Ensihoitajien suhtautuminen huumeidenkäyttäjään

Mit-häH? Mun mielestä mustan miehen leimaaminen raiskariksi on rasismia. Mut en mä silti tarkoita, että jos musta mies hyökkää kimppuun niin antelias tule olla, sillä muu ois rasismia.

:astonished: Hitostako sinä sen tiedät?! Tunnetko tämän kirjoittajan, vai mitä häh??
Mä en muutenkaan ihan ymmärtänyt miten nuo sun omat kokemukset liittyi tähän. Oli sun taustas mikä tahansa, ei se oikeuta sua dissaa muiden ongelmia, ja leimaa kirjoittajaa “pennuksi” ja “tyttölapseksi” tietämättä tästä yhtään mitään. Pituuden ja painon perusteellako sen teit??

Kuvailemasi ensihoitajien suhtautuminen ei liity huumeidenkäyttöön, vaan ylipäätään psyykkisesti oireileviin potilaisiin. Happisaturaatiosi on kertomasi mukaan ollut 99, eli olet hyperventiloinut, mikä viittaa taas jonkinlaiseen paniikki-/ahdistustilaan. Aikaisemmassa viestissäsi kerroit myös kärsiväsi ahdistuneisuushäiriöstä.

Lanssihenkilökunta on vähän sellaista, että kun jännitystä kiihdyttävien alkutietojen jälkeen edessä on potilas, jolla ei (tod. näk.) ole mitään fyysistä vaivaa, johon koulutusta ja energiaa päästäisiin käyttämään, niin kohtelu on juuri tuota “no just joo” -tyyppiä tai jopa suoranaista vittuilua.

Lääkärit ovat sentään asiallisempia, eivätkä ainakaan avoimesti tyrmää potilasta.

T. 100% happisaturoinut ahdistuneisuushäiriöinen huumeidenkäyttäjä

ambulanssi on AKUUTTEIHIN tilanteisiin. ei mihinkään vitun: mie kuolen kun verenpainekki
on melkein normaalia korkeampaa. syke saa olla levossa 170 kuten allekkirjoittaneella eikä sekään tapa! kuumetta? yli 40 ja sitten on akuutti. onhan tämä nyt helvetti kun tunnutte
olevan pumpulista. ihmiskeho on sitkas kun perkele ja kun lansseja ei ole niinkuin ennenvanhaan kun määrärahoja nipistetään jatkuvasti lisää ja lisää.

paistaahan tuon ensimmäisen viestin perusteella että kyseessä on nuori ja hieman pihalla.
en tiiä millä taikalaseilla sinä iina katselet tätä maailmaa.

Huh. Tilanne OLI akuutti, eiköhän ne siellä häkessäkin osaa arvioida koska laitetaan lanssi paikalle ja koska ei.

En mä itse sitä sykettä mitannut, vaan ensihoitajat. Soitin häkeen, koska EN OLLUT VARMA mitä teen. Selitin sinne, että otin ekstaasia impulsseissani hieman liikaa kokooni nähden ja nyt oireet on illan aikana pahentuneet, tärisen, vapisen, hikoilen kuin pieni sika, huimaa, oksettaa, sattuu pää, kuumetta, kuulen sydämen sykkeen päässä, kun se hakkaa niin kovaa ja puhe takelteli, vaikkei se aiemmin päivällä ollut tehnyt sitä. Mä itseasiassa sitäpaitsi luulin, että verenpaineeni on liian ALHAALLA, kun vessareissulla jalat meinasi mennä alta ja korvissa humisi samalla kun silmissä musteni. Että on kai se nyt aika akuuttia, jos yhtäkkiä oireet pahenee rajusti.

Eihän se lanssi mikään taksi ole, joka vaan tilataan paikalle, kun nyt tekee mieli. Häken naikkonen sen lanssin pisti hälyytysajona, ei sitä kukaan tavan kansalainen paikalle pyydä niin, että voisivatko tulla ihan pillit huutaen myös. On mulla kokemuksia tosta lanssien paikalle tulosta ihan tarpeeksi. Kaksi kertaa on tullut hälyytysajona. Nyt maanantaina ja kerran, kun halusin tappaa itseni ja vedin purkillisen Opamoxia, laatallisen Imovanea ja Sirdaludeja. Joskus kaverit on soittaneet, kun on olleet huolissaan, niin lanssi on tullut tunnin kuluttua paikalle, mutta tullut ja jopa kuljettanut sairaalaan, koska olen ollut vaaraksi itselleni, vaikken mitään konkreettista olekaan ollut ehtinyt aina toteuttaa. Olen myös itse soittanut muille lansseja, jolloin jo häkestä on käsketty mennä taksilla.

Sydämen normaali syke on levossa 60-80. Normaali verenpaine taasen ehdottomasti yläpaineeltaan alle 140, pienikokoisella ihmisellä vielä vähemmän, mulla itseasiassa tosi usein normaalisti yläpaine jossain satasessa. MYÖS ne ensihoitajat oli siitä sykkeen noususta huolissaan, sekä siitä, että puhelin kuulemma kovin sekavia. Eipä ne edes tossa koomatestissä antaneet mulle kovin hyviä pisteitä tajunnan tasosta, puhe sekavaa ja puristusvoimat alentuneet. Syke kumminkin saatiin 10 + 5 mg pamien jälkeen laskemaan sataan kahteentoista ja jonkun ihme neurologisen testin tekivät, josta sain tarpeeksi hyvän tuloksen, niin päättivät, ettei lääkäriä tarvita. Kyllä ne fyysiset oireet otti ihan todesta, käskivät myös soittaa häkeen heti, jos oireet palaavat. Silti se asenne oli inhottava “mitäs otit sitä, mitäs teit niin, kannattiko, oletpa tyhmä” yms…

SILTI mietin, että olisin toivonut kyytiä sairaalaan seurantaan, koska ei kukaan, et sinä, enkä minä, ei yhtikäs kukaan voi tietää JOS oireet olisi palanneet, JOS olisin sitten ollut siinä kunnossa, etten voikaan enää häkeen soitella.

Tuo ikäkortti nyt on typerin ikinä. En väitä, että vähän päälle kaksikymmpinen on kovin aikuinen, mutta en mä nyt ihan lapseksi itseäni lukisi myöskään enää. Kyllähän mun ikäinen voisi jo periaatteessa olla vaikkapa se sairaanhoitaja, joksi olisin toivonut valmistuvani, ellei elämä olisi mennyt niin kuin se meni. Kai sua hoitavat päälle kakskymppiset hoitajatkin ovat pihalla olevia pentuja?

hmm.

apua sinä tarvit. tuntuu että sielusi huutaa apua. tuon asenteen on vaan muututtava
ja unohtaa päätäsilittelevät terapeutit ja lanssimiehet. elämä on kovaa ja vastoinkäymisiä
täynnä. taidat olla yksinäinen piruparka jos näin voi sanoa.

lehdessä saa valitettavasti tuon tuosta lukea esim kuinka joku mt potilas tappanut tuntemattoman että pääsee hoitoon. jos kerrot missä asut ja sanot mikä vois auttaa niin heitä tähän ketjuun niin
kahtellaan porukalla ja kaivetaan ne oikoreitit pääkopan ehjäämiseen. mitä sanot?

On mulla ystäviä.

Enhän mä nyt ole herranjumala ketään tappamassa, enkä ikinä sellaista edes harkitsisi hoitoon päästäkseni. Mielummin sitten vaikka itseni. Hoidossahan mä käyn, eikä kyllä tuolta aikuispsykan puolelta mitään päänsilittelyjä tule. Nuorisoaikoina ehkä joo…

Mikä sinun mielestä on parempi keino parannella päätänsä kuin käynnit psyk.polilla 2krt/viikko ja pahimmillaan sairaalassa? Ihan mielenkiinnosta taas, ei vittuillakseni.

Ja kissanviikset. Jos on akuutti tilanne, voidaan mennä piipaakyydillä, mut kyl sillä lanssilla ilman niitäkin kuljetetaan. Kyllä oli ihan helvetin akuutti tilanne, kun vietiin sairaalaan, lääkäri lätkäs laastarin päähän ja lähetti takas matkoihin. :unamused:

Etpäs tiiäkään! :stuck_out_tongue: Mut se ei liity mitenkään taikalinsseihin, et en tykkää ihmisten ongelmien dissaamisesta, näytti ne omasta perspektiivistä ihan miltä tahansa. Intian joukkoraiskausten uhrien näkökulmasta sun ongelmilla voi varmasti pyyhkiä vaikkapa pyllyä.

ok. hyvä että olet hoidon piirissä.

ps. käyttäkää maalaisjärkeä kun googletatte oireitanne. lähes kaikki maailman taudit
sopisivat itseensä kun eri vinkkeleistä katsoo. kuunnelkaa itseänne ja kehoanne.

Sitähän minä nimenomaan tein, mun keho ei normaalisti tuppaa pettämään alta vessareissulla, siksi sinne häkeen soitinkin. Sehän nyt on ihan yleisessä tiedossa, että jos ruumiinlämpö alkaa nopeasti nousta ekstaasin takia, niin se täytyy saada laskemaan, enkä usko, että kukaan voi kuvittelemalla vaan saada kuumemittarin näyttämään kuumetta. Se lämmön nousu oli nopeaa, vaikkei se hälyyttäviin lukemiin ehtinytkään nousta. En mä Google auki odotellut, että koska sitä tässä häkeen soittaisi.

Moro,

en ole ensihoitaja, mutta luulis niiden oppivan jo koulussa, että päihderiippuvuus on sairaus siinä missä muutkin ja näistä lähtökohdista lähdetään, että jos asiakas on huumeita/alkoholia otanut on mahdollisesti addikti. Jos on joku “tunnettu” alkoholisti/narkkariasiakas, homma voi mennä silleen, että lepäile ja hoida ittes selväksi. Ehkä.

Aina pitäis tämmösissä tilanteissa viedä tarkkailuun, mutta kuka tarkkailee, ootteko olleet koskaan päivystyksessä?

Siellä kukaan tarkkaile ‘’‘’’ mitään. Käytävällä saat maata.

En tiedä mistä maakunnasta aloittaja on, mutta PK-seudulla joutuu jonottamaan ja odottamaan. Olin kerran lauantai-iltana murtuneen käteni kanssa (urheiluvamma) päivystyksessä ja kestin sen aika hyvin kun vieressä nuori mimmi vuoti verta ranteistaan. Itsariyritys gone bad. No sen kolmen tunnin odotuksen aikana sille tuotiin siteitä ja laitettiin tippa, siinä odotushuoneessa!

Itkin vittu silmät päästäni.

Ihan offina ja BTW: Tervetuloa foorumille Nnaana :slight_smile: . Toivottavasti et hirvittävästi pahoittanut mieltäsi näistä kommenteista. Mä nyt olen, mikä olen, ja sanon asiat väliin turhan kärkkäästi, mutta loukata en tahdo. Eikä tuota ketalettakaan kannata “pelästyä”. Sillä on sen omat jutut, mutta ei se vaikuta pohjimmiltaan yhtään pahalta ihmiseltä.

Musta on kivaa, kun tänne saadaan MT-ongelmaista porukkaa keskustelemaan. Siis tietenkään se ei ole kivaa, että sulla, tai kenelläkään muullakaan, on MT-ongelmia, mutta kun itse kärsin ko. vaivoista aika pahasti, niin on mukava keskustella täällä toisten samassa jamassa olevien kanssa näistä asioista. Olisihan tuolla toki tuo Lataamokin ja netistä löytyy muitakin MT-foorumeita, mutta mä tykkään eniten olla täällä Saunan puolella, kun päihteet valitettavasti liittyvät niin suuresti elämääni :confused: . Jatka siis ihmeessä kirjoittelua, jos sua suinkin huvittaa, mutta älä innostu liikaa huumeksista täällä narkkien seurassa :wink: . Hyvä vain, jos täällä riittäisi juttua muistakin asioista, kuin siitä mikä vaikuttaa nyt :unamused: .

Sitten asiaan: Tuo on ihan totta, että ensihoito-/ensiapuhenkilöstö suhtautuu monesti jokseenkin… hmm… tylysti MT-ongelmaisiin, riippumatta siitä, kuinka paljon nämä käyttävät päihteitä. Toisaalta mä ymmärrän tätäkin, sillä monet MT-ongelmaiset hakevat huomiota niillä tempauksillaan(allekirjoittanut on myös tuota harrastanut). Eivät he sitä toki kiusallaan tee, vaan se on hätähuuto äärimmäisen pahaan oloon, mutta kun edelleenkään niiden ensihoitajien tai ensiavun työntekijöiden tehtävä ei ole toimia minään terapeutteina, vaan heillä riittää sitä kiirettä ihan niissä varsinaisissa töissäänkin. Tietenkin mielenterveysongelmaiset pitäisi ohjata sitten jonnekin niihin ongelmiin perehtyneen avun piiriin, mutta kun sekään ei aina ole, ihan jo resurssienkin vuoksi, niin yksinkertaista ja usealla MT-tapauksella on jo se hoitokontakti olemassa, jota nyt ei vain tavoita juuri esim. viikonloppuisin. Tai sitten on kyse siitä, että he eivät koe saavansa riittävästi/lainkaan apua näistä hoitokontakteistaan ja siksi yrittävät päästellä ilmoille näitä epätoivoisia hätähuutojaan :frowning: . Tietenkään ketään kohtaan ei saa olla tyly ilman erittäin pätevää syytä, mutta ei se hoitohenkilöstön “välinpitämättömyys” välttämättä johdu vain heidän vittupäisyydestään, vaan ihan siitä ajan ja resurssien puutteesta. MT-hoidon puoli nyt vain on monissa paikoissa aika pahasti retuperällä, eikä se ole kenenkään yksittäisen rivityöntekijän vika. Toki niissä hoitajien asenteissakin on paljon eroja, sitä en lähde kiistämään.

Ei mulla muuta kuin että rupes ihan vituttaan ketaleen kommentit. Kokonaisuudessaan harhapäätelmistä koostuvia ja dissaavia lauseita.

Pitänee siirtyä kenties jopa vitutus -ketjuun.

^ Joo, luin niitä nyt hieman tarkemmin ja kyllähän ne aikamoista disautusta olivat :confused: . Asiahan on niin, että esim. nyt se lanssiväki ei aina kohtele ihmisiä niin silkkihansikkain, vaikkeivat nämä olisi edes mitään narkkeja, ja sen asian kanssa nyt vain on välillä tultava toimeen ja päästävä ylitse siitä, vaikkei se oikein olisikaan. Nuo ketaleen kommentit kuitenkin vaikuttivat siltä, että niissä haluttiin nimenomaan suhtautua hyvin alentuvasti tiettyyn kirjoittajaan, eikä pohtia yleisesti sitä, mikä on oikein ja mikä on väärin ensihoitajien toiminnassa. Syitä tuohon nyt voimme vain arvailla, ellei ketale niitä itse tahdo selittää :confused: .

^ Nimenomaan.

Siitä olen samaa mieltä että puljaaminen laittomuuksien kanssa voi johtaa huonoon kohteluun sen tullessa ilmi viranomaisille ja siihen tulee olla valmistautunut: näin asia nyt vain on. Huonoon kohteluun törmätessään sitten ottaa mahd. vähän siitä henkilökohtaisesti.

Joskus on aihetta ottaa kohtelu ihan henkilökohtaisestikin. Mä otin kerran sen verran henkilökohtaisesti saamani kohtelun sairaalassa ja kirjoitin siitä asiallisen kirjeen palautelaatikkoon. Paperin toiselle puolelle piirsin hevosen ja kukan, :smiley:, toivoin et ne lukis sen mun asiallisen tekstin myös itse asiallisesti.

Tervetuloa palstalle Nnaana, hienosti olet ottanut nuo älyvapaat ketaleen kommentitkin. :slight_smile:

tämä asia taitaa olla niitä missä kukaan ei ole väärässä tai oikeassa.

eipä tuo minun lähestymis tapani ollut oikein mistään kotoisin. ihmisten käyttäytyminen
erilaisissa tilanteissa ja provoissa on kyllä antoisaa. siinä oppii luotaamaan sekä
toisten ihmisten suojamekanismeja että itseään aina vaan paremmin. tottakai 99%
on turhaa shaibaa mutta kun oppii suodattamaan sen 1% “täyttä asiaa” paskan seasta
niin ei tarvihe keskittyä siihen epäolennaiseen humpuukiin joka vie vaan turhaa
energiaa. alkuvaiheissa olen itsekkin tässä itsetutkiskelussa, mutta matkalla ollaan
kohti tasapainoa, ja toisten ihmisten huomioonottamista ja pehmeämpää lähestymistapaa.

ketale, ihan hyvä loivennus. Melkein tekis mieli antaa propsit!

On tosiaankin olemassa parempiakin tapoja ilmaista asiansa ilman kärkkäisiin kommentteihin tukeutumista!!
Ja hyvähän se on, et meit on erilaisii. Saadaan keskusteluu aikaan.

Ei mitään henkilökohtaista ketaleen suhteen siis. :slight_smile: Ja ymmärrän mielestäni tuon pointtisi shaiban suodattamisesta. Näin niin kuin yleismaailmallisesti.

Oho, onpa tullu vietettyä monta viikkoa sängyn pohjalla, ei siis ole tietsikka ja netin ihmemaa kiinnostaneet pahemmin. Olen kyllä halunnut tulla kiittämään tervetulotoivotuksista, mutta, mutta…

Niin, Winston84, en mä sun kommenteistasi pahastunut. :mrgreen: Olin itseasiassa sun kanssa samaa mieltä siitä, että ei ensihoitajien mitään terapeutteja kuulukaan olla ja ymmärrän itsekin myös, että niitä pistää vituttamaan ne iänikuiset itsensä tappamista hokevat tapaukset ja pilleristit, jotka syö kaiken, jota eteen sattuu. Etenkin, jos kyse on useasti samasta henkilöstä. Ei sillä, että mä olisin kyseisenkaltainen tapaus, vaan eiväthän ne voineet sitä tietää ennen kuin saapuivat paikalle. Silti pistää vituttamaan terv.huollon asenne huumeongelmaisia/mt-ongelmaisia kohtaan noin yleisellä tasolla. Vaikka olisi itse kuinka asiallinen, niin saa paskaa niskaansa, kun OLETETAAN, että myös sinä olet samanlainen kuin ne kaikki muutkin riehuvat narkit.

Hmm, taidan jo toistaa itseäni siihen edelliseen viestiini nähden, mutta siis pointti oli, että olin sun kanssa samaa mieltä alunalkaenkin, etkä siis ainakaan loukannut minua. :slight_smile:

Mutta joo, koitetaan olla innostumatta liikaa kaikenmaailman päihteistä. Itseasiassa mulla taitaa olla niin, että päihteet on tulleet mt-ongelmien mukana. Joskus pikkulapsena kuvittelin, etten ikimaailmassa huumeisiin koskisi pitkällä tikullakaan. :unamused:

Enkä sen pahemmin loukkaantunut ketaleenkaan kirjoittelusta, siedän aika kaikenkarvaista porukkaa. Heh.

Koin vielä tarpeelliseksi lisätä, että itse en ole ollut terveydenhuollon kanssa tekemisissä pelkästään päihteilyn tiimoilta, enkä alunperinkään ole hoitokontaktia sen takia saanut. Ajan mukana ne päihteet on vaan tulleet kuvioihin, kun on kokenut, että ne on se viimeinen mahis parantaa oloa hetkellisesti, etenkin viikonloppuisin, kuten sanottu, on vaikea saada mitään jutteluapua.

Mietin vaan miten paljon oikeasti kertaluontoinenkin kohtaaminen terv. huollon henkilöstön kanssa huumausaineen vaikutuksen alaisena vaikuttaa esim. reseptin saantiin. Vituttaa täysillä, että Tramalia ne nyt pihtaa ton parin viikon takaisen tekstin takia. “Nokun sulla on tota taustaa.” Ymmärrän reseptien eväämiset, jos jatkuvasti aiheuttaisi ongelmia reseptilääkkeiden väärinkäytöllä ja huumeilla, mutta kun Tramal on sentään ihan oikeeseen vaivaan ja ikänä sitä ole väärinkäyttänyt. :unamused: Vaihtoivat sen Burana 800:seen, jonka koen ihan vittuiluksi.

Pohdin vaan, että kun kertaluontoisestakin tapahtumasta tunnutaan “rankaisevan”, niin eikös tuommoinen toiminta pitemmän päälle ruoki huumausaineisiin liittyvää rikollisuutta? Esimerkiksi tässä tapauksessa, kun Tramal on kipulääkkeeksi määrätty ja kivut ovat oikeasti hirvittävät, niin voisin tosissaan käyttää sen sijaisena jotain laitonta tai sitten hommata Tramalini laitonta kautta. :frowning: Onneksi tuolla on vielä laatallinen jäljellä ja apteekissa 20 kpl, mutta jatkuvasti stressaa että mitäs sitten, kun niitä ei enää saa.

Hmh, ehkä voisin luoda aiheelle toki omankin ketjun, mutta menkööt, terveydenhuoltohenkilöstön asennoitumiseen tämäkin liittyy jokseenkin.

Hmm… Jännä juttu, vaikka toisaalta ymmärrettävää. Liekö paikkakuntakohtaista :confused: . No, siihen en oikein usko näissä tapauksissa. Saattaapi olla ennemmin lääkäristä kiinni. Itselläni kun on aivan riittämiin noita lääkkeiden/huumeiden kanssa sekoiluita, ainakin aiemmin niitä tuli harrastettua runsaastikin ja niihin liittyi monesti asiointia terveydenhuollon kanssa. Silti ne eivät ole koskaan vaikuttaneet mun Tramaleiden ja Panacodien saamiseeni, jotka siis saan julkiselta puolelta, jossa erinäiset sairaalakeikkani ovat hyvinkin tiedossa. Koskaan multa ei siis olla jälkeenpäin kyselty mitään, vaan respat on uusittu ihan kiltisti. Benzojen kanssa mulla sitten olikin joskus pieniä ongelmia ja jouduin mm. tekemään apteekkisopparin, kun sekoilin niiden kanssa ihan miten sattuu. No, nuokin ongelmat ovat nyt historiaa ja saan benzoja ihan riittämiin, mutta hoidankin nuo benzoasiani yksityisen kautta nykyisin. Se lienee yleensäkin se helpoin tie hankkia benzoja, mikäli rahaa suinkin moiseen löytyy. Julkisella puolella saattavat olla ko. lääkeryhmän suhteen hieman nihkeitä, vaikka tämäkin riippuu toki lääkäristä ja myös pitkälti potilaan taustoista.

Niin, ja mulla ei edes ole mitään kovin rankkoja kipuja, joihin noita Tramaleita ja Pannareita välttämättä tarvitsisin. Silti uusivat respani aina sen suurempia kyselemättä ja mähän otan tästä ilon irti, kun olen kerran ne respat onnistunut itselleni kusettamaan :mrgreen: . Liekö niillä sitten TK:ssa suurempiakin kiireitä, joten eivät ehdi puuttua mun mahdolliseen väärinkäyttööni :confused: :mrgreen: .

Sain tossa syksyllä tajuuttomuus-kouriswtelukohtauksen ( mulla on diagnosoitu epilepsia). Olin krampannut selälläni ja kouristelun loputtua käsien lihakset toimivat hieman mutta jalat olivat täysin krampissa. Muistan kun lanssissa sanoin ensihoitajallen kun olin jo osittain tajuissaan läpällä että ei kai hän luule että feikkaisin kohtauksen että saisin diatsepaamia niin siihen hän tokaisi että “taidanpä vähän luulla”. Vittu. Onneksi mulla ei toiminut siinävaiheessa jalan lihakset koska olisin luultavasti käynyt hänen kimppuun.