Ultra Bra:n legendaarinen kappale on nimeltään Älä soita tänne enää koskaan. Tein juuri sopimuksen puolisoni kanssa: en soita hänelle enää koskaan humalassa. Koska haluan kuitenkin kuulla hänen ääntään joka päivä - asumme toistaiseksi eri paikkakunnilla - on minulla vain yksi vaihtoehto. Juomisen on loputtava.
Ultra Bralla on myös kappale, jonka nimi on Minä suojelen sinua kaikelta. Eilen paljast(u)in ilmestymällä hirveässä krapulassa äidin seuraan. Olimme lähdössä hautausmaalle istuttamaan kukkia hänen miehensä eli minun isäni haudalle. Hän kuoli jo 17 vuotta sitten. Alkoholilla oli rooli myös hänen elämässään, vaikka 30 vuoden tupakointi aiheuttikin pahempaa tuhoa. Äitini ei ole tiennyt juomisestani, jota on jatkunut jo melkein kymmenen vuotta. Alkoholismini alkuvuodet olivat päivittäistä tissuttelua: 8-12 olutta useana päivänä viikossa. Erinäisten ikävien sattumien vuoksi muutin pois ja kykenin jopa olemaan hetken aikaa ihmisiksi. Ennen kaikkea hautauduin työhön. Kun alkoholi alkoi uhata työntekokykyä, tein ensimmäisiä aitoja raittiuspäätöksiäni. Ne kestivät jopa useita kuukausia kerrallaan, mutta en muista olleeni järin tyytyväinen tilanteeseen. Hienoimman päätöksen tein vajaat kolme vuotta sitten, jonka myötä olin selvin päin reilusti yli puolitoista vuotta. Sen jälkeen kaikki alkoi hiljalleen murentua. Nyt tuntuu, että olen takaisin lähtöpisteessä. Ainoa poikkeus on se, että nyt myös äiti tietää. Ei kaikkea, mutta riittävästi.
Ultra Bralla on kappale nimeltään Sinä lähdit pois. Sen kappaleen tapahtumat ovat pahin painajaiseni. Ensinnäkään, minä en halua lähteä täältä pois. Siitäkään huolimatta, että juomiseni täyttää kaikki vaikean alkoholismin ja jopa tahattoman itsetuhoisen käyttäytymisen tunnusmerkit. Kykenen olemaan viikkoja ja jopa kuukausia juomatta - parhaimmillaan yli puolitoista vuotta - mutta en viimeisimmän pitkäaikaisen raittiusjaksoni aikana hoitanut alkoholismiani ikinä loppuun saakka. Kun korkki aukeaa, se ei pelkästään sihahda iloisesti vaahdoten valtoimenaan ympäri pöytiä ja lattioita. Silloin alkaa myös itsekeskeisyyden, valehtelun, selittelyiden ja itsesäälin aikakausi. Silloin käynnistyy yleensä vähintään kolmen, ja pahimmillaan lähes kuuden vuorokauden helvetti, jonka keskiössä on vain ja ainoastaan yksi asia: seuraava ryyppy. Aikaisimmillaan ryyppy voi olla seitsemältä aamulla, viimeistään neljältä iltapäivällä. Jos minä en lopeta tätä, joudun lähtemään pois. Lopulta sydämessä palaa aito rakkaus elämää kohtaan. Jos tämä mielenvikainen sekoilu ei lopulta pääty, ei ole enää sydäntä joka tarjoaisi mielelle rakkautta.
Toisekseen, mitä tulee Sinä lähdit pois -kappaleeseen. Puolisoni, ystäväni ja äitini ovat maailman ymmärtäväisimpiä, kannustavimpia ja rakkaimpia ihmisiä. Ensimmäistä kertaa pelkään aidosti, että kivireen vetäminen ja jatkuva pahan olon valittaminen tulevat kostautumaan siten, että minut jätetään yksin - täysin omasta syystäni. Syy juomiseeni on alkoholismi. En kuitenkaan voi väheksyä sitä, etteikö toinen, melko merkittävä syy olisi yksinäisyys. Kaikesta siitä huolimatta, että minulla on ystäviä ympärilläni, koin jääväni yksin muutettuamme puolisoni kanssa eri paikkakunnille. Viime syksynä hommassa oli vielä jonkinlainen kontrolli. Keväällä kaikki oli taas levällään. Kauan odotettu kesä on mennyt likimain täydellisesti päin persettä. Kontrolli on olemattomampi kuin koskaan aikaisemmin.
Ultra Bralla on kappale nimeltä Itket ja kuuntelet. Kävin eilen ensimmäista kertaa elämässäni AA:ssa. Ensimmäiset kymmenen minuuttia tulokkaan aloituspuheeni oli huutoitkun sekaista värinää, tärinää ja pelkoa. Vastaanotto oli kuitenkin toivekas, rakastava ja empaattinen. Ihmisten tarinat loivat toivoa siihen, että minä selviän tästä. Minä itkin, ja minua kuunneltiin. Ja minä kuuntelin.
Kirjoitin tänne joskus eräällä toisella nimimerkillä, jonka poistin nyt käytöstä. Minä haluan hetkeksi unohtaa sen tyypin, joka yrittää uudestaan ja uudestaan saada elämästä kiinni. Se olen ehdottomasti minä. Sillä tyypillä vain loppui hetkeksi pattereista virta, eikä se jaksanut enää yrittää taistella ylivoimaista vihollista vastaan. Tämä uusi kaveri tuli kiskomaan meidät molemmat kuiville.
Alkoholistin keskimääräinen elinikä on 48 vuotta. Tuo tieto pelottaa aivan helvetisti, vaikka siihen melko monta vuotta aikaa onkin. Vuodet kuitenkin vierivät yllättävän nopeasti. Tämä sairas itsensä tuhoaminen loppuu nyt ja aivan lopullisesti. Otan käyttöön aivan kaikki keinot, jos niikseen tulee. Enää ei ole salattavaa.
Tänään en juo.
-PK