Ja tuli ehtoo, ja tuli aamu, ensimmäinen selväpäivä. Se tapahtui tasan kolme kuukautta sitten.
Vuoden 2007 toiseksi viimeisenä päivänä rekkauduin Plinkkiin tarkoituksenani pitää tipaton tammikuu. Neljää vuotta, 311 sivua, 5155 viestiäkään myöhemmin plakkariin ei ollut siunaantunut ainuttakaan tipatonta tammikuuta. Sitäkin enemmän alkoholin suurkulutusta. Paljon pirkkalagereita, paljon Tolloviiniä. A- klinikkaa tuli kokeiltua, ryhmässäkin tuli käytyä. Mutta ei. Siitä kaikesta syntyi tämä ketju:
Tässä tulee jatko- osa. Tulevaisuus näyttää miten pitkä jatko- osa.
Kitaristi Jukka Tolonen löysi vankilassa virret, ja raitistui. Olikohan se niin, että myös näyttelijä Samuli Edelmannin raitistumisella oli jokin mystinen yhteys virsiin?
Minä en löytänyt virsiä. Virsillä ei ole minuun mitään vaikutusta. Sen sijaan eräänä mitäänsanomattomana iltana istuessani työpöytäni ääressä, Youtube tarjosi minulle yliluonnollisen elämyksen nimeltä Michael Ben David. Michael Ben David yliluonnollisine muuveineen räjäytti tajuntani. Kiinnostuin messiaanisjuutalaisesta ylistysmusiikista. Siitä lähtien Yahwehin ylistys on kuulunut jokapäiväiseen elämääni.
Yahweh, tuo kaikkien janoisten sankari, on pitänyt juomishimoni kurissa kolme kuukautta. Ei pisaraakaan kolmeen kuukauteen. Neljä vuotta yritin pitää tipattoman tammikuun siinä onnistumatta. Nyt tipattomia on kertynyt jo kolme. Ja mikä yliluonnollisinta: ei pienintäkään mielitekoa. Joskus rasittavan työpäivän jälkeen kahden sekunnin ajan saattaa taustalla häivähtää pirkkalagertölkin kuva. Mutta se menee yhtä nopeasti kuin tuleekin. Olen nähnyt lukuisia kertoja hihnalla alkoholipitoisia juomia, ja voittanut ne kaikki! Ei mitään vaikutusta. Ei ylimääräistä syljeneritystä, ei makumuistoja, ei mitään.
Kaljaosaston ohittamiskiirastuli ei ole enää kiirastuli lainkaan. Osasto siinä missä muutkin. Yahweh on neutraloinut alkot ja kaljaosastot. Ei mitään vaikutusta.
Nothing.
No enhän minä tätä tällaista asiaa voi pitää vain omana tietonani. Ehkä joku toinenkin hyötyy Yahwehin ylistyksestä.
Joskus on hyvä ylistää Jumalaa johon ei edes usko. Eli luvassa on paljon ylistystä, ja paljon alkoholivapaita päiviä.
Kajarit isolle että kolisee kunnolla. ![]()