Elämäntavat alkoholismin jälkeen

“Moraali ja etiikka, oikeudentaju toki tallella on.”

Höpö, höpö.

Oikeuslaitos on viihdytyslaitos - niin kauan kun ei joudu maksamaan jäänmurtajan verran korvauksia tai joudu vankilaan. Syntymänoheva ja maalaisovela Tapani Yli-Saunanmäki; Kepu, jonka Jorma Ollila, Kepu, aikoinaan imaisi Nokiaan poltttamaan sinisellä liekillä firman rahoja tuottamattomiin kohteisiin näytti närhen munat ja sopivalla lääkärintodistuksella vältti kokonaan pitkän vankilatuomion, jonka jälkeen lähti välittömästi kaljalle. On taas junailemassa julkisen sektorin rahaa Arto Merisalon kanssa kepulaisille piireille asuntokuvioissa. Yo-merkonomi Aki Haaro ja Perttu Nousiainen, molemmat Kepu huijasivat kepulaisvetoiselle Nuorisosäätiölle ymmärtämättömien poliitikkojen kipparoimalta RAY:ltä 34 miljoona € ja näin sementoivat Kepun pysyvästi Suomen varakkaimmaksi puolueeksi veronmaksajien rahoilla ja tehden Nuorisoäätiön kovan rahan asuntofirmaksi, joka saa tukiaisia asumistukina - ja säätiöhän ei maksa veroja! Henrik Kuningas (meklariguru, josta on yksi valokuva Internetissä): “Ei ole muuta etiikkaa kuin Rajamäen etikka”. Tuo maksiimi pitää olla kirkkaana kaikkien kalloissa.

Poliittinen tarve on vain ja ainoastaan tälle: KÖYHÄT KYYKKYYN JA RAUTAA RAJALLE! Jos minä olisin ehdokkaana niin tuolla sloganilla etenisin.

^ En valitettavasti ymmärrä paljonkaan mitä kirjoitat, Arskaseni, mutta näyttäisi siltä että kyseessä on hyvin vapaasti rönsyilevä fiktio. Vähän niin kuin jotkut Raamatun luvut, esim. Johanneksen ilmestys, joka Ilmestyskirjana tunnetaan. Josta saan aasinsillan Metsän reunaan.

Naturalismi, tai luonnontieteet, eivät minusta sulje pois kuitenkaan idealismia, jos idealismilla tarkoitetaan ihanteita ja arvoja. Ihanteet ja arvot ovat kuitenkin lähinnä niitä, jotka antavat elämäämme merkityksen.
Myös uskonasioista käydyissä IRL -debateissa tähdennän esim. sitä, että altruismi, lähimmäisen auttaminen ja lähimmäisen rakkaus, sekä humanismi, ovat yleismaailmallisia piirteitä. Ne eivät ole sidottuja mihinkään uskontoon tahi uskontojen etuoikeus, vaikka monet uskontojen harjoittajat niin mielellään asian esittävät.

Joo… vähän nyt puhuttiin eri asioista. Filosofiasta kun oli juttua niin tarkoitin idealismilla idealismia filosofisena terminä
https://fi.wikipedia.org/wiki/Idealismi

No, filosofiasta en kyllä paljon ymmärrä, just nuo peruskäsitteet ja siihen se jääkin.

Kas kun se koulunkäyntini meni aikoinaan aivan persiilleen(kun hummaamaan aloin jne)

Filosofista kirjallisuutta sitten -niitä alkeita- lueskelin kun 16-vuotiaana häivyin asustelemaan parin muun koijarin kanssa vuokraamaamme purkukuntoiseen mörskään jossa paitsi teimme kiljua ja viihdytimme muuta kylän nuorisoa pahantapaisella elämällä ja satunnaisesti jonkun työpäivän teimme, myös pitkien iltojen ratoksi luimme kaikenlaista. Siinä meni niin Freudit kuin Hegelitkin…

No, ei voi sitten odottaa että sivistykseni olisi samalla tasolla täällä kirjoittelevien kanssa, ja vois tosiaan olla parempi etten itseäni munaisi mistään filosofioista puhumalla.

No, jos olet lukenut filosofiaa käsittelevää kirjallisuutta, voit hyvinkin tietää siitä enemmän kuin minä. Minä toki opiskelin filosofiaa lukiossa, mutta lukion pakollisten kurssien oppimäärä on vain pintaraapaisu, joka sekin unohtuu helposti. Filosofiahan kuuluu lukion reaaliaineisiin, jonka kirjoitin myös ylppäreissä saaden siitä tyypillisen keskinkertaisen arvosanan C. :bulb: :slight_smile:

No, menestys oli toki parempi kuin peruskoulussa, josta suuntasin elämäntaipaleelle huikealla 5,9 keskiarvolla.

Tästä lähtökohdasta katsoen minulla menee nykyisin yllättävän kohtalaisesti. :astonished:

No en tosiaan filosofiasta juuri tiedä :laughing: :laughing: :laughing: kun olen niin hlvtin vanha että koulu-uudistus alkoi oikeastaan vasta sen jälkeen kun minä olin jo sitä kiljua ja v apautunutta keskikaljaa juomassa.
Meillä ei silloisen keskikoulun aikana ollut raapaisuakaan filosofiaa, ei psykologiaakaan ja kaikkea muutakin aika vanhanaikaisesti. Minulle jäi kai mieleen jotain kasviopisita kun niitä kaiket kesät kerättiin ja prässättiin.

Sikäli silloinen tilanne oli parempi, että koulunsa heittäneile hunsvoteillekin (sanan alkuperä muuten on aika rivo) löytyi aina palkkatyötä, tekniikka ei vielä olut ihmistä korvannut.

Se kai pelasti jotain, opin työntekoon ja sillä sitten jotenkuten olen tässä taapertanut.

" altruismi, lähimmäisen auttaminen ja lähimmäisen rakkaus, "

Jostain luin tuosta. Jos on uskonnollinen niin nähtiin ykkösseltyksenä, että altruismin taka-ajatus on helvetin välttäminen, viimeisen tuomion lievennys taikka hyvän omantunnon ostaminen itsellensä. Jos on refermoitu elikäs uskoo siihen, että ennalta jo ennen syntymää on määrätty, kuka helvettiin joutuu ja kuka ei niin jos on reformoitu niin em. ei ole selitys. Tulloin sitä ostaa itsellensä sosiaalista hyväksyntää - USA:ssa hyväntekeväisyys on paljon yleisempää kuin nuukien ihmisten Suomessa ja sitten myös tunnettuutta ja hyväksyntää kuolemansa jälkeen tyyliin: oli se Dynamiitti-Laine sittenkin ihan jees kusse lahjoitti ton 10 kilon UBS:n kultaharkon justiinsa tähän meidän työväentalon vitriiniin tiirattavaksi eikä muuttanut rahaksi kun sen puolue kuitenkin puhaltaisi. Mitäs jos tehtäis vakuutuspetos ja mentäis valtuustoseminaariin Bora-Boralle?

Altruismia siis ei ole olemassa ja tuo lyhysti sitä kuvaa.

Mitä on olemassa?

Itse olen aina ymmärtänyt altruismin pikemminkin yleisinhimillisenä luonteenpiirteenä kuin syvällisenä elämänkatsomuksena. Kaikki ovat, jotkut enemmän, jotkut vähemmän.

kysymys oli lasolille, mutta laitan jonkin hahmotelman omasta puolesta:
minun elämässä ei ole olemassa muuta kuin minä: minussa on kaikki, koen kaiken itseni
kautta. on vain oma elämäni suhteessa muihin ja kaikkeen, koen kaiken minänä.
toisen asemaan voin samaistua omien kokemuksieni kautta.

voitte kutsua itsekkyydeksi, mutta sitä tuo ei minusta ole…oikeastaan päinvastoin.
tuo ajatusmalli asettaa minut vastuuseen elämästäni.
vaikea selittää ja niin…

“Jos olen väärässä, korjatkaa, mutta etsin vain sitä totuutta.”

Merkittävimpänä/2. merkittävimpänä jenkkifilosofina pidetty William James: “todellisuus ei ole mielenkiintoinen - se vain on”. Avaten tuota kryptisyyttä näin: “todellisuus on suriseva hämmennys”. Jameseilla oli niin paljon rahaa, ettei William James koskaan oikeita töitä tehnyt.

Walter Lippman katsoo, että ensin määritellään ja sitten vasta nähdään - ei niin, että ensin nähdään ja sitten määritellään. Poimitaan se, minkä kulttuuri on jo määritellyt puolestamme - poimintamme edustaa kulttuurimme stereotypiaa. Työpaikkailmoituksissa ei määritellä tarkkaan ja jos ei nähdä haastatteluissa salassa määritellyt spesifikaatiot täyttäviä hakijoita niin virka jätetään täyttämättä tai julistetaan uudelleen hakuun. Yleensä taas ei haluta nähdä koska varsinkin maaseudulla virka on vain muodollisesti auki ja puhelimessa voidaan sanoa ihan suoraan, että paikka on jo täytetty, vaikka se on auki.

Kukaan ei ole pystynyt määrittelemään eikä siten näkemäänkään mitä “suriseva hämmennys” eli todellisuus käytännössä tarkoittaa, mutta “suriseva hämmennys” ei ole mielenkiintoinen, jos joku sellaisen näkisi koska se vain on - siis todellisuus.

Niimpä. Ja siinä mielessähän uskonnottoman harjoittama lähimmäisen auttaminen voi olla jopa tavallaan jalompaa, koska sen takana ei ole taivaspaikan tai hurskauden tavoittelun kaltaista oman edun tavoittelua. :bulb:

Aivan tosissaan: lähimmäistä voi ja pitää auttaa sen vuoksi, että se on oikein, eikä siksi että sen takana kangastelisi jokin palkkio itselle.
Jättääkö joku ensiapua antamatta onnettumuuden uhrille siksi, että tietää melko varmasti ettei siitä saa mitään palkkiota, tai ei edes ketään näkemässä? Jos jättää, niin on jonkin sortin psykopaatti.

Olen hieman samaa mieltä Yykaakoon kanssa, että altruismi on yleisinhimillinen luoteenpiirre, eikä maailmankatsomus. Se on meihin jossain määrin sisäänkirjoitettu, ja silläkin on ollut tarkoitus lajimme evoluutiossa ja selviytymisessä.

Filosofinen kysymys. Olen tosin taipuvainen pitämään olemassaolon dilemmaa jaaritteluna, eikä matrix-teorioillekaan ole havointoihin perustuvaa pohjaa, niin kiehtovia kuin ne ovatkin.

Mielelläni lähden siis oletuksesta, että tieteellisesti havainnoittava maailma, maailmankaikkeus ja siinä olevat kappaleet ovat olemassa. Emme voi nähdä esim. bakteereita ja viruksia, puhumattakaan atomeista taí molekyyleistä, mutta pidän niitä olemassaolevina koska ne on pystytty havaitsemaan tieteellisin menetelmin.

Asiat joista ei ole luotettavia havaintoja, ovat teoreettisia. Teoreettinen ei tarkoita että se olisi epätosi tai tosi. Esimerkiksi multiversumi tai rinnakkaiset maailmankaikkeudet ovat teoreettisia, samoin elämä muualla avaruudessa.

Sen sijaan emme pidä teoreettisena esim. sitä, että maapallo on suunnilleen pyöreä, vaikkemme omin henk.koht. aistein voikaan sen pyöreyttä havaita.

“ättääkö joku ensiapua antamatta onnettumuuden uhrille siksi, että tietää melko varmasti ettei siitä saa mitään palkkiota, tai ei edes ketään näkemässä? Jos jättää, niin on jonkin sortin psykopaatti.”

No serkku. Tähän tapaan että ajaisi ohi ja naureskelisi hah, hah, haa - onneks minä en joudu onnettomuuteen. Jos joku tulisi pyytämään apua niin se kiekaisisi tähän tapaan hah, hah, haa - jos ei auta niin kaiva itelles hauta taikka hah, hah, haa noin puhuu sormensa menettänyt menettänyt mies (esim. moottorisahaonnettomuus) taikka hah, hah, haa - meeeee tervekätiset.

Filosofiat ovat aina epäilyä koska ne etsivät perusteita asialle jossa ei perustetta voi olla koska ne ovat Jumalalta.
Joskus voi Jumalan kuvitella eri nimellä kuten vapaamuurareissa ja AA:ssa.
Perinteisessä vapaamuurariudessa ei ole omaa Jumalaa, ei omaa teologiaa, eikä omaa pelastusoppia, eikä se ole pätkääkään uskonto. Se on moraalioppi ja henkisen kasvun ja hyväntekeväisyyden harrastus. Mutta se hyväksyy jäsenikseen vain yhteen Jumalaan uskovia kunnon miehiä, ei ateisteja, eikä naisia.
AA:ssa voi sanoa olevansa ateisti kun kuitenkin tunnustaa korkeamman voiman olevan se joka johtaa ja hallitsee.

Jos taas tähän maalliseen vaellukseen …

Tänään tapasin rehellisen kauppiaan. Olen minä niitä ennenkin nähnyt, mutta ei se ihan jokapäiväistä ole.
Pari päivää on ollut hiukan flunssainen olo, aivastellut niin että pärskinä vauhkoonnutti tontin rajalla perivän harakankin rääkymään ruokottomia kirouksia päälleni ja nenä vuotaa . Vessapaperia on mennyt selkärepullinen sen limatonavan suiston nuohoamiseen eikä edes muusi ja lihapullat tunnu maittavan.

Menin sitten vessapaperiostosreissullani apteekkiin, ja suunnittelin jo varmuuden vuoksi ainakin kolmea erilaista yskänlääkettä ja kattavaa valikoimaa flunssapillereita ostavani. Apteekkeja ja lääkepurkkeja varten on maailmassa ihan fonttikokonsa, tavallisen ihmissilmän ulottumattomissa oleva erityispieni kirjasinlaji josta ei entisaikojen latoja olisi ciceronmittansa kanssa saanut edes otetta. Niitä selityksiä siinä tihrustin kun mukavanoloinen farmaseuttitäti (nykyisin ei saa tytötellä!) tuli kyselemmän mitä ajattelin tarvitsevani. Ja minä tietysti että vahvinta mahdollista mitä ilman korkeimman oikeuden päätöstä ja teurastajan lupakirjaa ihmiselle myydään. Mitä tahansa mikä kaikkeen mahdolliseen auttaa.

No, hänpä alkoi sitten selittämään niitä yskänlääkkeitä, miten ne kyllä poistavat yskän ärsytystä mutta eivät ne sen kummemmin vaivan syyhyn vaikuta -paitsi jos oikein kovasti uskoo, sehän on sitten aina eri juttu. Nenäsumutteita oli puoli hyllyllistä mutta kun jo valmiiksi vuotaa niin ei niistä ole apua. Jos jonkinlista pulloa ja purnukkaa olisi ollut, mutta loppujen lopuksi tultiin siiihen tulokseen että vaikka kuumaa vettä joisin, niin apua olisi - ja juoda kannattaisi. Vitamiinejä, semmoisia imeskeltäviä, ja vielä halvemmasta päästä, muutaman euron paketin sitten lopulta ostin ja sain kehotuksen pysyä nyt kumminkin pari päivää poissa räntäsateesta, sillä se yleensä menee.

Ja perhana, siinähän olisi ollut mahtava tilaisuus myydä minulle melkein mitä vaan, yrttirohdoista kumihanskoihin ja lakseerauslääkkeisiin… mutta ei, mieluummin selvitti minulle mitä kaikkea minä en nimenomaan tarvitse tämän vuotavan nokkani hoitamiseen.

Parempi olo tuli sillä reissulla -ja vasta kotona selvisi se perimmäinen viisaus asiassa. Jos jonain päivänä ihan oikeasti tarvitsen jotain troppia niin tiedän ainakin mihin apteekkiin menen.

Niiden käsikauppa yskänlääkkeiden “teho” perustuu yskänkeskuksen lamaamiseen dekstrometorfaanin (dissosiatiivi) fi.wikipedia.org/wiki/Ysk%C3%A4 … C3%A4kkeet

“Tuoreissa tutkimuksissa on ilmennyt, että kaakaon sisältämä teobromiini ehkäisee yskää tehokkaammin kuin reseptilääkkeiden kodeiini. Marsuilla 32 mg/kg annostus tehosi vielä neljän tunnin jälkeen.Teobromiini tukahduttaa kurkun takaosassa olevan hermon kutinaa aiheuttavan signaalin, joka aiheuttaa yskärefleksin. 60-kiloinen ihminen saa riittävän määrän teobromiinia syömällä noin 200 g tummaa suklaata. Teobromiini ei myöskään aiheuttanut kaksoissokkokokeissa sivuvaikutuksia. Kodeiini aiheuttaa myös väsymystä kun taas suklaan sisältämä teobromiini ja kofeiini virkistävät.”

Ne vitamiinit on synteettisessä muodossa eivätkä imeydy normaalisti ja saattavat jopa estää normaaliruuasta tulevat oikeat vitamiinit. Jos ostat vitamiineja niin marssi luontaistuotekauppaan, selitä tilanne ja pyydä parasta mahdollista luonnollisessa muodossa.

Ps. Kertomasi perusteella suosittelen vahvaa sipulimaitoa= (sipulia+valkosipulia (jotka kuullotetaan kattilassa hyvin hellästi ihan hetki)+rakuunaa, oreganoa, cayanne-pippuria, kurkumaa, basilicaa, rosmariinia, inkivääriä, hunajaa, ripaus merisuolaa, täysmaitoa (sen kokonen mukillinen mikä alas menee) ja runsaasti lepoa. Lämmitetään hissukseen siinä kattilassa hyvin matalalla lämmöllä…

Vitamiinit synteettisessä muodossa? Mitvit?

sundqvist.blogspot.fi/2011/04/lu … iinit.html

[i]"Synteettiset vitamiinit valmistetaan aina laboratoriossa, kun taas luonnolliset vitamiinit ovat peräisin luonnollisista lähteistä. Tämä on tärkeää, koska tarkoitushan on saada vitamiineja nimenomaan ravinnosta. Luonnollisista lähteistä peräisin olevat vitamiinit (hivenaineet, entsyymit jne.), sisältävät kokonaisvaltaisemmin kaiken sen mistä koostuu vitamiinin elinvoimaa tuottava vaikutus. Anteeksi kun en osaa asiaa paremmin ilmaista! On kyse lähinnä siitä, että synteettinen vitamiini ei itsessään vielä ole täysin hyödyllinen. Vasta tullessaan osaksi elimistömme monimutkaista entsyymitoimintaa se voi toimia meissä aidon vitamiinin tapaan. Siksi luonnollinen ravintotekijä toimii luonnossa, kasveissa ja eläimissä pieninäkin pitoisuuksina pitäen käynnissä elinvoimaa tuottavat mekanismit solu- ja kudostasolla. Ihminen on osa luontoa, joten nämä mekanismit toimivat myös ihmisellä.

Kemiallisen synteesin avulla laboratoriossa tuotetut vitamiinit ovat kaukana luonnollisuudesta. Niissä ei ole mitään luonnollisia aineosia eikä mitään edellä kuvailluista elinvoimaa ylläpitävistä tekijöistä. Ne ovat riisuttuja kopioita. Täysin irrallisia luonnosta. Tutkimuksissa ollaan havaittu, että elimistö käsittelee näitä eristettyjä ja synteettisiä vitamiineja vierasaineina."[/i]

“Luonnonvitamiinia voi verrata nuoleen. Pelkkä nuolenkärki on hyödytön jousiampujalle. Synteettiset ja luonnon vitamiineista puhtaaksieristetyt versiot ovat kuin pelkkä nuolen kärki. Jotta nuoli toimisi sille tarkoitetulla tavalla, nuolen kärjen on oltava kiinni varressa ja lisäksi tarvitaan nuolen toiseen päähän ohjainsulat. Vasta sitten voi hyvällä syyllä toivoa nuolta ammuttavaksi, jolla voi osua kaukaiseenkiin maaliin.”

Suomeksi sanottuna kyse on siis synergiasta miksi luonnollinen toimii ja keinotekoinen ei. Sama juttu se on lääkekannabiksessa. Kokonaisuus toimii luonnollisessa muodossa lääkkeenä mutta yksittäiset irralliset osat tai synteettiset viritelmät ei (ja saattavat olla ja ovat olleet jopa tappavia) ja täten sitä ei voi edes patentoida eikä täten lääkefirmat ja alkoholiteollisuus oikeen ole innostunut asian vapauttamisesta edes lääkkeeksi…

Ps. Minä esim. otin juuri tämän päivän vitamiinini seuraavilla ruokavalmisteilla: Mustikkaa, mansikkaa, herukoita, kurpitsansiemeniä luomuna Itävallasta koska Kiinasta tulee vain roskaa, oliiviöljyä, 250mg magnesiumia puhdistettuna, kookosöljyä, banaani, manteleita, mangoa, saksanpähkinöitä, sitruunamelissaa nippu, kurkumaa, mustapippuria, neilikoita, inkivääriä, merilevää, omena ja kaksi kiiwiä. Myös paistettuja muikkuja ja raakamaitoa kului kiitettävästi+keitettyjä kukka ja parsakaaleja voi nokareen kera. 5kpl markkinoiden puhtainta ja luonnollisinta kalaöljyä sekä 100mikroo öljymuotoista d-vitamiinia.

Todella jees olo, erittäin harvoin kurkkukipuja, kuumetta tai flunssia sekä jakso helposti käydä heittämässä tänäänkin tunnin juoksulenkin :mrgreen:

Minua edelleen kovasti askarruttaa, että voiko AA:ssa sanoa uskovansa “Korkeampaan Voimaan” jos joku mieltää sen absoluuttisen pahaksi entiteetiksi/energiaksi joka on vain vanginnut ihmisen tietoisuuden valon ja “sielun” (tai mahdollisesti uskoo kenties moniin eri Jumaliin samanaikaisesti tai monitahoisesti) sekä yksilö pitää koko AA-liikettä vain tietynlaisena hurumuotoisena vertaistukipaikkana joka sopii kieltämättä joillekin vaikka aidot toipumisprosentit lähinnä naurattavat?

Ja miten silloin toteutetaan 11. askelta ja 12.askelta jotka kuuluvat näin?:

11. Pyrimme rukouksen ja mietiskelyn avulla kehittämään tietoista yhteyttämme Jumalaan, sellaisena kuin Hänet käsitimme, rukoillen ainoastaan tietoa Hänen tahdostaan meidän suhteemme ja voimaa sen toteuttamiseen.

12. Koettuamme hengellisen heräämisen näiden askelten tuloksena yritimme saattaa tämän sanoman alkoholisteille sekä toteuttaa näitä periaatteita kaikissa toimissamme.

.