kärsi masennuksesta ja alkoholiongelmasta, päätyi itsemurhaan.

Robin Williamsilla oli kaikkea mistä ihminen voi koskaan unelmoida: miljoonia tilillä, kaunis vaimo, lapsia, Oscar -patsas, miljoonakämppä, henkilökuntaa, maailmanlaajuinen fanijoukko, saavutuksia, kunniaa, ystäviä ja kokemuksia, joista monet voivat vain haaveilla. Silti millään näistä asioista ei ole mitään merkitystä jos sairastuu depressioon. Se on kuin mielen syöpä, joka soluttautuu jokaiseen ihmiskehon soluun ja ajaa kenet tahansa – sankaruudesta, miljoonista, asenteesta ja lahjakkuudesta huolimatta - korokkeelta alas ja joskus jopa täydelliseen tuhoon. google.fi/url?sa=t&rct=j&q=& … 7nH5w2Yj_g

Raittiina heräsin viideltä! Sen siittä saa kun ottaa päikkärit ja menee nukkumaan ennen puolta yötä. Ei näkynyt kukaan muu olevan hereillä. Sen sijaan seurailin rusakkoa ja variksia. Niillä oli sotatila menossa. Rusakolla lienee poikaset jemmassa peltopläntillä. - Varikset kyttäilee ja käy ärsyttämässä emoa, yksi niistä sai rusakkomuorin repeämään liitoksistaan ja lähtemään variksen takaa-ajoon pellon toiseen päähän. Mitähän mahtoi ne toiset varikset tehdä sillä aikaa? - Ei ne varmaankaan tuutulauluja käyneet laulemassa pupun poikasille. - On se kumma, vaikka ovat eläimetkin urbanisoituneet, niin ei ole tavat muuttuneet.

Tää on hiljainen ja rauhallinen taloyhtiö. Vaikka ei enää ole hiljaisuutta, ei sunnuntai aamuna viitsi alkaa tähän aikaan tekemään mitään äänekästä puhdehommaa. - Muuten on hiirenhiljaista, moottoritieltä kolmen kilometrin päästä kuuluu inhottava liikenteen meteli tänne asti.

Mä en todellakaan uskoo minkäänlaisiin jumaliin. Tyynäri on hyvä sisäistää jokaisen! - Tää vahvennetulla korostettu teksti on jotain niin paskaa, etten moiseen ole törmännyt! - Mä olen nisäkäs nimeltä ihminen ja osa luontoa. Ihmisyys tulee siitä, kuinka hyvin näkee tarpeelliseksi pysytellä viettien ja vaistojen, sekä tietoisten valintojen kautta “ihmisten kirjoissa”. Mä ainakin näen asian niin, että koska olen tuottanut poikasia tähän maailmaan, yritän vaikuttaa asioihin henkilökohtaisen näkemykseni mukaan, positiivisesti. - Jonkun mielestä näkemykseni on “böndemäinen”, siittä viis, emot puolustaa aina poikasiaan ja laumassa heikommatkin otetaan aina huomioon. - Huom. oma lauma!

Jännää. Mäki otin päikkärit (kuuden aikaan illalla, kai ne kuitenkin päiväunet oli) ja ei toivettakaan, että olis unta saanut ennen viittä aamulla - eli silloin kun sinä heräsit. Eikä taida olla ensimmäinen kerta, kun heräilet siihen aikaan kun minä menen nukkumaan - mitä olen seurannut. Piti yöllä viellä käydä lintujakin kuuntelemassa - rastaita, lokkeja, joutsenia ja vaikka mitä muuta. Pupujakin oli taas iso määrä liikkeellä ja tarpeeksi kun venttaili paikallaan, joku pupuista juoksi alle 5 metrin päästäkin :slight_smile:

Raittiina heräsin taas viideltä! Ja päikkärit tuli eilenkin otettua. - Mitä ihmettä kukkua siihen aikaan aamulla. Ja mä olen koko elämäni kärsinyt unettomuudesta. Valvonut pitkälle aamun puolelle ja aamulla myöhästynyt joka paikasta, ainakin vähäsen. On tää mulle niin outo aika herätä.

Eilen luin netistä mielenkiintoista juttua persoonallisuushäiriöistä. Aivan kamala juttu! Mä olen sitten sairas tyyppi, löysin näet itseäni aivan joka tyypistä:

rajatila-,
antisosiaalinen/psykopaattinen
skitsotypaalinen
estynyt ja
pakko-oireinen persoonallisuushäiriö

Mitähän tässä nyt sitten on tehtävissä. Pitäiskö lähteä psykiatrille vielä vanhoilla päivillään voimaantumaan. (voimaantumaan-sana on sitten typerä). Pelkäänpä ettei muuta ole enää tehtävissä kun hankkiutua päänsiirtoon, sellainenkin on jo tekeillä ensimmäiselle urhealle koehenkilölle. Jaa mut eihän siittä mulle mitään hyötyä oliskaan, joutuisi mun nubbi poltettaviin roskiin. :unamused: Ei oo kyllä ihme jos on juotattanut, oon mä niin monivammanen.

Mikkeli tuolla toisessa ketjussa kertoi suorittaneensa raittiustutkintonsa Myllyhoidossa ja joku muu on käynyt Minnesotahoidossa. - Täytyy sanoa, että AAlaisena olen heille kateellinen! - Koska alkoholisti on äärimmäisen itsepäinen on AA hyvä paikka, koska se perustuu aivan omaan tahtoon ja omaan kykyyn syventyä ohjelmaan. - Noissa hoidoissa on varmasti tiivistettynä tää oman elämän kartoituspuoli. Olis munkin kannattanut aikanaan mennä myllyhoitoon. Asiassa olisi vain ollut se huono puoli, että vaikka kuinka olin valmis myöntämään elämäni kurjuuden ja olin valmis tekemään mitä hyvänsä, olisi ajatus jostain suoritettavasta ohjelmasta saanut mut pakenemaan kyseisestä laitoksesta kesken kaiken. :blush:

Mä en nyt tiedä, että mitä helekuttia tehdä? - Tää mun pötsikipuni on pahentunut julmasti. Vasemmassa kyljessä kylkikaaren alla on tosi kipeä paikka. Tätä on nyt tällaisenaan kestänyt 1,5 vuotta. Se P…ka-näyte on edelleen viemättä labraan, siittä ne tutkimukset käynnistyis. - Mä en vaan kestä mitään tutkimuksia! Nyt on tän vapun tienoo ollut tosi tuskasta. - Netistä olen tehnyt diagnoosin ja se on ärtyneen suolen oireyhtymä IBS. Siihen on oma ruokavalio FOODMAP, jota mulla ei kyllä ole varaa toteuttaa. - Aamukahvia ei olis pitänyt missään tapauksessa juoda eikä tupakkia poltella. Ulkoilla olis pitänyt joka päivä jne.

Yhdellä keskustelupalstalla samanlaisesta kivusta oli sangen erilaisia juttuja. Yhdellä oli kylkiluussa syöpä, yhdellä pernassa mutka, yhdellä paksusuolen tulehdus, yhdellä palleatyrä jne. - Mä en kestä, on varmaan pakko soittaa terppariin jos tähän sais jotain lääkettä edes vähäksi aikaa. :confused:

Joo, viideltä on tänäänkin herätty raittiina. Terpparista sanottiin eilen, kun vihdoin puhelimella sinne pääsi, että soita huomen aamulla. En sitten viitsinyt soittaa nyt kun on vähemmän tuskanen olo. - Mun on nyt luovuttava munkeista ja jäätelöstä ja kaikesta hyvästä! Ja ruisleivästä, että mä kärsin. Kiellettyjen aineiden listalle menis myös sipulit (ei muuten varmana mene). - Sais sen auton remontista niin vois mennä yksityislekurille kun on kerran vakuutus. - Julkisella kulkuvälineellä en ikänä selviäis kaupunkiin lääkkäriin. Varmaan pitäis ainakin kolmella nyssellä mennä. Täytyy sanoa, että se on mulle mahdoton tehtävä, tässä kohtaa olen täysin uusavuton.

Moi! Missä kohdassa tarkemmin ottaen se sun kipu on? Mulla oli vuosia vatsalaukun vasemmassa reunassa kylkikaaren alla kovaa kipua. Pelkäsin, että mulla on joku syöpä tai että olen tärvännyt alkoholilla jotain sisuksistani pilalle. Kävin vatsalaukun tähystyksessäkin eikä mitään löytynyt. Lääkäri toteti toiminnalliseksi vatsavaivaksi (nimitys kaikille vatsakivuille, joihin ei löydy selitystä eikä parannusta) ja käski lopettaa kahvin juomisen aamulla tyhjään vatsaan. Aloin tutkia ruokavalioasioita ja yhdeksän vuotta sitten aloin karpata. Se oli kyllä mulle pelastus muutenkin kuin vain vatsavaivojen osalta. Luulen, etten olisi edes raitistunut koskaan, ellen olisi ensin saanut karppauksella yleisvointiani paremmaksi. (Paranemiseni on ollut pitkä prosessi ja vaiheittaista: ruokavalio → raitistuminen → terapia → elämä :smiley: )

Sittemmin olen lopettanut varsinaisen karppauksen mutta säilyttänyt siitä joitain hyviä periaatteita. Vähägluteenisuus on tärkeintä. Syön joskus pullan tai pitsaa, mutta jos yhtään isompia annoksia, vatsakipu alkaa palaamaan. Yhtenä keväänä vaiva palasi, ja kävin silloin akupunktiossa. Se kipu jäi sitten sille tielleen. Sain akupunktiomieheltä myös hyvän itsehoito-ohjeen, joka on auttanut aina, jos on kipua yrittänytkään tulla. Voin kertoa, jos jotakuta kiinnostaa. Kahvilla ei ole ollut mitään merkitystä. Juon sitä edelleen aamuisin tyhjään vatsaan eikä siitä tule koskaan mitään kipua.

Kerro ihmeessä se akupunktiohoitajan ohje. - Tää mahahomma on kertakaikkiaan raivostuttava!

No se on vähän kinkkisempi sen kannalta, että kyseistä hedelmää ei saa joka kaupasta. Itse löysin prismasta. Eli kolme kumkvattia (kuorineen) laitetaan desiin kiehuvaa vettä ja odotetaan minuutti. Sitten juodaan se neste ja syödään ne kumkvatit. Jotain tehokasta siinä kuoresta irtoavassa aineessa on, koska toi on tehonnut aina. Muunkinlaiseen vatsakipuun.

Joo, kumvatti on mulle tuttu hedelmä. Ei sitä tästä taajamasta kyllä löydy, vaan hommaan sitä kun pääsen isompaan kauppaan! - Saas nähdä kuin käy, söin makaroonia ja kastiketta?

Voi hertiläinen, helisee - mitä sulle on tapahtunut? Kävitkö pesukoneessa vihreän lakanan kanssa?

L