Fixattu fajanssi

Aurinko paistaa pilvettömältä taivaalta sekä tyyneltäkin vielä näyttää. Meillä on lainassa se männäkesänen autovanhus, jolle tarvitsi kyytipojaksi heittää maitohinkillinen sitä “pyhää vettä” tämän tämä. Eräs teeseitse-tyyppi korjasi siitä vielä kulkukelpoisen auton lyhyille matkoille. Jäähdyttimen neste on kyllä syytä tarkistaa ennen jokaista matkaa.

Taustalla hilluu varsinainen vitutuksen huipentuma tän muuton keskeytymisen suhteen. - Mut onneks on sentään jotain oppinut siellä AA:ssa, nimittäin sellaista tiettyä elämänasennetta, jotta ei ihan pienistä hermot mene huonoon kuntoon. - Tietysti mikäli vielä juopottellisin, saisi tästä tilanteesta lukemattoman monta syytä ryypätä oikein olan takaa.

Mut minäpä menen nauttimaan kahvin rappusille auringonpaisteeseen.

Kymmenen ruskeaa kanarouvaa kotkottelee, kuopii sekä nokkii kanalassa, saapuivat tänään. Käväsin äsken katsastamassa heitä ja jo yksi rouvista oli tunkeutunut tutkimusmatkalle kanalasta ulos. Päivä menee nyt rouvien kotiutumista seuraten.

Kyllä tää kuntokoulu ottaa nyt koville. Lonkkasäryn lisäksi särkee myös polvi, joka on alkanut myös naksumaan ikävästi kävellessä. Positiivisena vaikutuksena voi kertoa, että laihtuminen on alkanut! - Mikä onkin aivan helevetin hieno juttu.

Mut ny tuli keskeytys tähän jutskaan…

Munia odotellessa! Ikävää, jääkiekko huutaa telkusta, vaik mä laitan oven kiinni niin se kuuluu tähän mun kammariini. Voi paska, tätäkö se on taas viikkotolkulla. Streemaus tulee kanadasta.

Yksi kanarouvista istuu pesälaatikossa transsissa!

Mä meen nyt juomaan iltakahvit kun en tapaa kisakaljaa lipitellä.

Hyvää huomenta!
Taidat saada keittää aamiaiseksi ruskean ja tosi tuoreen munan!

Hiljaa hyvä tulee

Ihanat kanarouvat. Joko ne (he?) ovat palkinneet huolenpitosi aamiaismunilla. (Muuten, vastamunittua munaa ei kannata keittää, siitä ei lähde kuoret kauniisti pois. Se kalvo kuoressa ei irtoa.)

Onnellisuutesi välittyy viesteistäsi, hienoa.

Kanarouvat olivat pyöräyttäneet kokonaista seitsemän ruskeaa kaunista munaa!

Mikäli tuotantomäärä pysyttelee noissa määrissä hukumme pian muniin, mutta ei hätiä mitiä, liikatuotanto toimitetaan työttömille suomalaisille nuorille!

Kerrassaan mukava alku raittiille päivälle.

Hieno avustuskohde. :smiley:

Täs ny äitienpväkuva.

Munia oli tänään 11 kpl, vaik kanoja on 10 Rouvaa.

Uudisasukkaan päivittäiset askareet pitää kiireisenä het aamusta lähtien. Yöllä herättivät mut juuri kun olin nukahtanut, niin klo 2:30 saunaan. No, enhän mä nyt siihen aikaan saunaan mene ja en sit unta enää saanut kun aamupvällä.

Raittiinna täs touhutaan tääki päivä.

Kanafarmarille kysymys; miten pidätte pedot loitolla? Ymmärsin siis, että idea on, että kanat pääsevät vapaasti pihalle eli ei ole mitään aitaa niiden ja luonnon välissä.
Kysyn tätä siksi, että aina silloin tällöin mieheni väläyttää ajatusta kesäkanojen ottamisesta, mutta itse sitä vastustelen, koska en halua houkutella petoja pihaamme. Meiltä on vuosin varrella hävinnyt 3 kissaa ja olen aivan varma, että ovat joutuneet isompiensa ruoaksi. Meillä kun autoista ei ole pelkoa sijaintimme vuoksi. Ja seudulla liikkuu paljon kettuja, ilveksiä ja huuhkajia. Myös haukkoja näkyy, mutta en tiedä nappaisiko se kissaa. Kanan kyllä varmaankin nimensä mukaisesti (siis kanahaukka). Joten vaikka kanat olisikin aitauksessa voisi ne houkutella ketut ja ilvekset siihen jolloin kissat olisi vielä enemmän vaarassa kuin nyt.
Vai oliko teillä se koira jo tullut? Ehkä sellainen pitäisi pedot loitolla?

Aivan ihanalta kuulostaa tuo, että saatte noin paljon munia. Hyvin ovat siis rouvat alkaneet viihtymään. Tuoreet munat on kyllä ihanan makuisia! Viime kesänä sain sellaisia kun pyöräreissulla yövyin paikassa missä kasvattivat myös kanoja. On se vaan eri makuista, kuin kaupan vaikka sieltäkin aina valitsen luomu munat.

Laitapa joskus vaikka niistä rouvista kuvaa tänne!

Kanat on siitä kiitollisia kotieläimiä, että ne eivät paljoa tarvitse viihtyäkseen ja palkitsevat hoitajansa makoisilla munilla. Kesäkanat tarvitsevat suojaisan tarhan, jonne pääsevät yöksi suojaan orrelle nukkumaan, sekä jonkun sadesuojan. Munintalaatikoitakin on hyvä sijoittaa tarhaan. Tarhan teko käy sujuvasti korkeasta verkosta ja vaikka tuettuna paikallisiin puihin.

Kanoja pidetään aluksi siellä tarhassa muutamia aikoja, jotta tottuvat kotiinsa ja toivon mukaan tottuvat munimaan laatikoihin, eikä pitkin mäkiä. Sitten voikin avata tarhan oven päiväksi ja antaa kanojen ruopata kukkapenkkejä sekä kakkia portaille. Illalla rouvat suuntaavat takaisin tarhaan orrelle nukkumaan ja sitten oven voikin laittaa yöksi kiinni. Ja tarhan katon voi suojata verkolla haukkoja sun muita vastaan. - Kanoille on hyvä ottaa kukko seuraksi, sillä siinä on oivat vahti ja kukko herättää sitten aamulla talon väen.

Vapaana elelevät kanat saavat tarvittavia kivennäisiä sekä hivenaineita luonnosta. Ruoaksi voi tarjota viljaa sekä kotitaloudesta jäävää materiaalia. Myös munankuoret kuivatellaan ja murennetaan kanoille sapuskaksi. Hiekkaakin on hyvä olla tarjolla. Pelkästään sisätiloissa elelevät tarvitsevat munitusrehua, jota on saatavilla myös luomuna. Kanat syövät myös sammakoita sekä hiiriä, joista voidaankin käydä kiivaita taisteluita (voi sammakkoparkaa). Puhdasta vettä on oltava aina tarjolla.

Kanatarhan ohessa pihalle syntyy paljon elämää! - Pihamaalle tulevat asustelemaan myös hiiret, harakat, oravat sekä käärmeet. Sekä tietysti myös näitä kaikkia ruokailevat pedot. Ja nehän kyllä liikuskelevat pääasiassa öisin, jolloin rouvat kera kukon nukkuvat orrellaan tarhassa. - Ei meiltä kyllä koskaan ole pedot vieneet ainuttakaan kanarouvaa, vaikka kuljeskelivatkin vapaana, mutta nyt elellään kyllä petojen suhteen vaativammalla seudulla, joten tarhan tuleekin olla tukevampaa tekoa.

Sellattii tänään ja nyt meen laittaan sapuskaa puuhellillä, koska kolmivaihevirtaa ei ole vieläkään kytketty liedelle. Homma käy sujuvasti ilman minkäänlaisia alkoholipitoisia juomia.

Nyt taitaa teillä jo kukkokin munia. En ole koskaan kuullut että kana tekisi enemmän kuin yhden munan päivässä. :laughing: :laughing:

Eilettäin tuli 8 munaa ja tänään niit ei oo haettu. - Meil oli Jr:n kanssa riitaa kanojen ulkoilutuksesta ja mä sanoin sille et hae poeka itte munas! Kyllä mä sen ymmärrän et navetan taakse tulee kunnon ulkotarha, mutta hitsi se on sellasen työn takana, et kerkee varmaan joulukin tulemaan ja mänemään, ennenkuin se tarha on valmis.

Keskelle pihaa oli johonkin rinkulaan laitettu kasvamaan salava ja salava kyllä meittii häiritsi aika tavalla. Nyt on salava kaadettu, mutt sen rinkulan poissaanti näyttääkin olevan oikee projekti. Nyt noi ei edes huomaa, että lätkämatsi on jälleen alkanut, hihihihihi.

Tiskivesi on lämpiämässä hellillä. Putkimiestä ei oo näkynyt eikä kuulunut. Eihän siinä putkaria tarvittais, mutta kun putkarin syyni laskee vakuutusmaksuja.

Hrrrrrrrrrrrrkele, raittiinna myös tänään.

Tänään oli munittu kokonaista 12 munaa!

Nyt, Helistin, hankkimaan munakennoja, muuten oot helisemässä niitten säilyttämisen kanssa!

Hiljaa hyvä tulee

Munakennoja tääl oli jo valmiina!

Tänään saadaan auto vihdoin korjaamolta takaisin. Ja kenties muuttokin alkaa jälleen edistymään.

Kaunis keväinen päivä houkuttelee kyllä viettämään aikaa kotipihalla, mutta ei auta kaikenmaailman asiointiretkille sitä on lähdettävä.

Raittiina vietän muuten täänkin päivän!

Erilaisten juttujen hoitamiseen ympäri maakuntaa meni viisi tuntia. Kotiin tullessa syöksyin päikkäreille välittömästi. Edelleenkin olen aivan naatti. Kanoille haettiin oikeeta munitusrehua kun elelevät vielä navetassa, tais olla tuttua rehua kun ryntäsivät kupille välittömästi nokkimaan. Tän päivän saalis oli 7 munaa.

Tää kuva on muistaakseni Alaskasta. Siellä vuokrattiin kulkuvälineeksi turisteille koulutettuja hirviä. Alaskalaiset saivat idean hirvien kouluttamiseen Venäjän kouluttamista vakoilijahirvistä.

Lonkka on edelleen kipeä ja polvetkin reistaavat. Mutta Putkari kävi tänään laittamassa sydeemit kiinni talolla, mut pumppu vaatii jotain rämmäleitä, jotka Jr asentaa tänään myöhemmin. Pääsee kenties vedenkantohommista eroon. - Mut kyllä mä vielä uskon, että mun polveni ja lonkkani kuntoutuu takaisin tällaisiin hommiin.

Nyt sais ihania valokuvia, kun vain sais aikasseeks lähteä kuvaamaan. Rentukat kukkii niin somasti tuolla yhdessä ojassa!

Raittiina vietän päivän myös tänään.

Jassåå, Jr:n yötyöt alkoivat jälleen autonkorjauslomautuksen jälkeen!

Munapäiväkirjaa en jaksa enää pitää, sillä niitä tulee tasaiseen tahtiin ja tänään kiikutan lahjakanojen antajille munia vaikka ovenkahvaan riippumaan, mikäli eivät ole kotosalla.

Enpä nykyisin juurikaan läppärillä viihdy, sillä en ole kehittänyt vielä sellaista mukavaa olopaikkaa moiselle hommalle. Nyt tää läppäri on jakkaralla sängyn vieressä. Itse istun sängynreunalla. Todella huono asento moiseen hommaan!

Raittiina jatketaan myös tänään.

Eilisehtoona kun ilta oli viilentynyt tuoksui koko seutu Tuomen kukille!

Tänään on sit voikukat putkahtaneet loistamaan nurmikolle sankkana joukkona. Kyllä on kaunista ja rauhallista täällä metsien keskellä.

Kanojen kello on mennyt sekaisin. Syy piilee vuodenajassa sekä hoitajien laiskuudesta käydä säännölliseen aikaan seurustelu- ja ruokintareisulla. Mut ei se nyt muutaman päivän sekoilu vaikuta niin kovasti. Eilen oli vain viisi munaa!

Voi paska, eilen vihdoin kokeiltiin vesipumppua rämmäleliimausten jälkeen ja prkele vesi tuli taloon, mutta liitokset vanhoilla liitinkappaleilla vuosivat. No tänään tulee kaveri katsastamaan tilannetta.

Lonkkaa särki koko eilisen pävän mut tänään tuntuu hieman paremmalle.

Alkoholi ei vaivaa millään elämän osa-alueella. Sellaiseen elämäänhän sitä kaikki tälläkin palstalla pyrkivät. - Mielessä on vain kirkkaana pysyttävä, että kuitenkaan mun kohdallani ei ainakaan tule kokeilla minkäänlaista kohtuukäyttöä. Ei edes samppalasillista juhlissa! - Mä en ole parantunut alkoholismista, olen vain toipunut.

Sunnuntai

leppeässä toukokuun lämmössä rappusilla aamukahvilla. Kyllä on jälleen upeata pitkän pimeän talven jälkeen!

Tuttu LVI-hemmo sai vihdoin järkeä vesipuolen liitosrämmäleisiin, mutta uusia osia on kuitenkin hankittava, joten tänään mennään hankintamatkalle yhteen kaupunkiin jossa nuorena ryyppäsin ammatillisen koulutuksen ajan sekä sitä edeltävän välivuodenkin eräässä opinahjossa. Varmaan on seutu hieman muuttunut niistä ajoista.

Niska on varmaan aivan tiltissä, sillä aamulla on niin pökkyräinen olo ja jonkinlaista huippauksen tuntua on hommissa. Toipuminen pökkyräisestä olosta vie mielestäni turhan pitkän ajan! - Tää on varmaan sitä esimakua tulevasta vanhuudesta, kääk! - Tähän oloon kun vielä alkais juopottelemaan niin …

Raittiina vietän myös tämän kauniin päivän