Tänään sitten olin AA-kokouksessa, ensimmäistä kertaa elämässäni. Ajomatkalla sinne (n. 40km) kuuntelin rediota ja ajattelin niitä näitä, mutta kun olin jo paikan ovella, alkoi pelottaa ihan kamalasti. Marssin kuitenkin sisään ja tervehdin ujosti henkilöä, joka siinä nyt sattui ensimmäisenä vastassa olemaan. Sitten purskahdin itkuun ja pyytelin anteeksi, kun jännittää niin paljon.
Minulle näytettiin istumapaikka pöydän ääreltä ja varovaisesti katselin ja kuuntelin minkälaisten ihmisten joukkoon olin tullut. Ainakin ensimmäisen vartin aikana sisälläni kuohui aivan kamalasti ja vaikka yritin keskittyä ensimmäiseen askeleeseen, huomasin energiani kuluvan vain siihen, että pysyn tuolilla enkä ala tyrskimään aivan holtittomasti. Välillä tunsin olevani oikeassa paikassa, välillä taas tuntui kuin katsoisin itseäni ulkopuolelta ja mietin: tähänkö pisteeseen sitä on nyt tultu? Vastaus oli tietysti: kyllä, tässä pisteessä olen nyt, ja tästä voin lähteä ihan mihin suuntaan haluan.
Istuin koko kokouksen läpi, mutten vielä itse puhunut. En edes sanonut olevani alkoholisti, kiitin vain siitä, että sain olla siellä. Kokouksen jälkeen oli rentoa, vapaampaa keskustelua hetki, ja kun astuin ovesta ulos nousi minulle älytön puhumisen tarve. Ajatus siitä, ettei tarvitse yhtään valehdella tai vähätellä omia mokia tuntui todella hyvältä. Ehkä ensi viikolla uskallan jo puhua ryhmän edessä.
Olen salaa ylpeä itsestäni, kun en jänistänyt, vaan uskalsin mennä kokoukseen.
Pelottaa, että tämä on tosiaan vain alkuinnostusta, mutta olkoon mitä vaan, ainakaan en nyt istu työkavereiden kanssa juhlissa umpikännissä nolaamassa itseäni, vaan olen rauhallisin mielin kotonani, ILMAN ALKOHOLIA! Kyllä se tupakkakin olisi minun hyvä jättää nyt samalla, kun kärsin kuitenkin “luovuttamisen tuskaa”. Ei tämä kyllä tuskalta tunnu! Hiukan tunnen kyllä surua, kun tuntuu että jotain jää peruuttamattomasti taakse.
Päivä, tai vaikka tunti kerrallaan. Ajatukset pyörivät väkisinkin tämän asian ympärillä, enkä tiedä onko se hyvä vai huono juttu. Lieneekö se tätä alkuinnostusta. Toisaalta, eihän kukaan mene juuri vihityillekään sanomaan, että tuo nyt on vain alkuinnostusta, varokaa innostumasta siitä liikaa.
Ei sentään, ymmärrän oikein hyvin ajatuksen siitä, ettei pidä haukata liian suurta palaa kerralla. Minullakin on takana monta ylimitoitettua “täydellistä” muutosta. Olen vaatinut itseltäni aivan liikaa. Jospa nyt en kuitenkaan vaadi paljoa, vaan annan itselleni paljon kaikkea: juomattomuutta, savuttomuutta, rahaongelmien ratkaisun, ylpeyttä hyvin hoidetuista töistä ja parantuvan äiti-poika-suhteen vaikka pikku hiljaa.
Tuntuu vain, etten ole kaikkea tuota ansainnutkaan.