Juutuin lueskelemaan nettiturvakodin sivuja ja siellähänon valtavasti hyödyllistä asiaa kenellä vain!
nettiturvakoti.fi/tunnista-vaki … ippuvuutta
Tunnista on suhteesi rakkautta vai riippuvuutta.
Rakkaus
Puolisoilla on tilaa yksilölliseen itsensä kehittämiseen, kasvamiseen ja toive toisenkin osapuolen kehittymisestä ja kasvamisesta.
Erilliset harrastukset ja yhteiset harrastukset; omat ja yhteiset ystävät; myös tärkeiden parisuhteen ulkopuolisten ihmissuhteiden vaaliminen.
Toinen toisensa henkisen kasvun rohkaisu; vahva itsetunto.
Luottamus ja avoimuus.
Keskinäinen arvostus ja loukkaamattomuus.
Halu asettua alttiiksi ja olla aito.
Tilaa suhteeseen liittyvien tunteiden tutkimiseen.
Kyky nauttia yksinolosta.
Riippuvuus
Korostunut halun ja hullaantumisen osoittaminen todisteena rakkaudesta.
Täydellinen sitoutuminen; muut ystävyys- ja perhesuhteet ovat rajoittuneita; vanhojen ystävien ja harrastusten laiminlyönti.
Toisen osapuolen käyttäytymisen vahtiminen; oma identiteetti ja minäkuva ovat riippuvaisia toisen hyväksynnästä.
Mustasukkaisuus. Omistushalu, kilpailun pelko, ”omaisuuden turvaaminen”.
Toisen osapuolen tarpeet saavat väistyä toisen eduksi.
Turvallisuuden tavoittelu toistuvien, vakiintuneiden toimintojen avulla.
Kärsimättömyys. kyvyttömyys kestää erillään oloa (riidankaan aikana); vielä tiukempi ripustautuminen.
Lähde: Beattie, M. (1999) Irti läheisriippuvuudesta – miten lopetan muiden holhoamisen ja alan huolehtia itsestäni
Kun omiakin menneitä suhteitani mietin, annoin itse niiden kehittyä suuntaan, joka ei ollut hyvä. Mahdollistin siis huonon käytöksen itseäni kohtaan. Miksi en avannut suutani heti, kun jotain ikävää tapahtui ja ilmoittanut, että se satutti minua, enkä halua tulla kohdelluksi niin? En avannut suutani, nielin asian toisensa perään ja suhde jatkui ja sillä tavalla annoin suorastaan luvan kohdella itseäni huonosti. Tällä järjellä ja tässä elämäntilanteessa ymmärrän jo oman osuutenis iinä, millaiseksi suhde kehittyi. Nimittäin olisin voinut puhua asioista ja jos vaikkapa ex-mieheni ei olisi siitäkään huolimatta halunnut tai osannut kunnioittaa ja arvostaa minua, olisin sen suhteen voinut lopettaa aikalailla alkuvaiheessa. Joku ongelma omassa mielessä ja itsearvostuksen puute sai minut suorastaan tunkemaan itseni paskoihin ihmissuhteisiin, niin pari-kuin ystävyyssuhteisiin.
Ehkä kaikki lopulta lähtee siitä, että osaisi ensin itse arvostaa itseään. Silloin pystyy paremmin ensinnäkin huomaamaan, milloin joku kohtelee huonosti ja toiseksi tekemään sille ajoissa jotain.
Monenlaista apua on kuitenkin saatavilla; kirjoja, nettisivuja, ammattiapua, palvelevia puhelimia, vertaistukiryhmiä… Kun jostakin pääsee alkuun, voi edetä pikkuhiljaa omien voimiensa mukaan ja tavalla joka sopii tilanteeseen. Vaikka nyt on kurjaa, tilanne voi olla parempi jo puolen vuoden päästä tai ensi jouluna. Pitkäkin matka alkaa yhdestä askelessta.