Alkoholismista voi kyllä toipua, mutta parannu se ei milloinkaan!
Haittaako tämä nyt sitten minun elämääni jotenkin. No siinä mielessä haittaa, etten ihan äkkiä ryhdy valmistamaan erilaisia viinejä, olusia sekä keittelemään vaikka pontikkaa. Sillä sekin on aivan mukava harrastus kun siihen on aikaa. Kyllä se aina voittaa jonkun kuvottavan tylsän tapahtuman. - Siinä mielessä on aivan hyvä asia mikäli tuo tieto pysyttelee kirkkaana takaraivossa. - Ainaskin sellaiselle tyypille kuin minä. Jotkut tykkää kerätä postimerkkejä, mut mulle sellainen ei oikein kiksejä anna.
Se on hieno asia mikäli kuukauden itsehokemilla on parantunut alkoholismista ja että kusetuksen teho säilyy läpi vuosien. Tuosta ei voi muuta kuin olla kateellinen![size=85] (jos se nuin heleposti käyp, niin sillon on kyllä uskoo mitä vain).[/size]
Mä lähden nyt kylille kaupoille ennen[size=150] myrskyä.[/size]
Ehtoommalla pakenin tänne asunnolle kun katselin salamatutkaa jonkin aikaa ja sit välähti ja rysähti. Mun oli niinkuin tarkoitus yrittää ottaa kuvia tuosta luonnonilmiöstä.
Raittiina ny kumminkin ollaan vaik nythän kannattais hakeutua A-klinikalle kun ne siellä osaa alkoholistista tehdä kohtuukäyttelijän. Mäkin oppisin tyytymää vaik kolmeen kaljaan ja se olis musta sitten ihan kiva annos ja olisin siihen sit tyytyväinen. Tähän mä en voi muuta tuumata kun HEH HOH HEH HEH HEH HEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE!
Jossain lehdessä tässä lähiaikoina oli A-klinikan lekureiden haastatteluja. Niissä tuotiin julki sellainen seikka, että kuinka traumaattinen kokemus on retkahtaa ryyppäämään uudestaan kun on tavoitteekseen asettanut täysraittiuden. Se on kamalaa kuinka huonoksi ihminen itsensä silloin kokee. Ratkaisu tähän on jatkaa ryyppäämistä kohtuudella.
Populistisena esimerkkinä oli yksinhuoltaja nainen, joka ei täysraittiuteen pysty, vaan oppi terapian avulla käyttämään alkoholia kohtuullisesti, että pitäisikö tämä viedä häneltä pois ja vaatia täysraittiutta? - Jokainen täyspäinen raitis alkoholisti AA:ssakin on kernaasti valmis suomaan tälle yksinhuoltajanaiselle ne muutamat paukut silloin tällöin ihan vaikka vain hermojen lepuutukseen.
Että täysraittiuden tavoitteleminen on A-klinikan lekureiden mielestä perfektionismia ja siten tuomittavaa!
On olemassa alkoholisteja ja alkoholisteja. Osa näistä alkoholisteista ei prkle tosiaankaan voi enää koskaan naukata vaikka yhtä olutta kuumana hellepäivänä. Onko se lekureiden niin prkeleen vaikea uskoa?
Mä oon aina pitänyt noita kohtuujuomiseen kannustavia lääkäritarinoita vähän sellaisina urbaanilegendoina, aika jännä minusta olisi, että a-klinikalla, missä nähdään päihdeongelmien koko kirjo ei olis sitä viisautta, että täysraittius olisi se pysyvä ratkaisu.
Eri asia sitten, jos haluja tai voimavaroja siihen ei ole, niin kai se ammattilainen pyrkii ehkäisemään suurimpia haittoja ja madaltamaan sitä hoitoon hakeutumisen ja siellä pysymisen kynnystä. Tiedäpä tuota mikä on totta, kun ei ole omaa kokemusta.
Mulle kyllä lääkäri sanoi suoraan heti, että ainakin toistaiseksi alkoholin kokonaan jättäminen on ainoa vaihtoehto, vaikka en ole edes (ulkoapäin katsottuna) aivan pohjalla, on kämpät ja duunit ja ihmissuhteet kunnossa jne. Mutta se oli yksityisellä puolella. Ihan perusasemalla kyllä, ei missään Minnesota-tyyppisessä hoidossa.
Tässä linkki Ylen uutiseen. Tähän uutiseen kunnon alkoholisti takertuu varmasti kiinni kuin hukkuva oljenkorteen. Mitä, voinko sittenkin vielä jatkaa, tuolla opin kohtuukäytön jalon taidon.
Kyl minusta on parempi lopettaa juominen sitten kertalaakista jos on kerran aikeissa lopettaa. Ja varmaan tänne palstalle tullaan kuikulemaan siinä vaiheessa kun huomataan, että jotain apua tähän lopettamiseen nyt sit tarviis. Sitä vähentelyä ja lopettelua on harjoiteltu jo pidempään. Eihän sitä kaikkien ketjuja tule luettua, mutta kyllä mä aina uusia nimimerkkejä käyn vilkaisemassa. Tääl on muita niin hyviä vertaistukikirjoittajia, et mä en mee sekaan sotkemaan. Mut kyllä mulla sit jää uuden kirjoittajan ketju lukematta kokonaan, jos siellä tota juopottelun suunnittelua sekä viikonlopun juomalistaa kuvaillaan kovinkin hartaasti. Onhan täällä vähentäjienkin palsta erikseen.
Raittiina on hommailtu (siis en ole koko päivänä tehnyt mitään). Katsellut kuinka tuolta kauempaa naapurista rouva kantaa täysiä marjakoreja joka päivä tuosta minun terassituolini ohi. - Voi paska, ei oo kerätty marjan marjaa eikä sienen sientä. Miten tätä velttoutta nyt kestää? Uimassakaan ei ole viitsinyt käydä! Mä en ymmärrä tätä! - No raittiina nyt kuiteskin on oltu, jotain positiivistahan on siitä edes revittävä.
Kuvassa maailman kuvauksellisimman kissan tittelin voittanut Smootie. Aivan ihana pörrelö. - Joo, raittiina on aamu käynnistynyt jo varhain ja autollakin on suhattu ympäri ämpäri maakuntaa. Paloi siihen useampia tunteja. Vaan tänään reippaana vaikka nurmenleikkuuseen, sillä sateet alkaa huomenissa! Illalla vois vääntäytyä rantaan saakka ja lähteä soutelemaan.
Ja kuvassa taulu, jonka männä ehtoona pykäsin. Sen nimi on “tanssii niityllä” kuten sen jo kuvastakin voi aivan selvästi havaita. Saatte varmaan jatkossakin nauttia näppäimistöni tallennuksista. - Joo, tuota tehdessäni olin aivan selvinpäin, kerrotaan se nyt heti kättelyssä, ettei kenenkään tarvitse sitä erikseen kysyä.
Iltalehdestä luin Antti Rinteen huolista. Kannatus ei kun tippuu ja tippuu. - Ja sitä vielä ihmettelee! Asiahan on selvääkin selvempi, pitäis jäädä huoraamisreissuistaan kiinni, niin alkais kannatuskäyrä nousemaan niin kuin k*lli housussa.
Ei sit tullut sitä nurmee parturoitua eikä soutelemassa käytyä ja vaikuttaa vähän siltä, ettei tänäänkään saa mithään tehtyä sen kummemmin mut eihän täsä mihinkään hoppu liene.
Tään kuvan nimi on “peltojatsia”. Askartelin sen männä ehtoolla. Poikain sukulaisia on just Espanjassa, mut varmaan ovat jossain rauhallisessa paikassa ja välttelevät turistirysiä. Lähi-Itämaalaista kulttuuria on jälleen levitetty Espanjassa. Koskahan mahtanee kulttuurin levitys alkaa täällä Suomessa?
Joo, eihän nää kuulu tänne palstoille tällaiset aiheet. Täällä tarkoitus on keskittyä tähän viinanjuomisen lopettamiskuvioihin. XX-kerhon periaate, jotta ulkopuolisiin virtauksiin ei oteta kantaa, on todella vertaansa vailla oleva erinomainen periaate. Homma pysyy kasassa ja homman perusidea ei pääse laimenemaan.
Neljäs raitis vuosi on nyt menoillaan. Mä tiedän sairastavani alkoholismia, mutta se on niin kauan piilevänä kunhan en käytä alkoholia. En mä kyllä ymmärrä miksi minunkaltaiselleni olisi huono asia tämä alkoholismin mieltäminen sairaudeksi. - Mutta makuja on monia sanoi kissa, kun …
Aamulla meinasin tuolilta pudota kun kurjet jossain ihan lähellä päästi kovat kajaukset ilmoille. Kun ne loppukesästä alkaavat huutelemaan niin on se selvä merkki syksystä. Kurkihan on kotolaji, vaikka viettääkin osan vuodesta mailla kaukaisilla. Kuvassa sen sijaan on “paukku” eli jättibalsami, joka taas on vieraslaji. Kokemuksesta tiedän, että se on hirveä riesa mihin sattuukin leviämään ja senhän se osaa paremmin kuin yksikään kotoinen laji täällä Suomessa.
Mistä pirusta tänään tulikin vieraslajit mieleen? - Raittiina ja krapulatta selataan päivän uutistarjontaa kaffittelun merkeissä. Vähän on kuitenkin ilmassa sellaista pientä vitutuksen poikasta.
Eikös tänään ala ainakin sorsan metsästys. Monelle immeiselle tää syksy on vuoden ehdottomasti parasta aikaa. Varmaan monen raittiuslupaukset on kovilla metsästykseen liittyvien riittien kanssa.
Tuossa kuvassa vähän taitavampi jousiampuja. Olen mäkin yrittänyt sellasella metsästysjousella ampua, mut ei siitäkään mitään tullut. Mä luulin, että pistoolilla ampuminen on aivan simppeliä, mut ei se kyllä prkle niin ole käytännössä. Mun on varmaan parasta pysyä noissa lihaveitsihommissa se kun näyttää olevan suosittu aseistus nykyään. Se on myös luontoystävällinen, ei tule näitä saastuttavia jätteitä luontoon.
Kaunis sunnuntaipäivä, aurinko paistelle ja on lämmintä, ainaaskin toistaaseksi.
Se on ny Turun jälkeinen maanantai. Onneksi en omia käsiäni ole näiden uhrien vereen liannut, sillä en hyväksy moista politiikkaa ollenkaan. Järjen käyttökin on sallittua, mutta mikäli massapsykoosissa elää, niin vaikeatahan siinä ajattelu on. Se on tuo poliittinen aate samanlainen ilmiö kuin uskontokin on. Sisältää aivan samat ilmiöt.
No mutta raittiina kuiteskin jatketaan. Taidan hilpasta palaverissa käymään joku ehtoo kun en ole aikoihin siellä poikkeillut.
Aamuisin on jo sankka sumu ja ilma on viilenemään päin. Tänään on kuskausreissu tuohon isompaan kaupunkiin tuossa lähellä. Yäk, sitä viuhtomista. Tars löytää sellatteet kumikalossit, jota saa jalkaan ilman käsien apua ja et jalassa voi pitää villasukkaa. Voihan sitä sit ostaa jotkut halvat kumisaappaat ja leikata niistä sopivan malliset. Jalat onkin elävästi mielessä kun taapersin vattupuskissa suoraan nokkosansaan oikein huolella.
Sen verran on mielessä matalapainetta, että välillä hiipii mieleen sellanen napsupullo väkevää viinaa. Tekis kaikille kolotuksille ja vitutuksille loivennusta. Teoriassa siis! Käytännössä mä napsuttelisin sen putelin alta aikayksikön ja ulvoisin illalla kuuta muiden hullujen erakkojen kanssa. Taannoin läheisessä naapurissa asui henkilö joka ulvoi kuuta. Se oli aika hienoa, teki mieli välillä yhtyä kuoroon mukaan.
Jonkin venäläisen sivun kautta päädyin sivulle, johon joku valokuvaaja oli kerännyt huimia otoksia omiensa lisäksi. Ja nyt mä en sit löydä sitä sivua mistään. Mä etsin kuvienkin kautta, mutta ne kuvat menee sit alkuperäisille sivuille, josta ne on noukittu mukaan. Voi paska.
Syksy saapuu
ilma viilenee
pommit ryskää
talot sortuvat… (en mä sit enempää enää muista)
Siin on volkkarin raato saanut uuden elämän. Onhan se selvästi parempi ratkaisu kun jättää pihaan mätänemään ja ruostumaan sinällään. Vaan mitenkähän sen sit koristelis täksi pisimmäksi vuodenajaksi, eli syksyksi, sitä kun kestää melkein 9 kuukautta. Kalosseja en kaupungilta löytänyt. Sellattii kaupunkilookin kalosseja kyllä oli, mutta kun mulla on vaatimuksena se että ne voi vain sujauttaa jalkaan.
Mulla on käytössä nyt kymmenkunta erilaista kuvankäsittely online-ohjelmaa. Hermohan siinä menee kun ei muista vielä mikä ohjelma teki mitäkin ominaisuutta. No, mä keksin kuningasidean eli laittaa koneelle Adoben Photoshop ilman lisenssiä kun netistä löytyy siihen opastus. Pyysin pojalta apua ja sehän sai hirveän härvelin! Vaatii aina kuulemma kolmatta osapuolta jollain tavalla ja 99%:ssa näistä on virus, että sotkeppa konees tuolla tavalla, niin hän ei sitten sitä konetta elvyttele piste.
Se on tupapäivä tänään kun tuulee noin saakelisti. Mut vietetään päivä ilman lämmikettä.
AAAAAAAAAAAAACH, yhtä sekopäinen kuva kuin viimeyön unet. Olipahan seikkailut huh huh. Joo viinapiru tossa oikealla alanurkassa heiluttelee huomenia ja ilmoittaa, että tänään on perjantai vihdoin ja ja ja suu napsaa viikon jälkeen. Jeppe makaa kuolleena edelleen (kuv vas alan) kun ei kukaan ole herättänyt kolmantenakaan päivänä. Liekkö prkle jää tohon pellon reunaan makaamaan viimestä tuomioo ootteleen. Alkaa ukko haiseen pahalle kohta. Muppetit mukana muuten vaan, ovat niin mukava porukka.
Mun täytyy alkaa järjestelemään läppärin kuvatiedostoja, ei täältä löydä enää mitään. Mä en ymmärrä miks näitä kuvia menee vaikka mihin kansioihin milloinkin?
Täs kuvassa on jotain pysähdyttävän ihanaa. Lämmön voi aistia ja vesi on niin kirkasta. Olis ihanaa sukellella tuolla ja välillä lepäillä renkaan päällä kuumassa auringossa. Pysähdyttävä kokemus oli myös pihanperällä käynti kun asioinnin aikana kerkesi alkamaan hirveä tornaado vesiruiskuineen. Kerkes tuolla lyhyelläkin matkalla kastumaan totaalisti.
Joo, iliman lämmikemehuja sitä on arkarteleman tänäki päivänä. Ei mulla mitään tuskia saada lämmikettä enää kun neljättä vuotta raittiina mennään. Vaan on sitä ollut joskus kovatkin tuskat alkuun kun ei sängystä päässyt ylös ollenkaan, syömään ei pystynyt, eikä elämä maistunut laisinkaan. Kyllä silloin oli syytä popsia kuuri pamia, niin pysyi edes syömään. Joillain on tarve nauttia alku raakana, mutta mun tapauksessani se ei kyllä olis onnistunut, kyllä mä niin toivottomassa jamassa olin. Henkiin kuitenkin olin päättänyt jäädä.
En mä tällä halua ketään pelotella, vaan haluan tuoda esille sen, että jokaisella on oma “kakkunsa” alkoholismista ja lannistua ei auta, eikä kokea toivottomuutta sen vuoksi että joku toinen selviää hokemalla kuukauden päivät mantraa: “Alkoholi on minulle täysin yhdentekevä aine”.
Tää kuva meni nyt vähän pieleen, mutta kyllä tuo hiiri liikkuu kuiteskin.
Joo, lukemissani teksteissä todetaan alkoholi porttihuumeeksi muihin huumeisiin, sillä se toimii myös korvaavana aineena. Mikäli on perimässä alttius altistua jollekin huumeryhmälle, niin alkoholi käynnistää tämänkin prosessin, että on sitten koukuttuminen valmiina kun kokeilee sitä varsinaista huumetta.
Kait tästä pitäis muuttaa vähitellen tuonne asunnolle, mutta ja kun, siellä on hiukka raivattavaa!