Meridia,
minulla on ollut ja vieläkin osittain on täysin identtinen tilanne kanssasi. Lapsia on tosin kaksi, 5- ja 7-vuotiaat. Olen taiteillut ns. hyvän miehen mutta valitettavasti alkoholistin kanssa jo yli 10 vuotta. Viimeiset 3 vuotta on oltu tilanteessa, jossa on omat kodit mutta yhteiseloa on jatkettu, koska olen halunnut lasten kasvavan isommiksi ja samalla tietenkin toivonut, josko muutos vielä tulisi… Eroyrityksiä on takana muutama mutta pari vuotta mennyt nyt suhteellisen tasaisesti, koska omat asunnot ovat rahoittaneet tilannetta ja erityisesti minua mutta eivät valitettavasti poistaneet ongelmaa. Jota miehen mielestä ei tietenkään ole muilla, kuin minulla
Tunnistan hyvin tuon huolesi lapsista ja siinä isoin syy, miksi olen venyttänyt lopullisia ratkaisuja näinkin pitkään. Nyt lapset ovat sen verran isoja, että pärjäävät paremmin, osaavat kertoa ja heille voi puhua avoimemmin. Huomaan itse, että kun se tietty deadline, jonka aikanaan itselleni asetin, alkaa lähestymään, alan olemaan täysin täynnä tätä showta ja valmis lähtemään lopullisesti.
Ymmärrän monen näkökulman lasten hyvinvoinnista ei hyvinvoivassa perheessä. Näkökulmat on hyviä ja niissä on totuutta. Kuitenkin jokaisen perheen tilanne on yksilöllinen eikä lapset välttämättä kärsi suhteettoman paljon, jos kotona ei ryypätä lasten nähden, taistella ja vastuuta kantava vanhempi voi hyvin ja jaksaa kannatella hyvää elämää. Näin minäkin jaksoin. Ajan kuluessa huomasin kuitenkin , ettei jaksaminen tule kestämään ikuisuuksia vaan omat voimat ja tunteet hupenevat. Silloin on hälytyskellojen soitava, ettei kannattelevan väsyessä mennä pakkaselle vaan ollaan rohkeita tekemään muutos. Pakkaselle mentäessä tulee väkisin riitoja, huonoa ilmapiiriä, ylikuormitusta, väsymystä ja negatiivisia ajatuksia liikaa - näin on nyt käynyt minullekin enkä pidä siitä yhtään.
Meillä erosta ei valitettavasti tule kovin helppo. Olen siitä useaan otteeseen puhunut ja se puhe päättyy aina riitaan. Mies tulee vaatimaan mahdottomia lasten suhteen mutta olen onnellinen, että olen vuosien varrella pystynyt junailemaan asumis-, koulu- ja päiväkotikuviot niin, että hänen on tyydyttävä siinä kohtaa ratkaisuun joka on myös lasten edun mukaista. Toivon koko sydämestäni , että eromme saa hänet havahtumaan ja raitistumaan, lastensa vuoksi, ja haluan tukea heidän suhdetta kaikin mahdollisin tavoin. Minun puolesta viettäkööt vaikka 24/7 kunhan isä ei päihteile! Niin kauan, kun päihteet on kuitenkin mukana kuvioissa, kuten meillä todennäköisesti on lasten isällä ollessa, on pakko pitää ohjia hieman tiukemmin omissa käsissä ja varautua kaikkeen mahdolliseen. Sekä pysyä tarvittaessa tiukkana.
On tämä perkele koko jumalainen kuningas, joka niin monen ihmisen elämän polkua tuhoaa