Tervehdys.
Olen tehnyt tällaisen aiheen pari kertaa aikaisemminkin, mutta lopettanut sen päivittämisen oltuani jonkin aikaa juomatta ja järkeiltyäni, että eihän mulla mitään ongelmaa alkoholin kanssa ole. Itsensäkusetus ei enää toimi, taas yhden viikonlopun kännissä ja krapulassa viettäneenä olen jälleen kerran päättänyt lopettaa. Toivon että tästä ajatusten kirjaamisesta ylös olisi jotain hyötyä, ainakin siinä mielessä että omat päänsisäiset kujanjuoksut ja kehäpäätelmät näyttäytyvät ehkä selkeämmin sellaisina mitä ne ovat - tekosyinä juomiselle.
Olen 29-vuotias ja juonut säännöllisesti teini-ikäisestä saakka. Parikymppisestä ylöspäin n. joka viikonloppu, ja viimeiset 3-4 vuotta useamman kerran viikossa. Olen pienestä pitäen käyttänyt alkoholia ns. sosiaalisena liukasteena, juonut itseni mukavammaksi ihmisten seurassa. Tai mukavammaksi ja mukavammaksi, turtuneeksi ja välinpitämättömäksi lähinnä. Viime vuosina olen myös alkanut juomaan yksin, “rankan” työpäivän päätteeksi, viikonlopun kunniaksi, yömyssyksi jne. Syitähän riittää aina. En ole pitkään aikaan jaksanut laskea viikottaisia annoksiani, mutta tiedän että ne huitelevat jossain 30 paremmalla puolella, ja välillä varmasti reilusti yli 40:kin on menty. En muista milloin olisin ollut viimeksi kokonaisen viikon selvinpäin, kuukaudestakin on jo vuosia aikaa. Juopottelun seurauksena olen kehittänyt itselleni univaikeuksia, masennusta, vatsaongelmia, velkakierteen ja erinäisiä ahdistushäiriöitä, joita olen sitten osuvasti “hoitanut” dokaamalla ja kierre on valmis. Nyt tuntuu siltä, että olen juonut tarpeeksi. Dokaaminen ei ole enää pitkään ollut mitenkään erityisen hauskaa, tai ehkä sen 1-2 juoman ajan, joiden jälkeen ei malta lopettaa. Elimistöni on kuitenkin jotenkin niin tottunut krapuloihin, etteivät nekään enää tunnu älyttömän pahoilta. Tämä ei varmasti ole mikään hyvä merkki mistään. Varsinaisia fyysisiä vieroitusoireita en ole aikoihin kokenut alkoholista, enkä yli 2 päivän putkia yleensä ole juonutkaan. Duunitkin on hoidettu autopilotilla ties missä kankkusissa. Se häpeän, itseinhon ja toivottomuuden tunne mikä tästä itsensä myrkyttämisestä seuraa on kuitenkin kasvanut niin suureksi, että eihän tässä ole enää mitään järkeä. Typerää touhua. On vaikeaa myöntää, että vika onkin itsessä eikä missään muussa. Ei vaan pysy mopo käsissä. Syitä siihen voi miettiä vaikka kuinka pitkään (ja on mietittykin mm. terapian voimin), mutta eihän se muuta sitä faktaa että alkoholi on mulle ongelma. Nyt on siis 2. selvä päivä kehissä ja näillä mennään. Ajatus absoluuttisesta lopettamisesta tuntuu vieraalta, ainakin tässä vaiheessa, joten päivä kerrallaan taidan edetä. Ensimmäinen varsinainen haaste on varmaankin juhannusviikonloppu, mutta vietän sen sitten vaikka sälehkaihtimet alhaalla angstaten sen sijaan että joisin viinaa.