Huh. Olen miettinyt tänne kirjoittamista pitkään. Nyt lähtee:
Olen syönyt Panacodia joitakin kuukausia lähestulkoon päivittäin. Se alkoi ihan viattomasti - lääkäri määräsi minulle sitä kipulääkkeeksi. Kappas, se toimi, ja huomasin että kahdesta tabletista sai silloin aluksi jopa varsin miellyttävän olon, siis sen lisäksi että kipu loppui. Olen kai sitten niin heikko ihminen, että joskus aloin napsia lääkettä ihan huvin vuoksikin. Pian kaksi tablettia ei enää rittäänyt poistamaan kipua, puhumattakaan että se olisi tuottanut sen lievän euforian tunteen. Aloin ottaa tabletteja kerralla kolme, neljä, viisi, kuusi… Joinain päivinä niitä on mennyt kymmenenkin kappaletta. Tiedän kyllä lääkkeen ja etenkin parasetamolin vaarat, ja siksi olenkin aika hädissäni tämän kehittämäni koukun kanssa.
Näiden kuukausien aikana en ole ollut montaakaan päivää ilman Panacodia. Jos en ota sitä, niin alkaa tulla epämääräisiä kipuja, ahdistusta ja hermostuneisuutta. Kaipa ne ovat sitten niitä vieroitusoireita. Mitään aiempaa päihteiden käyttöä mulla ei ole ollut koskaan kuvioissa (siis no alkoholia käytän ehkä pari kertaa vuodessa), eli en tosiaankaan ole tottunut tällaiseen.
Olen alkanut vihata koko hiton Panacodia. Melkein joka aamu ensimmäinen ajatus saattaa olla, että montakohan Panacodia sitä nyt uskaltaisi ottaa että saa päivän kunnolla liikkeelle. Mutta enää siitä kirotusta lääkkeestä ei ole mitään valtakunnan hyötyäkään. Jos ottaa tabletteja suunnilleen sen kourallisen (karkeasti liioiteltuna), niin saa ehkä hetkeksi höntin olon - ei todellakaan sen arvoista. Ja jos käytän sitä ihan asiallisesti kipuun, niin silloinkin saa todellakin mättää sen kourallisen pillereitä ennen kuin särky lievenee. Oma moka, mitäs läksin.
Haluaisin neuvoja joltakin asiasta tietävältä. Kannattaako Panacodin käyttö lopettaa kuin seinään ja kestää vieroitusoireet, vai tuleeko annosta vähentää pikkuhiljaa? Mieluiten pääsisin tuosta eroon tietysti mahdollisimman nopeasti ja vähin vieroitusoirein. Kuinka kauan ne kestävät? Muutaman päivän, viikonko? Auttaako yhtään jos vieroituksen aikana käyttää pahimpiin tilanteisiin jotain bentsodiatsepiinia, tai jotain muuta kipulääkettä Panacodin sijaan? Mulla vaan on se ongelma, että esimerkiksi Diapamista ja Xanorista nukahdan lähes välittömästi. Tiedän sen, koska Diapamia on mulle joskus todella kauan sitten määrätty pahoihin pää- ja niskasärkyihin rentouttajaksi, ja Xanoria olen samoin joskus muinoin saanut jännitystiloihin. Jos otan vaikka Diapamin 5-10 mg tai Xanor 1 mg, niin se ei jostain syystä tunnu yleensä missään, mutta jos otan siihen lisäksi vielä puolikkaan tai toisen kokonaisen, niin muisti menee ja nukahdan. Ei hyvä. Kun töissäkin olisi ihan hyvä olla valveilla ja asiallisessa kunnossa.
Kiitos jos jaksoitte lukea vuodatukseni… On ollut aika iso juttu myöntää kehittämäni riippuvuus ja uskaltaa kirjoittaa siitä tänne. Toivon että joku ehkä saman kokenut osaisi neuvoa tässä tilanteessa. Kiitos!