Ensimmäinen MDMA-kokeilu

Niin, tuli sitten tossa lauantaina testattua nameja. Kiinnostanu on pitkään ja vihdoin sain niitä käsiini :smiley:
Oli kyllä aikamoista! Nameja :wink: mutta ne laskut, huhhuh! En pystyny nukkumaan seuraavana yönä, päikkäriuntakin sain vaan 1½ tuntia. Seuraavan yön kyllä nukuin, mutta seuraavana päivänä heitti päässä, samaan tapaan kun vuosia sitten lopetin masislääkkeet (essitalopramit) seinään.

Onko muille tullut tuollaista oiretta laskuissa? Vai oonko joku friikkitapaus? :laughing: kuvittelisin, että liittyy jotenkin serotoniiniin, kun samat oireet tosiaan kun masislääkkeiden lopetuksesta tuli…?

MDMA-laskut voivat ihmisestä riippuen olla hyvinkin rankkoja. MAPSin Rick Doblin ehdottaa, että MDMA:han suhtauduttaisiin kahden päivän kokemuksena, joista ensimmäisen aikana ollaan aineen aktiivisen vaikutuksen alaisena, ja toisen aikana työstetään kokemuksena aikana esiinnousseita asioita, ilman kyseiselle päivälle osuvaa kiirettä tai velvollisuuksia. Tällöin myös mahdolliset rankat jälkitilat nähdään hyväksyttävänä osana kokemusta. Jos laskuihin ei suhtaudu ylimääräisenä, asiaankuulumattomana juttuna vaan tekee parhaansa oppiakseen ja ammentaakseen myös kokemusta seuraavista mielentiloista, MDMA-kokemuksiin on mahdollista muodostaa huomattavasti rakentavampi suhde kuin jos ainetta käytettäisiin pelkästään euforian saalistamiseen. Pelkän yksiselitteisen mielihyvän tavoittelu läpsii useimpia ennen pitkää sormille.

Miltä tällainen lähestymistapa sinusta kuulostaa?

Hyvin ajateltu :slight_smile: eikä ne loppujen lopuksi niin kamalat edes olleet, laskut siis. Se varmasti teki niistä pahemmat, kun ei saanut unta.

Tuli sitten taas eilen otettua kun tarjottiin, sain jopa yön nukuttua! :slight_smile: ei ole oikeastaan yhtään huono olo, pieni päänsärky vaan. Nyt saa kyllä jäädä pitkäksi aikaa, ei varmasti tee päälle hyvää loppupeleissä.

Kaikilla on erilaiset laskut, kuulostaa ihan normaalilta ja onhan siina voinu seossa olla muutaki, mikä aiheuttaa taas sitte eri oireita, ku niitä yleisempiä.
Huimaus ja tommonen saattaa johtuu siitä, että se on käräyttäny sun aivoista reseptoreja, jotka vaikuttaa motorillisiin toimintoihin. Ja aina se valvominen aiheuttaa itsessäänki tommosta.
Pahissa mdma laskuissa tulee sähköiskuja aivoihin ja olo on todella friikki. Kokemusta omaavana voin sanoa, mutta jos sulle ei jää jatkuvaks toi huimaus ja tommonen, ni se on hyvä ei oo sitte kärähtäny kovin pahasti aivot :unamused:

Omakohtaista kokemusta ei ole MDMA:sta, tekisi kyllä kovin mieli testailla :smiley:

Uskoisin, että laskuihin auttaa yleensäkkin kaikki jarrut.

Viisaimmat valaiskaa, tuleeko kaikista stimuista laskut? Piriä ja ADHD lääkkeitä olen vedellyt ja laskut tullut aina. Bentsoilla,opiaateilla ja unilääkkeillä olen ne hoitanut. :slight_smile:

Se on tosi henkilöstä riippuvainen, et miten pahana tulee laskujen maksu, jos tulee ollenkaan… :confused:
Itse kuulun siihen ryhmään jolle EI tule minkäänlaisia laskuja esim. piristä tai essoista, en tiedä mistä johtuu, onko aineenvaihdunta nopea vai mikä, mut en oo koskaan saanu oikeita laskuja esim. pirin takia.?
Ja olen kyllä sitä “kuurittanut” ihan vaikka muillekkin jakaa kun aiemmin elämässäni kolmekin vuotta käytin päivittäin, mut se on varmaan pitkälle henkilön kemiasta kiinni, en osaa muuta oikein sanoa. :unamused:

Tosin mulla epäiltiin lapsena adhd:tä ja tehtiin kaikki testit ym. mut tulos ei ollu ns. puhdas diagnoosi adhd:n puolesta vaan se jäi roikkuu ylivilkkauden ja adhd:n välimaastoon. Sit ku piriä otan/otin niin se ns. saa mun päänupin käymään tosi “kirkkaasti” ja selvästi, en siis tarkoita sitä pirin vauhtia antavaa ominaisuutta, vaan ajatukset ikäänkuin asettuu paremmin, hankala pukea sanoiksi, ja mä nukun silti vaikka kuin olisin piriä kiskonu niin yö-unet lähes normaalisti…?! Ei nyt kellon ympäri tietenkään mut 4-6 tunnin unet menee aina, vaik kuin helvetisti olisin kiskonu vauhtia.
Et en tiedä oonko poikkeus sen takia vai johtuuko se vaan nopeasta aineen vaihdunnasta, ettei maksettavia laskuja tuu… :mrgreen:
Tulipa pitkä sepostus vaikka en piriä oo edes nyt vetänytkään… :laughing: :mrgreen:

^ Jos sulla piri vaikuttaa noin, niin kyllähän tuo jonkin asteiselta adhd-tapaukselta kuulostaa.

Itse kysymykseen: riippunee tuurista ja ihmisestä. Kyllähän noilla stimulanteilla saa aivokemiansa sekaisin ja laskut maksettavaksi siinä missä muillakin päihteillä, muttei välttämättä aina mitenkään isossa mittakaavassa. Eihän aina krapulaakaan mainittavasti tule, vaikka joisi kuin hevonen. Joskus taas jo muutamasta kärsii rankastikin. Itse en ole MDMAsta saanut koskaan mainittavampia laskuja. Nyt kun sanoo näin, niin seuraavalla kerralla onkin sitten varmaan helvetti irti.

^^ Jepjep, Zeus. Kyllä sä tuolla meiningillä taidat jonkin sortin ADHD olla :wink: . Jos sulla riittää aikaa ja energiaa, niin voisihan tuon homman tutkia nyt aikuisiälläsikin uudemman kerran. Testit lienevät kehittyneet ja muutenkin aikuisiällä ADHD:n diagnosointi voi joissakin tapauksissa käydä helpommin, kuin lapsen ADHD:n diagnosointi. Jos saisit kunnon diagnoosin, niin saattaisit saada ihan lailliset piritkin :wink: . Oikea lääkitys myös voisi auttaa siihen masennukseesi, jos sen taustalla onkin ADHD, ainakin osittain. Toki nuo ADHD-tutkimukset saattavat olla pitkä ja aikaa ja panostusta vaativa polku, joten jos ihan hyvin pärjäilet ilman diagnoosiakin ja sulla riittää tekemistä ilman kaikenmaailman palikkatesteissä ravaamistakin, niin eipä tuohon hommaan silloin ole hirveästi mieltä ryhtyä.

Mä olen sitä mieltä, että ihmisestä saa parhaiten selvitettyä, onko sillä ADHD vai ei, antamalla sille piriä :stuck_out_tongue: . Eräs ystäväni oli ihan armoton sählääjä ja koheltaja ja kaikki asiansa olivat aina hoitamatta, korkeintaan hoidettuina vähän sinne päin, mutta kun hän veti piriä, niin johan rauhoittui ja alkoi saada jotakin järkevääkin aikaan, kun me muut sen sijaan piripäissämme saimme aikaan lähinnä vahinkoa ja sotkua :mrgreen: :laughing: . Nykyisin hänellä on metyylifenidaattilääkitys ja pärjäilee sillä hyvin. Itsestäni olen todennut, että mulla ei takuulla ole ADHD:ta. Piri pärähtää nuppiin niin, että tutisee ja siinä menevät kyllä keskittymiskyvyt, yöunet ja kaikki muukin ihan sekaisin ja säädän miljoonaa asiaa yhtä aikaa, mutta valmiiksi en saa muuta, kuin lähinnä tuhoa :mrgreen: . Laskut saan myös aina. Mulla tuo pätee ihan metyylifenidaattiinkin, joka toimii mulla paremmin, kuin paska piri. Ei se tokikaan samanlaista euforiaa ja yhtä kammottavia laskuja aiheuta, kuin hyvä piri, mutta sen verran hurja vaikutus silläkin on muhun, että ADHD:sta ei kohdallani taatusti ole tietoakaan.

Tietenkin ADHD-tapauksetkin ovat yksilöitä, eikä piri suinkaan kaikille ADHD:eille ole se sopiva lääkitys.

^Joo, pitäis jotenkin saada “kauniisti” esitettyä asia mun päihde-ohjaajalle, ja sit sitä kautta lääkärille ja testeihin.
Mä oon sille paristi sanonukin, et tällainen epäilys oli lapsena ja sitä tutkittiinkin, mut ei se ainakaan sillon ottanut tuulta alleen mun hoitajan taholta… :confused:
Pitäis täräyttää seuraavalla käynnillä päin naamaa suoraan, et oon tässä itse tutkiskellu ja ottanu hyvää piriä pari-kolme kertaa, ja kyllä se mun rattaat saa pyörii paljon tarkemmin ja asiatkin tulee hoidettua ym. et diagnoosi on jo tehty omatoimisesti… :mrgreen:
Tää mun päihde-lekuri on aika kriittinen noihin retkahduksiin, et saattais mennä kotilääkkeet bupren osalta kyllä siinä samantien että heilahtaa…
No kattoo nyt mitä sitä keksii, kaveri vaan totesi just tässä viimeks ku vauhtia otettiin, et vittu mikä jätkä, ottaa piriä ja painuu nukkuu puolilta öin ku alkaa väsyttää… :laughing:
No minkäs teet ku alkoi väsyttää, eikä vauhti enää antanu “vauhtia” niin sillon mennään nukkuu… :sunglasses: :laughing: :mrgreen: (kaveri oli valvonu samalla annoksella seuraavaan iltapäivään, ennen ku oli voinu kuvitellakaan menevänsä pitkälleen ja olla paikallaan :laughing: )

Niin yksilöllistä ,itellä ei laskuja ikinä, kaveri taas itkee kaks päivää :laughing:

Mutta sekin ero on että samasta tavarasta kaveri on ihan kuutamolla, itellä vaan tulee valtava läheisyydentunne kaikkea liikkuvaa kohtaan (minkä onneks pystyy pitämään viel aisoissa ettei jokaista vastaantulijaa kuitenka oo lääppimässä), mut ulkopuolinen ei varmasti ees huomais että on mitään ottanu. Sekin vaikuttaa tietysti että onko puhasta ja jos ei niin millä jatkettu ja plääplääplää.

Mainittakoon että ite myös adhd.

Minua on jotenkin alkanut jurppimaan, kun piriin ja sen johdannaisiin liittyvissä asioissa vedetään aina toi AD/HD kortti esiin. Aina sama homma tyyliin, että “Vauhdeissa musta tulee niin rauhallinen, että…” tai “Muilla menee tosi lujaa, mutta mulla ei” tai “Vauhdeissa pystyn vaikka nukkumaan tai syömäänkin, jos haluan”.

Sitä vaan ollaan vaan niin saatanan rauhallisia ja muutenkin lähes täydellisiä, että… PRKL!!! :imp:

Tuntuu siltä kuin tällä mahdollisella AD/HD:lla haettaisiin jonkinlaista oikeutusta omalle pirin kiskomiselle…?
Se on asia mikä tässä jurppii tai on jurppinut jo pidemmän aikaa. En ole vain viitsinyt mielipidettäni ilmaista, mutta nyt sen teen. Voin sen ihan rehellisesti kertoa ettei asian laita ole mielestäni niin miten monet täällä väittävät sen olevan. Lisäksi voin myös väittää, että ilmaisen näkemykseni yli vuosikymmenen kokemuksella.

Itse olen kyseistä ainetta käyttänyt elämässäni aika paljon, itse asiassa viimeksi juuri tänään. Minulla on ihan virallinen AD/HD diagnoosi, joka tosin perusteellisemmassa viikon kestäneessä ja sairaalajakson vaatineessa psykologisessa tutkimuksessa muutettiin ADD:ksi. Mutta sillä nyt ei varmaan pointin kannalta ole kauheasti merkitystä. Muuten sama asia, mutta ilman sitä hillitöntä ylivilkkautta.

Pointtini tässä on se, että kyllä minä vaan vuosien varrella olen huomannut, että kun sitä piriä riittävästi kiskoo niin kummasti vain itsekin lähden enemmän ylikierroksille kuin yleensä… Juttua esimerkiksi saattaa tulla niin, että loppua ei näy yms… Syöminen ja nukkuminen on myös silloin erittäin hankalaa. En kuitenkaan voi väittää etteikö nekin ihan pakosta tai erinäisten lääkkeiden avulla viimeistään onnistuisi…

Mutta selvennettäköön asiaa sen verran, että tämä avautuminen ei nyt kuitenkaan pirin kiskomisesta johtunut eikä myöskään mistään jäätävistä laskuistakaan. Vedin tänään vain yhdet vedot aamupäivällä ja äsken heräsin reilun parin tunnin “päiväunilta” sohvalta tukevan aterian jälkeen… Seuraavaksi varmaan menen tästä nukkumaan ihan kunnon yöunille, kun väsyttää edelleen…

Eikä se vittu todellakaan johdu siitä, että “Mulla on AD/HD ja vaikka vetäisin kuinka paljon piriä niin musta tulee vaan normaali” kaltaisesta diipadaapasta vaan ihan siitä, että kyseisen aineen vaikutus on jo lakannut. Piste.

En jaksa nyt jauhaa tästä enempää… Hyvää yötä.

^ Jep, samoja juttuja joskus itsekkin miettinyt. Näitä päivittäin kiskovia sähköjäniksiä on nähty 100 ja 1, jotka oikeuttavat käyttöään jollain epämääräisillä “Tää on lääkekäyttöä vaan, mulla ku on varmaan ADHD”-jutuilla.

Asiaahan tuo on mistä puhut, mutta onhan se vähän eri asia uskooko neurologisten poikkeamien vaikuttavan siihen miten aineet vaikuttaa kuin että käyttää niitä puolustuksena tai selityksenä omalle käytölle. En usko että kukaan jolla joku tähän sarjaan kuuluva häiriö on oikeasti siksi käyttäisi että se terveydelle/päälle/kropalle olisi hyväksi mutta tekoselityksenähän tuo monilla menee, joillakin jopa läpi…

ADHD:sta nyt muutenkin on tullut muotisairaus ja sitä diagnoosia jaetaan joillekin tyyliin parin lapun täyttämisen jälkeen. Yleistäen sanon että samat jotka puolustavat omaa käyttöään diagnoosilla ovat niitä jotka vetävät myös ne lääkkeet viihdetarkotukseen mistä en nyt edes jaksa alkaa käydä sen enemmän tässä paasaamaan…

Kuka puolustaa käyttöään milläkin, paska lapsuus, sairaus, jne jne, itsekusetus on hieno asia… :stuck_out_tongue:

Erittäin positiivista huomata, että jotkut sentään ovat jossakin määrin samaa mieltä kanssani! :slight_smile:

En kuitenkaan väitä ettei piristä ja sen johdannaisista olisi apua joillekin neurologisista poikkeamista kärsiville.
Varmasti on, mutta silloin ne annoksetkin ja käyttötapakin on aivan erilainen kuin näillä tekoselittelijöillä.

Mutta ei nyt tästä sen enempää ettei ihan lipeä sivuraiteille ketjun aiheista.

Keskustelleenpa siis hieman varsinaisesta aiheesta, joka on MDMA.
Sen kanssa on tullut kyllä vietettyä monia mukavia ja ei niin mukavia hetkiä… Enimmäkseen olen käyttänyt MDMA kidettä/kristallia, mutta muutaman kerran käsiini on tullut myös ekstaasinappuloita. Tosin ainakin kerran ne olivat ihan silkkaa tutkimuskemikaali sontaa… Senpä takia otankin paljon mieluummin MDMA:ta kiteenä/kristallina, kun voi olla varmempi siitä mitä saa.

Siitäpä tulikin mieleen, että ketjun aloittaja tuskin on ottanut aivan pelkkää MDMA:ta sisältäviä nappuloita, kun vaikutukset ovat olleet tuollaisia. Ei minä ainakaan ole koskaan kärsinyt noin pahasta unettomuudesta pelkän MDMA:n jälkeen.

Tosin se päästä heittäminen päivä MDMA:n jälkeen kuulostaa tutulta, koska kyllähän MDMA aika pahasti niitä serotoniini reseptoreita raiskaa… Joten eipä se kai ole ihmekään, että päässä on omituinen olo seuraavana päivänä samaan tapaan kuin SSRI lääkkeiden seinään lopetuksen jälkeen… Itse kuvailisin sitä fiilistä melko tyhjäksi, mikään ei oikein tunnu miltään…

Mitä taas MDMA:n vaikutuksen alaisena oloon tulee niin minulle siitä tulee pelkiltään melko rento olo niin henkisesti kuin fyysisesti ja koen muita kohtaan tavallista enemmän empatiaa ja yhteenkuuluvuuden tunnetta. Vaikutuksen laskiessa nukkumaan meno ja nukkuminen ei ole tuottanut juurikaan mitään vaikeuksia. Tosin olen aika usein varannut laskuvarjoksi kannabista tai erinäisiä bentsodiatsepiineja, yleensä molempia… Mutta en minä niitä sen unettomuuden takia ole varannut vaan lähinnä sen MDMA laskuihin kuuluvan tyhjän olon ja mahdollisen ahdistuneisuuden lievittämiseksi.

Siitä syystähän niihin ekstaasinappuloihin kai laitetaankin piriä, että jengi menisi sinne tanssilattialle heilumaan… Niin ja toki varmasti myös rahan takia, koska piriä on käsittääkseni paljon helpompi ja siten varmasti halvempi valmistaa.

Mutta joo, ei minua ainakaan kiinnosta pätkääkään puhtaan MDMA:n vaikutuksen alaisena mennä tanssilattialle. Sen sijaan aika kuluu silloin paljon paremmin jossain nurkka loosissa istuskellen olut/vesituopin äärellä mukavia rupatellen hyvien ystävien seurassa… :unamused:

Aloittajalle kysymys, oliko olot niiden jälkiolojen arvosia? Eli jos oletetaan että jatkossa laskut tulisi olemaan samanlaisia (mitä nyt ei tietenkä kannata olettaa) niin onko halua ottaa jatkossakin? Mitä hyötyä tai mihin tarkotukseen se just siulle sopis? En tiiä onko sopivaa udella mutta kiinnostaa ja mukava tietysti ois kuulla vastauksia muiltakin. Itellä ei “toimi” minään bilehuumeena, tai ei ole ainakaan tähän asti toiminut (koputtaa puuta), enkä taas nää järkeväks alkaa leikkimän suuremmilla annoksilla. Päin vastoin, luoja varjelkoon minua aineilta tai ainakin sellasilta määriltä jotka minut saisvat tanssilattialle.

Jos minua tarkoitat näillä tekoselittelijöillä ja diipadaapan kertojana, niin pakko on oikaista sun käsitystä.
Eli A: En enää käytä piriä kuin ihan satunnaisesti, eli ehkä kerran tai kaksi puoleen vuoteen, koskapa olen buprella korvaushoidossa ja en koe enää tarpeelliseksi leikkiä pirin kans.

B: Minulla ei ole varmistettua adhd-diagnoosia, sitä epäiltiin lapsena mutta siihen aikaan testitkin olivat ihan sieltä tännepäin, eli [b]EN[/b] ole perustellut/oikeuttanut omaa satunnaiskäyttöäni sen piikkiin, et ku mulla on adhd niin mulla on "oikeus" vetää piriä "lääkkeenä"!!!

C: Kauan sitten taaksepäin, yli 10vuotta, käytin pirin paskaa ihan varmasti sen verran paljon ja sen verran kauan(veikkaan et ehkä jopa enemmän kuin sinä) et tiedän kyllä millon sen vaikutus alkaa hiipua ja kun mainitsin että piri ei mun nukkumista häiritse, niin usko pois et se ei sitä häiritse. Pohdin myös samalla voisiko se johtua nopeasta aineenvaihdunnasta, eli en yrittäny “perustella” sitä pelkästään jonain adhd:stä johtuvana seikkana.

Ja vielä D: Kertaakaan en ole saanu piristä ns. laskuja?? joka tekisi oloni jotenkin huonoksi tai kipeäksi tai masentuneeksi, ainoastaan pitkän kuurittamisen jälkeen saatto olla tavallista väsyneempi pari päivää, mut ei sen kummempaa. Ja niihin ns. laskuihin vaikuttaa myös pirin laatu huomattavasti, ja jos jotain katu-paskaa vetää jossa on kaikki mahdolliset psyyke+efedrinit+kipulääkkeet jauhettu sekaan et on saatu jatkettua vielä vähän sitä kolmesti aiemmin jatkettua paskaa, niin ei ihme jos seuraavana päivänä vähän on mieli apea ja olo on heikko…

Tässä pieni oikaisu kommenttiisi, koskien “näitä adhd:n varjolla käyttönsä oikeuttavien diipadaapasta” ja siitä miten kukakin kokee oman olotilansa.
Ja jos sulla on virallisesti diagnosoitu adhd ja koet jonkun asian piripäissäsi tietyllä tavalla, niin eihän se tarkoita että kaikkien adhd:stä kärsivien pitää kokea asia samalla tavalla tai heidän kertomansa kokemus EI VOI olla mahdollista, ku sulla on OIKEA adhd ja sä TIEDÄT miten piri sillon toimii tai ei toimi…

Totta hemmetissä ADHD-tyyppejä on moneen junaan, eikä se piri läheskään kaikilla toimi nk. normalisoivana lääkkeenä, vaan monikin ADHD voi vetää piriä ihan kunnon päihteenä(Tarvitsee ehkä suurempia annoksia, kuin “normaalit” ihmiset, mutta kuitenkin) ja koheltaa aivan tarkoituksella piripäissään ja selitellä, kuinka tarvitsee sitä muka puhtaasti lääkinnällisessä mielessä, vaikka aivan psykoosissa olisi valvonut viikon :unamused: . Sitten on toki myös näitä tapauksia, jotka ovat ihan itse keksineet itsellään olevan ADHD:n, vaikkei heillä olisi mitään siihen viittaavaakaan vaivaa/oirehdintaa, koska tarvitsevat “pätevän” syyn pirinarkkaamiselleen. Aivan sama juttu, kuin moni kannabishörhö hehkuttaa ihmeyrttiään ja kehuu sen auttavan kaikkiin mahdollisiin vaivoihin, vaikka se himohitsaaminen ei kyseisille tyypeille aiheuttaisi muita “terveysvaikutuksia”, kuin sohvanpohjalle maatumisen ja puhekyvyn menettämisen :mrgreen: :unamused: . Ei tuo kuitenkaan muuta sitä faktaa, etteikö kannabiksella olisi monessa tapauksessa ihan oikeita ja elämänlaatua parantavia terveysvaikutuksia.

Ystäväni, josta aiemmin tässä ketjussa kerroin, ei kuitenkaan ollut/ole mikään muka-ADHD-pirinisti, vaan oikeasti sellainen tapaus, jonka piri teki rauhallisemmaksi, skarpimmaksi ja toimintakykyisemmäksi jo ihan nousuvaiheessa, kun muutoin elämänsä oli ihan silkkaa sotkua ja sähläämistä. Nykyisin käyttää lääkärin määräämää metyylifenidaattia, pärjää sillä todella hyvin ja sen myötä laittoman pirin käyttö on jäänyt tyystin, kun moiselle “normalisoijalle” ei enää mitään tarvetta ole. Käyttää siis MF:nsä ihan oikein nielaisemalla kapselit ja lääkärin määräämällä annoksella saamattaa siitä mitään muita oloja, kuin selkeämmän pään ja on täysin tyytyväinen lääkitykseensä noin. Viinaa juo joskus, jos tahtoo päänsä sekaisin, mutta se nyt onkin asia aivan erikseen :mrgreen: .

Tämä on muuten harvinaisen totta. Toisista hahmoista tulee tuppisuita ja toisista taas sitten ei :mrgreen:

No siis vaikee selittää. Toisaalta TOIVOIS, ettei se olis sen arvosta, sillä noihin koukahtaa hyvin äkkiä henkisesti, itse samantien, ja kun miettii mitä se tekee aivoille niin ei hyvä! Mutta ne kaks iltaa oli mun elämän parhaita! <3 että voin vastata että oli sen arvosta :smiley:
edit: siistin vähän tekstiä

Joo, olis tarkotus ens viikolla poistaa uuden vuoden nippelit valmiiks. Toivottavasti ei pääse karsee himo iskemään, et ne kans säästyis sinne! :laughing: