Hei UusiTäällä,
Esitit itsellesi ja meille oleellisia kysymyksiä. Ja A:näiti, annoit hyviä vastauksia.
Meillä, joilla narkomaani-läheinen oli/on puoliso tai miesystävä tilanne on niin kovin toinen kuin heillä, joilla se on oma lapsi. A:n äiti sanoi, että jos “minun huumeriippuvianen läheinen olisi puoliso, olisi pelastautunut jo”. Aivan. Niin kannattaa tehdä varsinkin, jos hän on puoliso, jonka kanssa ei ole lapsia. Kuvittelepa elämääsi eteen päin: teillä on yhteinen koti, lapset. Miehesi muutamien lopetusyritysten jälkeen käyttää yhä. Sinä et jaksa sitä ylä- ja alamäkeä, lupauksia ja niiden rikkomisia. Miten irtaudut suhteesta? Sinua voi kiristää monilla asioilla mm. lapsilla.
En ikinä olisi uskonut, mihin tilanteeseen jouduin. Jossain vaiheessa minä ajattelin, että ehkä se olenkin minä, joka olen liian keskiluokkainen, konservatiivinen. Miehieni onnistui syyllistämään minut. Vastus kysymyksiisi on; älä lähde mukaan siihen peliin, johon väistämättä joudut narkomaanin kanssa. Kysymyksesi kertovat, että peli on alkanut.
a) lukemani perusteella hän on tehnyt elänyt aivan normaalia omaa elämäänsä. Meillä pidettiin käyttäjän kannalta siedettävän päivien jopa viikkojenpituisia breikkejä. Sen yli menevät olivatkin jo toinen tarina. Mitä hänen mittapuun mukaaan extra yrittäminen on ollut? Lopettamien on sitä
b)Mitä haluat hänen tekevän?
c) läheisriippuvuutta? Oletko ollut rakastunut aiemmin? Miksi et myös myöhemmin?
d) Älä anna oman käsityskykysi hämärtyä. Normaalius on sitä, mitä narkomaaani halveksii. Siihen ei liity mitään jännittävää, omaperäistä, jota he kuvittelevat elämäntyylillään edustavansa.
e) millaisia todisteita olet tästä saanut? Se on täysin mahdollista ja kuten A:n äiti sanoi: sinulla on mahdollisuus antaa hänelle tilaisuus, asuttte hetken erillään ja sillä aikaa hän on käyttämättä huumeita. Jos hän on tosissaan suhteesi hän tekee niin, jos ei , niin sinä jatkat elämääsi toisaalla.
Tämä kuulostaa tylyltä, mutta hyvä UusiTäällä, sinä voit vielä koetella miehesi halua elää kanssasi. Sitten kun sitoumuksia on enemmän, olet aina vain heikommilla.
Mitä minä en ikinä olisi voinut kuvitell miehestäni: aineiden hankinta meni kaiken edelle ja hän käyttäytyi vastoin omaa oikeudenmukaista, huolehtivaa luonnettaan. Muutama esimerkki: Hän jätti pienet laspet talvella autoon moneksi tunniksi odotellessaan jossain kämpässä Itä-Helsingissä kamaa. Hän otti lasten säästöporsaista rahaa. Loppuaikoina hän uhkasi polttaa kotimme, jos en anna hänelle rahaa.
EN olisi koskaan ikinä, silloin kun teimme päätöksen hankkia lapsia, voinut kuvitella hänen käyttäytyvän tuolla tavoin. Ei varmaan hän itsekään, uskon hänen hävenneen käytöstään. Naiivi?