Onnittelut yli 100 päivästä! Hienoa! Se on mielestäni tärkein rajapyykki, jonka jälkeen on helpompaa lasketella 5 ja 6 kuukauden raittiuteen… ja ei ole edes kesää tulossa vielä! Keväällä sinulla on jo reilusti raittiutta jos hyvin käy!
Kiitos grape2
!
116. Raitis päivä lopuillaan. Oikeassa olet, on tuossa sadan päivän etapissa jotakin ”spesiaalia”. Tosin se on kohdallani useamminkin ohitettu ja kuinkas sitten…kävikään. Tunnen raittiin elämän helpoksi ja oikeaksi, en yleensä joudu tekemään ns. päivittäistä ”tänään en juo” -lupausta. En kuitenkaan luota itseeni, olen muutenkin impulsiivinen persoona joka menee eteenpäin enemmin tunteella kuin järjellä. Siis minun kohdallani raittius (tätä tosin en voi sanoa vielä kokemuksen syvällä rintaäänellä) tuskin tulee tästä tämän hetkisestä sen helpommaksi/vaikeammaksi ylläpitää. Joten varuillaan on syytä olla, varmaan tappiin asti. Tosin jos vanhaksi elää niin voisi sitä vaikka sitten viimeiset x vuotta tissutellakin jos ei enää muuhun pysty. Moni kokee juuri kesän haastavana juomattomuuden suhteen. Itsellä enemmän haasteita tuo pimeys ja kylmyys, kesällä on suorastaan lapsellisen helppoa olla absolutistina. Tänään mietin myös meille addikteille tuttua HALT mantraa. Minua ei saa juomaan mikään noista, ei nälkä ei vihaisuus ei yksinään oleminen eikä väsymys. Mutta se mikä saa (on aiemmin saanut useasti) lasiin tarttumaan, on tylsyys tai tylsistyminen= triggeri numero yksi. Raitista viikonloppua kaikille sitä haluaville<3
- Raitis päivä. Anteeksi grape2, etten huomannut onnitella sinua lähes yhdestätoista kuukaudesta! Eli hienosti on mennyt
Lienee ennätyksesi koska muistan tietysti nimimerkin palstalta jo pitemmältä ajalta? Koetko että raittius on tullut kuukausi kuukaudelta ”helpommaksi”? Entä te muut pitempään, jo vuosiakin raittiina olleet? Muuttuuko mieli jotenkin erityisesti matkan varrella? Tämä on tietysti yksilöllistä ja riippuu siitä miten joi, kuinka paljon ja kuinka pitkään. Mutta löytyykö yhteneväisyyksiä, esimerkiksi joitain aikaetappeja 1v, 18 kk, 2 v jne jolloin on selkeästi huomannut jotain muuttuneen ”pysyvästi”? Itse en osaa edes määritellä olenko ”oikea” tai tarpeeksi alkoholisti mutta silläkään ei ole väliä. (Tai onhan siinä se, jos on jo sairastunut alkoholismiin vs. ei, koska sairauden kyseessä ollessa aivomuutokset ovat pysyviä ja oikeasti se liköörikonvehti voi suistaa juomaan) Haluan lopettaa kokonaan ja pysyvästi, koska koen alkoholista enemmän mielipahaa kuin mielihyvää, olkoon määrä nykyään vaikka miten pieni. Kivaa lauantaita!
^ Morjeksiaaa…
Vaikia täl hupelimel lainata tekstiä, mut toi
tylsyyden kestäminen lienee yksilöllistä. Vuodet 1986 - 2010 itsellä oli niin kännipainoitteisia ja kaaoksen sekavia ja tavissäpinöistä vierasta *“juhlimista”, että sen jälkeen koittanut aikuisaika ja järki-ihmisen arki on tuntunut mahtavalta luksukselta ja jopa taivaasta seuraavalta, ylöspäin !
Tunteella tietenkin pitää aina mennä, ja järki(touhut) onkin yliarvostettua ja etenkin ihmispoloista sisältä korventava ylikehittynyt älykkyys. Viisautta soisin ihan kaikille.
- Toi ammattidokun ja lääkenarkin elämä on kaukana jostain hauskanpidosta. Se oli synkkää, epätoivoista ja pelokasta helvettiä. Kuin nettiröllikeijon elämä: turha ja merkityksetön.
Harmi, että suurin osa juopoista ei koskaan raitistu. Se on sääli ja hukkaan heitettyä energiaa, joksi tämän elon miellän.
Onneksi jatkuvasti tapahtuu myös hyviä asioita, ihan päivittäin. Ja riittävän paljon, jotta missään on mitään järkeä.
jooo, lauantaita
Moi seiskakymppi!
Kiitti kun taas vastailet ![]()
Ajattelin seuraavaksi kirjoitella vasta alkuviikosta, mutta tuohon ekaan kappaleeseesi on pakko kommentoida heti. Siis mä rakastan arkea, tavallista elämää, luontoa, liikuntaa, jopa tiettyjä rutiineja ja sen semmoista. En siis tarkoita ollenkaan että elämä ilman alkoholia (baareissa ei ole tullut käytyä vuosiin) olisi tylsää. Eläköön siis arki, raittiina ja reippaana :mrgreen:
[size=150]^[/size]Jeee, mä olisin arjen kanssa pelkästään, ellen jo olisi naiseni kanssa.
Ja itteeni en kehu siinä määrin, että oisin sitten itteni kanssa, jos jne,
mut ymmärrän, mitä tarkoitat !
- Raitis päivä. Olotilaani en vaihtaisi eikä alkoholi sitä mitenkään sulostuttaisi.
Kaadu seitsemän kertaa, nouse kahdeksan.
- japanilainen sananlasku.
En ole turvalleni menossa ellei juurakko metsässä pääse yllättämään.
- Raitis päivä. Neljä kuukautta napsahtaa kohta plakkariin. Sanoisin, että tämä elämäntapa voittaa 95% varmuudella, jatkossakin.
Erehdyksen tekeminen ja sen korjaamatta jättäminen
- se vasta on erehdys.
(Kungfutse)
Ole paras versio itsestäsi ![]()
- Raitis päivä ja samalla 4 kk raittiutta juuri tänään.
En näe, koe, enkä tunne yhtään syytä miksi minun pitäisi alkoholia juoda. Olen aina ollut sitä mieltä, että elämän laadulla on paljon enemmän merkitystä, kuin elämän pituudella. Joten miksi sekä mahdollisesti lyhentäisin omaani että huonontaisin elämäni laatua?
Upeaa raitista päivää kaikille sitä haluaville!
- Raitis päivä.
Ei ihmeellistä, normimenoa
hyvää sellaista.
Mutta jos nyt jotain kirjoittaisi, niin nappasin vähentäjien puolelta vilma1966 viimeisimmästä postauksesta aiheen. Sepäs on tämä. Pyrin olemaan ärsyyntymättä pikkuasioista mitä juomiseen ja elämään yleensäkin tulee. Mutta, nämä seuraavassa kuvailevani ihmiset mua on viime vuosien ”raittiina kausinani” ihmetyttäneet ja oikeasti ärsyttäneet. Ne, joilla ei selvästi ole minkäänlaista ongelmaa alkoholin kanssa, juovat aina hyvin vähän ja oikeasti sivistyneesti, tyyliin lasi viiniä ja yksi siideri illan aikana. Muille kyllä tyrkytetään ja KEHDATAAN vielä ihmetellä toisen ottamattomuutta.
Raittiutta vaan kaikille sitä haluaville!
Olen kyllä täsmälleen samaa mieltä, että alkoholijuomien tuputtaminen on tosi moukkamaista käytöstä ja kertoo jotain ihmisestä, jos tällainen tarve on. Kyllä tunnelman saa hyvin pilalle, jos käydään jankkaaminen jonkun juomattomuudesta. Onneksi oma lähi- ja tuttavapiiriin ei ole tähän taipuvaista. Meidän juhlissa se jolle maistuu alkoholi saa lasin täytettä ja nykyisin olen huomannut, että juhliin on varattu entistä enemmän alkoholittomia vaihtoehtoja - muutkin kuin minä niitä juomme. Ja olenpa huomannut, että omien naisystäväporukoiden kesken on nykyään vähemmän skumppatarjoilua kuin vaikkapa viisi vuotta sitten. Joskus mietin johtuuko se minusta - onko esimerkkini vähentänyt muidenkin juomista vai oliko ne skumpat aikaisemmin jopa hankittu mun aloitteesta ![]()
Tsemppiä ja hyvää syksyä Lizzy!
- Raitis päivä
Ensinnäkin kiitos Onneli47 ja hyvää syksyä myös sinulle! Kirjoitin eilen jo pitkän pätkän vastinetta…mutta koira onnistui tökkäämään kuonollaan (älä kysy miten) ja koko hemmetin teksti haihtui taivaan tuuliin. En jaksanut aloittaa alusta. Kuulostaa vähän samalta kuin kouluaikojen ”kissa repi kotitehtävän”
jota tuli joskus unohduksen tekosyynä käytettyä. No mutta tuo koirajuttu tosiaan kävi juuri noin. Sun taipaletta seuranneena voin vain onnitella ja olen iloinen puolestasi, pian kaksi vuotta raittiutta! Sitten vielä noista tyrkyttäjistä. Ei meidänkään tuttavapiiriin enää kuulu kuin ehkä pari ihmistä joiden on hieman vaikea ymmärtää kerta kiellosta että ei, en todellakaan halua edes lasillista. Nuorempana (jolloin jo himmailin) näitä löytyi enemmän. Vielä ymmärrän heitä kellä selvästi itsellä on käytön hallinnassa ongelmia ellei peräti (no on varmaan) alkoholismia. He taas, joille ei itselle juuri maistu…hmmmm siinä on mukana jotain ilkeyttä, halua nähdä toisen ”epäonnistuminen” tai jotain, että voisi itse tuntea jonkinlaista ylemmyyttä. Nämä on kyllä jo siivottu kavereista pois.
Joo, todella kirjoitin siitä, että ärsyttää kun kysellään ja ihmetellään sitä, että ei joka illan istujaisissa juo. Mutta ei sentään onneksi kaveripiiriini kuulu ketään niin alhaista motiivia omaavaa ihmistä kuin mitä kuvailit ![]()
En osaa edes kuvitella millainen aikuinen ihminen sen takia tyrkyttäisi toiselle viinaa, että haluaisi nähdä tämän mokaavan. Ja aika paljon saisi kyllä minulle juottaa ennen kuin olisi saumaa sellaista nähdä, en juurikaan ole mitään julkisesti munaillut. Kyllä minusta tuntuu, että minun ystävät kyselevät siksi, että a) jos itse juovat niin haluavat sille seuraa b) pelkäävät, että selvinpäin kyllästyn liian aikaisin ja lähden kotiin. Ja tuona kyseisenä iltana vielä veisin mieheni, isännän parhaan ryyppykaverin, mukanani. Eipä silti, oli motiivi ihan mikä vaan niin se ärsyttää jos asiaa toistellaan illan aikana useamman kerran. Kaikkea voi kysyä kerran, mutta sen jälkeen asian voi vaan antaa olla. Niin kuin onneksi 99 % ihmisistä tekeekin.
Hyvä että sinäkin olet saanut karsittua noin omituiset tyypit pois ystäväpiiristäsi.
- Raitis päivä. Joo, kohta lopetan tämän päivien laskemisen ja keskityn kuukausietappeihin
Mukavaa päivää kaikille ja niin, raittiutta tietysti!
Olen samaa mieltä, että syy c) saattaa hyvinkin olla takana, jos jää jumiin sen asian kanssa, että toinen ei käytä alkoholia. Tulee liikaa mieleen oma juominen. Minulla on hyviä ystäviä, joista osan kanssa jo vuosia sitten todettiin asiallisesti keskustellen, että meidän ”viiniharrastus” on riskirajoilla ja että voisimme vähentää. Nämä ystävät ovat aidosti ja hyväntahtoisesti ihastelleet ja kyselleet siitä miten olen tähän tilaan päässyt, mutta tämäkin aihe on sellainen, josta en joka kerta jaksaisi keskustella. Onneksi ovat jo alkaneet tottua, että en nykyisin enää käytä alkoholia. Yhden tuollaisen vähän ilkikurisen kyselijän ja tivaajan tunnistan lähipiirissäni, mutta hänkin on jo onneksi tottunut, että en lähde näihin keskusteluihin.
Tsemppiä Lizzy! Kyllä päiviä, viikkoja, kuukausia voi laskea niin kauan kuin siitä iloa saa. Nyt kun itselläni 2- vuotispäivä lähestyy, niin muistelen kahden vuoden takaista marraskuuta, jolloin viimeksi olen juonut viiniä ulkomailla. Alkoi vaan lopullisesti silloin kyllästyttää ja aika oli valmis.
- Raitis päivä. Eli kerta kiellon päälle kun on niin kaunis tasaluku. Kiitos onneli47 ja tsemppiä sinulle myös! Kuka nyt ei tsemppiä kaipaisi, tarvitaan sitä elämässä noin yleensäkin vaikka tämä itse palstan asia olisikin jo helppoa, lopettaminen<3 Itselläni ei vielä näiden neljän kuukauden ja kuuden päivän aikana ole tullut ainuttakaan hetkeä, jolloin olisin halunnut lasillisen ottaa. Voisin käyttää samaa sanontaa kuin onneli, eli ihan tosissaan alkoi muutama vuosi sitten kyllästyttää. Paremminkin voi aikansa käyttää enkä tarvitse tuota myrkkyä tehdäkseni jostain ei-hauskasta tekohauskaa. Ja toistan myös sen yhden ison motivaattorin TERVEYS!
Tänään 4 kk 10 pvä raitista elämää.
Motivaatiota lopettamiseen? Jokaisella omansa, mutta lopettaminen alkaa sillä että et enää laita alkoholia suuhusi. Muutama ensimmäinen viikko saattaa olla haastava ja usein myös ensimmäiset kuukaudet. Mutta pysyt päätöksessäsi etkä kaada alkoholia suuhusi. Mieti tätä päivää ja mielellään tulevaakin. Näe itsesi vaikkapa viiden vuoden kuluttua kahdessa mahdollisessa tilassa. Siinä tulevaisuudessa, jossa olet jatkanut juomista (kyllä vaikka tuuriluonteisestikin) tai siinä tulevaisuudessa, jossa lopetit viisi vuotta sitten. Hyvällä on taipumus kumuloitua kuten myös pahalla. Pienet hyvät asiat (askeleet) kerryttävät hyvää, syntyy lumipalloefekti. Paha kerryttää pahaa ja syntyy samoin lumipalloefekti, sellainen huonompi. Myssy syvälle päähän ja miettimään kumpi vaihtoehto kiinnostaa. Myös suurkulutuksella on taipumus hetken onnistuneen vähentämisen jälkeen palata samalle tasolle, jollain aikajänteellä. Tai voihan se alkoholismiksikin muuttua, tiedä häntä. Raitista viikkoa kaikille sitä haluaville<3
Suurkiitos näistä kirjoituksista. Luen niitä edestakaisin. Olen raittiuden alkumetreillä. Viikko ilman viinipulloa vasta toteutunut. Ei enää koskaan kohmelopäiviä. Tekstisi auttavat horjuvaa kulkijaa.
Kiitollisena Syyskauno
Heips Syyskauno!
Viikko on jo oikein mahtava alku.
Lataa voimaa täältä, jotta raittiina matkaasi voit jatkaa.
Putkis 0132 ![]()
Syyskauno, kiitos kiitoksista! Mahtavaa jos kirjoituksistani on apua, sehän on tässä tarkoitus, vertaistuki. Olet tehnyt kenties elämäsi tärkeimmän päätöksen, voit onnitella itseäsi. Alkuun voi joutua sinnittelemään mutta kokemuksesta sanon, että kyllä se siitä helpottuu. Elämän pitää olla elämää. Ei sinnittelyä eikä pinnistelyä sitä seuraavaa juomakertaa odottaessa! Raitista päivää kaikille sitä haluaville.