Duact ja päihde-/viihdekäyttö?

Onko Duactilla moisia ominaisuuksia että vaikutus kuten esim alkoholilla johonkin hermostoon, gabaan, hypotalamukseen tms?

Otin yhden ja tuli huono olo vaan ja alkoi nukuttaa vaikka pitäs olla piriste keskushermostossa?!

Tällaista löysin
"Pseudoefedriini on adrenaliinin sukuinen, sympaattiseen hermostoon vaikuttava aine.
Lisäksi pseudoefedriiniä väärinkäytetään jonkin verran piristävänä päihteenä ja niin sanottuna “bilehuumeena”. Amfetamiinin tavoin pseudoefedriini stimuloi keskushermostoa, ja sitä käytetäänkin raaka-aineena metamfetamiinin valmistuksessa.
pseudoefedriini toimii kuin efedriini, jota käytetään raaka-aineena amfetamiinissa.
Pseudoefedriini on vaikutuksiltaan efedriiniä miedompi lääkeaine, mutta mietoudestaan huolimatta lääkkeellä on kuitenkin liuta haittavaikutuksia.
– Pseudoefedriini vaikuttaa stimuloivasti ja piristävästi keskushermostoon

“Duact-kapseleiden teho perustuu kahden lääkeaineen yhteisvaikutukseen: akrivastiinin, joka on nopeavaikutteinen uuden polven antihistamiini, ja pseudoefedriinin, joka vähentää limakalvojen turvotusta.”

Varoitus- ja sivuvaikutuslista on silti pitkä eli jotain myrkkyjä sisältää?

"Käytä Duact-kapseleita varoen, jos käytät

verenpainelääkkeitä (esim. bretylium, betanidiini, guanetidiini, debrisokiini, metyylidopa ja alfa- ja beetasalpaajat)
nenän tukkoisuutta vähentäviä valmisteita (esim. fenyylipropanolamiini, fenyyliefriini, ksylometatsoliini, oksimetatsoliini)
trisyklisiä masennuslääkkeitä
ns. MAO:n estäjiä (masennuksen ja Parkinsonin taudin hoitoon)
oksatsolidinoni-antibiootteja (esim. linetsolidi)
ruokahalua hillitseviä lääkkeitä
amfetamiinin kaltaisia keskushermostoa piristäviä aineita (psykostimulantteja)
verisuonia supistavia lääkkeitä (esim. bromokriptiini, pergolidi, lisuridi, kabergoliini, ergotamiini tai dihydroergotamiini)
digitalista
mahahappolääkkeitä (antasideja tai protonipumpun estäjiä) tai kaoliinia.
Duact alkoholin kanssa
Alkoholi voi muuttaa lääkkeen vaikutuksia joillakin yksilöillä. Vältä runsasta alkoholin käyttöä, kuten yleensäkin, lääkityksen yhteydessä."

Se antihistamiini siinä väsyttää. Lääkkeinä hyviä, päihdekäytössä en näe juuri mitään järkeä. Tosin vetihän täällä joku niitä ripulilääkkeitäkin nuokkujen toivossa, joten meitä lienee moneen junaan :mrgreen:

Joo, vaikka piristäisi (tosin mulla vaan leipoo sydäntä ja tekee ahdistavan olotilan) niin ei aiheuta kyllä minkäänlaisia mielihyvän tunteita, kuten amfetamiini tekee. Aivan turha aine omasta mielestäni paitsi siihen tarkoitukseensa ja siihenkään en sitä käytä.

Juuri noin ei sitten mitään apua vaan pikemmin toi ahdistava kurja väsy olo vaan

Toi pitää kokeilla!

Roskiin lensi loputkin pillerit! :imp:

Ahaa kiitos, olin jo huolissani miten voi väsyä, jopa torkahtaa piristeen jälkeen,
eli kehossani antihistamiiniä jo tarpeeksi ja kun lisää (turhaan) niin sit väsyttää?

Antihistamiinit on mm. allergialääkkeitä. Ei sulla niitä elimistössäsi ole ellet syö jotain lääkettä, jossa niitä on. :wink:
Ja sen pirin jättäisin kyllä sun sijassasi testaamatta, sillä + alkoholilla saa itsensä hyvin nopeasti erittäin paskaksi, niin psyykkisesti kuin fyysisestikin.

Ahaa, kiitos, joo ei ole, eikä allergiakaan mut kortisonisuihketta nenään esim Nasonex vaan

Siis pirillä tarkoitetaan amfetamiiniä?

"Allergisen nuhan lääkkeiksi käytettävissä antihistamiineissa on väsyttäviä ja ei-väsyttäviä.
Edellisiin kuuluvat: hydroksitsiini (Atarax), …
Jälkimmäisiin kuuluvat: akrivastiini (Duact, Semprex), …
Kaikki väsyttävät antihistamiinit vaikuttavat keskushermostoon.

Kortisonia sisältävät lääkkeet ovat: … flutikasoni (Flixonase). "

Pseudoefedriini on vaikutuksiltaan jossain määrin amfetamiinin kaltainen. Se aktivoi adrenergistä hermostoa ja estää myös dopamiinin ja noradrenaliinin takaisinottoa. Suuret annokset tuottavat luultavasti pirimäisen olotilan. Tiedän ihmisiä, jotka ovat valvoneet pseudoefedriinin voimalla pirin loputtua. Halutut vaikutukset sai 4 - 6 suun kautta nautitulla Duact-kapselilla. Olen kerran itsekin vetänyt Duact-lainit ja kyllähän ne tuottivat hetkellisen miedon stimulaation tunteen.

Duactissa on mukana myös antihistamiinia (akrivastiini). Vain akrivastiinia sisältävän Benadrylin lääkeyhteenvedossa mainittiin yleisimpänä haittavaikutuksena uneliaisuus.

Pseudoefedriini luultavasti vapauttaa keskushermostossa ainoastaan noradrenaliinia eikä juuri yhtään dopamiinia, joten piristä poiketen siitä tulee vain levoton olo ilman mitään euforiaa. Pseudoefestä voi tosin helposti valmistaa kotikonstein metkatinoni-stimulanttia, niin kuin minäkin kokeilin joskus nuorempana.

Kyllä pseudoefedriini estää myös dopamiinin takaisinottoa, kuinka tehokkaasti, sitä en tiedä. drugbank.ca/drugs/DB00852#targets

Kiitoksia kommenteistanne kun yritän ymmärtää mitä toi/noi aineet tekee kropassa/päässä
kun ei tullut apua vaikka olisi pitänyt kun onteloissani tukkoisuutta jne

Kun kun olen holisti/bentsokoukku niin ton pseudoefedriinin vaikutus tärkeää eli shittiä mun kannalta?

Ei kovinkaan tehokkaasti. Efedriinikin on varsin huono stimulantti viihdekäyttöön (toisinsanoen haittavaikutukset kuten sydämen tykytykset ovat pienilläkin annoksilla varsin häiritseviä ja stimulaatio tuntuu muutenkin varsin perifeeriseltä vaikutuksiltaan). Pseudoefedriini taas on juuri sitä, näennäisefedriiniä eli täysin hyödytöntä stimulanttina, mutta erinomaista nuhalääkkeenä (mikäli ongelmana on siis nenän tukkoisuus ja rään muodostuminen).

Kylläpä ne jotkut tollot vain vetelevät Duactia viihteeseen, juuri pseudoefedriinin tähden, ja kuulemma päriseekin hyvin :unamused: , mutta aika helvetin epätoivoista viihdettä tuollainen jo alkaa olla :laughing: . Tosin, placebo vaikutus=paras vaikutus ja hupinsa kullakin :mrgreen: . Muistaakseni yksi hullu snorttaili joskus Deprakinea ja siitä tuli kuulemma hyvä olo :unamused: .

Duact on sellainen lääke, että osaa ihmisistä se väsyttää sen antihistamiinin vuoksi ja osaa se taas piristää pseudoefedriinin vuoksi, mutta ei se pseudoefedriinipiristys nyt mikään sellainen tila liene, jota kannattaa erityisemmin havitella. Jos tahtoo piristystä, niin paremmin toimii vaikka kuppi kahvia :wink: .

Mun mielestäni ihan hyvä lääke siihen, mihin se on tarkoitettu, eli vuotavaan/tukkoiseen nenään. Itse käytän sitä joskus opparirefloissa, kun silloin, ainakin mulla, nenä saattaa vuotaa niin hemmetisti, enkä viitsi mennä jonnekin julkiselle paikalla aivan ns. räkä poskella. Joskus olen käyttänyt myös ihan tavallisen räkätaudin yhteydessä, jos en ole saanut unta, kun olen meinannut räkääni tukehtua, mutta mä ajattelen jotenkin, että oikeassa flunssassa sen rään pitää saada valua ulos, jotta tauti menisi nopeammin ohitse. Itseeni Duactilla on ennemmin väsyttävä vaikutus, mutta hyvin lievä sellainen, eli ei juurikaan häiritse, eikä myöskään auta nukahtamiseen, paitsi toki siltä osin, että on mukavampi nukkua, kun nokka ei ole aivan tukossa ja räässä. Mitään oloja en ole tuosta koskaan saanut, en edes placebona.

Se, että jollakin lääkkeellä on pitkä lista haittavaikutuksista ja aineista, joita sen kanssa ei huoli kombottaa, ei todellakaan liity välttämättä mitenkään siihen, että kyseisellä lääkkeellä olisi jokin viihde-/päihdekäyttöpotentiaali. Monella lääkkeellä on hirveät haittavaikutukset, joista varoitellaan kilometrin pituisella listalla, vaikka kyseessä ei olisi edes mitenkään keskushermostoon vaikuttava aine.

Joo ja sitä en suosittele, kuten on mainittu se syö psyykeä helposti. Amfetamiinin yleisimmät katunimet on mm. piri, spiidi ja vauhti.

En nyt sanoisi sitä “näennäisefedriiniksi”, sen verran lähellä sen vaikutukset ovat efedriiniä. Efedriinistä sen erottaa vain se, että metyyli- ja amiiniryhmä ovat pseudoefedriinissä toistensa paikoilla. Olen samaa mieltä siitä, että (pseudo)efedriini on huono stimulantti viihdekäyttöön ja niin ovat kaikki muutkin pääasiassa adrenergiset stimulantit. Douping-aineiksi ne sen sijaan sopivat erinomaisesti.

Tuollaiset ‘pienet’ erot voivat muuttaa aineen vaikutuksen täysin. Esim. dekstrometorfaani on dissosiatiivi, mutta sen peilikuva-isomeeri levometorfaani on opioidi. Pseudoefedriiniä voi esim. nauttia huomattavasti suuremman milligrammamäärän kuin tavallista efedriiniä, ilman mitään myrkytysoireita.

Tietenkin voivat. Halusin vain tuoda esille, ettei se ole - kuten Petri väitti - mikään näennäisstimulantti, vaan ihan oikea stimulantti, jota on käytetty mm. doping-aineena. En usko, että vertailtavissa olevilla annoksilla kukaan erottaisi pseudoefedriiniä efedriinistä tai välttämättä edes suuresta kofeiiniannoksesta. (Pseudo)efedriinin erottaa amfetamiinista lähinnä se, että (pseudo)efedriinin vaikutukset painottuvat fyysiseen stimulaatioon ja ylipäätään adrenaliinin kaltaisiin vaikutuksiin.

Hei!

Netistä lisää kummajaisuuksia ajatuksiini :

Efedriini ja pseudoefedriini ovat metamfetamiinin ja amfetamiinin kaltaisia, sympaattisen hermoston välittäjäaineen (noradrenaliinin) toimintaa jäljitteleviä aineita. Ne aktivoivat adrenergisiä alfa- ja beta-reseptoreita.

dopinglinkki.fi/ravinto-liik … den-kaytto

Voiko tuosta tehdä sen johtopäätöksen että sympaattinen hermosto mun tapauksessa EI YHTÄÄN TYKÄNNYT
edes “pseudostakaan”?
Ja jos näin on niin miksi ei?
Musitelen joskus kokelleeni SNRI-mielialalääkettä ja siinähänon noradrenaliinia ja mulle tuli silloinkin “shitti” -olo ja lopetin heti?

Vielä kysymys että kuluttaako sitten ALKO ja bentsot MYÖS sympaattista hermostoa eli ajan takaa että onko se ylirasittunut em syistä tai vaikkapa vaan stressistä?

Ja vielä vaan hullumpia kysymyksiä että miksi DOPAMIINI kuuluu tähän Duact/pseudoefedriini asiaan? :slight_smile:
-muistelen lukeneeni että noradrenaliiini ja dopamiini kehittyis samasta “polusta”, raaka-aineesta? :slight_smile:
-jos näin niin miksi dopamiinistä tulee hyvä olo ja noradrenaliinistä ei? :smiley:

Summa summarum: Ajan takaa siis sitä että voiko alkoholin liika kulutus ja myös bentsojen liikakulutus olla
syynä sympaattisen hermoston “häiriöön” (ei siis enää tykkää että sitä sörkitään duactilla) kun em. aineethan mielestäni ensisijaisesti vaikuttaa vain GABAan?
-onko gaba sitten osa sympaattista hermostoa? :mrgreen:

Kiitoksia kommenteistanne!

Vertailtavissa olevia annoksia ei ole olemassakaan, koska aineiden vaikutukset poikkeavat niin paljon toisistaan. Tätä eivät mitkään dopinglistat muuta.

Kerrotko miten? Ja mieluiten perustuen muuhun kuin subjektiiviseen kokemukseen.