Epätoivoisen haparointia (kuuleeko kukaan?)

Haastavia päiviä ja paljon pohdintaa mielessä sen suhteen, että onko tämä nyt lopullista ja haluanko todella jatkaa näin, siis selvinpäin. Huomaan, että olen rakentanut minuuttani aika paljon juomiseen ja viihteellä käymiseen. Mitä olen ilman sitä? Mistä löydän ne euforian ja vapauden tunteet? Voisinko tehdä samoja asioita, mutta ilman alkoholia? En tiedä, enkä ole vielä uskaltanut lähteä viihteelle tai kuppilaan.

Edelleen järkeilyn kautta ymmärrän, että ei enää kannata palata vanhaan: nyt jo huomaan niin paljon positiivisia puolia ja tuntuu, että hiljalleen saa oman elämänsä hallinnan takaisin. Kuitenkin sitä miettii, että miten sitten tuleva kesä ja esimerkiksi tulevat juhlat? Turhahan näitä on etukäteen stressata, mutta sellainen olen.

Viime yönä näin unen, jossa olin ryyppäämässä pitkän kaavan mukaan. Unessa olin jälleen juonut niin paljon, että loppuilta oli hämärän peitossa ja aamulla armoton krapula. Unessa aamulla herättyäni vannoin, että vaikka nyt kävi näin ja tuli takapakkia, niin aion jatkaa juomattomuuttani ihan samalla tavalla. Ehkä pidän kyseistä unta vahvistuksena sille, että en todellakaan halua rikkoa itselleni tekemää lupausta ja tehdä kuten unessani tein. Koen, että on helpompi mennä eteenpäin, kuin käydä läpi ne morkkikset pettymyksen tunteet: ennen kaikkea itseensä. Tällä hetkellä kun ei ole tarvinnut pettyä itseensä melkein kolmeen kuukauteen. Se on aika ennenkuulumatonta se.

Varmasti monella mahtuu matkan varrelle haastavampia kausia, mutta haluaisin kuulla kuinka niistä selviää? Ja onko tyypillistä, että tässä kolmen kuukauden kohdalla tulee jokin haastavampi hetki? Muistelisin, että jostakin olen niin lukenut, että raitistumisessa kuljetaan ikään kuin sykleissä ja vaihe seuraa toistaan. Toivon, että tämäkin haastava hetki on vain joku vaihe raittiuden polulla.

6 tykkäystä

Hyvin luultavasti joudut etsimään ihan uudet dopamiiniin lähteet elämääsi. Yleensä samat jutut kuin juovana aikana mutta ilman alkoholia eivät toimi.

Älä hätäile euforian ja vapauden tunteen kanssa. Olet sotkenut aivojen palkitsemisjärjestelmän juomisella eikä se palaudu hetkessä. Ei edes kolmessa kuukaudessa. Malttia, raitistuminen ei ole pikamatka.

Päihdehuollon vertaisryhmässä korostettiin sitä, että ensimmäisen vuoden vaaranpaikat ovat 3, 6 ja 12 kuukauden etapit. Eli olet juuri tuolla ensimmäisellä portaalla. Kolme kuukautta on jo riittävä aika alkaa unohtamaan niitä huonoimpia kokemuksia. Riippuvuus kuitenkin on ja voi hyvin, joten etuotsalohko siellä tarjoilee omia logiikoitaan. Menee kyllä ohi, lupaan sen.

Hienoa, että olet löytänyt juomattomuuden hyviä puolia. Kesä voi olla haastavaa aikaa, mutta saat siihen mennessä toisen mokoman juomattomuutta alle. Itse otin ensimmäisen juomattoman kesäni haasteena ja se onnistui yli odotusten. Oli hankalia hetkiä, mutta myös paljon oivalluksia ja hyvää fiilistä.

10 tykkäystä

Näin 50v miehenä en oikein ymmärrä mitä tarkoitetaan viihteellä käymisellä. Onko se jotain klubilla heilumista vai sitä, kun mennään baariin juttelemaan, eikä kukaan kuule mitään ja kaikki puhuu toistensa päälle. Sitten käydään vähän väliä pihalla jossain karsinassa savustumassa.

Musiikista ja keikoista voi mielestäni nauttia hyvin ilman alkoholia, samoin hyvästä ruoasta ja sitten illalla voi hurauttaa autolla kotiin.

Nuorena tuli pyörittyä kaiken maailman kuppiloissa ja klubeilla, mutta sitten huomasin, että voin hyvin alkoholisoitua myös kotona ja mökillä : )

Mökkireissut oli joskus tosi mukavia, ainakin siihen tiettyyn pisteeseen asti.

Euforisen olon voi nykyään saavuttaa lenkillä, saunan jälkeen, hyvästä ruoasta, musiikista, nukkumaan mennessä, petipuuhista jne. Väitän, että tunteet on voimakkaampia selvinpäin, kunhan saa aivoissa ne rattaat oikeisiin asentoihin, nehän on vuosikausien alkoholialtistuksen jälkeen aivan jumissa.

Vapauden tunne tulee siitä, kun on vapaa alkoholista ja nikotiinista. Vapautta on myös se, kun voi autoilla, eikä tarvitse ikinä miettiä ajokuntoa. Sekin on vapautta, kun voi venyttää töissä päivää, eikä ole kiire juomaan tai kauppaan ostamaan juomaa. Myös viikonloppujen merkitys on lähes kadonnut, yksi päivä sain töissä outoja katseita, kun kysyin perjantaina mikä päivä tänään on.

Haastavia hetkiä tulee ja menee. Se on vaan opeteltava uudelleen elämään ilman alkoholia. Kuinka monta kertaa sitä harppoi metrin askelilla lähibaariin ja ryysti sitä olutta, kuin jotain eliksiiriä. Se keino on nyt poissa, pitää vaan olla tunteidensa kanssa ihan kahdestaan ja ihan mukavaa se on ollut. Ei mua ole kertaakaan ahdistanut lopettamisen jälkeen, kuin juodessa, kun välillä tuntui, että on keilapallo rinnan päällä ja vanne pään ympärillä.

Pidä kiinni raittiudesta.

11 tykkäystä

Hienosti Sinulla menee. Nyt ei kannata luovuttaa koska siinä takaisin paluussa on se riski, ettei sieltä enää pääsekkään enää pois. Juominenhan jatkuu siitä mihin se jäi - ei ole enää mitään nollapistettä josta aloittaa.

Itsellä on mennyt juurikin noin, että tietyn rajapyykin jälkeen alkaa miettiä, että josko sitä voisi yhdet - tai palata johonkin silloin tällöin viihteilyyn alkon kanssa. No ei voi. Se on tullut todettua moneen kertaan. SIksi osittain lakkasin myös laskemasta. Muistan ekat juhlat ihan ilman alkoholia - olin autolla ja suhtauduin muiden juomiin vähän kuten tutkimusmatkailija - ai tuollaista täällä maassa juodaan - tuoksuupa se kummalliselta - en taida ottaa kuitenkaan. Kun matkaa on pidemän aikaa takana sitä alkaa suhtautua juomattomuuteen luonnollisena olotilana. Ne asiat, josta ei saa mitään lisäarvoa jäävät pois. Itsellä ei koskaan ole ollut mitään kaveriporukkaa, jonka kanssa olisi käynyt viihteellä, joten en osaa tähän auttaa. Tiedän vain, että niiden hyvien puolien miettiminen auttaa aika moneen asian. Aika moni luettelemasi ajatus on vaihe kulkemallasi polulla.

Ole sitkeä.

6 tykkäystä

Tämä on hyvä pointti. Ehkä tässä ajan kanssa alkaa selkiytymään, mitä ne sellaiset voisivat olla. Kävelystä ainakin olen saanut yhden henkireiän itselleni takaisin ja jään alta kevään myötä paljastuva asfaltti houkuttelee juoksemaan. Mutta en ole vielä tälle keväälle juoksemassa käynyt.

Kärsivällisyys ei ole vahvimpia puoliani ja tässä kolmen kuukauden aikana sitä on saanut harjoittaa. Onneksi huomaan, että tilanteet menevät ohi ja päivät kulkevat, kun antaa vain itselleen aikaa. Eli jatkan kärsivällisyyden harjoittelua.

No, minulle tämä on (on ollut) sitä, että lähdetään ystävien kanssa ensin käymään muutamilla kuppilassa, vaihdetaan kuulumisia, pelataan ehkä lautapelejä ja usein suunnataan tanssimaan tai laulamaan karaokea (lue: yleensä päätyy siihen, että muisti poikki, joskus harvoin pysyy kohtuudessa.) Uskon, että kaiken tämän voisi tehdä myös selvinpäin. Joskus olen ollutkin tanssimassa ihan selvin. En vaan usko, että vielä kannattaa tähän kokeeseen ryhtyä.

SIIS TÄMÄ! Allekirjoitan tämän täysin. Aivan uskomatonta, mihin se kaikki vuosien ahdistus on hävinnyt?! Olen hämmentynyt siitä, että johtuiko se tosiaan alkoholista? En tarkoita, että esimerkiksi sosiaalinen ahdistus ja jännitys olisi mihinkään kadonnut, vaan nimenomaan tuo juomiseen liittyvä pelkotila/yleinen morkkis/huonommuuden tunteet/paranoia/ahdistus.

Ja kiitos myös @kaaosteoria66 kannustuksesta. On ihanaa, että täältä saa näin vahvaa vertaistukea ja jaksatte lukea saatika vastata. Tuntuu, että ymmärrätte mitä tällä hetkellä käyn läpi. Samoin voin löytää samaistumispintaa teidän teksteistänne.

5 tykkäystä

Tuo sun tarina kuulostaa niin tutulta! Voin samaistua niin moneen asiaan! Mulla vasta 1kk tulossa ja tällä hetkellä ollut vaikeampaa. Tekis mieli juoda, mutta kynnys sille on iso, mikä on hyvä asia. Ei taida olla mullekkaan mitään muuta vaihtoehtoa kun vaan hyväksyä se, että mun ei enää tarvi juoda! Miten saan itseni aivopestyä ja milloin nämä himot helpottaa​:expressionless_face: Huippua että oot täällä, sain tänään tukea näistä sun teksteistä kun olivat niin samaistuttavia!

1 tykkäys

Kiva, kun kommentoit @Taji. Ensimmäinen kuukausi on haastavin, sen jälkeen mielihalut pikkuhiljaa vähenee: ainakin minulla kävi näin. Vaikeina hetkinä olen huomannut, että se kliseinen hetki kerrallaan auttaa. Pikkuhiljaa alkaa tunnistamaan niitä tilanteita, mihin on käyttänyt juomista ratkaisuna ja alkaa löytämään tilalle jotakin muuta.

Esimerkiksi itselläni suuret onnistumiset helposti aiheuttaa tunteen, että pitäisi lähteä juhlistamaan ja sitten ollaankin menomono vinossa. Tähän olen keksinyt ratkaisuksi, että voin silloin ostaa jotakin hyvää alkoholitonta kuohuvaa. Toinen tilanne, johon olen tunnistanut hakevani ratkaisua pullosta on yllättäen väsymys. Eli joskus ihan pelkkä lepo ja omien ajatusten kanssa oleminen auttaa. Jos paikallaan olo on vaikeaa, niin kävely on myös hyvä tapa käsitellä asioita. Jos on tosi paha paikka, niin palaan lukemaan tänne alussa kirjoittamiani tekstejä, käyn katsomassa eteisen seinässä olevaa reikää (tähän olen joskus rymynnyt humalassa) ja mietin, että haluanko palata takaisin menneeseen vai jatkaa eteenpäin.

Kynnys kasvaa koko ajan ja samaan aikaan himot vähenevät. Anna itsellesi aikaa, vaikka se voikin tuntua haastavalta: niin se tuntui minullekin, mutta nyt olen kiitollinen siitä, että olen saanut olla kohta kolme kuukautta selvinpäin! Aiempi suvantovaihekin on kääntynyt nousuun ja tänään olen saanut nauttia aika euforisistakin olotiloista. Koen, että maailma on alkanut saada vaaleanpunaisia sävyjä. Tähän yritän suhtautua uteliaasti.

Tsemppiä ja pysytään raittiina!

5 tykkäystä

Kiitos niin paljon vastauksesta​:growing_heart: Eilen oli tosi vaikea päivä ja lähin lenkille purkaan oloa ja siellä teki mieli kiertää kaupan kautta, sitten kilahti älykelloon tämä sun viesti ja luin sen. Niin oikeita sanoja oikealla hetkellä! Tuskin olisin mennyt kauppaan, mutta tämä viesti hiljensi ne äänet päässä jotka käski käymään keskustelua siitä pitäiskö mun juoda pari kuitenki! Erityisesti mieleen syöpyi tämä ”ja mietin, että haluanko palata takaisin menneeseen vai jatkaa eteenpäin.”

Muistelin sitä mitä elämä oli juodessa ja kaikkine karuine asioineen, haluaisinko tosiaan aidosti palata siihen. No en todellakaan! Tämä auttoi minua katsomaan myös juomishimoani hieman eritavalla, vaikka minulla tekee mieli juoda, se ei tarkoita että haluaisin juoda ja valitsisin juoda.

Tuo reikä seinässä on kyllä hyvä ja karu muistutus mihin se paluu on jos sinne haikailee. itselle se ”reikä seinässä” ei oo konkreettinen reikä, mutta se on myös sellainen joka muistuttaa minua kyllä miksi en uskalla ja halua enää juoda.

2 tykkäystä

100 päivää!

Loman aikana uskalsin vihdoin kokeilla käymistä kylän pinnassa. Valitsin tietoisesti seuraani henkilön, joka on ollut jo useita vuosia raittiina. Laittauduimme, kävimme pelaamassa lautapelejä ja piipahdimme tanssimassa. Ilta kuitenkin loppui jo yhden aikaan (aika lyhyeen), sillä huomasin, että en viihtynyt kovin hyvin täydellä tanssilattialla humalaisten ihmisten ympäröimänä.

Huomioita, joita illan aikana tein.

  • Valot ovat yökerhossa aivan liian kirkkaat ja ärsyketulva valtava.
  • Ihmiset näyttävät alati siltä, että ovat alkamassa tappelemaan. Humalaisten ilmeet ja horjuminen aiheutti minussa sen, että skannasin jatkuvasti mahdollista vaaraa, vaikka ihmiset olivat vain humalassa.
  • Tunnistin itsessäni väsymyksen ja nälän ihan eri tavalla, kuin jos olisin humalassa.

En juo yleensä energiajuomia, mutta nyt illan aikana join kaksi. Se auttoi jotenkin jaksamaan, kun oli joku spessumpi juoma ja siitä sai myös energiaa.

Annoin myös itselleni luvan polttaa tupakkaa illan aikana. Olen siis jättänyt myös tupakan pois viime Tapaninpäivänä samaan aikaan kuin alkoholin, sillä ne tuntuvat kulkevan käsi kädessä. Ajattelin, että jos tulee kova paikka, niin tupakka on kuitenkin sallittua, sitä en ole itseltäni kieltänyt, vaan se on jäänyt enemmänkin itsestään pois. Illan aikana poltin kuitenkin vain yhden tupakan ja se jäi siihen.

Moni ajatus yökerhossa vietetystä illasta on todellisuudessa hyvin erilainen, kun on itse tilanteessa. Aika kultaa muistot ja niin edespäin. En koe jääväni mistään paitsi ja tämän jälkeen, jos koen kaipausta yökerhon tunnelmaan, ymmärrän paremmin, että kaipaan johonkin menneeseen nostalgiaan, mitä en keskustan kapakoista enää saa.

Seuraavaksi alan pohtimaan, että mistä saisin kuitenkin tyydytettyä tanssimisen, yhteisöllisyyden ja musiikin tarpeeni. Ehkä joku uusi harrastus näiden teemojen parissa? Kaikkea sitä ja jänniä aikoja eletään! Uteliaasti jatkan eteenpäin tätä matkaa, toivon meille kaikille valoisaa ja seikkailun täytteistä kevättä raittiina!

3 tykkäystä

Hei. Minä menin tanssikursseille kun raitistuin ja lavatanssit sekä ihan oikeat tanssit tulivat elämään mukaan, hyvää liikuntaa ja iloisia selviä ihmisiä. En enää mennyt ravintolatansseihin kun raitistuin, taisin muutaman kerran yrittää mutta ei ollut kiva olla hieman huppelissa olevien keskellä….

Nyt minullakin on etsinnässä jokin uusi juttu johon alkaa… en tiedä mielä mikä mutta se varmaan selviää pian…

2 tykkäystä

Heippa,

5kk tullut täyteen ilman tipan tippaa. Tuntuu, että monia asia elämässä on muuttunut tai ainakin saanut erilaisia sävyjä. Ilo, mahdollisuudet tulevaisuuteen liittyen ja läsnäolo ylipäätään on lisääntynyt.

En olisi uskonut viime Tapaninpäivänä, että olisin viiden kuukauden päästä tässä tilanteessa. Ja kun jaksaa jatkaa samaa rataa, niin mitä kaikkea onkaan vielä luvassa? :blush:

Aurinkoista kesän odotusta kanssakulkijoille.

10 tykkäystä

Onnea 5 kuukaudesta! Pidetään välimatka samana kuten aikoinaan plinkin veteraaneilla oli tapana sanoa virstanpylväsonnitteluissa.

3 tykkäystä

Onnea ja raitista jatkoa, kuten meille kaikille. Juhannus on ja ainakaan minulla ei ole minkäänlaisia odotuksia, haaveita tai muutakaan sen suhteen. En ole koskaan oikein ymmärtänyt tai tykännyt tällaisista juhlista, en pääsiäisestä ym. No, joulu on erilainen kun se on enimmäkseen ollut lasten juhla. Mutta toki muistan nuorempana ja vasta raitistuneena kuinka kärsin yksinäisyydestä ja ahdistuksesta juhlapyhien aikaan. Hävetti kun olin yksin, silloin mieli oli kyllä maassa. Onneksi sekin on mennyt ohi, kun katson ympärilleni niin yksinäisiä ihmisiä on aika paljon,en ole siinäkään huonompi muita.

Kiitollisena Korkeimmalle ja AA:lle joka antaa rauhan miettiä asioita uudelta kantilta.

6 tykkäystä

Juhannus perheen kesken. Ulkoilua, saunomista ja hyvää ruokaa.

Alkoholittomuus alkaa tuntua uudelta normaalilta. Nautin siitä, että aamuisin ei ole ahdistusta tai huonoa oloa. Auton rattiin voi hypätä milloin vain ja muistaa kaiken mitä on sanonut ja tehnyt. Ennen juhannusta kävin myös ensimmäisillä festareilla juomisen lopettamisen jälkeen ja sekin sujui. Toki huomasin väsyväni aiempaa aiemmin ja löysin itsestäni uusia puolia. Esimerkiksi sen, miten paljon kuormitun äänistä, ihmisistä ja tarvitsen paljon omaa tilaa. Aiemmin nämäkin huomiot on hautautunut juomisen alle.

Kesäkuu on mennyt yllättävän helposti, ilman sen suurempia mielihaluja. Tavoitteena vuosi 2026 selvinpäin alkaa tuntua realistiselta, vaikka en siihen alussa uskonut ollenkaan. Kohta jo puolivälissä. En ole antanut itselleni mahdollisuutta edes ajatella juomista vaihtoehtona tässä vaiheessa: se on auttanut eteenpäin vaikeissa hetkissä.

Välillä käy mielessä ajatus yhdestä kylmästä terassilla, vaan torppaan sen heti, sillä tiedän ettei se jäisi siihen. Yksi/kaksi juomaa ei riitä minulle, vaan tavoitteena olisi saada irtiotto tästä todellisuudesta ja turtumus. Olen alkanut ymmärtää, että ehkä voisinkin luoda todellisuudestani sellaisen, mistä en tarvitse pakoa. Näillä ajatuksilla lähestyvää kesälomaa kohti.

Toivottavasti sinulla oli mahdollisimman mukava juhannus @Vieraammaksi54. :blush: Ja myös muilla plinkkiläisillä!

5 tykkäystä