Elämästä päihtynyt

  1. Raitis päivä.
    En muista elämästäni yhtään asiaa josta olisin ollut yhtä varma kuin siitä että alkoholi ei kuulu enää elämääni. Koskaan. Ei tarvetta katsoa peruutuspeiliin kunhan valitsen jokaisessa tienristeyksessä tasan kahdesta tarjolla olevasta vaihtoehdosta sen oikean, jossa lukee ”älä juo”. Toinen tie vie löysään hirteen ja ikuiseen vatvomiseen. Valitsen vapauden<3.
  1. Erittäin mahtava raitis päivä aluillaan.
    Älä odota että joku tai ”jokin” ulkopuolinen sinut raitistaisi. Katso kaunista naamaasi peilistä ja sieltä näet sen jonkun. Valmistaudu olemaan itsesi paras versio nyt ja tulevaisuudessa. Etene pienin askelein ja tee elämällesi jotain, hyvillä asioilla tuppaa olemaan taipumus kumuloitua kunhan myrkky on siivottu pois ah niin muuten täydellisestä elostasi.

RAKKAUTTA JA RAITTIUTTA!
Raittiina tänäänkin EI AA:laiseen tapaan, vaan iha sillee että alkoholi ei päivääni määritä ei ajatuksissa ei soluissa…no paitsi nyt tämä pieni koukkaus plinkuttimen kautta. Kiitos päivästä jo etukäteen itselleni!

  1. Raitis päivä, tuulinen näköjään. Aamujoogassa käyty ja yrttiteetä nautittu pannullinen.
    SITOUTUMINEN on päivän politiikan sana. Kun lopetat niin lopetat. Jotenkin on alkanut tympiä tämä päivä kerrallaan -ideologia. Se on kuin jättäisi portin kuitenkin ihan pikkuisen auki. Pöh, elämää eletään aina päivä kerrallaan, mutta siinä sivussa on hyvä olla muitakin tavoitteita. Millaista on elämä jota haluaisit elää? Mitä et halua siihen kuuluvan. Edelleen, sanon, baby steps, tee pieniä mutta mieluisia muutoksia rutiineihin, se kannattaa. Ilman muutoksia ei tapahdu mitään, ei tule metsän henkeä, suurempaa voimaa tai hammaskeijua sinua alkoholin ikeestä vapauttamaan. Eikä muuten ole olemassa sellaista satuhahamoa kuin itse viinapiru (animismia) Älä ainakaan jatka täsmälleen vanhoin kujein, ota uusia näkökantoja, siivoa energiasyöpöt, juopot ja suurkuluttajat läheltäsi. Poista häiriötekijät, vaihda maisemaa vaikka väliaikaisesti. Juo edes aamukahvisi uudesta mukista ja vaikka pyöräile/kävele töihin mikäli matka ei ole liian pitkä. Vältä luppoaikaa ja aikaa pyörittää juomahimoja päässäsi. Jos et sitoudu muutokseen, ei tule mitään. Ole itsesi paras versio tänäänkin.
    RAKKAUTTA JA RAITTIUTTA!

Hyvä Lizzy!
Asiaa.

Kyllä se noin on. Kannattaa keskittyä elämään, sen mahdollisuuksiin, uusiinkin vaihtoehtoihin, eri tavalla toimimiseen.
Ja todellakin katsellen myös huomiseen, eikä eläen vain yhtä hetkeä ja sen mukavuuden kannalta elämäänsä säätäen.
Juomiseen liittyvien asioiden pyörittäminen päässä todennäköisesti toimii kuin pyörivän levyn uraa uurrettaisiin yhä sevemmäksi ja vaikeammaksi siitä irrottautua.

Rakkaus ja raittius ovat mukavia asioita, toivotuksesi on ihan paikallaan.
Hyvää jatkoa; tulevaisuudessa on paljon mukavia asioita, niille pitää antaa mahdollisuus! Menneisyydessä rypeminen voi olla hetkellisesti kivaa ajanvietettä mutta se ei todellakaan johda mihinkään muuhun kuin itseensä -eli rypemiseen.

Hei ja kiitos, Putkis ja Mies metsänreunasta, että kommentoitte! Olen jo niin tottunut yksinpuheluun että oli kiva huomata kirjoituksenne. Ensinnäkin onnea 0132 kirjastasi, joka on postissa minulle matkalla, odotan kirjaa mielenkiinnolla ja se tulee varmasti luettua yhdellä istumalla. MM:n kanssa onkin ”tunnettu” jo kauan ja myös sinun matkaasi olen seurannut respektillä. Myöskään sinä et ole jäänyt vellomaan ikuiseen ”alkoholistin mieleen” (Välihuomautuksena: vastailen nyt vain lyhyesti kun olen jo lähes nukahtamaisillani :slight_smile: )
Paljon olen itse raitistumismatkallani oppinut ja joutunut monesti korjaamaan käsityksiäni. Ei kannata loputtomasti lyödä päätään samaan mäntyyn! Apua :laughing: en saa enää mitään älykkään kuuloista tähän mutta voin todeta että eteenpäin katsomme kaikki kolme, elämä edessä on alkoholista vapaa ja mieli niin kevyt kuin se eri päivinä voi olla. Otetaan vastaan ilot ja surut, musta, valkoinen ja harmaa, ilman turrutusta. Tottakai. Kaikkea hyvää syksyynne! Ja pikku vinkkinä teille ja muillekin (saattaa osalle olla jo tuttu): oikeastaan kenenkään ajatuksia ja tapaa jättää juova elämä en pysty yhtä paljon allekirjoittamaan kuin herran nimeltä Kevin O’Hara, löytyy YouTubesta, kymmeniä videointeja hänen 7-vuotisesta raitistumistaipaleestaan (jonka ideologiassa raittiutta ei päätetä joka aamu päivä kerrallaan, vaan tehdään konkreettinen matka, aktiivinen työ ja elämänmuutos pois juovasta mielestä). Palaillaan :smiley:

Yleisiä väärinkäsityksiä ja yleistyksiä juomisesta

  1. Alkoholin liikakäyttäjä on sairas. Ei, useimmiten ei. Toki pitkäaikainen alkoholinkäyttö aiheuttaa keskushermostoon tilan (alkoholismi) joka voidaan sairaudeksi luokitella. Itse asiassa jokaisella alkoholia juovalla on ongelma, koska vapaaehtoisesti kaataa syöpää aiheuttavaa myrkkyä kehoonsa (turvarajaahan ei ole, jokainen annos on liikaa).
  2. Alkoholin juominen on aina tai useimmiten geenien vika. Niin että sinussa on jo syntyessään jokin perustavanlaatuinen virhe joka saa sinut juomaan.
  3. Sinun pitää lopun elämääsi tituleerata itseäsi alkoholistiski vaikka ongelma olisikin jo taakse jäänyttä. Etkä edes ollut aivan varma mikä olit alkoholisti, suurkuluttaja, viihdekäyttäjä, nuoruudenbilettäjä vai mikä.
    ITSE ASIASSA nämä kolme edellä mainittua tekosyytä ottavat vain hallintavallan pois SINULTA ITSELTÄSI. Alkoholinkäyttösi on siis jotain joka on oman päätöksenkykysi ulkopuolella. Että voi voi sentään kun näin pääs käymään. Huonot kortit. Tämä nyt on vaan ja pysyy minussa lopun elämää. Bullshit sanon minä. Do not give a fuck. Jos näihin teeseihin takerrut, voit unohtaa ikinä pääseväsi eteenpäin uuteen parempaan elämään. Elämään jonka johdossa olet sinä eikä joku pullotettu litku. Joka ei edelleenkään hyppää sieltä suuhusi ilman sinun ystävällistä apuasi. Demon drink? What :question: Sinä teet kuitenkin sen kovimman työn (tai joskus menee helpostikin) vaikka saisitkin ulkopuolista apua. Et voi ikuisesti olla rehapin suojissa ulkomaailmalta piilossa ilman kännykkää tai pulloja kauppojen hyllyillä. Opi olemaan välittämättä, se vasta ballseja vaatiikin, elämä. Harmi kylläkin että nykymaailma on niin alkossa marinoitu että karkuun ei pääse. Ota vastuu itsestäsi. RAITTIUTTA JA RAKASTAKAA TOISIANNE!
  1. Raitis päivä aluillaan, jee sanon minä.
    Listaa asioista joiden koen parantuvan päivä päivältä raittiuden edetessä:
  1. näytän paremmalta (turhamainen kun olen niin tämä listan kärjessä :laughing: )
  2. itseluottamus kasvaa
  3. itsetietoisuus kasvaa, mitä haluan mitä en, keitä haluan miellyttää keitä en
  4. terveys kohenee, no tottakai koska myrkky ei enää huuhtele sisäkalujani, vaikka ei fyysisiä terveysmurheita olekaan juuri ollut…vielä
  5. iho kirkastuu
  6. mieli on skarppi
  7. ei krapuloita, no tämä kai on itsestään selvää
    :sunglasses: energiatasot nousevat
  8. nukun kuin pieni lapsi
  9. voin elää sellaista elämää kuin haluan, eikä paeta sitä
  10. tunteet ja värit palaavat voimakkaampina ja kirkkaampina
  1. Raitis päivä
    Laitetaanpa tähän vaihteeksi joku enklanninkiälinen latteus mutta niin totta.
    ”The goal isn’t just to be sober, the goal is to build a life you don’t need to escape from.”
  1. Raitis päivä. Hyvä ja hyvältä tuntuu. Lenkille lähdössä (15 km edessä päin) . Muistakaahan pitää noita LASKUREITA AJAN TASALLA, vaikka eihän se asia tietenkään minulle kuulu… :mrgreen: Näyttää vaan juopolle itselleenkin totuuden päin näköä. Tsemppiä raitistumiseen! Se jos joku kannattaa<3
  1. Raitis päivä ou jee täytyy juua kakkukahvit.
    No mutta laitetaanpa vaihteeksi faktaa alkoholista. Toivon erityisesti vähentäjien tämän lukevan.
    No niin
    Turvallista rajaa alkoholin käytölle ei ole. Siihen ei tarvita kuin yksi lasillinen, ja esimerkiksi yöunet notkahtavat. Alkoholi on vesiliukoinen LIUOTIN. Se vaurioittaa soluja (syöpä…) eri puolilla kehoa, koska joka puolella kehoa on nestettä. (Ylilääkäri Margareeta Häkkinen A-klinikkasäätiöstä)
    Jo YKSI ANNOS alkoholia lisää terveysriskejä, eikä mistään alkoholimäärästä tutkimusten mukaan ole terveydelle hyötyä.
    TURVALLISIA RAJOJA EI OLE.
    -KOHTALAINEN (eli jo ihan reipas) riskiraja on miehillä 14 annosta ja naisilla 7 annosta viikossa.
    KORKEA (haitat erittäin todennäköisiä) riskiraja on miehillä 24 annosta ja naisilla 16 annosta viikossa.

Hei, en missään nimessä halua alkaa kiistelemään asioista mutta kommenttisi kiinnitti sen verran huomiota että sanon niistä jotakin.

  1. Se että alkoholismi ei ole sairaus on paluu monta vuosikymmentä taaksepäin päihdehoidossa ja sen tutkimuksessa. Alkoholismi on vakava sairaus joka kehittyy asteittain. Riippuvuus on erittäin voimakas ja pitkää juomisputkea ei välttämättä pysty katkaisemaan ilman hoitoa vaikka haluaisi.
  2. Geneettinen alttius on merkittävä päihdeongelmissa. Pentti Saarikoski totesi aikanaan että kun maistoin ensi kertaa viinaa niin tiesin että minusta tulee alkoholisti.
  3. Alkoholisti ei parane vaan on alkoholisti vaikka ei enää joisikaan. Merkitys alkoholiin vain ajan saatossa vähenee kun ei enää juo.

Näin ainakin lääketieteessä ja vuosikymmenien kokemuksella päihdehoidossa asiat määritellään.

  1. Raitis päivä
    Huomenia uratykinloppu :smiley:
    Kaikista noista kolmesta kohdasta olen samaa mieltä kanssasi! Eli ne ovat tieteellisesti (olen tiedeihminen lue korkeakoulutettu) todistettuja.
    Nyt kyse on tulkinnasta vs. ylempää löytyvään kirjoitukseeni.
  1. Alkoholismi on kiistatta keskushermoston sairaus. Aiemmassa kirjoituksessa totesin ”alkoholin liikakayttäjä on sairas, ei, useimmiten ei. Eli tarkoitin tilannetta jossa ollaan vielä jossakin bilekäytön (mm. opiskeluaika) tai suurkulutuksen rajamailla eli varsinaiseen alkoholismiin ei vielä ole sairastuttu (kliininen tila, aivoissa pysyvät muutokset). Eli ehdottomasti alkoholismi on vakava, etenevä ja usein hoitamattomana kuolemaan johtava sairaus.
  2. Kyllä todistetusti on löydetty ainakin kaksi geeniä (en nyt muista tässä nimiä) jotka altistavat erittäin voimakkaasti alkoholismille. Tosin sairauden aktivoituminen vaatii sen että viinaa (alkoholia) elimistöön laitetaa. Tämä tosiasia ei poista ihmisen omaa vastuuta. Sukuaan tarkkailemalla voi jo nähdä/miettiä että kenties nämä geenit löytyvät itseltäkin.
  3. Tätäkään en ole kieltänyt vaan sanon että parantua ei voi, toipua kyllä. Jos olisit lukenut ketjujani/ajatuksiani enemmän olisit tämän tiennyt. Tarkoitin em kirjoituksella vain sitä että jokainen voi kutsua itseään aivan millä termillä tahansa. Itse en ikuisesti aio identiteettiäni alkoholistin leiman alle rakentaa. Olen niin paljon muuta. En parantunut mutta toipunut ja VALINTA JA VALTA ON VAIN MINUN KÄSISSÄNI.
    Kaikkea hyvää ja raittiutta ennen kaikea<3
  1. Raitis päivä. Olo on kuin kävelisi vaaleanpunaisilla pilvillä;) Lapsena tietysti näin uskoinkin että voi tehdä kun lentokoneesta katsoi ulos. Peilistä näkyy pirteä otus jolla on virtaa heti aamusta, joka päivä, myös la/su.

Vau.

Hyvin menee Lizzy? Minullahan tämä repsahdus tuli kun olin jo tavallaan päässyt yli juomisputkista ja alkoholi ei enää määritellyt elämää. Tuntui että meni tosi hyvin ja jotenkin laskin suojaukseni ja unohdin päihdeongelmani.

Tuo on hieno tunne ja nauti siitä, mutta älä laske suojamekanismeja ja varaudu että huonoja hetkiä voi vielä tulla. Alkoholi on sen suhteen niin pirullisen kavala.

Tsemppiä!

Kiitos tsempistä sekä 0132 sekä uratykinloppu<3 Juu suojakilvet on vielä pitkään tanassa vaikka ihan rehellisesti voin sanoa ettei yhtään ainoaa kertaa ole tässä ”viimeisessä raitistumisyrityksessä” tehnyt mieli alkoholia. Erikoista. Mun ennätyshän (jos näin naivia ilmaisua voi käyttää) on noin 7 ja 1/2 kuukautta. Yleensä olen ollut juomatta jotain välillä 1-6 kk. No onpahan jotain mitä tavoitella, vaikka sitä ensimmäistä raitista vuosipäivää :smiley:

  1. Raitis päivä. Elämää!
  1. Raitis päivä. Reppua pakkaan, koira ruokittu. Mikä olemisen sietämätön keveys! Ulkona valaistuu ja pian saan tuntea märät lehdet ja neulaset vaelluskenkien alla, ah.

Mä löysin tuon saman tunteen Pirin avulla :laughing: :laughing: :laughing: :laughing: Jos se on kunnollista, se nostaa Fiiliksen kattoon :laughing: :laughing: