Hei Trauma ja Sinisilmäinen,
Kiitos viesteistänne ja hyvistä huomioista. On huojentavaa lukea toisten kokemuksista, vaikka samaan aikaan tätä ei toivo kenellekkään toiselle.
Meillä oli kotona jälleen parisuhdekeskustelu. Me kummatkin toivomme muutosta nykytilanteeseen, mutta en voi välttyä tunteelta, että mies ei ota vastuuta omasta hyinvoinnistaan ja asioistaan.
Esimerkiksi, minun sairauteni vaikuttavat kuulemma siihen, millaista aikaa yhdessä vietämme. Tämä on toki totta,mutta kun hän ei kuulemma voi tehdä kuten haluaa, minun vuokseni. En esimerkiksi voi lähteä yön yli metsäretkelle, niin hän ei kuulemma voi tehdä retkeä kaverinsa kanssa, koska olisi outoa jättää minut sairaana kotiin. En siis koskaan ole vastustanut hänen ajanviettooaan kavereidensa kanssa. Hän ei itse myöskään ehdota ajanvietteitä jotka voisivat sopia minulle, vaan odottaa että minä keksin ohjelman.
Meillä ei kuulemma kukaan voi myöskään käydä, kun käydä pitäisi kuulemma “ihmisten aikaan”, eikä voi jäädä ryyppäämään. Noh, ryyppyremmit olen todella kieltänyt, mutta en ketään käymästä kylässä. Miehellä ei kuulemma ole myöskään omaa aikaa kotona.
Tämän vuodatuksen jälkeen mieleeni nousee vain kysymys, haluaako hän ylipäätään olla kanssani, kerran ei voi elää omannäköistään elämää. Ei kai hänen tarvitse minun vuokseni uhrautua tai uhriutua?
No, minä puolestani sanoin että hänen alkoholinkäyttönsä huolestuttaa minua, ja ehdotin yhteydenottoa päihdeneuvontaan. Mies myönsi, että määrät ovat kyllä nousseet, ja kokee alkoholin aiheuttavan nostetta mielialaan (jota oli omien sanojensa mukaan pelästynyt) mutta ei aio soittaa mihinkään, eikä koe että tämä on vakavin ongelma. Sanoin, että asia vaikuttaa minuun ja terveyteeni. Tämän hän sanoi ymmärtävänsä, mutta ei aio tehdä tässä vaiheessa asialle mitään.
Aika kurjalta tuntuu. Mies on mielestäni masennusoireinen, mutta ei suostu työterveyshuoltoonkaan. Etsin hänelle muutaman muun aputahon numeron netistä, ja niitä sanoi harkitsevansa. Jonottelen itse apua perheneuvonnasta, mutta sielläkin taitaa olla ruuhkaa. Elämä on kyllä paskaa joskus.