Hei! En ole aiemmin kirjoittanut tänne, vaan olen käyttänyt I am Sober - sovellusta. Nyt kuitenkin on otettava tämäkin keino käyttöön.
Täällä siis melko tavallinen työssäkäyvä kolmikymppinen äiti. Alkoholi ollut osana elämää yläasteelta asti. Usein sitä on mennyt joka viikonloppu (päätyyn asti) ja joskus elämäntilanteen salliessa 3-4 krt viikossa. Alkoholi toimii milloin mihinkin tilanteeseen ja tunteita on vaikea käsitellä: tuttu ja turvallinen viihteelle lähtö tuntuu helpommalta. Tähän on kuitenkin alkanut liittyä entistä enemmän morkkiksia ja muita liitännäisilmiöitä. Mt-haasteet ja alkoholi eivät sovi yhteen ja erityisesti dissosiaatio-oireisto pahenee.
Lapsen syntymän jälkeen yrittänyt pitää hallinnassa, mutta ote lipsuu kerta toisensa jälkeen. Pahimpia lomat, jolloin juominen usein päivittäistä ja siitä on vaikea pyristellä irti arjen alkaessa.
Olen kyllästynyt tähän toistuvaan malliin ja haluaisin oppia tästä pois.
Viimeksi kirjoitin I am Soberiin vuosi sitten helmikuussa. Edelleen kamppailua ja huomaan, että lomilla alkoholi hiipii päivittäiseen käyttöön ja määrät suurenevat huomaamatta. Tuntuu, ettei käyttöä tai omia toimintamalleja voi järkevästi perustella edes itselleen.
Ehkä eniten tilanteeseen herätti puolison vilpitön kysymys, kun tapaninpäivän jälkeisten krapula/ahdistus/itkukohtaukset/yms. jälkeen vielä arvoin, että otanko alkoholia uuden vuoden aattona. “Miten voit edes ajatella ottavasi tuon edellisen jälkeen?” Niin. Miksi tosiaan teen tätä itselleni. Riippuvuus mikä riippuvuus.
Kohtuutta on yritetty pitkään, eikä se näytä onnistuvan. Vaihtoehtona on siis nollatoleranssi. Tipattomaan loppuvuoteen ja tammikuuhun olen sitoutunut, mutta miltä kuulostaisi tipaton vuosi 2026?
Tämä on ensimmäinen viestini ja ehkä tämän myötä askel kohti konkretiaa on otettu. Kiitos.