^ Miten ihmeessä ne lääkkeiden väärinkäyttäjät sitten saavat PKV-lääkkeitä ihan laillisesti? Et ole suinkaan ensimmäinen, joka hokee tuota, että väärinkäyttäjien vuoksi oikeasti lääkkeitä tarvitsevat eivät niitä saa, mutta varsin erikoinen ajatus tuo, että PKV-lääkkeitä olisi rajallinen määrä ja ne olisivat korvamerkitty väärinkäyttäjille. Itse olen entinen narkkari ja lääkkeiden väärinkäyttäjä, eikä mulla ollut aikoinaan, eikä ole nykyäänkään mitään vaikeuksia saada tarvittavia PKV-lääkkeitä. Ei ole monella muullakaan. Tietenkään en mennyt lääkäriin suoraan mainostamaan väärinkäyttöäni, mutta kyllä lekureilla usein oli aivan tarpeeksi hyvin mun päihdetaustani tiedossa. TK-yleislääkäriltä PKV-lääkkeiden saaminen voi toki olla jokseenkin nihkeää. Tämä johtuu ihan siitä, että heillä ei ole riittävää osaamista niiden sairauksien hoidossa, joihin em. lääkkeitä käytetään ja siksi eivät mielellään määrää, koska Valvira vaatii säännöllisesti selvitykset siitä, miksi lääkkeitä X, Y ja Z on määrätty ja yleislääkärin on vaikeampaa antaa pätevästi näitä selvityksiä, toisin kuin vaikkapa psykiatrian erikoislääkärin.
Nykyään ADHD-lääkkeiden määrääminen on lisääntynyt hurjasti ja usein niitä määrätään varsin kevein perustein, ts. monen “ADHD”-oireilu ei todellisuudessa johdu ADHD:sta, vaan olisi hoidettavissa ihan elintapoja fiksaamalla. Opioidiriippuvuutta puolestaan “hoidetaan” nykyään lähes yksinomaan opioidikorvaushoidolla monen sellaisenkin kohdalla, joiden olisi varsin helppoa vain vieroittautua riittävällä psykososiaalisella tuella. Ennemmin tässä ollaan menty kohti medikalisaatiota, jossa väärinkäyttöpotentiaalit PKV-lääkkeet ovat ratkaisu joka asiaan, kuin että niiden määräämisessä pihtailtaisiin. Bentsodiatsepiineja puolestaan käyttää tässä maassa ihan laillisesti huomattavasti suurempi joukko ihmisiä, kuin em. ADHD- ja korvaushoitolääkkeitä. Niiden saaminen ei siis todellakaan ole niin kiven alla, kuin usein annetaan ymmärtää.
Lisäksi on hyvä ottaa huomioon, että monella lääkkeiden väärinkäyttäjällä/sekakäyttäjällä on taustallaan kaikenlaista problematiikkaa, jota itselääkitsevät sekakäytöllään. Totta kai on olemassa myös puhtaasti huumeiden viihdekäyttäjiä, mutta siinä vaiheessa, kun vedetään pönttö sekaisin kaikella mahdollisella ja usein, kyse lienee muustakin, kuin siitä, että ihan ns. kunnon kansalaisille vittuillakseen sekoilee emmeidensä kanssa.
Edit: Otsikon aiheesta, eli Duactista: Kyseisellä lääkkeellä ei ole minkäänlaista väärin-/viihdekäyttöpotentiaalia. Siksipä kukaan lääkäri tuskin kieltäytyy määräämästä sitä ainakaan siitä syystä. Hyvä lääke se on, jos nuha ihan liikaa häiritsee.
Taitaakin megadthillä nyt päristä siellä silkka placebo :mrgreen: . Joitain(esim. allekirjoittanutta) Duact väsyttää lievästi ja toisia se kuulemma voi valvottaa, mutta ei siitä hupihuumeeksi ole edes muiden aineiden kanssa kombotettuna.