Eroon Panacodista - neuvoja, kokemuksia?

Huh. Olen miettinyt tänne kirjoittamista pitkään. Nyt lähtee:

Olen syönyt Panacodia joitakin kuukausia lähestulkoon päivittäin. Se alkoi ihan viattomasti - lääkäri määräsi minulle sitä kipulääkkeeksi. Kappas, se toimi, ja huomasin että kahdesta tabletista sai silloin aluksi jopa varsin miellyttävän olon, siis sen lisäksi että kipu loppui. Olen kai sitten niin heikko ihminen, että joskus aloin napsia lääkettä ihan huvin vuoksikin. :confused: Pian kaksi tablettia ei enää rittäänyt poistamaan kipua, puhumattakaan että se olisi tuottanut sen lievän euforian tunteen. Aloin ottaa tabletteja kerralla kolme, neljä, viisi, kuusi… Joinain päivinä niitä on mennyt kymmenenkin kappaletta. Tiedän kyllä lääkkeen ja etenkin parasetamolin vaarat, ja siksi olenkin aika hädissäni tämän kehittämäni koukun kanssa.

Näiden kuukausien aikana en ole ollut montaakaan päivää ilman Panacodia. Jos en ota sitä, niin alkaa tulla epämääräisiä kipuja, ahdistusta ja hermostuneisuutta. Kaipa ne ovat sitten niitä vieroitusoireita. Mitään aiempaa päihteiden käyttöä mulla ei ole ollut koskaan kuvioissa (siis no alkoholia käytän ehkä pari kertaa vuodessa), eli en tosiaankaan ole tottunut tällaiseen.

Olen alkanut vihata koko hiton Panacodia. Melkein joka aamu ensimmäinen ajatus saattaa olla, että montakohan Panacodia sitä nyt uskaltaisi ottaa että saa päivän kunnolla liikkeelle. Mutta enää siitä kirotusta lääkkeestä ei ole mitään valtakunnan hyötyäkään. Jos ottaa tabletteja suunnilleen sen kourallisen (karkeasti liioiteltuna), niin saa ehkä hetkeksi höntin olon - ei todellakaan sen arvoista. Ja jos käytän sitä ihan asiallisesti kipuun, niin silloinkin saa todellakin mättää sen kourallisen pillereitä ennen kuin särky lievenee. :frowning: Oma moka, mitäs läksin.

Haluaisin neuvoja joltakin asiasta tietävältä. Kannattaako Panacodin käyttö lopettaa kuin seinään ja kestää vieroitusoireet, vai tuleeko annosta vähentää pikkuhiljaa? Mieluiten pääsisin tuosta eroon tietysti mahdollisimman nopeasti ja vähin vieroitusoirein. Kuinka kauan ne kestävät? Muutaman päivän, viikonko? Auttaako yhtään jos vieroituksen aikana käyttää pahimpiin tilanteisiin jotain bentsodiatsepiinia, tai jotain muuta kipulääkettä Panacodin sijaan? Mulla vaan on se ongelma, että esimerkiksi Diapamista ja Xanorista nukahdan lähes välittömästi. Tiedän sen, koska Diapamia on mulle joskus todella kauan sitten määrätty pahoihin pää- ja niskasärkyihin rentouttajaksi, ja Xanoria olen samoin joskus muinoin saanut jännitystiloihin. Jos otan vaikka Diapamin 5-10 mg tai Xanor 1 mg, niin se ei jostain syystä tunnu yleensä missään, mutta jos otan siihen lisäksi vielä puolikkaan tai toisen kokonaisen, niin muisti menee ja nukahdan. Ei hyvä. Kun töissäkin olisi ihan hyvä olla valveilla ja asiallisessa kunnossa.

Kiitos jos jaksoitte lukea vuodatukseni… On ollut aika iso juttu myöntää kehittämäni riippuvuus ja uskaltaa kirjoittaa siitä tänne. Toivon että joku ehkä saman kokenut osaisi neuvoa tässä tilanteessa. Kiitos!

Rupeet vaan ottaan yhen panacodin kun
rupee viekkarit olee liian kovat. ja yritä
olla viikonloput ilman kun ei tarvi töissä olla.
Sitte täys lopetus niin että kaapissa ei oo
yhtään panacodia kun lopetat kokonaan.
Muuten ne vaivaa mieltä siellä kaapissa
ja tapahtuu retkahtaminen. kerran revin panacod
respan että en sais niitä uusittua niin helposti.
PS: tää on vaan mun jääkaappiteoria. en tiedä
noista vierotus hommista.
np: bee gees- overnight

olin joskus kovas opiaatti koukus. vierotin itteeni siitä eka buprel ja sit panacodeil joten voit perjaatteessa käyttää samaa kaavaa… joka päivä yks tai kaks vähemmän… sen verran että kivut loppuu. et vedä fiiliksii vaa sen että pystyt jotenkin olee ja kitkuttelee… se ei oo kivaa olla sekavas tilas mutta sillä sä pääset niistä eroon…

alotat vaa heti. tänään vähemmän kuin eilen jne… kivut pysyy kyllä pois jos vähentää yhdel kahdel päiväs… syö sitä vähennettävää määrää aina kaks päivää ja sit tiputtaa taas ja kaks päivää sillä ja taas tiputtaa… sillee se onnistuu suht. kivuttomasti. :slight_smile:

voimii!

en lukenu näköjäs kovin tarkkaa ku on vähän kiire tässä mutta älä nyt helvetissä mee enää mitää bentsoi toho sekottaa…

Tilanteesi ei ole lähellekkään paha.

Kuten on jo sanottu, ala vähentämään annostusta ja lopeta mahdollisimman pian, riippuvuutesi on vasta alkutekijöissä. Mitä aikaisemmin lopetat sen helpompaa se on.

Muista että vierotusoireet eivät kestä ikuisesti vaan poistuvat aikanaan! Voimia!

ps älä ota mitään bentsoja todellakaan tai olet niihinkin pian koukussa

Eieieiei ja vielä kerran ei. Panacodia ei toinna missään nimessä lähteä lopettamaan niinkuin subua, se on ihan turhaan ja siinä menee ikuisuus. Sullei ole kuitenkaan tuon pidempi putki takana niin kannatan melkein seinään lopetusta. Ei ihan, mutta pyrit olemaan niin pitkään ilman kuin mahdollista ja sit kun olo on sen verran paska otat puolikkaan tabletin, sekin jo auttaa tai maksimissaan sen kokonaisen ja seuraavana päivänä puolikkaan. Kolmas ja neljäs päivä ovat pahimmat, niiden yöksi kannattaa varata vaikka muutama bentso jos on saatavilla.

Viidessä päivässä tuo kärsimys on ohi tai ainakin fyysinen, pystyt sen jälkeen jo toimimaan ihan hyvin. Mutta psyykkinen koukku siihen aineeseen on varmasti sunkin kohdalla paha joten älä jätä tuon vierrottautumisen jälkeen mitään kotiin, koska siihen on ryhtyy uudestaan ni helposti, koska viekutkin ovat niin lyhyet.

Tsemppiä !

Sanja :unamused:

Meni jo…

Moikka! Joo Sanja puhu asiaa. Elikkä alotat päivän ilman panacodia. Sitten kun allaa mahaa kivistämään tai tulee kylmä niin otat yhden panacodin tai puoltoista.( siinä suhteessa eroa Sanjan neuvoihin että puolikas saattaa tuntua liian turhalta mutta ei ole huono valinta ollenkaan) kitkutelet sillä mahdollisimman pitkään sitten iltapäivällä kun alkaa taas vituttaa ja särkeen paikkoja niin otat saman lailla. Näin sun ei tarvitse ottaa kuin max. 3 kertaa päivässä panacodia. Diapam on hyvä apu henkiseen vieroitusoireeseen. Eli kun alkaa tunnin parin päästä tekemään mieli lisää tai ajattelet “voinhan mä ottaa pari lisää, olen sitten huomenna vähemmällä” otat heti rauhoittavaa niin se vaikuttaa siinä määrin että näitä mielitekoja pysyt pitämään kurissa.
Jatkat sitä vain niin kauan kunnes huomaat että onkin jo ilta ja et ole ottanut ollenkaan panacodia. Silloin olet jo paremman puolella. Ei pitäisi mennä kahta viikkoa pidempään maksimissakaan.

Kom ihåg! Sun täytyy omistautua sille lopetukselle täysin muuten siitä ei tule mitään. Voi mennä viikon pari hyvin mutta taas sitä kodeiini hammasta alkaa kolottamaan. Älä etsi vaihtoehtoa käytöllesi esim. viikoloppukäyttö koska se ei tule onnistumaan sulla. Eikä meillä muillakaan jotka ovat kerran jääneet kiinni kodeiiniin tai muihin opiaatteihin.

Vielä tuosta toisen lääkkeen avulla kodeiinista irtautumisesta. Se saattaa olla hyvä juttu jos et ole muita kipulääkkeitä ennen syönyt. Tramadol on siinä suhteessa erinomainen sillä se kestää kauan 6-8h ja siihen ei pääse syntymään niin nopeasti riippuvuutta kuin kodeiiniin. Mutta ainoa huonopuoli on se että se on taas uus lääke erilaiset vaikutukset (mielestäni parempi euforia) elikkäs voi olla että alkaa tehdä sitä taas mieli kodeiinin korvaamana. Mutta minä olen kodeiinista päässyt irti tramadolin avulla… monet kerrat :blush:

Toi alk. teksti oli kuin suoraan mun suustani (tosin mulla ongelmana oli/on Tramalit)

Heti kun lopetin aikoinaan subun käytön, niin siirryin sit noihin korvaaviin -siis tramaleihin- , koska kuvittelin, etteihän näistä nyt mitään ongelmia voi tulla.

Kylläpä niistä vaan voi, ei yhtä pahoja kuin subusta -siis viekkarit- mut ehdottomasti kaikkia voimakkaampia kipulääkkeitä tulee käyttää vain oikeaan tarkoitukseen ja niihin tulee suhtautua AINA tietyllä kunnioituksella, oli ne sitten miten mietoja tahansa.

Seinään suosittelen lopettamaan ja ahdistukseen rajallisesti bentsoja.

Kyllä se siitä sitte suht. nopeastikin jo helpottaa.

Kokemusta on.

Tutulta kuulosti täälläkin; pitkään käyttö pysyi mulla hanskassa ja otin napin vain tarvittaessa ja käyttö oli hyvin satunnaista, hyvä jos kerran kuussa meni. Vähitellen niitä alkoi mennä useammin, ja lopulta myös viihteilymielessä, ja lopulta homma karkasi käsistä. Pari kolme viime vuotta käyttö on ollut käytännössä päivittäistä - välillä tosin syön Ardinexia tai Tramalia, en siis pelkkää Panacodia jatkuvasti mutta silti sisuskalujen puolesta pelottaa, etenkin kun en juuri koskaan jaksa erotella. Mun onni on ollut se että kodeiini on toiminut mulle pienilläkin annoksilla (alussa jopa yksi kapseli riitti) joten annokset eivät ole olleet kohtuuttomia. Mutta vituttaa kun yksikään lääkäri ei ole edes huomauttanut riippuvuusriskistä vaikka mullakin kipu ja lääkkeen tarve on jatkuvaa - kai ne ajattelee että se on niin mietoa tavaraa ja kirjoittavat aina vaan lisää, kyselemättä edes onko ongelmia ollut. Edes pakkauksessa ei varoiteta riippuvuusriskistä. :imp:

Muutaman kerran olen yrittänyt lopettaa, pisin tauko oli vajaa kolme viikkoa ja ratkesin taas. Itselläni asteittain vähentäminen ei ole koskaan toiminut, itsekuri ei vaan riitä. Olen siis kanssa melkeinpä tuon kerrasta poikki-lopetuksen kannalla. Fyysiset vieroitusoireet ovat inhottavat, mutta lopulta se on kuitenkin aina ollut se psyykkinen himo joka pakottaa aloittamaan aina uudelleen ja ottamaan vaikka oloja ei enää tule. Pahimmat viekkarit kestää tosiaan sellaisen vajaan viikon, mun mielestä inhottavinta on se palelu/hikoilu ja levoton olo; ripuli ja lihaskivut ovat kyllä muilla lääkkeillä hallittavissa. Mutta se psyykkinen himo… oikeastaan taitaa olla niin että niin kauan kun mulla on niitä saatavilla, lopetus ei onnistu. Olen melkein harkinnut kertovani lääkärille että käyttö ei ole enää hallinnassa, jotta en enää saisi reseptiä. Mutta kun selkä on paska eikä sitä voida leikata, lääkkeitä on pakko syödä että pystyy olemaan.

Sori, ei ollut tarkoitus masentaa, mutta jos sä olet käyttänyt “vain” kuukausia, irtipääseminen on vielä helpompaa kuin jos käyttö olisi kestänyt vuosia. Itsekuria se kyllä vaatii. Toivottavasti pääset irti siitä moskasta.

Niin, ja komppaan Steveä: itsekin pääsin kerran kodeiinista eroon Tramalin avulla - ja jäin siihen koukkuun, josta taas pääsin eroon kodeiinin avulla jne. :smiling_imp:

Suuri kiitos vastauksista ja tuestanne. Se merkitsee mulle tosi paljon.

Sama on ollut mielessä täälläkin, mutta raukkana en ole sitä tehnyt. Elätän kai tyhmää ja erittäin epärealistista “unelmaa”, että lopettaisin tämän säännöllisen Panacodin käytön ja ottaisin sitä vain silloin tällöin kipuun, eli siihen mihin se on mulle määrättykin alunperin. Mutta paskat, ymmärtäähän sen jokainen että kokonaan sen lääkkeen käyttäminen olisi lopetettava, kuten Stevekin viestissään sanoi.

By the way: tramadoliakin olen joskus saanut kipuihini, mutta se ei ole auttanut mulla minkään vertaa. Ja olen myös ihmetellyt kun monet ylistävät siitä tulevaa voimakasta hyvän olon tunnetta, mutta mulle siitä ei ole tullut mitään, ei yhtään mitään. Erikoista että kodeiini potkii mutta tramadoli on kuin Multi-tabseja söisi.

Mutta takaisin asiaan… Tänään on ollut Panacoditon päivä, jes. Mulla on niitä vielä muutamia kaapissa, ja taidan tehdä teidän neuvojenne mukaan niin, että yritän olla ilman sitä pirun lääkettä mahdollisimman pitkään ja vain kestää vieroitusoireet. Eipä kai nekään ikuisesti jatku. Niin ja sitten jos olo menee ihan mahdottomaksi, niin otan vaikka puolikkaan Panacodin, vaikka kyllä tuntuukin että mitä ihmettä se puolikas muka jeesaa, mutta saahan siinäkin vähän sitä ainetta elimistöön ja onhan sillä psyykkinenkin vaikutus jollain tapaa.

Mainitsin ekassa viestissäni noista bentsoista, että jos sellaisen ottaisi pahimpaan hätään jos on pahoja vieroitusoireita. Joku sanoi että älä nyt helvetissä ala bentsokoukkua itsellesi kehittämään, ja se onkin totta, että sehän tästä vielä puuttuisi. Mulla on kuitenkin muutama Diapam olemassa ja kun olen sitä joskus aiemminkin jonkun tabletin ottanut, niin siihen mulla ei kyllä ole tullut minkäänlaista himoa tms, ettäkö sitä haluaisin alkaa käyttää huvin vuoksi. Musta se ei vaan ole mitenkään kummoinen lääke. En siis usko että jäisin kiikkiin Diapamiin jos otan sitä harvakseltaan kun on oikein paha fiilis.

Kiitos vielä vastauksistanne. Tästä se toivottavasti lähtee sujumaan… :smiley: En hitto vie haluaisi enää koskeakaan koko lääkkeeseen, siitä tulee loppujen lopuksi niin paha ja oksettava olokin, ja paskat se enää mitään hyvän olon tunnetta tuo.

Tsemppiä vaan. Kyllä seinään lopettaminen on sinun tapauksessasi paras tapa. Kodeiinireflat parin kuukauden käytön jälkeen on tietysti ikävät, mutta suhteellisen helpolla niistä selviää. Vaikeampaa on myöhemmin psyykkisellä puolella pitää huolta siitä, ettei retkahda uudestaan.

Usko vaan vaikka se kuulostaakin aika uskomattomalle, mutta kun olet ollut jokusen päivän ilman ja pahaolo tulee ni se puolikaskin jeesaa. En uskonut minäkään aiemmin, mutta kokeiltuani oli pakko uskoa.

huokaus Mä näköjään koskaan pääse tästä eroon… :blush:

Hiljaa hyvä tulee. Itse olen ollut lääkeainekoukussa jo vuosia. Bentsoja napostellut rekkalastillisen, joskus “vieroitellut” opiaateilla/-oideilla kuten panacod ja tramal. Pääsin jo välillä Pharmaca Fennican suositusannoksiin, mutta taas on päässyt käsistä tää mopo.

Halusin vaan sanoa Venice, että motivaatio on ainoa mitä vierottautumiseen tarvitaan. Muut “apulääkeaineet” on usein ainoastaan hyvä tuki, mutta irti ei pääse ellei vakavasti sitä halua. A-klinikalle vaan aika ja siellä hoitajien ja lääkärien avulla suunnittelemaan, miten homman hoidat. Se oli mulle ainoa tie. Vaikka heikkona luonteena olenkin taas palannut tähän lääkehelvettiin :frowning:

Jos niitä panacodeja on vielä muutama jäljellä, niin sitoudu siihen, että ne ovat ne joilla hoidat vieroitusoireesi.

Itse olin joskus vastaavassa tilanteessa. Melkein kävin uusimassa reseptin. Sitä pystyy kehittelemään uskomattomia valheita itselleen… Mutta itsekuri kuitenkin voitti.

Minulla muut vieroitusoireet jäivät tuskallisten peräpukamien varjoon. :frowning:

Näin on. Ja nyt on Panacodeja taas enemmän kuin se muutama. :neutral_face:

Mä voin poistaa :wink:

Samalla linjalla jos huomaisin että mulla ois muutama about 10 kodeiini tablettia mulle tulis paniikki ja vetäisin kaikki 2 päivän sisään. Ja menisin hakemaan uuden respan.

Yritellään taas… Ja taas. Ja taas. Vitja tää on säälittävää touhua, ei helvetti. :unamused: Kiroan sitä kertaa kun menin silloin joskus lääkäriin ja sain 100 kpl kyseistä valmistetta. En siis sälytä syytä lääkärin niskoille, vaan silti. Eihän tohon läheskään kaikki jää koukkuun.