Elämää yksin

Elämää yksin, asun ja elän yksin. Lapset aikuisia heitä kyllä näen joskus. En ole töissäkään. Juominen oli kymmeniä vuosia kohtuullista eikä mitenkään hallitsevaa tai välttämätöntä. Kun perhe pieneni, aikaa jää, olla vaan yksin. Koronasta on jo aikaa mutta se kevät oli paha. Koitin saada apua lääkäristä mutta mun lamaannuttavaa ahditusta ei ymmärretty. No, niinpä aloin lisätä juomista.

Pari vuotta sitten olin raittiina yli vuoden, ja taas alotin. Olen kovasti miettinyt miksi. Odotin liikaa raittiudelta, mikään ei muuttunut. Saatoin voida henkisesti jopa huonommin. Kukaan ei arvostanut raittiuttani, ei tietenkään, koska elän yksin. Mun oma arvostus ja itsestä huolehtiminen ei riittänyt mulle. En laihtunut, elämä ei muuttunut, noh kasvoista näkyi kyllä iho parani ja juonteet katosi.

Olen yleensä viihtynyt omissa oloissani, asunut sivummalla ja vältellyt ihmisiä. Koronavuosilla ehkä on osuutta, ennestään yksin eläjästä tuli erakko. En enää viihtynyt metsälenkeillä mitkä oli ennen välttämättömiä. Pitkään hautunut haave muuttaa lähemmäs ihmisiä, missä on kuitenkin hyvät ulkoilumahdollisuudet ja vettä, toteutui.

Laskin sataan kertaan rahaa, tulee säästöä tietyissä asioissa ja rahan ei pitäis olla ongelma, vuokra siis nousi muutamia kymppejä. Asunto on lähes uusi ja nyt huomaan kuormittavani itseäni sillä, että siivoon kaiken aikaa. Ja varon, tutkin kaikki siivousaineeni ja täytyy ostaa joku miedompi tänne. Hei, nää kuuluu juomiseen! Koska kuormitus ajaa juomaan.

Muuttokaan ei menny napppiin, särkyi tavaraa ja neuvotellaan firman kanssa korvauksesta kunhan selviää tavaran korjaus. Mutta, ikuisuuden murehtijana eläneenä, oon lopultakin oppinut päästämään irti. En murehdi tätä, tämä ei kuormita, asia etenee kun etenee ja uniani en menetä enkä juo tämän akia. Ennen usein join. Keskeneräiset asiat ovat kuormittavia, elämän täytyisi olla kuivaa ja tylsää rutiinia jolloin tuntisin turvallisuutta.

JOkaviikkoisen 5-7 annosta olisi tarkotus ensin vähentää. Eilen kävin ulkona join yhden lonkeron, menin kauppaan ja pyörin siellä aikani, taistelin, krapula, päänsärky, huono uni, kaikki negat mielessä pääsin kaupasta pois ostaen vain ruokaa.

Joskus joku vaan vie, kaikki negat vaan unohtuu, naks, menen ja ostan ja avaan ekan heti kun kotiovi on kiinni. Pitää ostaa kylmäkaapista, että voi heti korkata.

Pidän mukana muistikirjaa johon kynällä kirjottelen asioita kun ne tulee mieleen, puhelimen muistioon laittaminen ei vastaa kynää. Usein siellä lukee, miksi, mitä tapahtui?

Apua en uskalla hakea, pelkään yhteiskuntaa että mun elämään puututaan. Joku keskustelu jossain saattais auttaa kun ei olisi enää täysin yksin. Pelkkä yksinäisyys on raastavaa. Kun ei voi puhua kelleen mitään. Menee päiviä että en sano sanaakaan.

10 tykkäystä

Hyvä, kun kirjoitit tänne.
Täälä on meitä muitakin yksinäisiä. Täälä voi ihan anonyymisti jakaa tuntojaan, mikä on jo sinällään tervehdyttävää.

Kirjoittelen tuola lopettajissa. Lopetin juomisen joitakin viikkoja sitten. Mulla se meni ihan överiksi eläkkeelle jäädessä. Saatoin olla humalassa monta päivää peräkkäin. Jo parin päivän kokonaan juomaton aika oli harvinaista.

Luen edelleen paljon plinkkiä. Oon saanut tukea todella hyvin alkoholin käytön lopettamiseen. Täältä saa myös runsaasti vinkkejä suunnan löytymiseen muunkin elämän kohdalla.

Ennen join kotona päivät pitkät.
Lisäsin liikuntaa, käyn rauhallisilla luontokävelyillä sään salliessa. Käyn kuntosalillakin .Kirjastossa käynnit alotin myös pitkän tauon jälkeen.
Hakeuduin enemmän ihmisten pariin. Huomasin kuitenkin, että viihdyn mainiosti välillä ihan yksin.

Toivon sinulle paljon Onnea ja rohkeutta oman
polkusi kulkemiseen.:+1::sun_with_face::four_leaf_clover:

8 tykkäystä

Kiitos. Hakemistahan tää elämä on, niikuin itsekkin huomasin tarpeideni muuttuneen vuosien varrella. Kynnys mennä ulos on nyt matala, on hissi, hyvin aurattua, hiekotettua, 100m rantaan vaan kadun yli. Tilaa on, jos haluaa olla rauhassa saa olla, penekkejä ja puistoja riittää. Kuitenkin näkee elämää. Kirjastot, kävin aikonaan sielläkin ihan vaan että kuulee oikeaa puhetta, saatoin muka lukea lehtiä vaikka en ees lukenut. Uudessa kirjastossani joka on tosi iso, saan varmaan kuluun helposti useita tunteja. Se onkin heti ohjelmassa ensi viikolla.

Tykkään isoista kaupungeista, nt mulla näkyy ikkunasta parkkitaloa ja muita taloja, kaunista! Pimeellä upeaa! Iso pihapiiri antaa turvallisen olon, myös asuminen korkealla kerrostalossa. Maan tasalla en asuu enää koskaan, pelkään.

On hyvä tarkkailla itseään, mitä tarvii, mikä ahdistaa (ajaa juomaan), mikä tuntuu hyvältä ja turvalliselta. Eikä vaan suhata päivästä toiseen tajuamatta merkkejä itsessään jotka huutaa kuuntele! Oon onnekas pystyin muuttamaan, kaikilla se ei ole mahdollista.

Mä jumppaan kotona, juur tein sellasia tukijuttuja ja vähän kahvakuulaa siihen päälle. Säästän rahaa voin asua tässä vähän kalliimmassa.

6 tykkäystä

Täällä myös yksinäinen. Ja sellainen sekoilija, joka kerrasta päätyi yhteiskunnan rattaisiin, vaikka myös oli itselle ennen vältettäviä ja pelottavia kaikki. No siitä oli varmaan hyötyäkin tutustua näihin ja huomata, että auttamista varten ovat olemassa.

Terveyttä alkottomuus tuo varmasti.
Luin Juhani Seppäsen Selvästi juovuksissa kirjan, ja miten traagista oli lukea sen jälkeen hänen eronneen, joutuneen alkoholidementiaan, ja kuolleen ennen aikaisesti. Järkevän viisaan lääkärin.
Joskus sinne metsäkävelylle ehkä kannattaa jopa pakottaa itsensä? Vaikka ei tuntuisi siltä ensin.

8 tykkäystä

Oon lukenut tuon ja monia muita kirjoja, osa ihan ok, useimmista en saanut yhtään mitään. Spotify tai youtube soberleon avulla tein sen yhden vuoden raittiuden, ne kolahti ja tajusin tän harhan missä maailma elää, kaikki verhotaan alkoholilla. Häät, hautajaiset, juhlat, viikonloput, tupari, you name it, niihin kuuluu alkoholi, miksi? Tämä oli se eka jakso ja sillon olinkin kyllätynyt tuohon, yritin käydä baareissa koska olin niin yksin, mun reisut vaan loppuu aina jossain 17 aikaan ja siirryin kotiin, juomaan.

Viime vuosi ollu rankka ja usein join turhautumiseen, päästäkseni hetkeksi pois siitä taakasta jonka alla oli pakko elää. Tilanne joka mun oli vaan elettävä, nyt se ei le ohi, mutta keventynyt. Läheisen sairaus.

En oo varma hyödynkö tästä sivusta mitään, voisin toisaalta lukea näitä vaikka koko päivän, sit taas joskus tällaset saa vaan ahdistumaan lisää. Joskus iät ajat sitten oon käyny mtt:ss’ä ja mulle tarjottiin ryhmiä missä tehdään jotain tai keskustellaan, lopetin ne kaikki. Muut oli niin huonokuntosia tunsin itseni hyvinvoivaksi niissä ja muiden tilanne aiheutti mulle pahaa oloa. Ei myötäeläminen vaan en halunnut viettää aikaa ryhmissä missä oli selkeesti jossain “ihan muualla” ja heidän kanssaan olisi pitänyt tehdä jotain, maalata, askarrella! Jotkut tuntuivat jopa vaarallisilta.

Mikähän tossa metsässä on kun ennen piti käydä usein, nykyään ahdistaa. Vai, herättääkä metsä, hilajisuus, puut, ei ketään missään, jotain sisältä, mitä pitäisikin kuunnella? Se yksinäinen traumalapseni? Lapsuuden kehityksellinen trauma kirja on loistava!

5 tykkäystä

Annie Grace: Selvinpäin kirja oli varmaan itselle paras aivopesu alkottomuuteen.
Mennään metsään, vaikka väkisin! Kuvaiksellisestikin metsään on mennyt jo muutenkin itsellä moni asia​:grinning_face_with_smiling_eyes:

1 tykkäys

Hain kirjastosta tuon Grcaen kirjan luen uudestaan.

Nyt on ollu hyviä päiviä, välillä kännit ei oo mielessä lainkaan.

3 tykkäystä

Perjantai viikon hankalin päivä. Oli kauheasti univelkaa, jalka on särkeny yöllä. Menin eilen nukkuun ennen 21, nukahdin heti, heräsin ilman kelloa 6 aikaan. Join vain kahvia ja pitkälle kävelylle kohteena kauppa jossa en oo käynyt, muutin siis juuri ja tutustun alueeseen. Kävelyä tuli 4,5km ihanassa pakkasessa, rakastan tämmösiä talvia, tuli hiki.

Suunnitelma, pidän itseni tänään kiireisenä, ruokaa on kauppaan ei enää tarvetta. Jos käyn illalla ulkona en ota koskaan rahaa mukaan enkä oo koskaan käyttäny muita maksutapoja kuin käteinen ja peruskortti. Välttää houkutukset. Myös käteisen käyttö auttaa, se konkretisoi rahan.

Kotona on hiukan herkkuja, ei niitäkään tarttis, mut jos kerralla rysäyttää pois alkon, herkut, burgerit, on varmaa että se ei tuu kestämään.

7 tykkäystä

Itse olin juovana aikana olevani kovinkin tietoinen terveysasioista ja tarkka siitä mitä suuhun menee, olutta ei laskettu, kuten ei siihen mennyttä rahaa.

Nyt raittiutta on kestänyt kohta 600 päivää ja huomasin heti alkumetreillä, että syömisestä ja herkuista tuli jonkinlainen kahva, johon nojata.

On taivaan tosi, että raittius olisi ollut todennäköisesti mahdotonta, ilman hiilihydraatteja ja muuta lohturuokaa.

Tätä en jaksa nyt murehtia, päihteettömyys on jo itsessään niin suuri terveysteko, että se saa nyt tässä vaiheessa riittää.

On muuten ihan normaalia, että ahdistuu toisten sairauksien kuuntelemisesta. Sama ilmiö tulee liiasta uutisvirran seuraamisesta, sieltä tulee alitajuntaan sellaisia ahdistuksen siemeniä, että alta pois.

Monet haukkuu kaupunkielämää ja muuttaa jonnekin korpeen, moni taas rakastaa asua muiden keskellä ja kuunnella kadun ääniä.

Omat rajat, kyvyt ja mieltymykset tulee ymmärtää. Yhtälailla kaupungista voi piipahtaa metsässä ja maaltakin pääsee isolle kirkolle.

Jokainen taplaa tyylillään ja tekee kuten huvittaa, sen verran kuitenkin pakko mainita, että alkoholi sotki ainakin omat ajatukset, kun usein pikku kaljassa haaveilin, jos jonkinlaisista elämänmuutoksista.

Nyt olen tyytyväinen sijaintiini pallolla ja olen onnellinen siitä mitä on. Ei ne asiat olleetkaan niin huonosti, kuin sitä juodessa kuvitteli.

Tsemppiä raittiille matkalle.

7 tykkäystä

Kiitos Jussi! Kiitos ymmärryksestä.

Joskus vielä 10v takaperin haaveilin syrjässä asumisesta, kun menetin kyvyn ajaa autoa (kolarista jäi tasapaino ongelma) ja luovuinkin sitten autosta taloudellisistakin sysitä, se jäi. Iän myötä myös, ja totaali yksin kun elän, kaipaan nykyään kuitenkin ihan vaan ääniä, autot, ihmiset puhuu ympärillä ja sitä että näkee ihmisiä. Tästä on nyt tosi helppo mennä ulos ja valittavia reittejä on lukemattomia, paljon puistoja, rantaa, penkkejä. Varmasti saa olla myös rauhassa, kuitenkin ihmisten “ympäröimänä”. Kerrostalokin jossa asun, tai tää kompleksi, on monta kertaa isompi kuin aiempi, tunnen turvaa. Ja saan kuitenkin olla rauhassa koska talo/talot on isoja, pihapiiriin kuuluu öö ainakin tuhat ihmistä.

6 tykkäystä

Kuinka ollakaan, join! Mikä ihme on se pimee hetki milloin kaikki varotuslamput päässä pimenee? Ei mun oikeesti tehny edes mieli, perjantai on vaan tapa. Kuin karkkipäivä.

Kävin kangaskaupassa hakemassa vetoketjun ja tajsuin meneväni ruokakauppaan, kyllä mä sen huomasin, miksen kääntynyt pois? Kaupassa palloilin ja taistelin, en tarvii, tarviin, osta limua, karkkia, mieti krapulaa, lihomista, terveyttä, mikä rumba pyöri päässä. Silti ostin. Kun näin juomat korissa, en kuitenkaan tuntenut mitään himoa. Tulin kotiin ja tyynesti työnsin ne jääkaappiin, ei ollu sitä että paniikissa pitää avata eka kun ovi menee kiinni.

Tästä kun pääsisi jyvälle mikä tää juttu on? Ei tee mieli, ostaa silti ja juo.

Kukaan ei näe, kukaan ei tiedä. Kelleen oikealle ihmiselle en voi kertoa.

1 tykkäys

Alkoholiriippuvuus. Ei se sitä katso tekeekö mieli vai ei, eikä varsinkaan sitä minkälaiset seuraukset juomisella pahimmillaan on. Kun on aivonsa tarpeeksi hyvin juomiseen opettanut, niin sitä menee kuin automaattiohjauksella kaljahyllylle eikä mieti yhtään mitään. Tuosta jos haluaa irti, niin joka päivä, joka kauppareissu jne. pitää itseään muistuttaa eikä saa herpaantua hetkeksikään.

2 tykkäystä

Hyvä pointti. Varmaan tämä on se syy. Kun joskus on käynyt noin, niin en oo tajunnut miksi. Kaikki järkevät ajatukset katoaa ja tosiaan sitä lappaa juomia kärryyn kuin leipää..

1 tykkäys

Riippuvuus on aina lopulta voimakkaampi kuin hyvä tahto tai hienot suunnitelmat. Kuinka monelle alkoholiongelmaiselle tämä on tuttua:

• Menin kauppaan, ei pitänyt ostaa juomia mutta ostin kuitenkin.
  • Menin juhliin, ei pitänyt juoda paljon mutta vedin pilkkuun asti ja meni muisti.
  • Oli tarkoitus pitää tipaton tammikuu mutta join jo kuun puolivälissä.
  • Ostin kotiin viinitonkan, piti ottaa kaksi lasia mutta menikin koko tonkka.
  • Piti juoda vain yhtenä iltana, mutta menikin viikko humalassa.
  • Piti ottaa pari olutta vain yhtenä iltana, mutta nyt olen juonut 6-packin neljänä iltana viikossa viimeset puoli vuotta.
  • Lupasin itselleni että en juo enää liikaa ja hölmöile, mutta ei se onnistunut ja juominen on jatkunut samanlaisena sekoiluna kuin ennenkin.

Listaa voisi jatkaa loputtomiin. Jos omissa hienoissa suunnitelmissa ei pysy, niin silloin riippuvuus vie ja ihminen vikisee. Ainoa lääke riippuvuuteen on olla juomatta. Itsekin olen tasapainoillut kohtuukäytön kanssa jo jonkun aikaa, mutta kaikkein helpoin alkoholisuhde koko aikuisiälläni oli 2024, kun olin puoli vuotta kokonaan juomatta. Sitten kuvittelin että voin juoda pari kertaa ja muina miehinä vain jatkaa hienosti alkanutta raittiutta. No ei onnistunut.

4 tykkäystä

Mä olin juomatta yli vuoden, -23 kesästä alkaen. Oon muistellu miksi alotin taas, olin kamppaillut sen kanssa että en saanu raittiudella mitään elämääni. Mikään ei muuttunut riittävästi.

Menin yksin festareille, ja sielä sit katkles raittius. Jälkeenpäin ajatellen olisin voinu myydä lipun pois tai vaan olla menemättä. Festarit ei ollu syy vaan kun pitikin mennä yksin, ei sieläö yksin oo kivaa. Pitkään oletin eräs lähtee mukaani, eipä lähtenytkään. Ei oo kyse kumppanista jne vaan aivan muu henkilö, eli mikään mies/nainen/rakkaus tähän ei liity. Olin vaan liian yksinäinen.

Mun kamppailuun palatakseni, kone edelleen perjantait vaikeimmiksi. Sillon korostuu yksinolo. Nautin yksinolostakin, siinä on tsiljoona hyvää puolta. Mutta viikonlopun tunnelma, ihmiset lähtee kavereiden, perheen kanssa, jonnekkin, mä vaan linnottaudun kotiini. Juhlapyhät on tietenkin myös pahoja. Olen niiku hylkytavaraa kelleen en kelpaa, edes kaveriksi.

Uusi strategia, perjantaina ei ollenkaan kauppaan hakeen edes vetoketjua. Voisin koittaa myös ostaa isommasti kerralla, nykyään käyn usein kaupassa. Kotona on kyllä aina ruokavarastoja että pärjään kyllä viikonkin käymättä kaupassa.

Miksi sinne kauppaan haluun? Yksi syy on, yksinäisyys. Näkee ihmisiä, kuulee puhetta, muutaman sekunnin kontakti kassalla saa sanoa edes sen kiitos.

6 tykkäystä

Yksinäisyys on tosiaan huono asia itselläkin.

Oon naimisissaoleva iäkäs mummo. Meillä molemmilla kotona oleva harrastus. Mies oli aina autotallissa ja minä sohvalla kutomassa. Aloin tissutella viiniä. Lopulta juomiset lisääntyi. Join lopulta joka päivä. Aloitin aamulla loiventavilla ja sitten enemmän tai vähemmän. Olen alkoholisti.

Aikuiset lapset pyysivät panemaan korkin kiinni. Mua ei pyynnöt auttaneet.
Lopulta tajusin vajoavani ainavaan pahemmin alkoholin pauloihin.
Päätin lopettaa juomisen. On ollu kompurointia.
Tään plinkin avulla selvisin alun.
Se oli kamalaa kaikkine oireineen.
Nyt pian tulee 100 päivää täyteen raittiina oloa.

Olin tosi yksin. Miehelle en asiaa kertonut. Oli tosi huonot välit. Päivä kerrallaan päätin, että en juo tänään.

Asutaan syrjässä pienessä kylässä. Aloin käydä enemmän kaupoissa ja luonnossa kävelemässä. Mietin minulle sopivaa harrastusta, jossa tapaisin ihmisiä. Tajusin liikunnan olevan minun juttu.
Aloin käymään kuntosalilla. Teen ihan pienillä painoilla, ettei uusi harrastus lopu lyhyeen. Joskus en millään viittisi lähteä, mutta aina jälkeenpäin hyvä mieliala.
Mieskin lähti mukaan kuntosalille. Huomasi, että en ole juonut moneen viikkoon.

Aloin käymään kirjastossakin säännöllisesti.

Pitkä juttu. Halusin kertoa Sinulle oman tarinan yksinäisyyteni peittoamiseksi.
Olet nuori. Sinulla on olemassa paljon enemmän mahdollisuuksia erilaisiin asioihin, mistä itse pidät.

Alkoholi ei poista yksinäisyyttä. Se lisää sitä pitemmän päälle.

Jos olisin nuorempi, ottaisin lemmikin. Nekin yhdistää ihmisiä. Ite ottaisin kissan. Ikäni takia en ota, vaikka kaipaan entistä vanhaksi elänyttä kissaani.

9 tykkäystä

Mulle kävi täysin samoin, kun olin juomatta suunnilleen saman ajan 2009.

Koin, ettei mikään muuttunut ja voin jatkaa kohtuukäyttöä.

Nyt, kun olen ollut taas saman pätkän raittiina, olen paljon viisaampi. Kyllä moni asia muuttui, niitä ei vaan silloin tajunnut.

Olin silloinkin addiktiosta vapaa, minun ei tarvinnut juoda.

Se vapauden tunne on nytkin päällimmäisenä, on toki muitakin tunnepuolen juttuja, mutta niistä voi lukea lopettajien ryhmässä.

Pakon poistuminen elämästä on kova juttu.

3 tykkäystä

Mulle tuli tästä mieleen, että retkahduksilla on tarkoitus. Tiettyyn rajaan asti. Näkee että asiat oli sittenkin paljon paremmin raittiina. Vaikka sillon se ei siltä tuntunut.

Se oli se kuuma kesä, kolme vuotta sitten? Uin paljon, kaks tai kolme kertaa päivässä rannalle oli lyhyt matka. Hyvin pian, ehkä kahden viikon kohdalla tunsin olevani VAPAA. Aina kun menin veteen mut valtasi tunne vapaa, joteskin se sana soi päässä kun uin, vapaa, mä olen vapaa, vapaa.

Aamulla aikasin aina singahdin heti uimaan, joskus jo viiden maissa, yksin, vapaa.

4 tykkäystä

Korvaavista, herkuista jne. Välillä join energiajuomia, no calories versioita ehkä yhden päivässä, light limuja, sokerittomia mehuja. Eniten taidan ns hyötyä elektrolyyteistä.

Täytyykin ostaa jotain jemmaan, nyt oon juonut pari viikkoo vaan vettä ja se ei korvaa mitään. Siis korvaa juomisen halua, napostelun halua, tunteiden turruttamista. Alkoholia nyt ei voi verrata mutta ehkä ymmärrätte.

Purkan jauhaminen ei sovi koska leuka kipeytyy, eripariset toisessa nivelessä nivelrikkoa. Pastillit ei käy jauhan niitäkin enkä osaa/jaksa imeskellä.

Tupakoinut en oo koskaan, tiedän jäisin heti koukkuun.

Nyt mulla on hyvin ruokaa kotona, koska muutin vasta niin ollu jotenkin mukamas vaikee löytää kaupasta ruokaa, joo, samaa ruokaa on kaupoissa, mutta kun ne omat tutut ja oma tuttu kauppa ei enää. Lähin on myös nykyään koo, ja oon tottunut ässään. Valikoimat hyvinkin eri. Kävelen kyllä useinkin (liian usein, pitää vähentää kaupassa käyntiä) ässälle niin kuluu aikaa ja saa liikuntaa.

Kaipaan siis, juomista. Oon laiska tekeen teetä tai rooibosta, siitä on mukamas liikaa vaivaa, onkohan tääkin alkoholin aikaansaannos miten ajattelen? Oiskohan se, että en enää kaipaa metsää, sekin alkoholin syytä? Kuinka moni mun ajattelun muuttumisessa on alkoholin syytä?

Tässä jumituin nettiin ja piti vähä heiluttaa kahvakuulaa, plääh. Pitää vaan alottaa, tulee hyvä fiilis kun vähänkin jumppaa.

2 tykkäystä

Heippa @wouldyou, mietin että pitäisikö sun käydä lääkärin pakeilla tämän asian tiimoilta? Tämä on yksi masennuksen oire.

Yksinäisyys on tosi rikkova tunne, itsellänikin tästä on kokemusta. Aina tuo on roikkunut matkassa, yhdessä elämäntilanteessa se oli sellaista etten välttämättä päiviin tullut puhuneeksi kenenkään kanssa.

Asialle on tehtävissä paljon ja sinähän teetkin siellä. Alkoholi ei asiaan auta (minkä tietenkin tiedät) ja sen eteen olet tekemässä. Repsahduksesta oppia ottaen vain eteenpäin. Liikut ja pyrit olemaan toimelias, se on hyvä. Sosiaalista toimintaa on monenlaista, nyt kun asut isommassa kaupungissa niin näitäkin vaihtoehtoja saattaisi olla?

Itselläni juominen kääntyi lopulta paoksi omasta elämäntilanteestani, joka oli vuosia ollut sietämätön, paoksi itsestäni ja todella hankalista tunteista, joita olen kantanut koko elämäni. Siihen kaikkeen pitää tulla muutos, jotta pääsen alkoholista eroon. Tiedän että jos kaikki muu jatkuisi ennallaan, sisäiset haavat ja muu, jotain lääkettä niiden tukahduttamiseen tarvitsisin ja se tie ei vie pitkälle. Tätäkin olet varmasti miettinyt omalla kohdallasi. Eli mikä on se, minkä pitää muuttua ja sitten mikä siihen voisi auttaa? Olethan jo tehnyt tuon muutoksen asuinpaikankin suhteen eli tiedän että olet näitä asioita miettinyt. Olet varmasti oikealla suunnalla ja tämä mahdollistaa taas seuraavia askeleita.

Mutta olisiko paikallaan miettiä kääntymistä terveydenhuollon puoleen, mitä luulet?

3 tykkäystä