Ei alkoholisti - vielä, vaiko sittenkin?

Olen lukenut näitä tarinoita viime viikonlopusta asti ja ajattelin, että kirjoitan nyt omankin tilanteeni tänne ”auki”. Toisaalta tuntuu, että maalaan piruja seinille ja näen asiat mustempina kuin ne ovatkaan, toisaalta taas tältä keskustelupalstalta olen saanut aika paljon vahvistusta siihenkin että ne ensimmäiset hälytysmerkit on tarpeen ottaa todesta kun on puolison juomisesta kyse.

Olemme molemmat reilu kolmekymppisiä, lapsia meillä ei vielä ole mutta kovasti lasta molemmat haluaisimme. Naimisissa olemme olleet vasta vähän aikaa, mutta tunteneet jo viitisen vuotta ja olleet läheisiä ystäviä tutustumisestamme asti. Mieheni isä on minun nähdäkseni alkoholisti, eläkkeellä nyt mutta juo edelleen kai aika paljon, miehen sisarusten kanssa olen asiasta enemmän puhunut ja he ovat kertoneet että nuorempana isän juominen ja käytös humalassa oli hyvinkin rankkaa. Omassa lapsuudenkodissani taas alkoholia käytettiin täysin normaalisti, voisi ehkä sanoa sivistyneesti, sitä oli kyllä tarjolla juhlissa jne. mutta en lapsena koskaan nähnyt vanhempiani humalassa tms. Molemmat isoisäni taas joivat siten kun kai valtaosa sodankäyneestä sukupolvesta.

Mieheni on tähän asti elänyt varsin alkoholinkäyttömyönteistä elämää – pitkäksi venähtänyt opiskeluaika, välillä työskentely ulkomailla, rankkaakin ryyppäämistä harrastavat kaverit, miesporukan kosteat metsä- ja kalareissut jne. ovat kaikki rummuttaneet sitä että juominen on normaalia ja hyväksyttävää ja jos se ei aina olekaan johtanut onneen ja autuuteen, niin jotenkin mieheni sanoo alistuneensa ”kohtaloonsa”, ja todenneensa, että tällaista tämä poikamiehen elämä nyt on. Hänen juomisensa on sekä harventunut että vähentynyt viimeisten ehkä 1,5 vuoden aikana, mikä johtuu varmaankin opiskelujen loppumisesta ja parisuhteestakin. Silti olen taipuvainen ajattelemaan, että esim. vauvaperheen isäksi hänen juomisensa on edelleen liiallista – lähtötilanne kun oli se, että hän joi kuitenkin hyvin säännöllisesti ja hyvin paljon kerrallaan, ja siitä vähentäminen oli kyllä edellytys sille, että koko suhteemme ylipäänsä syveni muuksi kuin ystävyydeksi. Miehen alkoholinkäyttö ei sinänsä (ainakaan tällä hetkellä) häiritse arkeamme oikeastaan millään tavalla, meillä on kaappi täynnä alkoholia ja ne siellä myös pysyvät tai hupenevat yksi pullo kerrallaan kavereitten kanssa tai kahden kesken. Tilanne on siis siinä mielessä oikeinkin hyvä.

Se, mikä minua kuitenkin huolestuttaa, on mieheni toistuvat överit juomisen suhteen. Hänellä on ollut koko sen ajan, kun olen hänet tuntenut, taipumus varsinkin väkevien suhteen vetää mallia ”tolkku tyystin poissa” –olevia kännejä. Kerran tällainen älytön juominen on johtanut putkareissuun, lukuisia kertoja siihen, että kaverit (minä joskus takavuosina mukaan lukien) ovat saaneet talutella häntä bileistä kotiin. Miehellä ei välillä toimi minkäänlainen harkintakyky tai ylipäänsä aivotoiminta sen suhteen, miten paljon ja miten nopeasti raakaa viinaa voi juoda, ja lopputulos on näinä kertoina aina yhtä masentava. Puhuimme tästä paljon silloin kun suhteemme muuttui kaveruudesta parisuhteeksi, ja kerroin että olen asiasta huolissani. Mieskin myönteli.

Suhteemme aikana ensimmäiset överit tapahtuivat viime kesänä. Mies joi sukujuhlissa isänsä ja kaverinsa kanssa aamuun asti ja oli täysin holtittomassa kunnossa, vastenmielinen ääliö, ei minulle mitenkään ilkeä tai väkivaltainen mutta, no, kyllä te tiedätte. Miten umpihumalassa sopertelevaa ja hoipertelevaa idioottia voisi kunnioittaa tai arvostaa. Jätin miehen nukkumaan anoppilaan ja lähdin ystäväni luo, illalla kävin vain hakemassa tavarat ja menin samaiseen paikkaan yöksi. Mies jäi pihalle itkemään. Sen jälkeen käytiin monta päivää keskustelua miehen juomisesta yleensä, siitä, miltä se minusta tuntuu, miksi olen niin huolissani jne. Keskustelu oli minusta hyvä ja järkevä, mies myönsi ongelman, myönsi senkin että olen oikeassa, ja lupasi parantaa tapansa. Olin tyytyväinen ja uskoin, että fiksu puolisoni tajusi kyllä asian ytimen.

No, viime viikonloppuna kävi sitten sama juttu. Olimme yhteisten kavereitten luona, miehet joivat väkeviä, menimme tyttöjen kanssa saunaan ja kun sieltä palasimme, oli mies siinä kunnossa ettei saanut sanaa suustaan. Olin NIIN vihainen ja surullinen ja pettynyt ja nolo ja vaikka mitä muuta, etten tiennyt miten päin olisin! Jäimme yöksi kavereitten luokse, seuraavana aamuna kävin heittämässä miehen ja auton kotiin ja menin omiin harrastuksiini. Illalla taas samat keskustelut kuin kesälläkin, tällä kertaa tosin vielä vakavampaan sävyyn.

Kysyin mieheltä jo kesällä, mikä on hänen vastauksensa seuraavaan kysymykseen: Miten me voimme elää yhdessä sovussa ja yhteisymmärryksessä kun hän juo tuolla tavalla, ja minua se ahdistaa, pelottaa ja suututtaa? Mikä on se ratkaisu, millä nämä kaksi asiaa yhdistetään? Miehen vastaus oli tietenkin kesällä se, että no hän tietysti lopettaa tolkuttoman juomisen. Nyt sanoin, että se ei VOI olla enää vastaus, kun kerran on käynyt ilmi että hän ei siihen pysty.
Koko alkuviikko on mennyt tätä soppaa selvitellessä. Mies on itkuinen ja pahoillaan, soimaa ja syyttelee itseään, pyytelee anteeksi ja sanoo ettei missään tapauksessa enää halua loukata minua tai pahoittaa mieltäni tai saada minua pelkäämään tai olemaan huolissani tulevaisuudesta. Minä olen sanonut, että annan kyllä anteeksi mutta en sikäli armahda, että asia on ihan oikeasti vakava ja pelottavakin, ja että tuo tolkuton juominen on ongelma, jota EN kerta kaikkiaan HALUA elämäämme, ja sillä siisti. Olen ajatellut, että jospa nyt suhteen alkuaikoina minulla olisi vielä tilaisuus jotenkin saada mies tajuamaan, että hänen pitää kiinnittää huomiota juomiseensa ettei se pahene ja ettei tästä tule isompi ongelma. Mies on siinä mielessä kyllä osoittanut varsin fiksua lähestymistapaa, että sanoi itse että ei hän halua jatkaa näin eikä itsekään halua käyttäytyä noin tyhmästi, ja oli myös käynyt katsomassa jotain Päihdelinkin sivuja ja miettinyt juomistaan ja tullut esim. siihen lopputulokseen, että jättäisi väkevien juomisen kokonaan pois kun niistä ne ongelmat aina johtuvat, ei viinin tai oluen kanssa ikinä ole tuohon kuntoon itseään juonut.

Minulla on neuvoton olo. Toisaalta tuntuu, että mies ihan oikeasti haluaa itsekin muutosta tuohon tolkuttomaan juomiseensa, toisaalta taas tuntuu että haluaa sitä vain siksi, ettei minulle tulisi niin paha olo. Mitä jos minun paha oloni jossain kohtaa lakkaa merkitsemästä hänelle sitä, mitä se nyt merkitsee? Mitä jos mies ratkeaakin jossain vaiheessa ryyppäämään rankemminkin? Voinko minä tehdä asialle mitään, voimmeko yhdessä yrittää jotenkin ennaltaehkäistä tuota kauhuskenaariota? Mitä jos jossain vaiheessa tulee jotain vastoinkäymisiä, jotka saavat miehen juomaan? (On tosin työttömänä nyt valmistumisen jälkeen, eikä se ole ainakaan n. puolen vuoden aikana vielä mitään muuttanut miehen juomatavoissa, kuten sanottua, se on yleisesti ollut pikemminkin vähenemään päin.) Tuntuu siltä, että toisaalta voin antaa kyllä anteeksi tuon repsahduksen, mutta toisaalta taas jossain sisällä kaikuu koko ajan pieni epäilevä ääni, joka kysyy, voitko sittenkään luottaa kokonaan… En ole itse mikään teräsrouva, pikemminkin vähän heiveröinen ja helposti masentuva, ja tiedän että esimerkiksi tuo vauva-asia on sellainen, että tarvitsen siihen miehen osallistumista omilla täydellä 50 prosentillaan, tuntuu ihan ylivoimaiselta ajatella että pitäisi hoitaa lapsi JA samalla murehtia miehen juomisesta, minusta ei varmaankaan olisi siihen. Eikä minusta ole myöskään miehen poliisiksi tai vartijaksi, en minä koe tehtäväkseni mennä hänelle sanomaan että ”nyt riittää tältä illalta” tms, jos ei sitä itse kerran älyä niin ei kai se äly sinne päähän ulkoa päin mene.

Olen yrittänyt nyt miehelle sanoa, että käännetään katse tulevaan ja pohditaan mieluummin yhdessä sitä, miten hän voisi paremmin hallita tuota omaa juomistaan ja estää tällaisten repsahduksien tapahtumista tulevaisuudessa. Silti jotenkin vaan pelottaa – tilanne ei nyt ole varmasti läheskään niin paha kuin monilla tätä lukevilla, mutta en millään haluaisi sen muuttuvankaan tästä yhtään pahempaan suuntaan!

Olen lainannut tämän Minnesota-hoitolaitoksen sivuilta (veljeni sai tuon hoidon kautta avun):

"Alkoholismi on sairaus. Vaikuttaa ilmeiseltä, että tietyillä henkilöillä on jonkinlainen ennakkotaipumus sairastua alkoholismiin. Kaikista ihmisistä, jotka käyttävät alkoholia n. 10%:sta tulee alkoholisteja, eli heidät kohtaa sairaus, jota kutsutaan alkoholismiksi.

Alkoholismi on parantumaton, mutta hoidettavissa oleva sairaus. Alkoholisti ei koskaan kykene palaamaan “sosialiseen” alkoholinkäyttöön. Tämä on peruuttamatonta, fysiologisista, psyykkisistä ja tunneperäisistä syistä johtuvaa. Alkoholismisairaus pysyy piilevänä elämän loppuun saakka ja puhkeaa uudelleen vähäisimmästäkin määrästä keskushermostoon vaikuttavaa päidettä."

Itse olen kuullut määritelmän että jos läheisesi alkoholin käyttö haittaa sinua, on se silloin alkoholistista juomista oli se kuinka harvoin tapahtuvaa tahansa. Itselläni on kaksi alkoholisti sisarusta. Toinen on raitistunut mutta toinen on kuivilla. Kuivilla oleva sisarukseni ei ole juonut yli puoleen vuoteen, mutta tiedostaa itse että jos ottaa yhden oluen/paukun niin ennemmin tai myöhemmin juominen yltyy siihen pisteeseen että hän menettää hallinnan täysin. Hän ei ole hakenut apua sairauteensa mutta on itse nyt lopettanut juomisen. Raitis hän ei kuitenkaan ole, koska hänen tunne-elämänsä on yhä sairasta. Hän ei pysty vain olemaan, vaan koko ajan pitää olla jotakin kiirettä ja jotakin tekemistä, koska jos hän pysähtyy eikä ole mitään millä täyttää tyhjiötä niin pullo on se joka alkaa mieltä pyörittämään.

Jos kumppanisi juominen häiritsee sinua (niinkuin ilmiselvästi tekee), on kyse alkoholismista ja ainoa tapa toipua on lopettaa juominen ja hakea apua, joko jostakin hoitolaitoksesta tai aa-ryhmien avulla.
Tämä kuulostaa julmalta, mutta kirjoitan kuitenkin. Jos kumppanisi ei ole valmis hakemaan apua, suosittelen eroa. Ero voi olla se tönäisy joka aiheuttaa hänen juomiskierteeseensä kasvua, mutta sitä kautta hän nopeammin löytää oman pohjansa ja tajuaa että tarvitsee apua. Jos jatkat hänen kanssaan ja hän lupaa ja lupaa ja lupaa parantaa tapansa, sairastut itse siinä rinnalla pahemmin kun koet petettyjä lupauksia ja pelkoa ja ahdistusta hänen toiminnastaan.

Minäkin - ikävä kyllä - veikkaan, ettei puolisosi kykene kohtuukäyttäjäksi. Niin kauan kuin se on hänen tavoitteensa, joudut luultavasti todellakin pelkäämään, odottamaan ja pettymään. Jos hänen aivan oma tavoitteensa olisi lopettaa juominen kokonaan, tilanne olisi hyvä. En kuitenkaan usko, että hän aidosti sitä haluaisi, koska uskoo vielä kykenevänsä itse hallitsemaan juomistaan… Tosi kurja sanoa näin, mutta vaikea tuosta tilanteesta on muutakaan sanoa. Se, ettei hän vakavasta keskustelustanne huolimatta tosipaikan tullen kyennyt kohtuukäyttöön kertoo minusta liian paljon. :frowning:

No… Mitä nyt sitten? Laittaisitko itsellesi jonkin aikarajan, jonka aikaa voit seurata tilannetta? Mitä sitten, jos sen aikaa hän kykenee kohtuukäyttöön? Palautuuko luottamuksesi? Tai jos hän pettää luottamuksesi tuona aikana, mitä sitten aiot tehdä?

Kysele itseltäsi paljon kysymyksiä ja pidä oikein paljon huolta itsestäsi. Jospa vastauksesi löytyisivät.

Moi

Ei tuo miehesi juominen ihan vielä alkoholistin toiminnalta vaikuta.

Montako päivää viikossa hän juo?

Kuinka pitkiä putket ovat, päiviä vai peräti viikkoja?

Onko paljon piilopulloja pitkin asuntoa, autotallissa tms?

Alkoholistilla on pakonomainen tarve juoda. Hän ei voi hallita juomistaan tahdonvoimalla.
Tuurijuoppoalkoholisti saattaa kyetä pitkiinkin taukoihin (1-4 vko) mutta retkahtaa yhdestä kaljasta ja sitten juo viikon tai kaksi…
Tissuttelija alkoholistin on pakko juoda joka päivä, arkenakin, huolimatta siitä että on käytävä töissä. Viikonloppuisin sitten juodaan vähintään kahtena päivänä kunnon kännit mieluiten aamusta alkaen.
Alkoholistin merkki on myös krapulan parantelu alkoholilla.

Miehesi varmaankin alkoholisoituisi jos jatkaisi ja lisäisi juomista.
Kuulosti enemmänkin siltä että hänellä on huono viinapää, eli hänelle ei ole vielä kehittynyt toleranssia.
Alkoholisti on usein amatöörijuojien porukassa se, joka on viimeisenä pystyssä ja jopa huolehtii muista. Promilleja veressä on varmaan tuplat muihin nähden, mutta pitkällä ja hartaalla harjoittelulla hankinttu toleranssi säilyttää alkoholistin toimintakyvyn suurissakin promilleissa. Alkoholistin tavoite toisaalta on aina maksimaalinen juominen määrällisesti ja ajallisesti.

Juomisen lopettamisella ei miehellesi olisi varmaan mitään haittaakaan. Raitis elämä on todella antoisaa.
Juotko itse, ja voisitko sinä lopettaa kokonaan?
Toisaalta joiltakin henkilöitä, joiden aivokemiaa alkoholi ei vielä ole sekoittanut, onnistuu kohtuu juominenkin.
Eli ei juotaisi koskaan känniä.
Vaikuttaa hieman että miehesi on seuran vietävissä ja ei kesta samaa juomista kuin enemmän harjoitelleet.
Keskustelkaa asiasta ja sopikaa molemmislle sopivasta käytännöstä.
Jokatapauksessa miehellesi olisi hyväksi välttää liiallista alkoholin juomista ennekuin sattuu jotain vakavaa. Ja erityisesti hänen kannattaa olla huolissaan alkoholisoitumisesta jos suvussa esiintyy alkoholismia.

Y

Kiitos kommenteista.

Ero tuntuisi kyllä tässä vaiheessa hyvin hätiköidyltä ratkaisulta - huoli miehen juomisesta on siis tosiaan perustunut suhteemme aikana kahdelle överijuomiselle, ja miehen alkoholinkäyttö ei muuten ole yhteiseloamme haitannut. En itse näe tilannetta sellaisena, että se sisältäisi tällä hetkellä eroon vaadittavat elementit -semminkin kun puoliso itse ei millään tavalla kiistä ongelmajuomistaan.

Huoli kuitenkin on todellinen ja olemassa, ja sen takia tuollaiset keinot kuten aikarajan asettaminen ja tilanteen seuraaminen sekä niiden hyvien kysymysten kysyminen itseltä tuntuvat minusta tällä hetkellä todella hyviltä. Rakensin itselleni sellaisen useampiportaisen “ohjelman”: nyt olemme keskustelleet asiasta ja mies tietää kantani, ja tästä mennään eteenpäin. Mikäli nuo överijuomiset eivät enää toistu, on tavoite saavutettu. Mikäli ne jatkuvat, tai miehen alkoholinkäyttö muuten pahenee, on vuorossa minun nähdäkseni riippuvuuden tunnustaminen ja avun hakeminen sekä totaalinen raittius, kun kerran juominen ei pysy hallinnassa. Jos tilanne johtaa tähän ja tuossa pysytään, on sekin ookoo. Jos siitä taas entisestään tilanne pahenee eikä muutosta parempaan tule, on sitten tietysti ainoa mahdollinen vaihtoehto se eroaminen - en minä halua omaa elämääni missään tapauksessa pilata, jos se on miehen valinta niin sille en voi mitään. Missään tapauksessa en aio jäädä passiivisesti vain seurailemaan tilannetta vuosikausiksi, sellaista elämää en halua.

Nimimerkille Raitis alkoholisti lopuksi vielä vastauksia kysymyksiin:

  • Ei miehen juomista voi oikein luokitella “montako päivää viikossa” -tyyliin kun menee viikkoja, ettei hän juo ollenkaan tai juo esim. yhden tai kaksi saunaolutta, ja sitten jos on esim. häitä tai muita bileitä, menee arvion mukaan normaalisti ehkä 10-12 annosta illan aikana. Laskeskelimme eilen miehen kanssa, että joi noin 20 annosta niiden edellisten övereitten aikana - kirkasta viinaa, ja nopeaan tahtiin. Mies on siis kaksimetrinen ja satakiloinen.

  • Miehen juominen ei ole putkimallista, en muista että hän olisi kertaakaan ystävyytemmekään aikana ollut ryyppyputkessa: kyse on tosiaan siis rankasta kertajuomisesta, joka ei seuraavana päivänä enää jatku ja johtaa yleensä siihen että hän on useita viikkoja kokonaan koskematta alkoholiin.

  • Ei meillä ole piilopulloja, kaikki alkoholi kotona on baarikaapissa eikä sitä sieltä ole minulta salaa mihinkään kadonnut. Tällä hetkellä ehkä 5-7 pulloa viiniä tai kuohuviiniä, viskiä, konjakkia, vodkaa. Avattu viinitonkka pysyi kaapissa 1,5 kuukautta kunnes roudasimme sen kavereille illanistujaisiin, jne. Eli ei miehellä sellaista jatkuvaa viinanhimoa kyllä ole vaikka asiaa miten päin katselisi.

Eli kaikkia noita sinun mainitsemiasi alkoholistin tunnusmerkkejä ei kyllä ole - ainakaan vielä. Mutta olen samaa mieltä siitä, että tuo alkoholinkäyttö olisi otettava nyt tarkkailuun ettei perherasituksen ja menneen railakkaan elämän vuoksi tulisi ongelmia jatkossa. Jollain tavalla se “normaalin” ihmisen kontrolli häneltä kuitenkin puuttuu, kun ei tajua sitä, milloin on juonut yksinkertaisesti liikaa.

Oma alkoholinkäyttöni on aika isolla marginaalilla riskirajojen alla, tein itsekin noita testejä. Juomiseni on illan aikana yleensä yksi tai kaksi annosta, maksimissaan neljä, ehkä kerran tai pari vuodessa on tilanne, jolloin saatan juoda vähän enemmän, esim. kokonaisen viinipullon kerralla. Alkoholia käytän tuon verran ehkä kerran viikossa-kahdessa. Luulen, että pystyisin helposti lopettamaan alkoholinkäytön kokonaan, olen sen tehnytkin kun ulkomailla työskennellessäni kypsyin totaalisesti ulkosuomalaisten pienten piirien kosteaan elämään ja olin noin puoli vuotta täysin koskematta alkoholiin. Sen jälkeen olen jatkanut tuota yksi saunaolut, lasi viiniä ruuan kanssa -linjaani eikä siitä ole koskaan itselle koitunut mitään ongelmaa, eikä kukaan läheisistäkään ole ikinä juomiseeni mitenkään viitannut.

Vihdoinkin löytyi kokemus, joka vastaa lähimmin omaani. Minäkin kerron nyt ahdistuksestani alkoholiin parisuhteessa. Olen 24-vuotias, avomieheni kolme vuotta vanhempi, ja olemme seurustelleet reilun kaksi vuotta. Yhteen muutimme viime kesänä. Suhde on molemmille ensimmäinen vakava ja on alusta asti ollut ristiriitoja täynnä. Mieheni alkoholimyönteisyys ja juomistavat ovat aiheuttaneet ylitsepääsemättömän kompastuskiven muuten niin ihanaan yhdessäoloomme.

Tulen uskovasta kodista: vanhempani ovat absolutisteja, ja vaikka minut on tapauskovaksi kasvatettukin, olen silti ollut ns. ”tavallinen nuori”, pitänyt alkoholin nauttimista osana hauskanpitoa, kunnes suhtautumiseni suomalaiseen ryyppykulttuuriin on muuttunut näiden kahden vuoden aikana huomattavasti negatiivisemmaksi. En puhu tässä enempää uskostani, vaikka se on viime vuosina syventynytkin. Parisuhteessani asettelu on ollut lapsellisestikin ”alkoholi vastaan uskonto”, enkä halua huoltani alkoholista laittaa vain ”uskoontulon” piikkiin, mitä se sitten minulle henkilökohtaisesti merkitseekään, kun vietän kuitenkin enemmän ns. ”ei-uskovan” elämää, tavallista opiskelijan arkea, enkä absolutistiksi tunne tarvetta ryhtyä.

Avomieheni isä oli eläessään alkoholisti, ja äiti menehtyi joitain vuosia sitten. Suvussa on alkoholismia enemmänkin ja alkoholin nauttiminen kuuluu yleisesti muidenkin sukulaisten elämään, olipa kyseessä ah, perinteiset juhannukset ja uudetvuodet, mutta myös joulu, viikonloput, monet suvun tapaamiset. Vaikka aina ei kyseessä olekaan humalajuominen, tuo tapa ottaa alkoholia viihtymisen nimissä on alkanut minua häiritä ja surettaa niin paljon, että en mielelläni enää tapaa sukua. Suku on miehelle ymmärrettävästi kaikki kaikessa, ”perhe”, ja puolustusasetelma on valmis heti, kun asia tulee meillä puheeksi. Lisäksi miehen kaveripiirissä viikonloppujuominen on sosiaalinen pakko, jonka mies itsekin tunnustaa: alkoholi on liittynyt vahvasti kaverisuhteiden luomiseen, eikä noista suhteista poistu, ei myöskään miehen ajatusmaailmasta, vaikka päälläni seisoisin.

Ja päällähän olen seisonutkin, liikaakin. Ihmetellyt, paheksunut, itkenyt, raivonnut, uhannut erolla, eronnutkin hetkeksi, todella raivostuttavillakin tavoin yrittänyt saada hänet ymmärtämään, että en uskalla haaveilla tulevaisuudesta ja lapsiperheen perustamisesta tämän muuten niin kunnollisen ja rakkaan miehen kanssa, kun taustalla on jatkuva ennakoimattomuus ja pelko, kun alkoholi liittyy niin paljon miehen tekemisiin (mökillä puuhastelu, auton laitto…) ja tuttavien näkemiseen. Tuo elämäntapa on ihan ristiriidassa arvomaailmani kanssa, vaikka se olisikin joskus vain se ”muutama olut janojuomaksi”. Se riittää hermostuttamaan oloni, että iso päkki kaljaa kannetaan aina esim. mökkiviikonloppujen viettoa varten.

Suhteemme alkuajoista mieleeni on jäänyt kummittelemaan kerrat jolloin, mies sammui kesken parhaan illanvieton, sammui vappuna kaupungille niin, että talutin hänet luokseni, sammui kaverin autotalliin niin, että kaveri soitti minut häntä hakemaan (en suostunut). Nämä kerrat ovat liittyneet suurimpiin juhlapyhiin, minkä vuoksi en osaa enää odottaa innolla näitä juhlia, vaikka mies ei enää juokaan sammuksiin asti. Olen toki itsekin osallistunut illanviettoihin alkoholia nautiskellen näiden kahden vuoden aikana, myönnän juoneeni välillä itsekin liikaa. Nykyisin en humalajuomista enää ole harrastanut.

Maailmankuvani ja elämänarvoni ovat olleet paljolti ”hakusessa” viime vuodet. Olen yrittänyt sopeutua ”pitämään hauskaa” alkoholin turvin, milloin en ole yrittänyt saada miestäni muuttamaan suhdettaan alkoholiin. Välillä syyttänyt itseäni ilonpilaajaksi, välillä paheksunut miestäni. Olen vähä vähältä yhä selvemmin alkanut tiedostaa, että jatkuva levottomuuteni ja välillä kamala käytöksenikin taitaa pohjimmiltaan johtua tästä yhdestä ja samasta asiasta: epävarmuudesta ja turvattomuudesta suhteessa, mikä heijastuu minuun voimakkaasti kaikenlaisina ”kohtauksina”. Ajatusmaailmamme ovat alkoholin ottamisen suhteen niin erilaiset, että nyt harkitsen jo yhteisestä asunnostamme pois muuttoa. Olen vihdoin tajunnut sen hokeman, että vain itseään voi muuttaa, ei toista. Emme ole löytäneet yhteisymmärrystä, ja vaikka tiedän mieheni yrittävän jonkinlaista muutosta, on minun enää vaikea luottaa häneen. Joitain viikkoja sitten hän lupasi olla kuukauden juomatta minua rauhoittaakseni. Yritin kovasti aloittaa puhtaalta pöydältä ja luottaa uudenlaisen elämän alkamiseen miehen uusia elämäntapoja tukien, mutta pelkäsin niin paljon, että hän ei näe lupauksen oikeaa merkitystä, vain minun miellyttämiseni, ja että poissa ollessaan ottaa kuitenkin. En taaskaan osannut hallita tunteitani, ja mies hermostuneena lähti ”tuulettumaan” viime viikonloppuna, baariin kavereiden kanssa, toisin sanoen rikkoi lupauksen. Tälläkin hetkellä on toisella paikkakunnalla suvun ja kavereiden luona, ja kuulemma eilen oli ottanut jonkun verran, varmaan tänäänkin.

Olen kaivannut jonkinlaista oikeutusta sille, että tunnen vastenmielisyyttä, epäluuloisuutta ja hätää kun toinen suhtautuu juomiseen näin positiivisesti, onhan joka tai lähes jokaviikonloppuinen juominen niin normaalia tässä yhteiskunnassa. Alkoholisti mies ei ole, mutta en voi mitenkään ymmärtää, miksei hän ole koskaan voinut sanoa yhtä yksinkertaista lausetta: ”jos asia sinua häiritsee tai pelottaa, en juo ensi viikonloppuna”. Vaikka kaverit ottaisivatkin. Eniten huolestuttaa tuo asenne, ettei kavereita tai sukua voi nähdä viikonloppuisin ilman alkoholia. Vaikka määrällisesti juominen olisikin vähentynyt ja alkoholittomia koti-iltoja vietetty, ei se takaa todellista muutosta ja turvaa tulevaisuudessa, kun asenteet pysyvät niin samoina. Miksi juominen menettäisi merkitystään esim.lapsen saavuttua, kun sillä on näin suuri sosiaalinen rooli miehelle? Kannattaako minun luottaa siihen, että se vähenee, niin kuin mies sanoo? Miksi miehen on niin vaikea ottaa asiaa vakavasti, kun omakin perhetausta on rikkonainen alkoholin vuoksi? Kiitos jos jaksatte antaa neuvoja. Asuntohakemusta hiljalleen täyttelemään, vaikka rakkaus mieheen haluaa sen estää. Ajattelin kuitenkin alkaa kuunnella järkeäni, ettei tarvitse vuosia elää levottomuudessa, jos todellista arvojen kohtaamista ei synny.

#Ajattelin kuitenkin alkaa kuunnella järkeäni,#

Älä ajattele kuunnella. Kuuntele!

Ei_enää, suosittelen, että lähdet, kun vielä voit. Olen elänyt liitossa, jossa ensin itsekin käytin reippaasti alkoholia, mies harvemmin. Alkuun minun alkoholinkäyttöni oli se suurempi ongelma. Minun raitistuttuani kävi sitten niin, että en voinut enää sietää mieheni kännijuomista. Voit kuvitella, millaiselta tuntui esim. odottaa aamuyöstä, milloin mies tulee kotiin (tai tuleeko vasta aamulla) ja seisoo sängyn vieressä tuijottamassa ja puuskuttamassa humalaisen hengityksellään. Ja hänellähän ei tietenkään ollut mitään ongelmaa, koska oli aina välillä ottamatta. Melko usein kuitenkin piti häipyä karaokekuppilaan, kunhan ensin oli ottanut pohjia kotona. Hänen humalajuomisestaan ei tullut koskaan loppua. Sitä oli ihan turha toivoa. Aina löytyi syitä ottaa vähän reippaammin. Syynä olin mm. minä, joka olin aina niin pirullinen tms. Loppujen lopuksi olin jo niin kyllästynyt häneen ja elämään hänen kanssaan, että hankin oman asunnon, johon muutin omakotitalostamme. Samassa rytäkässä hänen vaatimuksestaan laitettiin sitten myös ero vireille. Vaikeaahan se aina välillä oli, kun olihan niitä hyviäkin muistoja niistä selvistä hetkistä. Halusin kuitenkin elää rauhassa. Välillä iski oikein valtava onnentunne, kun ei tarvinnut pelätä esim. perjantai-iltana, että milloin se brandi-pullo ilmestyy näkyville ja mies häipyy kuppilaan. Erosta on nyt kolme vuotta ja elän yksin tyytyväisenä elämääni. Minusta on saanut tulla se, joka minä oikeasti olen.

Ihanaa, että näin pian tuli teiltä rohkaisevia vastauksia! Se on tehnyt tämän asian käsittelyä vaikeaksi, että olen itsekin juonut menneisyydessä reippaammin. Kun kuvittelen elämää ilman avomiestäni, tulee rauha. Ei tarvitse punnita lähes joka viikonloppu sitä, vaadinko liikaa kun vaadin viihtymistä selvin päin, miksi itselle tulee ahdistunut olo juomisesta, mikä minussa on vikana jne. On ollut tosi iso kynnys tajuta, että ehkä kyseessä onkin ihan aiheellinen ongelma, eikä vain omaa oikutteluani, niin kuin mies sanoo. Iktys, meillä on aika lailla samat kokemukset. Syitä kyllä juomiselle aina löytyy, ja mitään ongelmaa ei kerta kaikkiaan kuulemma ole kun ei ole fyysistä riippuvuutta. Onhan se riippuvuutta sosiaalinenkin sellainen, vaikka kuinka jäisi viikonloppuihin. Siivekkäälle voimia, toivottavasti aikaraja ja selvä toimintalinja auttaa teillä. Mies kuitenkin vaikuttaa sille, että halua todelliseen muutokseen voi olla, ja sultakin vielä kärsivällisyyttä löytyy. Meidän kohdalla taitaa olla homma jo loppusuoralla: kuten sanoin miehelle, en enää luota meihin parina. Siitä on aika vaikea lähteä enää muuttamaan omaa suhtautumista saati toisen käytöstä. Minäkin haluan elää sellaista elämää, joka minusta hyvälle tuntuu!

:bulb:

Niin, mikä sitten lasketaan alkoholismiksi ja mikä ei, varsinkaan nuoremman miehen kohdalla jossa ei juomaharrastus näy yhtä kirkkaasti kuin vuosikymmeniä juoneissa. Se on kuitenkin mielestäni jo tarpeeksi pakottava tarve juomiseen jos tietää satuttavansa läheisiä/läheistä ja kuitenkin juo. Alkoholiongelman määritelmä taitaa ainakin täyttyä. Huolestuttavaa on myös alkoholin kova sietokyky, ei ole ollut aihetta “nalkuttaa” tekemättä jättämisistä krapulan takia ym. kun ei näytä miehelle sellaista helpolla tulevan. Sitäkin enemmän kestää sitten ottaa, sekä olut/viinipuolta että väkeviä. Miehen veli seuraa täysin isänsä jalanjälkiä ja viina vie, ja surettaa kun ei tämä avomieheni voi olla yhtään kriittisempi alkoholin suhteen… pitäisi itsestään huolen ja perustaisi elämää vankemmalle pohjalle, kun muussa mielessä on niin pärjäävä ja fiksu ihminen. Mutta eipä se ole minun vastuullani enää, ei ole koskaan ollutkaan, en vain ole sitä tajunnut.

Nimimerkille ei_enää:

Olen miettinyt ihan samaa, onko tosiaan kyse tiukkapipoisuudestani ja siitä että pyrin hallitsemaan toista vai onko minulla oikeus siihen tunteeseen, että puolison alkoholinkäyttö tuntuu epämiellyttävälle ja kännissä hortoilevaa puolisokin ihan yhtä epämiellyttävälle. Vastaus on tietenkin että kyllä on, ihan takuulla on! Minua helpotti hirveästi kun luin jostain lauseen “Alkoholinkäyttö ei koskaan ole vain henkilökohtainen asia”, ainakin itse koen että puolisoni juomisella on todella suora ja voimakas vaikutus myös minuun ja siihen, miltä minusta tuntuu.

On ollut jotenkin aika järkyttävääkin seurata vierestä yhteisten kavereittemme suhtautumista esim. tähän viimekertaiseen mieheni överijuomiseen. Hän itse pyysi illan emännältä ja isännältä anteeksi ja minä taas olin ilmaissut ystävillemme selvästi että minulle tuli paha mieli ja koin tilanteen erittäin ikävänä, nolona ja negatiivisena. Ja mitä tekevät ystävämme: Naureskelua, vähättelyä, suoraa vihjailua siihen että olen nalkuttava ja tiukkapipoinen natsi, joka valittaa turhasta kun “eihän satunnainen koomakänni mitään vakavaa ole”. Mies yritti selittää että ei kun hän ihan oikeasti on sitä mieltä, ettei tuollainen käy laatuun ja hänestä tuntuu kauhealta että joi taas niin että oli tuossa kunnossa jne, mutta kommentit olivat edelleen tyyliä “no just, pitäiskö tässä alkaa sua oikein joukolla kivittämään kun oot moisen synnin tehnyt”. Siis hirveää vähättelyä ja mieheni sanomisten totaalista ignorointia. Ja tähän vielä pakko sanoa sellainen huomio, että nämä kommentoijat eivät suinkaan ole mitään miehen miespuolisia ryyppykavereita vaan yhteisiä NAISpuolisia ystäviämme, jotka ovat ainakin aikaisemmin minulle jeesustelleet sitä miten kamalasti se poikarukka välillä ryyppää jne!

Tuo oli reaktio, jota en missään tapauksessa olisi odottanut, onneksi yksi yhteinen ystävämme, joka oli myös tässä viimeisimmässä tilanteessa läsnä, oli samoilla linjoilla kanssamme ja pystyin hänen kanssaan purkamaan tätä asiaa. Mies taas oli käynyt yhden ystävän kanssa kahdenkesken keskustelun, jossa tämä ystävä oli kysynyt että no vieläkö on vaimo pahana siitä taannoisesta la-illasta ja sanonut sitten, että no mitä niin kauheaa ja vakavaa siinä tilanteessa oikein oli. Mies oli sitten selittänyt että ei se nyt varmasti ainutkertaisena tapauksena mikään maailmanloppu olisi ollut, mutta että se tuntui minusta ikävältä ja hänestä itsestään jälkeenpäin ikävältä, ja että hän ei voi eikä halua enää käyttäytyä kuin keskenkasvuinen poikamies kun hän kuitenkin eniten haluaisi olla aikuinen perheellinen mies ja tulevaisuuudessa isäkin. Ystävämme oli sitten vihdoin tämäm selityksen hyväksynyt ja todennut, että pointti on tosiaan kohdallaan tuossa lausunnossa.

Nimimerkille ei_enää siis sanoisin, että kyllä se tuntuisi olevan kuitenkin ihan mahdollinen lause se “en juo jos sinulle tulee siitä paha olla”, mutta kyllä minullakin kieltämättä on vähän skeptinen olo sen suhteen, miten hyvin se pysyy mielessä. Mutta sanoisin, että keskustelua ainakin meillä on käyty niin hyvässä hengessä ja niin konkreettiselle tasolle vietynä (siis ei pelkkää joojooemmäenääjuo -tyhjänlupailua vaan oikeasti asian miettimistä ja konkreettisia keinolistoja miten voi vähentää omaa juomistaan eikä ainakaan mitenkään tilanteen tai minun huoleni vähättelyä miehen taholta) että tällä hetkellä olo on ihan hyvä. Ja toisaalta myös olen tehnyt selväksi sen, että mitä teen jos tuo lupaus ei pidäkään.

Mulla on tohon teoria. Olen näet itse törmännyt samaan, asian molemmilta puolilta eli olen ollut se “nolattu vaimo” ja sitten illan emäntä, jonka vieras on “ryssinyt” koomassa.

Juhlien järjestäjänä tietysti haluaisi, että ennen, siellä ja juhlien jälkeenkin kaikilla olisi hyvä mieli. Että juhlia muisteltaisiin vuositolkulla tyyliin “jopa oli mahtavaa”. Hlö, joka ilmaisee, että juhlissa on sikailtu, tavallaan pilaa emännän unelman. Hullua, mutta inhimillistä. Vähättelyllä saadaan moinen tunnontuskissa pyörivä hiljaiseksi ja jälleen pidettyä yllä illuusiota “vuosisadan keimeistä”.

Toinen syy on se, että usein miehensä juomisesta nalkuttava nainen on… vain nalkuttava nainen. Eli jos tälläista naista yhtään komppaa ns hlökohtaisella tasolla, tyyliin “minunkin mielestäni miehesi käyttäytyi huonosti, puhui sopimattomia, ei ollut hyvää seuraa vaan rasittava jankuttaja tms”, mitä siitä saa itselle? Rupia perseeseen. Tarkoittaa, että viestintuoja ammutaan tai sitä ainakin viestintuoja eli totuudenpuhuja pelkää.
Nalkuttava akka kun nalkuttaa voimainsa tunnossa eikä aio eikä haluakaan tehdä asialle mitään (ottaa esim avioeroa?).

Sitten tämä toinen puoli: välillä olen itku kurkussa lähes huutanut, että sanokaa nyt saatana suoraan tälle hampuusille, mitä mieltä olette taas hänen huonosta seurakäyttäytymisestään. SANOKAA SUORAAN PRKL!!

Ihmisten on tosi vaikeita olla ilkeitä (eli totuudenmukaisia) face to face. Sekin on inhimillistä. Toisaalta, MIEHESI tai minun mieheni alkoholiongelma ei kuitenkaan ole HEIDÄN ongelmansa. Ja jos miehesi huono käyttäytyminen (ylilyönnit) jatkuvat, teidät (ja meidät) vain jätetään kutsumatta ja teidän (sekä meidän) lähettämiin kutsuihin ei enää vastata, jos tiedossa on holipohjaiset pippalot. Muuten kyllä.
Tämäkin on koettu.

Siivekkäälle:

Meillä kävi niin, että eräiden kosteiden pippaloiden jälkeen vessassamme kuorsasi pari sammunutta miehen kaveria (miehen kämppä, mutta asuin tuolloin jo epävirallisesti siellä). Ehkä tämä menee nyt ihan vanhojen muisteluksi, mutta menköön. Auttaa hahmottamaan, mistä se oma nalkutustaipumus on päässyt kehittymään… Tuo kerta oli ensimmäisiä, jolloin avoimesti paheksuin ympärikännien juomista kavereidemme seurassa. Harmitti, kun kiva illanvietto meni överiksi alkoholin takia. Myöhemmin jutellessamme poikaystävältäni taas suhtautui asiaan vähätellen ja paheksui minun edellisiltaista käytöstä (niin, bileet saa känniset ihmiset vapaasti pilata, mutta pieni äänenkorotus harmin merkiksi onkin sitten jotain todella epäsivistynyttä!) ja taas oli alkoholi tavalla tai toisella tullut väliimme. Vain yksi esimerkki tilanteesta, joka on ollut haittaamassa tasapainoisten alkuaikojen luomista suhteessamme, jotain, mihin voisi aina palata kun menee huonommin ja muistaa ne hyvät asiat, minkä vuoksi tässä ollaan. Onhan niitä toki roimastikin, mutta ihan eri elämänaluilla sitten. Ja elämähän ei ole vain osa-alueita, vaan kokonaisuus, kaikki vaikuttaa kaikkeen. Onneksi sun mies tiedostaa itsekin överikännien merkityksen… kolmenkympin ikä on eri asia kuin parikymppisenä, kun etsii rajojaan ja henkinen kasvu on enemmän kesken.

Vaikka tekee miten vaikeeta, niin oon pysynyt päätöksessäni ottaa etäisyyttä ja muuttaa vielä asumaan itsekseni. Ajan kanssa selviää, löytyykö yhteisymmärrys. Auts, auts, vaikka varma olenkin… mahtavaa kun saa jossain purkaa!

Käyn välillä lukemassa täällä eri ketjuja. Kysynkin nyt jo pitkään mieltäni painaneesta asiasta, ehkä joku osaa vastata. Tai kertokaan ainakin mielipiteenne! Uskon että kysymykseni sopii hyvin juuri tähän ketjuun.

Olin naimisissa yli 10 vuotta juopon kanssa. Luulen siis tuntevani alkoholistin, ja alkoholistisen käytöksen melko tarkkaan. Erosin, elelin pari vuotta yksin ja parantelin päätäni al-anonissa ja terapiassa.

Elämä on nyt melko mallillaan, vaikka välillä on niitä mustia päiviä, ja tiedän taipumukseni masennukseen. Olen kuitenkin oppinut luottamaan Korkeampaan Voimaan, ja tiedän että ne mustat päivät menevät ohi. Olen kulkenut pitkän matkan siitä läheisriippuvaisesta, heikosta, maahanpoljetusta alkoholistin akasta, joka syytti miestään kaikista maailman ongelmista. Uskon päässeeni jo eroon marttyyrin ja hallitsijan rooleistani, ja vaikka matka on vasta aluillaan, niin nyt ainakin näen itseni ja elämäni jo tarkemmin, ja tiedostavammin. Pärjään yksin, minulla on hyviä ystäviä, uskon itseeni ja tulevaisuuteni.

Ex-mieheni joi runsaasti silloin kun joi, yleensä aina tolkuttomat överikännit, putket kesti monta päivää. Välissä saattoi olla puolikin vuotta kuivaa aikaa, mutta sitten taas mentiin. Prioriteetti nro 1 oli hänelle juominen ja humaltuminen, kaikki tavoitteellinen toiminta tähtäsi aina lopuksi siihen. Känneihin.

Nyt, kun erostamme on jo yli kolme vuotta, olen löytänyt ihanan uuden miehen! Olemme seurustelleet jo melkein vuoden, mutta asumme melko kaukana toisistamme, ja näemme vain viikonloppuisin ja lomilla. Mies on komea, mielenkiintoinen, hyvä kuuntelija, rauhallinen, turvallinen, hauska, kemiamme kohtaavat todella hyvin, ja yhteinen aikamme on yleensä ihanaa. Olemme reissanneet, tehneet kaupunkilomia Eurooppaan, mökkeilleet, risteilleet laivoilla ja kiertäneet hotelliviikonloppuja Suomessa. Ja viettäneet mukavia kotiviikonloppuja, tietenkin.

Mies haluaisi, että muutamme yhteen, ja osa minusta haluaisi sitä myös. Olen rakastunut, ja uskon tähän suhteeseen. Uskon meihin. Minut valtaa lämmin tunne, kun vain ajattelenkin miesystävääni.

Muutin ex-mieheni kanssa yhteen parin viikon seurustelun jälkeen, joten tämä vuoden tutustumisaika on ollut pitkä ja avartava, ja olen koko ajan pitänyt kiinni ystävistäni, harrastuksistani, omasta elämästäni. En enää anna itseni kadota.

Yksi kivi kuitenkin hiertää kengässä.

Miesystäväni käyttää alkoholia. Juo ruuan kanssa punaviiniä, joskus jaamme pullon, ja hän juo siitä tietysti enemmän. Hän juo oluen, kaksi tai kolmekin saunan jälkeen (viikollakin) ja viikonloppuisin aivan varmasti. (Sen illallisen kanssa nautitun punkun lisäksi.) Joskus käymme viihteellä, silloin hän juo enemmän, tosin ei koskaan övereitä. Kunnolla känässä en ole nähnyt häntä kertaakaan. Yleensä menemme nukkumaan aikaisin, kymmenen maissa, ja hän heräilee jo kuudelta. (Ärsyttävä tapa, mutta onneksi minä saan jäädä nukkumaan.) Siis viikonloppuisinkin, juominen loppuu viimeistään kympin uutisiin, mistään humalatilasta ei ole tietoakaan (kertooko tämä vain hyvästä sietokyvystä?), ainoastaan jos olemme jossakin viihteellä, saatamme valvoa jopa kahteentoista. Hän on aina ensimmäisenä menossa nukkumaan, vaikka minun bilejalkaani vipattaisikin vielä siinä vaiheessa. Toisaalta, hyvin harvoin perjantai- tai lauantai-ilta on mennyt kokonaan ilman sitä muutamaa viinilasillista tai paria konjakkia. Ne kuulemma auttavat rentoutumaan.

Juodut määrät eivät ole suuria, siis määrällisesti, mutta uskoisin, että hän juo viikossa 3-4 kertaa, sen pari olutta, ja viikonloppuisin kaksi kolme lasia viiniä siihen päälle, tai kaksi-kolme annosta jotain terävämpää.

Alkoholisti? Suurkuluttaja? Tuleva alkoholisti? Vai täysin normaalista alkoholia käyttävä mies? (ja minä vain skitso nainen kyselemässä???)

Olemme ottaneet asian puheeksi. Hän tietää ex-miehestäni, terapiastani, siitä että käyn kerran viikossa al-anonissa, ja että pelkään että toistan elämässäni vanhoja päänsisäisiä malleja ottamalla itselleni uudestaan juopon elämänkumppanin.

Hänen mielestään ongelma on minussa. Historiassani. Ei hänessä. Jos asuisimme yhdessä, huomaisin miten vähän hän todellisuudessa juo, juominen kuuluuu viikonloppuihin kun olemme yhdessä. Ja yksi tai kaksi saunaolutta viikolla, kun lapset on nukkumassa, ei haittaa ketään. Enkä voi kiistää sitä, että hän olisi IKINÄ tämän yhteisen vuoden aikana juonut itseään edes kunnolla humalaan. Hän käyttäytyy aina tissutellessankin hyvin korrektisti, ja on aikaisin aamulla ajo-kuntoinen. Krapulassa olen nähnyt hänet ehkä kerran tai kaksi, mutta silloinkin itse olin paljon pahemmassa kunnossa.

Hän loukkaantuu epäilyistäni. Hän on työssään erittäin hyvin menestynyt, kahden jo lähes aikuisen ja yhden ala-asteikäisen lapsen isä, lapset jäivät erossa hänelle viisi vuotta sitten. Hän on ihana, läsnäoleva isä, jolle lapset tulevat kaikessa edellä muuta. Hän on varsinkin lastensa takia todella närkästynyt kyselyistäni. Ja varmaan vaikutankin vainoharhaiselta, kun kyselen, montako alkoholiannosta viikossa menee, oletko alkoholisti, onko juominen sinulle omasta mielestäsi ongelma jne… Jos joku kyselisi minulta samoja, loukkaantuisin.

Minä kun käytän alkoholia hyvin kohtuullisesti, juon miehen kanssa punkkua hyvän ruuan kanssa, joskus oluen tai kaksi. Ja joskus lähden oikein viihteellekin, ja saatan kittailla aamun asti ja pitää ystävien kanssa hauskaa (tai tämän nykyisen mieheni siihen maagiseen 12 rajaan), mutta näitä tilanteita on harvemmin, ehkä kerran kuussa tai kahdessa. Mutta tiedän, että en ole alkoholisti. Sen vuoksi loukkaantuisin tällaisista kyselyistä.

Mutta… Jos hän ON alkoholisti, hän loukkaantuisi ja närkästyisi yhtä lailla. Koska kyseessähän on itsensä kieltävä sairaus. Patti-tilanne.

Hän ei käy kavereidensa kanssa ulkona, eikä juokse ravintoloissa.

Kuitenkin. Hän juo 3-4 kertaa viikossa, vähän kerrallaan, mutta juo yhtäkaikki.

Tämän asian takia en uskalla muuttaa hänen luokseen, pidän kaikin voimin kiinni itsenäisyydestäni. Toistaiseksi hän on suostunut odottamaan, ja antamaan minulle kaiken sen ajan mitä tarvitsen. Olen oppinut nauttimaan omista tavoistani, omasta elämästäni… Omasta asunnostani, ja jopa yksinäisyydestä.

Silti, luulen että jos hän ei käyttäisi lainkaan alkoholia, muuttaisin hänen luokseen viivana.

Ja sitten, tässä on sellainenkin ongelma, että koko asia vaivaa minua senkin takia, että olen päättänyt että en enää ikimaailmassa mieti miehen juomisia tai laske laseja tai tyhjiä pulloja. Toimin täysin arvojani vastaan, kun edes pohdin tätä asiaa. Tunnen itseni saastaiseksi. Taantuneeksi. Häpeilen epäilyksiäni, koska : Elä ja anna toisten elää- soi mielessäni. Tai lempilauseeni: Hellitä ja anna Jumalan ohjata.

Onko niin, että anonistille on ainoa vaihtoehto elämänkumppaniksi raitistunut alkoholisti, tai absolutisti?

Mitä ihmettä minun pitäisi tehdä tämän asian kanssa? Unohtaa koko juttu, ja katsoa mihin päädytään? Vai lyödä jarrut pohjaan, heittää mies ulos bussista, ja jatkaa ajelua yksin?

Auttakaa. En näe nyt tilannetta kovin selkeästi.

Miksi hän ei saisi juoda jos itse juot, ja jos vielä yhdessä juotte?

Hetkinen… itse loukkaantuisit jos sinulta kyseltäisiin oletko alkoholisti?? Kun taas se on heti sen merkki että miehesi ON alkoholisti KOSKA hän loukkaantuu kyselyistäsi?? Miksei hän voisi loukkaantua samasta syystä kuin sinä? Vai loukkaannutko itse juuri siitä syystä mitä epäilet miehessäsi?

Jälleen kerran, miksi se on ok että sinä juot jos miehesi ei saisi juoda? Lopettaisitko itse juomisen jos alkaisit seurustella raitistuneen alkoholistin tai muuten vain juomattoman kanssa?

Kun perusturvallisuus on järkkynyt on luottamuksen rakentaminen vaikeaa. Olet vedenjakajalla sen suhteen, kuljetatko menneitä mukanasi ja uskotko että ihmiset käyttäytyvät kaikki saman kaavan mukaan. Mutta kannattaa muistaa myös intuition hento ääni :slight_smile:

Niin kauan kuin pelko on ohjaksissa, et vapaudu rohkeasti elämään. Onko se tervettä pelkoa, ts. ‘tietääkö’ jokin sinussa jotain, jota et ole vielä tunnustanut itsellesikään? Vai onko se pelkoa mahdollisesta tulevasta pettymyksestä? Mieti mikä olisi pahinta mitä voisi tapahtua, olisiko se pahempaa kuin se, josta olet jo selviytynyt? Et voi kuitenkaan nähdä tulevaan, joten mitä hyötyä olisi pyytää ‘lupauksia’ tai asettaa sääntöjä tulevasta? Jos annat epäilyksillesi ja peloillesi vallan, pahimmat pelkosi todennäköisesti toteutuvat ‘itseään toteuttavana ennusteena’. Vai kuuletko jossain sisimmässäsi intuition äänen, että tähän mieheen ei kannata luottaa?

Omassa elämässäni tein tuossa kohtaa ratkaisun ja hyppäsin tuntemattomaan. Kysyin itseltäni mitä minä haluan (koska se oli uutta minulle) ja olenko valmis ottamaan myös pettymyksiä vastaan (koska mikään suhde ei ole ongelmaton). Meillä oli hienot kymmenen vuotta :slight_smile:
Minulta se vaati menneistä irti päästämisen ja luottamuksen siihen, että ihmiset ovat kaikki yksilöitä.

Edit: tupla.

Kiitos Läheinen ja Cricket vastauksista!

<<
Miksi hän ei saisi juoda jos itse juot, ja jos vielä yhdessä juotte?
<<

Niin, kun tässä ei olekaan ongelma se, että juomme joskus yhdessä, vaan se, että mies juo mielestäni liian USEIN. Itse, jos mitään erityistä ei ole ohjelmassa, juon viikon aikana 1-2 oluen tai siiderin, tai sitten en sitäkään. Nyt tämän nykyisen mieheni kanssa alkoholinkäyttö on kyllä lisääntynyt, mutta edelleen se on hyvin pienissä määrissä.

Ja kyllähän hän SAA juoda, koska vielä ei mitään ongelmaa ole edes ollut. Ja jos niitä ongelmia tulisi… kolme vuotta al-anonissa on opettanut, että ei minulla ole oikeutta edes pyytää toista vähentämään juomistaan. Se asia ei kuulu minulle. Mutta se, miten toimin, ja mitä teen omalla elämälläni, se kuuluu minulle.

Mutta, kun hän juo paljon useammin ja enemmän kuin minä. Siinä se asia, mikä huolestuttaa. Ei niinkään määrät, vaan juuri se yksi tai olutta, miksi se on saatava, viikollakin. Onko se merkki siitä, että viiden vuoden päästä hän on samanlainen öykkäri kuin ex-mieheni, jolle myöskin olut maistui viikolla, yksi tai kaksi tuoppia meni aina työpäivän jälkeen, sen verran että pystyi vielä autolla ajamaan.

Cricket, olet oikeassa, pelot tässä puhuvat… Tai sitten se vaisto, ohut mielenlanka mikä kuiskii, että älä lähde tähän… Kun tietäisikin kumpi! Koska, olet ihan oikeassa siinä, että pelot monesti toteutuvat. Se, mihin keskittyy kasvaa.

Kuitenkin, se pieni epäilys, mikä sisälläni on… sekin voi olla valetta, menneisyyden punoma ajatusmalli.

Pahin, mitä voisi tapahtua, ei oikeasti liity meihin, vain lapsiin. Vanhemmat on jo lähes aikuisia, mutta omani vielä pieniä, ja samoin tämä miehen kuopus. Tiedän, että tämän nykyisen minäni kanssa en pysty jäämään suhteeseen, jossa alkoholi näyttelee pääosaa. JOs näin käy, lähden. Silloin taas lapset (jotka jo kerran ovat kärsineet erosta) kärsivät lisää.

Toisaalta, pelot eivät saisi ohjata kenenkään elämää.

Oli hieno kuulla Cricket, että olet itse ollut tällaisessa tilanteessa, ja valinnut oikein. Riskin ottaminen on kannattanut. Saanko kysyä, että paheniko miehesi juominen siitä, mitä se oli suhteenne alussa? Vai pysyikö se ennallaan/väheni?

Kyllähän tässä vaikuttaa sekin, että tietyllä tavalla tässä on “aivopessyt” itsensä al-anonin opeilla, ja näkee alkoholisteja jokaisen nurkan takana. Silti, ryhmässä käyminen on antanut minulle elämän takaisin, ja uskallan väittää olevani melko onnellinen ja välillä jopa tyyni. Ja uskallan luottaa elämään, luultavasti niin paljon, että otan tässäkin tapauksessa riskin, ja muutan yhteen tämän elämäni prinssin kanssa. Ne pelot kainalossa, mutta toistaiseksi hiljennettyinä.

Se, miksi kymmenen vuoden jälkeen erosimme, ei liittynyt miehen juomiseen. Me erosimme, koska minä ryhdyin juomaan. Mutta sekään ei johtunut tästä miehestä :slight_smile:

(Tätä tuskin sinun tarvitsee pelätä, mutta ehkä on hyvä muistaa kuitenkin - alkoholille ei ole immuniteettia)