Elämää alkoholisairauksien kanssa

Tarkoitukseni oli tosiaan kysellä, kuinka samankaltaisessa tilanteessa olevien pää kestää. Olen pallotellut asiaa mielessäni niin pitkään yksin, että olisi hyvä saada vähän perspektiiviä. Kuolinilmoituksista tuttu lause sanoo, että ” ei tiennyt onko aikaa paljon vai vähän, nyt se päättyi tähän” on aika kouriintuntuva asetelma, kun ei oikeasti tiedä onko elinvuosia edessä tästä itseaiheutetusta syystä yksi, viisi, kymmenen… kaksikymmentä? Ja millaisia ne sitten ovat laadultaan? Korostan sanaa itseaiheutettu, koska kukaanhan ei voi tietää, päättyykö elämä yhtäkkiä liikenneonnettomuudessa, sähköiskusta, tulipalosta tai henkitorveen nielaistusta lihanpalasta hetkellä jolla vähiten sitä odotti.

R-R, kiitän kommentistasi ”ajatus kulkee”. Se kulkee kyllä, vähän liiankin kanssa. Funtsin asioita liikaa, vaikka muistutan itseäni usein, että antaa hevosen murehtia, sillä on iso pää. Minulla on tässä onnettomuudessa se onni, että rappioni ei näy ulospäin. Se on hyvä siksi, etten joudu koko ajan kuuntelemaan sääliä, ihmettelyä tai syyttelyä siitä, että itsepähän itsesi olet rapauttanut. Kipu muistuttaa kuitenkin asiasta koko ajan. Ja olen vaivojeni kanssa kokolailla yksin… en viitsi puolisoanikaan koko ajan vaivata voihkimalla vointiani - saati vyöryttää hänelle syvintä pelkoani hitaasti hiutuvasta elämästä.

Siksi olisi hyvä tietää, onko aikaa paljon vai vähän, että jos sitä on vähän, tiputan kyllä työrukkaset käsistäni heti. Yksi isoista murheistani on ollut työ. Pari työkaverini syö mielialalääkkeitä jaksaakseen töissä. Minä join. Se nyt ei tietenkään millään muotoa auttanut, vaan vain pahensi tilannettani. Enkä voi edes sanoa että join SIKSI, ETTÄ… No, sekin on taas oma A-nelosensa, että mitä ajattelen syistä juomiseeni. Mutta jos työyhteisö on niin syvältä, että siinä selvitäkseen porukka tarvitsee erilaisia kemiallisia helpotuksia, se on ensimmäinen, mikä jäisi pois, jos aika olisi todella rajallinen – ilman että olisi tietoa uudesta duunista. (Monet raatavat paskassa duunissa koko ikänsä vain sen voimalla, että pääsevät sitten ansaitulle eläkkeelle…!)

Siksikään en osallistu keskusteluun AA:sta, jumalasta, itsekurista ja muista keinoista lopettaa päihteiden käyttö, että luulen asian olevan kovin yksilöllinen. Ja mä taistelen nyt isomman mörön kanssa. Ainakin se on minulle isompi kuin juomisen lopettamisen tuska. En tarvitse vertaistukea pysyäkseni erossa viinasta, mutta tarvitsen jotain valopilkkua jaksaakseni tämän epätietoisuuden kanssa. Niille, jotka taistelevat lopettamisen kanssa, toivotan ihan todella onnea sen oman keinon löytämiseen ja toivon ylläpitämiseen. Kiusaus on sanoa, että ”älä päädy tähän jamaan”, mutta sen ovat kaikki kuulleet.

Toisaalta, viime perjantaina kävellessäni duunista kotiin harmaassa tihkusateessa, päätin nähdä lätäkössä pilkahduksen, ja totesin, että tässä kävelee nainen, jolla oli vielä alkuvuodesta verihiutaletiputusletku käsivarressa ja elvyttämättä jättämispäätös hyväksyttynä. Että pahemminkin voisi olla. Tunne ei ollut ”jihuu”, ei ”ähäkutti”, vaan pikemmin ”oho, kappas”.

Pari anekdoottia tähän tunnelmaa keventämään:

Pankreatiitin kourissa ollessani ryhmä lääkäriopiskelijoita kävi tutustumassa sairauteen minun elämässä pinnistelevällä kehollani. Siinä olin kuin sivuhenkilönä sarjassa House. ”Potilaan tila on tällä hetkellä vakaa, mutta vaarana on vielä MOF. Kuka tietää, mitä on MOF? Multiple organ failure, aivan oikein. Ja se tarkoittaa? Että liian monen elimen toimintakyky pettää samanaikaisesti, ja potilas menehtyy. Kiitos potilas Aprillipäivän Lapsi. Siirtykäämme seuraavaan huoneeseen.”

Toisen pankreatiitin kohdalla: ”Potilaan profiili on sellainen, että kannattaa vielä yrittää pelastaa hänet”. Minulla EI ole Nefertitin profiili tai figuuri, vaan nettoveronmaksajan paperit. Tässä pääsi oikein kivasti kurkkaamaan sairaanhoidon pienenevien budjettien maailmaan.

Työterveyslääkäri ensimmäisellä tapaamisella, kun kerroin käyneeni töissä koko ajan lukuun ottamatta sairaalareissujen vaatimia sairaslomia: ”Hienoa, että olet kaikesta huolimatta pysynyt veronmaksajana”.

Nämä naurattaa minua ihan oikeasti. Mutta mun huumori onkin vähän merkillistä.

Niin, siitä hereillä olosta: Kyse ei ollut kirurgiasta, vaan minut nukutettiin kovien kipujen vuoksi, kaiketi jonkinlaiseen koomatilaan, ja siksi asetettiin hengitysputki. Hereillä olosta tehtiin potilasvahinkoilmoitus, ja se tuomittiin potilasvahingoksi. Korvaus kertaluonteisesta kivusta oli asiaan liittyvät lääkärikulut + 400 EUR kertakorvaus. ”Huutokauppakeisari” pyytää TV-sarjassa huutokaupan asiakkaita antamaan esineille hinnan. Tässä on hinta loppuelämäksi menetetylle luottamukselle lääkäreihin, ja ikuisesta päänräjäyttävän kivun muistosta.

Uskallan nyt vielä vastata sinulle. Enhän mä kyllä oivaltanut kun sun tekstiä luin, että tilanteesi on noinkin epäselvä. Sillä mä sulle neuvoin, että käänny jonkun asiantuntijan puoleen, koska tuollaiset kokemukset vaikeuttaa tätä kanssakäymistä näiden hoitohenkilöiden kanssa. Varaat vaikka tunnin ajan terpparilääkäriltä ja kerrot sille, että sä haluat tietää tilastas vähän enemmän ja et oikein kokemustes takia omaa rohkeutta itse vaatia tietoa. Mä olen havainnut, että tavalliset terpparilääkärit on usein aivan inhimillisiä ja ymmärtää ihan tavallista ihmistä.

Lopetat itsesyyttelyn, sillä se ei nyt vain ole pelkästään sun vikas, ettet ole pystynyt juopottelua lopettamaan. Mä toivon sulle voimia jaksaa päivä kerrallaan raittiina eteenpäin. Multa meni tällä viimeisellä ryyppäämään ratkeamisen seurauksena terveys, työ, parisuhde sekä omaisuus. Omaisuus ei tosin mennyt viinan takia, olipahan vaan sellanenkin juttu mukana. Kyllä olin aikeissa lopettaa itse tämän maallisen vaellukseni, vaan enpähän sitten lopettanut koska se olisi ollut huono esimerkki omille pojille, joilla kanssa on omat ongelmansa. Tän raittiuden, seronil-lääkkeen ja poikieni avulla olen vähitellen kuntoutunut, sairaseläkkeellä olen myös.

Niiin, itseaiheutettujahan ne on monet sairaudet ja tapaturmatkin, jos sillä silmällä niitä katsoo. Pelkästään esim. ylipaino aiheuttaa lukuisia sairauksia ilman päihteitäkin, samoin tupakka ynnä muut. Monet tapaturmat puolestaan johtuvat jonkin laisesta huolimattomuudesta.

Eikä jäljellä olevien päiviensä määrää voi tietää kukaan. Minun sukuni leimalliset sairaudet ovat syöpä ja alkoholismi. Syöpään kuollut kaksi isovanhempaa (joista vain toinen tupakoi aktiivisesti), alkoholismiin yksi isukki. Äidissä vielä henki pihisee ja vasta ensi vuonna eläkkeelle pääsemässä.

Elämän kummallisuus on siinä, ettei se aina ole reilua. Puhdas sattuma on usein ainoa mikä ratkaisee, vaikka omilla valinnoillamme voimmekin suuresti joko pienentää tai suurentaa todennäköisyyksiä eri sairauksille ja onnettomuuksille.

Luin juuri huumorin sävyttämän, mutta silti hyvin surullisen kirjan: Cristopher Hitchensin “Kuolevaisuus”. Siinä kirjoittaja -tunnettu uskontokriitikko- raportoi pilke silmäkulmassa omaa riutumistaan syöpään ja pohtii kaiken katoavaisuutta. Hamaan loppuun asti. Kirjan loppusanat on kirjoittanut hänen vaimonsa; hautajaisten jälkeen.

Niinhän se on kuten Leskinenkin totesi: ei elämästä selviä hengissä.

Juu. Elämästä ei selviä hengissä. Tyhjin taskuin täältä lähdetään. “Tänään on tänään, ja huomisesta päivästä ei kukaan voi tietää edeltäpäin”, sanoi Nefernefernefer Sinuhellekin. Elämä ei ole IF THEN ELSE -algoritmi. Jne. Jne.

Koko yhteiskuntahan perustuu sille, että ihminen tavallaan kokee olevansa kuolematon. Kuka hiivatti maksaisi veroja, eläkkeitä, kunnostaisi taloja ja katuja, jos elettäisiin kuin viimeistä päivää. Mutta toisaalta en voisi pöllömmin lyhyttä loppuelämää käyttää kuin kuuntelemalla kiukuttelua työpaikan “hiekkalaatikolla”, kun aikuiset ihmiset pöllyttävät hiekkaa kuin pahaiset kakarat. Duunista maksetaan kuitenkin mielipahakorvaus, jolla maksan asuntolainaani, ruokaani, verojani, ts. välitän nykyhetkestä mutta varaudun myös tulevaan. Jos ajattelen eläväni ns. normaalielämän, eläkeikään asti, sanotaan vaikka seitsemänkymppiseksi, en lyö hanskoja tiskiin, vaan jatkan uuden duunipaikan etsintää. Teen sitä nytkin. Mutta jos elän vain kolme vuotta ja TIEDÄN sen, en todellakaan hukkaa puupennin vertaa aikaa tulevaisuuteen varautumiseen. Niin, mulla ei ole lapsia, joille jättää mitään.

En ymmärrä, miksi sanot “uskallan nyt vielä vastata”, Helisee. Toivottavasti en ole loukannut mitenkään. Enkä ole ottanut nokkiini mistään kirjoittamastasi. Ja jos otan, niin kerron kyllä.

Tämä päihdeongelmaisten hoitaminen on sinänsä mutkikas juttu. Riippuu ihan valtavasti jokaisen omasta kokemuspiiristä ja arvomaailmasta, miten siihen suhtautuu. Ensimmäinen argumentti muista ns. itseaiheutetuista sairauksista on usein juuri liikalihavuus. Kun sain maksakirroosidiagnoosin, ja HR mietti miten asiaan suhtaudutaan, kysyin kuinka hän suhtautuisi työntekijään, jolla on ylensyönnin aiheuttama vakava sydämen vajaatoiminta. Mutta jo tässä kohtaa älähtää joku, joka tuntee jonkun, joka on ilman omaa syytään ylipainoinen. Joten hoidamme lihavuutta paitsi kansantautina, myös liikalihavuusleikkauksina. Ja ne tuovatkin monelle valtavan avun. Mutta. laajennetaanpa hiukan kipeämmälle alueelle. Menepä sanomaan anoreksian kynsissä riutuvan lapsen äidille, että potilas aiheuttaa sairautensa itse. Anoreksian jälkitaudit ovat nekin kamalia: osteoporoosia, hedelmättömyyttä (usein on kyse nuorista naisista)… Vaikka toiselle sairaus näyttäytyy aivan merkillisenä, se on kärsijälleen ihan totista totta. Ja kuka on se ylin pyöveli, joka sanelee, kuka ansaitsee hoidon, kuka ei. Alkoholistia on siitä “helppo” syyllistää omasta tilastaan , että lähes jokaisella on kokemuksia ihmisistä, jotka käyttäytyvät epäluotettavasti, väkivaltaisesti, törkeästi, ja joiden toimintaa yhdistää alkoholi. Alkoholiriippuvaiset ovat kaikki samanlaisia, hoitakoot itse ongelmansa jotka itse ovat hankkineetkin. Eutanasia on yksi mielenkiintoinen keskustelunhaara koko sairauksien hoitokriteeristössä - joidenkin vakaumus ei salli toiselle kuolemaa, vaikka tämä itse sitä haluaisi. Ei olla helppojen asioiden äärellä tässä.

En itse ole koskaan ollut lääkärin tai hoitajan käsissä humalassa (toiseen pankreatiittiin meinasin kuolla ihan siksikin, etten suostunut kahteen päivään menemään sairaalaan - siinä ajassa ehtii kyllä promillet haihtua); en ole pahoinpidellyt fyysisesti enkä lyönyt edes sanan säilällä, vaikka siihen on kiusaus joskus ollut aika suuri. En ole purrut kättä, joka annostelee lääkkeeni…

Olen kyllä kysynyt muitakin lääkäreiltä tätä asiaa, esimerkiksi verikoetulosten yhteydessä, kun valkosoluja ja hyytymistekijöitä oli vaarallisen alhaiseksi luokiteltavat määrät ja ne keikahtivat hiukan ylöspäin, että lupaako tämä hyvää, lupaako tämä mitään, osaatko sanoa mitään… kukaan ei sano. “Se erikoislääkäri on varmaan paras vastaamaan näihin”. Yksi keikkalääkäri sanoi ihan suoraan, ettei hänellä riitä ammattitaito siihen kirjoon, jolla veriarvoni ovat ulkona viitearvoista. Näinä hetkinä olen kyllä tajunnut, miksi on olemassa sanonta “lääkärit hautaavat virheensä”. Heillä ei ole kovin yleistä pyytää toista mielipidettä, se jää usein potilaan itsensä tehtäväksi. Ja siinäpä sitten olet ylioppilaspohjalta tulkitsemassa kahta erilaista lausuntoa, joista ei lääkärit itsekään uskalla sanoa, onko ne arvailua vai faktaa. Sen DNR-päätöksen (elvyttämättä jättämispäätöksen) kohdalla oli merkintä konsultaatiosta toisen lääkärin kanssa - tämä toinen lääkäri ei ole koskaan käynyt edes katsomassa minua. Kovin on yksinäinen ammatti tuo lääkärin homma. Kauhea kisa siitä, että kuka on paras (luokkansa priimuksia kun ovat kaikki), kilpailu työpaikoista, virheiden tekeminen on käytännössä kiellettyä, eikä pääse neuvottelemaan työkaverin kanssa. Minä saan onneksi omassa työssäni pallotella ajatuksiani ja testata ongelmanratkaisuja ennen kuin niitä pannaan toteen, ja minun tekemäni virheet näkyvät pahimmillaankin vain rahallisina menetyksinä.

Naisen keho kestää alkoholia huonommin kuin miesten. Tämä pätee kertakäytössä, mutta erityisesti pitkässä “rasituksessa”. Nainen on alttiimpi alkoholin aiheuttamille pitkäaikaissairauksille. Olen kuullut sellaisia heittoja, että “jos olisit mies ja olisit juonut nuo määrät, et olisi sairastunut näin pahasti, ja taidat olla muutenkin ollut vähän yliherkkä sairastumaan alkoholista”. En ota kantaa, koska olen joka tapauksessa juonut omassa mittarissani tarpeeksi sairastuttaakseni itseni. Koin lasisen lapsuuden ja näin läheltä, kuinka viina vie ihmisen. Vannoin nuorena, etten koskaan juo. Niinpä.

Pohdin aikani, tohdinko vastata kysymyksiisi ollenkaan - minulla ei ole mitään kokemusta alkoholisairauksista (onneksi), enkä halunnut vaikuttaa päsmäriltä. Mutta menkööt.

Ymmärsinkö oikein, että epätietoisuus ei kohdallasi ole tiedon puutetta, vaan elimistö on siinä jamassa että se pettää tai kestää ihan omia aikojaan? Ei ole ihme, jos sellaisen murehtimista ei pysty vain hevoselle jättämään. Tuntuu tuo korvaussummakin loukkaukselta. Mutta kuten muutkin kirjoittajat ovat todenneet, niin päähän sulla toimii - voisiko sen kääntää voitoksi? Jos äly on tallella, voi muuttaa itsesyytökset ja katkeruuden. Hyväksyä sen, mitä on käynyt.

Meidän yhteiskunnassa ollaan täysin pakkomielteisiä syyn ja seurauksen kanssa, ja että löydetään selkeät syyt ja syylliset asioille. Turhaahan se on, koska kyseessä on valtava asioiden verkko, ei koulun fysiikankirjan kuva jossa lumpeenlehdeltä hyppäävä sammakko tuuppaa lehden taaemmas. Noita asioita, joita olet kuullut sairaalassa ollesaa, ei kenenkään pitäisi joutua kuulemaan. Kärsimys muuttuu tilastoksi tai veroeuroksi…

Miten kauheista koemuksista ja pysyvän vahingon kanssa elämisestä voi selvitä? Kai sekin on yksilöllistä. Itse olen selvinnyt seksuaalisesta väkivallasta, joka tietysti on eri asia, mutta trauma kuitenkin. Aika ei auttanut, se on varmaa. Toipuminen käynnistyi, kun lakkasin syyttämästä itseäni ja kävin läpi asiaan liittyviä tunteita terapeutin kanssa. Ihan kaikkea en tällekään ole vielä voinut kertoa. Lähipiiriltä toipuminen vaatii myös paljon, ja toisaalta sinulla on oikeuskin purkaa miehellesi kokemaasi - eikö se ole parisuhteen pointti, ainakin ihannetilanteessa?

Terapeutin löytäminen on helvetin vaikeaa. Itse olen ravannut eri terapeuteilla nuoresta asti, ja vasta viimeisimmästä on ollut hyötyä. (Sinulla ei tietysti välttämättä ole vuosia aikaa etsimiseen… Hyvä terapeutti on kuitenkin painonsa arvoinen kullassa, ja olo voi kohentua aika nopeasti. Omat toiveet kannattaa tehdä myös selväksi etsiessä.) Itsekin voi harjoitella ikävien ajatusten hallintaa; mindfulness-opuksia ovat kirjakaupat väärällään, osoitteessa oivamieli.fi voi tutustua tekniikoihin ilmaiseksi. Minua harjoitukset ovat auttaneet.

Taide (ja jopa viihde) ovat yksi keino katkaista ikävät ajatuskuviot. Parhaassa tapauksessa kirjat, leffat sun muut voivat tuottaa uusia oivalluksiakin ja tuoda toivoa. Näin siis itse koen. Mutta siinä on kyse varmasti myös siitä, löytääkö omalle tilanteelleen fiktiivisiä vertailukohtia.

Toivon, että löydät itsellesi rauhaa ja hyvää oloa, vaikka oletkin kärsinyt ja menettänyt paljon. Itse uskon, että se on mahdollista. Huonoina päivinä en aina usko, mutta pääsääntöisesti kyllä. Voimia <3 Älä anna periksi.

Mulla ei ilmeisestikään ole mitään pysyviä alkoholin aiheuttamia terveysongelmia… Mietin silti sun tilannetta… Elämässä on aina tietty arvaamattomuus ja toisaalta ihmeitä tapahtuu… Ehkei siksi ole edes järkevää antaa ennusteita? :slight_smile:

Mun nuoruuden ystävä syntyi CP-vammaisena, puuttui puolet aivoista ja ennuste oli, ettei ikinä puhu, eikä kävele ja kumminkin tavallaan “ihme” tapahtui ja hänestä kehittyi kuitenkin itsenäisesti, ilman keppiäkin liikkumaan kykenevä ja juttelukin onnistui. Ihanan hyväntahtoinen ja eläinrakas ihminen, opiskelu jäi kuitenkin vaan johonkin mukautettuun peruskouluun.

Toisaalta isäni odotti vanhuutta ja leppoisaa eloa, kun sai eläkkeen bipon takia päälle 50-vuotiaana ja muistisairaus iski pirun nuorena ja ilmeisesti joutuu laitokseen pian tai kuolee ja ikää on 68v. Harhainen, kuseksii minne sattuu ja ei taida minuakaan tuntea aina. Kyselee, minnekäs meille laitetaan petit omassa kodissaan… :frowning:

Joku selviää huonoennusteisesta syövästä ja joku kuolee johonkin suht vaarattomana pidettyyn juttuun… Toipuminen juomisesta on hidasta ja tietysti kirroosi ei paranekaan… Terveet elintavat auttavat varmaan pelastamaan sen mikä pelastettavissa on, ja positiivinen mieli on tarpeen. Tämä päivä on tärkeä ja elämä on tässä ja nyt. Voisitko raivata elämääsi tilaa mukaville asioille nyt, kun kukaan ei huomisesta tiedä?

Terveydenhuollossa päihdeongelmaiset on jotenkin spitaalisia, joita saa parjata ja kyykyttää. Varmaan HIV-positiiviset saattaa saada samaa paskaa niskaan… Vaikka ihan samalla tavalla itseaiheutettu on työllä rikottu raato tai pilalle asfaltilla juossut polvet… Mutta näitä “itseaiheutettuja” kuitenkin luokitellaan hyveellisiin ja paheellisiin ja asenteet on sen mukaiset virallisissa yhteyksissä ja yksityiselämässäkin. Työnraskaanraataja on urhoollinen sanakari tekoniveleikkauksessa ja maksavian juomalla saanut heikkoluonteinen surkimus, jota saa henkisesti piestä… Mutta ei kannata lannistua! Olet selviytyjä sinäkin, kuten muut, jotka tästä riippuvuuskurimuksesta tempoo itsensä ylös.

Voimia! Etsi tietoa ja pidä toivoa yllä. Oli aikaa paljon tai vähän, tästä päivästä voi jokainen nauttia. :slight_smile:

Ps. Sulta olikin tullut jo hieno kirjoitus! :slight_smile:

Voi, toivottavasti en nyt ole sittenkin antanut sitä kuvaa, että istun täällä se tylsä veitsi kädessä!

Elämääni on tullut ihan valtavasti iloa juomisen lopettamisen jälkeen. Olen saanut monia niistä asioista takaisin, joita kaipasinkin. Ihan pieniä juttuja: jos joku katsoo minua kuin minulla olisi roska otsassa, se voi johtua siitä että minulla on roska otsassa, eikä siitä, että näytän krapulaiselta. Voin hypätä koska tahansa auton rattiin miettimättä, olenko nyt varmasti nollilla. Jos mulla on pää kipeänä, se on merkki siitä, että on flunssa tai niskat jumissa, ei siitä että join liikaa. Mä olen semmoinen kummallinen “juoppo”, että sitä on hiukan vaikea selittää… tein humalassakin asioita, joita ihmiset kuvaavat ihanaksi vapaa-ajanvietokseen: sienestän, kalastan, käyn luonnossa lenkkeilemässä, harrastan erilaisia käsitöitä, luen… Ja teen niitä kaikkia edelleen. Aiemmin olin vain kaiken aikaa hiprakassa kuin Queen Elisabeth konsanaan (mikä voi olla urbaania legendaa). Yksi päihdetyöntekijän lohkaisuista (hän oli aikamoinen veijari) oli, että maksakirroosi on ollut Ranskassa naisilla yleinen kuolinsyy, tokin vanhoilla päivillään. Mutta päivittäinen alkoholinkäyttö, vähäinenkin, ei annan maksalle hetkenkään leporauhaa, ja se uupuu lopulta. Kuin vetäisi hikilenkin jok’ikinen päivä ilman lepopäivää, oli hänen vertauksensa.

En itke kohtaloani päivästä toiseen, itse asiassa en ole sitä kyynelin itkenyt vielä kertaakaan kirroosidiagnoosini jälkeen. Kuten aiemmin kirjoitin, mun elossa oleminen nytkin on vähän mallia “oho, kappas”. Se ensimmäinen kuolemankokemus, tai miten sitä nyt nimittäisi, jätti jälkeensä hiukan “välitilassa” olemisen olon. Ihan kuin olisi koko ajan jo jatkoajalla. Mutta osaan kyllä nauttia elämästä, en pureksi kynsiä kotona pimeässä ja mieti jokaista vihlaisua kyljessä että “nytkö? nytkö mä sitten kuolen?”

Kun lääkäri antoi saatesanoiksi sairaalareissun jälkeen, että aikaisintaan vuoden päästä voidaan sanoa yhtään mitään siitä, mihin jamaan tuo maksani tila asettuu, niin olen sen viestin sellaisenaan ymmärtänyt, enkä ravaa koko ajan lääkärillä testaamassa veriarvojani. Silloin kun niitä otetaan, kyselen kyllä kaikista arvoista, jotka ovat viitearvojen ulkopuolella. Mutta lääkäri sanoi suoraan, ettei voi luvata mitään (kysymykseen pysynkö hengissä seuraavan puoli vuotta vai oliko se vuoden). Mun hemoglobiini oli tosiaan sairaalassa 59, nyt se on 123, eli viitearvoissa. Mutta otti aika tovin, että se nousi edes yli sadan, ja se huolestutti yleislääkäreitä jo niin, että hyytymistekijät ja valkosolut siihen päälle sai niillä slideshowt vilkkumaan silmissä. Hemoglobiinin nousu on jo maalaisjärjellä hyvä merkki, se tarkoittaa, että luuydin tuottaa vielä/taas punasoluja. Saapa nähdä, joudunko koepalan ottoon, kun pääsen tässä lähiaikoina erikoislääkärini vastaanotolle. Trombot eivät nimittäin nouse niin millään.

En ole uskovaista sorttia, enkä suosi lausahduksia “jokainen päivä on lahja” ja “päivääkään en vaihtaisi pois”. Olen erään lähihoitajakaverin kanssa paljonkin keskustellut aiheesta “pitkitetty vanhuus lääkkeistä muodostuvissa nippusiteissä”, ja pidän lyhyttä hyvää elämää parempana kuin (itse kauhistuksena pitämästäni) pitkitetystä elämästä hämärän rajamailla. Mutta taitaa olla aika inhimillistä, että jos sairastuu johonkin sairauteen, haluaa kuulla muiden kokemuksia siitä, ja mahdollisista elinkaarista. Alkoholisairauksista on turha huudella muilla forumeilla kuin täällä; saa vain kuraa niskaansa. Jos tsekkaa vaikka vauva.fi -sivustot, saa eteensä koko odotusajan vaivakirjon ja sen tuhat ja sata suositusta ja poppakonstia, ja niihin taas vastakonsteja ja teilaamista :smiley:

Esimerkiksi maksansiirroista kerrotaan, että Suomessa on tehty noin 1000 maksansiirtoa, ja “tulokset ovat Suomessa parantuneet ajan myötä ja nykyiset siirtotulokset ovat kansainvälistä kärkiluokkaa: Noin 95 % 2000-luvulla maksansiirron saaneista on elossa vuoden kuluttua siirrosta ja 80 % kymmenen vuoden kuluttua siirrosta.” Muita todennäköisyyksiä ovat “noin puolet maksakirroosipotilaista elää puolen vuoden kuluttua diagnoosista”. Tuosta jälkimmäisestä seulasta selvisin läpi, eli olen yksi kahdesta. Nämä ovat karua luettavaa. Mutta 99% todennäköisyys kuolla on toki 1% todennäköisyys jäädä henkiin. Nyt en vielä tiedä sen paremmin, onko maksansiirto tarpeen / olisiko se edes mahdollista / onko se jotain mitä todella haluaisin jos olisi valittava.

Kovin vähäisesti on tullut kommentteja muilta alkoholisairauksia kärsiviltä. Liekö sitten, että kun on fyysisesti sairastunut, on vain yksi tie elämän jatkumiseen: ehdoton raittius. Siinä ei enää voi miettiä, otanko vielä tänään, kun on muutenkin vähän ikävä päivä, ja aloitan lopettamisen vasta huomenna. Silloin on vain: lopetan NYT. Siinä ei ole paljon prosessia ruodittavaksi muiden kanssa.

Pääsin sitten lopulta sinne gastron erikoislääkärille. En tee äkkikuolemaa. Maksakirroosidiagnoosin saaneista 20% kuolee vuoden sisällä, jos ei lopeta juomista, ja 80% viiden vuoden sisällä, jos ei lopeta juomista. Jos lopettaa, maksa toimii siinä määrin kuin siitä on toimintakykyistä osaa jäljellä. Hieman palautumista terveissä osissa SAATTAA tapahtua, ja ne saattavat laajentua korvaamaan surkastunutta osaa. Nuorehkolla ihmisellä palautuminen on EHKÄ hiukan tehokkaampaa, kun on ”voimavaroja kehossa jäljellä”. Menetettyjä osia ei saa toimintakuntoiseksi mikään. Eli se osa, mikä vielä on jossain kondiksessa, pystyy hiukan palautumaan(kin). Mutta terveen maksaa siitä ei koskaan tule. Tästä ei sitten kannata tehdä mitään johtopäätöksiä omalla kohdallaan. Tämä on maallikon hätäinen referointi pitkästä keskustelusta lääkärin kanssa, ja se pätee faktoineen ja fiktioineen ja varauksineen vain minuun.

Suurin riskini tällä hetkellä on se, että jos iskisi jokin muu vakava sairaus, se voi olla merkittävästi kohtalokkaampi kuin täysin terveellä henkilöllä. Niin suuriin ulottuvuuksiin en jaksa edes murehtia, ne ovat tosiaan niitä hevosen murheita.

Summa summarum: suuri kivi tipahti sydämeltä. Tilanne on parempi kuin pelkäsin.

Kuten alussa kirjoitin, päätin juomiskierteeni lopettamisesta kolme viikkoa ennen kuin päädyin sairaalaan kuulemaan, että olen vetänyt itseni rajalle ja aiheuttanut itselleni kirroosin. Silloin ”vaan päätin”, että nyt loppuu. Vihasin alkoholia, ja kirosin sen alimpaan maanrakoseen ja halusin saada itsenäisyyteni siltä takaisin. Oloni oli niin karmea, että muistan ajasta vain sen, että yritin sinnitellä joka päivä töihin, vaikka olin päivä päivältä harmaampi (en onneksi keltaisempi). Olen ennenkin lopettanut juomisen, ja edellisellä kerralla oikein hyvällä menestykselläkin. On pitkä tarina, miksi silti päädyin uudestaan lasi kouraan (tarinaan liittyy merkillinen Selincro-vaihe). Kiusauksen kuiskaukset iskevät toki useinkin, ihmeellisissä yhteyksissä, mutta olen ainakin toistaiseksi nujertanut ne. Sitä kai kutsutaan ”päivä kerrallaan” –menetelmäksi: päättää vaan ettei tänäänkään juo, ja päättää niin joka ikinen päivä.

Kuolemanvaara on tehokas antabus. Juomalla päättäisin, että nyt kuolen.

Ehkä täällä ei ole ihan samoissa ongelmissa olevia tai ei halua jutella noista vakavista ongelmista. Nämä on ikäviä aiheita nämä terveys ja hengenlähtölähellä jutut.

Kannattaa kyllä lopettaa, jos siihen vain on kanttia. Apua kannattaa hakea.

Itse oksentelin verta hiukan yli pari viikkoa sitten ja muuta hölmöä on tapahtunut lähiaikoina. Nyt 11. raitis päivä menossa. Ei oikein uskalla juoda, vaikka tänään on kovasti tehnyt mieli.

Hmm. Veren oksentaminen on sen verran vakava merkki, että toivottavasti pystyt pysymään irti. Mä en koskaan oksentanut verta, ja olen tässä jamassa. Voimia. Jos nyt on parempi päivä kun eilinen, huominen on todennäköisesti vielä parempi kuin tänään.

Ei mulla nyt ole huono-olo. On lääkitys tuohon mahaongelmaan.

Tsemppiä ja kannattaa ainakin aluksi jättää kokonaan se alkoholi pois. Niin kai oletkin tehnyt.

Eilen kauhistelit minun verioksennusta. Se oli pelkkä tulehdus eli ei mitään noihin Sinun kokemiin verrattuna.

Nuo sinun kivut voi olla ihan muutakin kuin juomisesta johtuvia. Et silti ainakaan niitä huononna, kun jatkat raittiin tien kulkemista.

En itsekään olisi ajatellutkaan, että jalkakivut liittyisivät maksasairauteen. Sisätautilääkäri oli kuitenkin muistavinaan jonkin yhteyden lihaskipujen ja kirroosin välillä. Syynä voi olla myös se, ettei ruoka ole imeytynyt kunnolla vuosiin, kun haiman toiminta on vajentunut. Eräänlainen puutostila siis. Ja vanhojen densojen näkee kyllä useinkin klenkkaavan rollaattorien kanssa, ei ne kaikki ole varpaitaan sillan alla palelluttaneet. Eipä ole asiaan tullut vielä selvyyttä.

Alkoholi on myrkky, ja se tekee keholle jos jonkinlaisia tepposia. En maallikkona lähde edes arvailemaan, miten paljon se on tehnyt tuhoja.

Niin, jos se ei nyt ole noista aiemmista viesteistäni selvinnyt, niin sanotaan nyt vielä: en ole juonut lähes vuoteen. Olisi aika turha miettiä, miten tulla kirroosin kanssa toimeen, jos edelleen joisi. Ne ei oikein toisistaan tykkää, viuna ja kirroottinen maksa.

Viimeksi tänä aamuna ajattelin, että onpa ihana herätä ilman minkäänlaista krapulaa. Nukuin kymmenen tuntia, kun on duuni vähän verottanut yöunien pituutta. Nyt odottelen vaan joulua, hyvää ruokaa (ihanaa kun ruoka maistuu), ja piiitkiä palauttavia yöunia pyhinä.

Tämä on erittäin hyvä ketju myös (vai erityisesti) niille, jotka eivät vielä kärsi alkoholisairauksista. Minulla varsinaisia alkoholisairauksia ei ole, mutta lähimuistin heikkenemisen huomasin (miksi se sitten luokitellaankaan). Tosin se on pikku hiljaa palautunut raittiuden (kohta 14 kuukautta) myötä. Eli hidasta on toipuminen tuoltakin osin.

Mulla myös on muisti ihan paskana. Ihme, kun ylipäätään pystyn opiskelemaan.

Muistan että itsellä oli keskittymiskyky ihan lähes olematon ja pinna ihan samalla tasolla, eli ei sitä ollut siis ollenkaan. Ei tietenkään kun oli kaiken aikaa pahalla tuulella. :smiley:

Ja nuohan on siis ajallaan parantuneet.

Juu-ei, kiitos kommentistasi. Hyvä jos näet siinä positiivista, että kerroin tästä, se ei näytä olevan kovin kiinnostava aihe… En ole maailmanpelastaja, mutta jos tarinani saa yhdenkin korkin menemään kiinni, ennen kuin ‘on liian myöhäistä’ tai juuri tänään huomisen sijaan, hiivatin hienoa. Ehkä sama asia kerrottuna omakohtaisena tarinana on sittenkin tehokkaampaa kuin lääkärin varoitukset. Yksi varoitus muuten lääkäreistä, minkä olen omalla reissullani huomannut, ei tietysti päde kaikkiin: he kehoittivat pidättäytymään juomasta. Yhtä lukuunottamatta, joka sanoi, että jos jatkat tuota, kuolet nuorena. Pidättäytymään? Silloin, kun viina vie kuin pässiä narussa? Joo, katsotaan vaikka sukupuolitautitilastoja, niin voidaan todeta, kuinka tehokas on kehotus ‘pidättäytyä suojaamattomasta seksistä satunnaisen partnerin kanssa’.

Mulla oli maksa-arvot hiukan koholla kesällä. Ennen ne ei ole olleet. Nyt ovat onneksi normaalit. Kyllä minä olen ajatellut lopettaa juomisen ennen kuin mitään maksakirroosia ennättää tulla.

Sydärikö, toki minäkin ajattelin lopettavani ennen kuin mitään vakavaa seuraa. Ajattelin jokaisen loman kynnyksellä, että NYT voin vetää viltin pään yli, yrittää nukkua tai maata horkassa, olla vieroitusoireideni ja ajatusteni kanssa ihan yksin, ja palata lomalta raittiin elämän aloittaneena. En koskaan saanut aikaiseksi. Podin joka päivä huonoa omatuntoa, että join edelleen, ja lomapäivät hupenivat käsistä. Siitten hups, loma olikin ohi, olin entistä väsyneempi, mutta töihin oli mentävä. Eihän se sitten enää onnistunut se lopettaminen; kädet vapisi, mielessä ei pyörinyt kuin se kuinka selvitä työpäivästä läpi - ja huomata kuin varkain juovansa taas seuraavaa päivää yhtä kamalaksi. Tätä kutsun itsenäisyyteni menettämiseksi, en enää edes ‘itse’ päättänyt juovani, vaan minä vaan join. Se olin minä, joka meni alkoon, nosti vielä rahat automaatista, vaikka muuten maksan kortilla, ja silti tuntui etten itse edes päättänyt asiasta. Yksi lopettamisen hurjista huomioista on se, kuinka järjestelmällisesti hoiti asiat niin, että juotavaa oli aina saatavilla.

Eräs työkuvioista ohuesti tuttu henkilö oli kanssa syvällä alkoholikierteessä (tästä kuulin vain puhuttavan, en itse tavannut häntä siihen aikaan). Hän lopetti, ja vaivaksi jäi kuulemma sydänvaivat. Muistan ikuisesti hänen sanansa, kun suorasukainen työkaverini kyseli asiasta yksityiskohtia. Hän sanoi, että “helpottavinta on, ettei tarvitse koko ajan miettiä, kuinka järjestää asiat niin että pääsee alkoon”. Hän veti työkseen mittavia projekteja, ja totesi myös siitä, että raitistuttuaan on ollut merkillistä huomata, kuinka helppoa työ oikeastaan onkaan. Jälkimmäinen on varmasti ainakin osittain seurausta siitä, että alkoholin aiheuttama ärtymys häviää, jäljelle jää vaan oma temperamentti ilman katalyyttejä.

Liian tutulle kuulostaa tuo sinun työkaveri. Projektit, sydän, alkoholismi.