Sitä sanotaan hyvinvointivaltioksi. Lienet joskus kuullut sanan?
Sosiaaliturva kehittyi jo 70-luvulla, joten kyllä sinun on ollut pakko kuulla siitä joskus, onhan?
Ne on sitten varmaan kalliita halkoja. Lääkärin määräämiin reseptilääkkeisiin kyllä ihan varmasti pienituloinen saa toimeentulotukea. Ennen, kun sen maksoi sosiaalitoimisto, kuukausittain lähetettiin asiakkaalle ihan maksusitoumus apteekkia varten, jolla sai kaikki julkisen terveydenhoidon lääkärien määräämät lääkkeet. En tiedä onko Kelalla nyt sama käytäntö vakituisen toimeentulotuen saajille, mutta voi olla.
Mikä se taso pitäisi olla? Itse olet usein kertonut, että tulet toimeen muutamalla lantilla kuukauden. Joillekin ei kuitenkaan riitä vaikka saisivat minkälaisia summia. Oiskohan elämäntavoilla jonkun verran merkitystä, kun ei se kalja ja tupakkakaan ihan ilmaista ole. Varsinkin jos niitä ihan päivittäin käyttelee.
Niimpä, saatanan tekosia ovat koulusivistys, tietokoneet ja sosiaaliturva. Agraari-yhteiskunta juu se olisikin jotain. Kirjat pois ja kuokka käteen. Tutkimus, tiede ja sivistys roskikseen, ruoskaa selkään. Ken ei työtä tee, sen ei syömänkään pidö.
Kyllä oli ennen varnhaan paremmin, kun koulun käynniksi riitti se että Isä Meitän oppi lausumaan ja ABC-kirjan tankkaamaan. Ei sillon mistään tieteestä ja opinnoista tarvinnut piitata tai valkolakki päässä keekoilla. Rahvas tiesi pysyä ruodussaan minkä Jumala oli viisaudessaan osakseen säätänyt.
Mitäs me kirjoilla, koulutuksella ja tieteellä tehdään, kun esi-isät pärjäsi pelkällä kuokalla ja Katekismuksella. ![]()